2019-03-07, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Lagtexten skiljer sig väsentligt från idag ... då fanns inte "våldtäkt av barn" ens som rubricering, och det fanns ingen ålder där barn inte kunde samtycka.

Nu verkar det ju iofs handla om Grov våldtäkt och det har sitt stöd i lagtexten oavsett dina tolkningar?

Känns som att du är i fel tråd.
Citera
2019-03-07, 20:47
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Lagtexten skiljer sig väsentligt från idag ... då fanns inte "våldtäkt av barn" ens som rubricering, och det fanns ingen ålder där barn inte kunde samtycka.

Edit
En ny sexualbrottslagstiftning
Prop. 2004/05:45

I syfte att ytterligare förstärka skyddet för barn och ungdomar mot att utnyttjas i sexuella sammanhang och för att särskilt markera allvaret i sexualbrott som riktar sig mot barn införs det särskilda straffbestämmelser om bland annat våldtäkt mot barn och sexuellt övergrepp mot barn. Tillämpningsområdet för sådana brott utvidgas genom att kravet på tvång tas bort. F

https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/proposition/2004/11/prop.-20040545/

Förvisso, men i detta fall lär frånvaron av ett speciellt brott vara av mindre betydelse. Det krav på samtycke som finns i dagens lagtext ser jag inte som någon större skillnad jfrt med hur ett tvång så som det förekommer i 1995 års lagtext kommer att bedömas i detta fall.
Citera
2019-03-07, 20:48
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Det korrelerar inte alls. Denna GM är man och gillar småFLICKOR. Har ingenting med homosexualitet att göra. Pedofili och homosexualitet är två helt olika sexuella läggningar.
Två helt olika saker ... homosexualitet är en läggning - pedofili är inte det utan en perversitet (parafili)...

En pedofil är endera hetero, homo eller bisexuell -- det sexuella intresset riktar sig sen mot lång, kort, gammal, ung, zebrarandig, vit, mörk etc .. Det är preferenser, inte läggningar.
Citera
2019-03-07, 20:49
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Förvisso, men i detta fall lär frånvaron av ett speciellt brott vara av mindre betydelse. Det krav på samtycke som finns i dagens lagtext ser jag inte som någon större skillnad jfrt med hur ett tvång så som det förekommer i 1995 års lagtext kommer att bedömas i detta fall.
Det är möjligt och ganska troligt att de som dömer tar avstamp i dagens praxis, men då blir det inte rätt rent rättssäkert eftersom vi inte har retroaktiv bestraffning vid lagändring ...
Citera
2019-03-07, 20:50
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Nu verkar det ju iofs handla om Grov våldtäkt och det har sitt stöd i lagtexten oavsett dina tolkningar?

Känns som att du är i fel tråd.
Nej, det känns som om jag svarade på en fråga som sedan andra dragit ut i tuggummi och fått att handla både om min moral och om helt andra frågor....
Citera
2019-03-07, 20:51
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Det är möjligt och ganska troligt att de som dömer tar avstamp i dagens praxis, men då blir det inte rätt rent rättssäkert eftersom vi inte har retroaktiv bestraffning vid lagändring ...

Den risken ser jag personligen som rätt liten. Om han döms kommer han att dömas utefter den lagstiftning som gällde 1995 i o m a den är mer förmånlig för honom.
Citera
2019-03-07, 20:54
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Den risken ser jag personligen som rätt liten. Om han döms kommer han att dömas utefter den lagstiftning som gällde 1995 i o m a den är mer förmånlig för honom.
Ja vi är överens där, och att det är så han bör dömas om man håller sig till lagen.
Döms han enligt den lagstiftning som gällde då så kommer många bli besvikna över att straffet blir mildare än de tänkt sig ... för så såg praxis ut då.
Citera
2019-03-07, 20:55
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Läs på innan du uttalar dig.

Samma svar här, läs på.

Det är bara att googla eller söka i databaser, detta ÄR sant. Hur kan folk vara så dumma 2019!?
Innan jag uttalar mig om vad?

Läs vad jag citerar och uttalar mig om din tomte ...
Citera
2019-03-07, 20:56
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
'I det aktuella fallet så är tvånget så uppenbart att det med stor säkerhet inte kommer att ifrågasättas under de kommande rättegångarna.
Inte ens fanskapets försvarsadvokat kommer att ifrågasätta det då en närmare analys kommer att försätta fanskapet i en sämre dager.
Citera
2019-03-07, 21:00
Medlem
ModerEvas avatar
Citat:

Varför skulle han inte dömas? Hans DNA är säkrat.

Har Anders Eriksson rätt till skyddad identitet när han släpps ut?
Citera
2019-03-07, 21:03
Medlem
Har det kommit fram antal barnen som han redan har? Det låter konstigt att han vill locka kvinnor som vill ha barn medan han har visat att han misshandlar sina barn på ett grovt och kränkande sätt. Han är väldig, väldig skum!

EDIT:
Hoppas att hans f.d. fruar/sambo och barn lämna all information som de har om honom till polisen.
Senast redigerad av matematiker 2019-03-07 kl. 21:13.
Citera
2019-03-07, 21:16
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModerEva
Varför skulle han inte dömas? Hans DNA är säkrat.

Har Anders Eriksson rätt till skyddad identitet när han släpps ut?

Det jag syftade på var risken att han skulle dömas efter dagens lagstiftning för en gärning begången 1995.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in