Citat:
Ursprungligen postat av
Gullgulligullan
Man skulle också kunna uttrycka det som att bakom det pseudoaltruistiska mordet, vilket jag skulle säga att dessa mord bör definieras som, finns de sannolikt utöver föreställningen av barmhärtighet, även en rätt stor portion av projicerad introaggression, som i sin tur innehåller lika delar självömkan, aggressivitet, förtvivlan, skam och förakt.
Om det nu gör saken mer lättfattlig.
Ja vi har ju draggat de där kärren. Du låter plötsligt skolad på området och just projicerad introaggression har väl inte varit uppe till namnet, men man må nog förstå det i alla fall delvis som en immanent dynamik med kanske flera uppsättningar varandra förstärkande, konträra ytterlighetspoler, och sedan överföringar eller transformationer från ett till ett annat, både mellan och längs kontinua, så att svaret är inte det ena eller det andra utan båda tillsammans, eller helheten. Alltså, vi är alla snarlikt funtade, så funkar bearbetningen antar jag, eller ”filtret” (beroende på hur man ser det), men bindningarna ser olika ut, är olika starkt formulerade, och utgörs av olika uppsättningar motsatser. Och reagerar följaktligen över tid också olika på olika svårigheter. Och vid en typ av kris (som är ”kris” för att det är svårt att bearbeta), där ett definitivt och egentligen omöjligt svar förefaller påkallat så kommer det finnas kraftigt polariserande tendenser, kast, idealiseringar och bristande klarsyn (där ”lagen” bör uppfattas som en herde).
Nåt har ”hjälpt dem över vägen” här själva. Kanske alla ”odiskade tallrikarna” inombords. Eller något annat som exv underkände så fint folk i deras egna ögon. Men egentligen var det ju för att flickorna skulle slippa oredan... etc etc.
Tror du att in/-formella eller mer konsultativa utredningar som polis/ skola eller soc. ev. gjort (eller psykLUS kommer göra...) kan ge ett rätt bra närmevärde kring hur de tänkte, utifrån tillgängliga fakta? (Nånstans måste ju detta ändå ha hamnat på ett psykiatrikerbord.) Jag skulle nog tro det, men det blir ju inte offentliggjort förstås.