Citat:
Ursprungligen postat av
Abwehr
ABS systemet är helt klart det bästa.
När jag köpte nya vinterdäck och fälg till min bil med "vanliga" systemet sket jag högaktningsfullt i TPMS. Det skulle kosta typ 6-700 spänn per fälg.
Jag satte en liten bit tejp över lampan och kör som vanligt.
Har jag kunnat upptäcka punka i 20+ år så borde det gå nu också.
Men om man har det från start på bägge uppsättningarna hjul så är det såklart en helt ok funktion.
Citat:
Ursprungligen postat av
sucuk
Likt dig har jag kunnat köra utan detta skit i över 20 år.
TPMS och släckta baklampor på dagtid är de två mest korkade ideerna på bilområdet som EU lagstiftat om det senaste decenniet.
Sydeuropeer sladdar omkring på samma däck året runt och behöver en dadda som påminner om att fylla på luft, vi här i skandinavien byter däck ca var 6:e månad varvid vi kontrollerar däcktryck. TPMS fördyrar bilens pris med tusenlappar och ger "false positives" - min bil varnar alltid ett par gånger efter hjulbyte innan systemet lugnar ner sig.
Hade jag haft det hjärndöda systemet med sensorer i ventilerna så hade jag byggt en tpms pipe bomb
https://www.carthrottle.com/post/nd7j5yp/
Vilket av systemen som är det bästa beror på vad du menar är viktigast. Det med sensorer med batterier har vissa fördelar över de som använder ABS’en.
Sen kan man tycka det är en helt idiotisk funktion, men då man faktiskt dagligen ser bilar med uppenbarligen för dålig lufttryck en ett eller flera däck, så bör man i se att majoriteten av bilförarna vanligen skiter helt i att kolla lufttrycket mellan årstiderna då vinterdäck ska av/på, och därför tyvärr ofta kör med felaktigt tryck i ett eller flera däck som i bästa fall bara resulterar i högre däcklsitage men i värsta fall kan resultera i dödsolyckor. Därför anser jag dessa system är en nödvändighet i våra bilar, även om det inte är det för just mig...