2019-03-07, 13:52
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Om dessa inlägg av EGT är tillförlitliga/stämmer

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

så måste den förklaring SD i så fall gett angående blodet vara "robust", annars skulle han inte vara på fri fot, väl?

Robust, känns kanske att ta i, men det kan inte ha funnits möjligheter till att visa att det har med mordet att göra?

För mig låter det också som att han borde ha varit i häktet på sannolika om det inte fanns möjligheter att förklara det med något annat.

Sedan kan man ju känna att man har lite funderingar på var och hur, men också i vilka mängder.

För att överdriva lite kan man tänka sig en blodfläck mitt på madrassen som påminner om mensblod som läckt under natten går att bortförklara, till skillnad från flera blodstänk i taket i linjära stråk.

När man inte vet mer om det eventuella blodet så är det ju omöjligt att dra några slutsatser egentligen.
Citera
2019-03-07, 14:09
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Robust, känns kanske att ta i, men det kan inte ha funnits möjligheter till att visa att det har med mordet att göra?

För mig låter det också som att han borde ha varit i häktet på sannolika om det inte fanns möjligheter att förklara det med något annat.

Sedan kan man ju känna att man har lite funderingar på var och hur, men också i vilka mängder.

När man inte vet mer om det eventuella blodet så är det ju omöjligt att dra några slutsatser egentligen.
Om inte robust så åtminstone en mycket bra förklaring till det eventuella blodet måste han haft, med betoning på just "eventuella". Det cirkulerade i tidernas begynnelse uppgifter om "blodiga kläder" som sedan dementerats, om jag förstått det rätt.
Citera
2019-03-07, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Stön. Ibland blir jag lite orolig över dina patienter. I den mån du nu har några.
Jag besvarade en fråga.
Tror inte du att TM, i egenskap av krimtek-polis i Örebro, fick veta att det var SD som gripits/anhållits?
Menar du att jag har påstått att TM har manipulerat bevis?

Mera motsägelsefullt bludder från din penna.
Du anser att man inte skall misstänka TM för skumraskagerande, vilket iofs nog är en adekvat uppfattning.
Du vill inte att det insinueras mot personer som kan vara helt oskyldiga. Bra så. Men att däremot rikta blickarna mot åkl och skylla den uteblivna framgången i fallet på henne, det är tydligen inte bara ok utan något som rekommenderas av dig.
Varför skulle det vara mer acceptabelt att titta snett på åkl, en tjänstehen som bara försöker göra sitt jobb?
'Rosamund' är kapabel att själv kommentera det du skriver, men med hänvisning till det jag fetat, vill jag ändå ta lite plats här.
För det är ju ändå en väsensskild och milsvid skillnad på att å ena sidan insinuera/anklaga nån för grovt tjänstefel (manipulation av bevismaterial i syfte att få en mördare fri) och å den andra, att kritisera en åkl för utebliven framgång i jakten på en mördare ("inkompetens").
Det sistnämnda är inte ens straffbart. Att sen många anser att det borde vara kännbara påföljder är däremot en helt annan sak.
Citera
2019-03-07, 14:24
Medlem
Honan6s avatar
Den 2 juli förde EGT in tankar om LW:s mensblod i tråden och enligt hens senare inlägg 30 aug har SD berättat för polisen var man eventuellt kan finna blod från LW i hans hem och det med en, enligt EGT, godtagbar förklaring.

EGT sa sig även veta säkert att fp var mp och i andra inlägg har hen vetat vad åklagaren muntligen framfört i sin häktningsframställan för Sannolika Skäl.

Hen har även haft en co-writer i början av tråden - 6-7 inlägg av hens partner enligt EGT:s egna uppgifter.

Jag förstår om EGT håller igen med att droppa mer info i tråden. Det kan bli så fel, men jag undrar om hen fortfarande spekulerar om att GM påbörjade mordet med att fälla benen på LW?

Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Det är väl en fråga polisen ställer och förväntar ett exakt svar?!
Din tanke var ju att SD säger att dom haft relation nyligen (utan dom haft det) och på så sätt kunna skylla på det om dom hittar nått mot honom?! (SPEKULATION!)
Det vanliga är väl att GM skyller på mensblod när dom haft sex till anledningen att det hittats blod på GM.
Citera
2019-03-07, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
'Rosamund' är kapabel att själv kommentera det du skriver, men med hänvisning till det jag fetat, vill jag ändå ta lite plats här.
För det är ju ändå en väsensskild och milsvid skillnad på att å ena sidan insinuera/anklaga nån för grovt tjänstefel (manipulation av bevismaterial i syfte att få en mördare fri) och å den andra, att kritisera en åkl för utebliven framgång i jakten på en mördare ("inkompetens").
Det sistnämnda är inte ens straffbart. Att sen många anser att det borde vara kännbara påföljder är däremot en helt annan sak.

Ja vad Rosamundan är kapabel till vågar jag inte ens spekulera kring.
Håller ju med om skillnaden avs att beskylla någon för gr tjänstefel visavi inkompetens.
Men frågan var ju nu den, ställd av Zissela, när TM fick veta att SD var misstänkt. Jag svarade på den frågan: menade att TM borde ha vetat att SD var misstänkt innan man hittade LW:s kropp. Kan ju ha fel, men det är vad jag tror.
Om man sedan ser det som att jag anklagar TM för att ha destruerat/undanröjt etc bevisning mot SD så är det ju en slutsats som talar sitt tydliga språk avs slutledningsförmåga.
Citera
2019-03-07, 14:53
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Stön. Ibland blir jag lite orolig över dina patienter. I den mån du nu har några.
Jag besvarade en fråga.
Tror inte du att TM, i egenskap av krimtek-polis i Örebro, fick veta att det var SD som gripits/anhållits?
Menar du att jag har påstått att TM har manipulerat bevis?

Mera motsägelsefullt bludder från din penna.
Du anser att man inte skall misstänka TM för skumraskagerande, vilket iofs nog är en adekvat uppfattning.
Du vill inte att det insinueras mot personer som kan vara helt oskyldiga. Bra så. Men att däremot rikta blickarna mot åkl och skylla den uteblivna framgången i fallet på henne, det är tydligen inte bara ok utan något som rekommenderas av dig.
Varför skulle det vara mer acceptabelt att titta snett på åkl, en tjänstehen som bara försöker göra sitt jobb?

Du är inte i närheten av att vara någon av dem som insinuerat något om TM. Du svarade på en fråga och jag hakade på diskussionen genom att citera ditt inlägg. Det var alltså inte för att argumentera mot dig eller något du skrivit egentligen.

Jag tycker det är skillnad på att kritisera polisen och åklagaren för att utredningen inte går framåt. Dessutom är "polisen" ett brett begrepp där identiteter inte röjs, så ingens namn och anseende i sin yrkesutövning besudlas.
Det är en helt annan sak att namnge någon och anklaga honom för att bryta mot lagen. Du kan inte mena att det här ens skulle vara jämförbart med att kritisera en myndighet och åklagare (som här görs med all rätt dessutom då en mördare är fri efter snart 1 år).

Sedan förstår jag inte vad mina klienter eller annat i mitt liv har med saken att göra. Håll dig till ämnet och parterna i den istället.
Citera
2019-03-07, 15:03
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ja vad Rosamundan är kapabel till vågar jag inte ens spekulera kring.
Håller ju med om skillnaden avs att beskylla någon för gr tjänstefel visavi inkompetens.
Men frågan var ju nu den, ställd av Zissela, när TM fick veta att SD var misstänkt. Jag svarade på den frågan: menade att TM borde ha vetat att SD var misstänkt innan man hittade LW:s kropp. Kan ju ha fel, men det är vad jag tror.
Om man sedan ser det som att jag anklagar TM för att ha destruerat/undanröjt etc bevisning mot SD så är det ju en slutsats som talar sitt tydliga språk avs slutledningsförmåga.

Ok ☹ jag anklagade dig inte för det. Jag inser att det ser så ut från din sida. Men det var alltså bara att ditt inlägg var det sista i ämnet om TM och jag hakade på det för att också diskutera.
Jag tyckte det var tidigare inlägg innan ditt som kändes insinuanta mot TM.
Citera
2019-03-07, 15:49
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det kan vi inte veta.
Eftersom det var obarmhärtigt varmt de där majdagarna kan viktiga DNA bevis från ställen som är viktiga ha blivit förstörda av fukt och sol.
Det har spekulerats om att en kriminaltekniker i Örebro kan ha fifflat med bevisningen, och flera har också varit inne på att SD kan ha bränt upp bevisning i sin pelletspanna i källaren. Och visst, naturligtvis kan det också bero på vädret att bevisning mot SD tycks saknas.

Men enligt tidningarna kördes det ju bl.a. blodiga kläder i ilfart till NFC, och åklagaren sade att man har skickat jättemycket bevisning som man sedan har väntat på svar från. Så skulle då inte en rimligare förklaring till den uppkomna situationen kunna vara att det är någon på NFC som har slarvat och råkat förstöra bevisningen?
Senast redigerad av Draifos 2019-03-07 kl. 15:58.
Citera
2019-03-07, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Kan inte hjälpas att jag misstänker att Örebropolisen tyvärr inte hört den gamla kära visan/uppmaningen
Släpp jyckarna loss, det finns spår!

Edit: Tipstack till B. Sjöberg!

Jag antar att detta inlägg var ett skämt ifrån dig, då en spårhund i letandet efter LW mest sannolikt skulle vara slöseri med tid och skattebetalarnas pengar?
Citera
2019-03-07, 17:25
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Jag tror att uppförsbacken för utredningen skapades pga. att LW:s kropp inte hittades förrän efter 4 dygn. Frågan är vem/vilka som kan belastas för det? Där har vi två omständigheter; SOS-samtalet som fastnade vid regionledningscentralen, och där bör en/flera anställda just där bära skulden. När det gäller hur letandet efter LW:s kropp gjordes, så ligger det på spaningsledarens bord och den som bör ses som ansvarig. Han som även sen blev petad från sitt uppdrag, dock ej pga hur utredningen sköttes (enligt hans chef).

Det verkar som om polisen inte åker på larm om inte fler oberoende larmsamtal kommer in. Särskilt om inringaren anger händelse som borde ha uppmärksammats av fler. Så flera telefoner och en brevförsändelse eller två kan kanske göra skillnad.

Sen verkar det ju tveksamt i det här fallet om någon hade tittat bakom planket även om Springare uttryckligen hade beordrat det. Sånt måste ju i just detta specifika fallet kunna ske spontant, och i värsta fall flera gånger av oberoende konstaplar av olika lönegrad. Men efter något halvdygn eller så så faller det ju ofelbart på spaningsledaren bord.

Springare gick ju i efterhand ut och sa att nån borde ha tittat. Men det betyder ju att han inte stått framför en satellitkarta med sin avdelning och frågat om någon tittat eller beordrat någon att titta. Och sedan följt upp.

Man kan ju hänvisa till att de nog hade fullt upp med att leta efter LW vid liv men efter något dygn eller ett och ett halvt så borde ju saken aktualiserats.

I stället fick allmänheten i form av två stackars ynglingar, möjl skolkamrater till LW:s barn, fungera som dragglod, som det verkar.

Och vid pass då lär det inte ha saknats dna på kroppen, bara mänskligt dna.

Lyckligtvis gick det att döma mördare även långt innan det fanns dna.
Citera
2019-03-07, 17:42
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Hur tror du att GP fick ner Lena till planket? Jag tror inte heller att det var en av hennes favoritplatser, särskilt inte mitt i natten.

Jag har haft minst sagt skiftande funderingar kring hur GM fick LW till planket. Följande är en utav dem:

Gissningsvis var GM en person som LW inte på några villkor önskade ha en konflikt med. Speciellt inte då när födelsedag (och Norgeresa) stundade.

När osämja (enligt mina spekulationer) ändå uppstod, i eller vid hennes bostad, tror jag att LW skyndade sig efter en upprörd GM för att lugna hen.

Jag tror inte att LW hade en enda tanke på att gå längre från bostaden än att hon hastigt kunde slinka hem igen. Hon hade heller aldrig planerat att lämna sin ytterdörr ur sikte, tänker jag. När GM sedan travar på traskar hon ändå med hen med avsikt att fort (muntligen) parera/reparera/avdramatisera någon form av tvist dem emellan, menar jag.

Att dörren lämnades öppen/på glänt tycker jag (om det stämmer) t.o.m talar för att LW eventuellt hade planer på att återvända hem med GM i sällskap då de blivit sams.
Senast redigerad av Cloudedcrystalbeam 2019-03-07 kl. 17:58.
Citera
2019-03-07, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Jag har haft minst sagt skiftande funderingar kring hur GM fick LW till planket. Följande är en utav dem:

Gissningsvis var GM en person som LW inte på några villkor önskade ha en konflikt med. Speciellt inte då när födelsedag (och Norgeresa) stundade.

När osämja (enligt mina spekulationer) ändå uppstod, i eller vid hennes bostad, tror jag att LW skyndade sig efter en upprörd GM för att lugna hen.

Jag tror inte att LW hade en enda tanke på att gå längre från bostaden än att hon hastigt kunde slinka hem igen. Hon hade heller aldrig planerat att lämna sin ytterdörr ur sikte, tänker jag. När GM sedan travar på traskar hon ändå med hen med avsikt att fort (muntligen) parera/reparera/avdramatisera någon form av tvist dem emellan, menar jag.

Att dörren lämnades öppen/på glänt tycker jag (om det stämmer) t.o.m talar för att LW eventuellt hade planer på att återvända hem med GM i sällskap då de blivit sams.

Det där köper jag, det ser ut som min teori om att hon har skyndat efter
någon som hon verkligen bryr sig om.
Det tycker jag är den bästa teorin om hur hon hamnade vid planket utan
en massa skrik och stökande på vägen dit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in