2019-03-03, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abwehr
Men det hade varit jävligt skönt om vi hade fått stänga av det permanent i bilen.
Den modell som erfordrar hjulmonterade givare brukar stänga av sig om samtliga hjul saknar givare.
Citera
2019-03-03, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abwehr
ABS systemet är helt klart det bästa.
När jag köpte nya vinterdäck och fälg till min bil med "vanliga" systemet sket jag högaktningsfullt i TPMS. Det skulle kosta typ 6-700 spänn per fälg.
Jag satte en liten bit tejp över lampan och kör som vanligt.
Har jag kunnat upptäcka punka i 20+ år så borde det gå nu också.
Men om man har det från start på bägge uppsättningarna hjul så är det såklart en helt ok funktion.

Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Likt dig har jag kunnat köra utan detta skit i över 20 år.

TPMS och släckta baklampor på dagtid är de två mest korkade ideerna på bilområdet som EU lagstiftat om det senaste decenniet.

Sydeuropeer sladdar omkring på samma däck året runt och behöver en dadda som påminner om att fylla på luft, vi här i skandinavien byter däck ca var 6:e månad varvid vi kontrollerar däcktryck. TPMS fördyrar bilens pris med tusenlappar och ger "false positives" - min bil varnar alltid ett par gånger efter hjulbyte innan systemet lugnar ner sig.

Hade jag haft det hjärndöda systemet med sensorer i ventilerna så hade jag byggt en tpms pipe bomb https://www.carthrottle.com/post/nd7j5yp/

Vilket av systemen som är det bästa beror på vad du menar är viktigast. Det med sensorer med batterier har vissa fördelar över de som använder ABS’en.

Sen kan man tycka det är en helt idiotisk funktion, men då man faktiskt dagligen ser bilar med uppenbarligen för dålig lufttryck en ett eller flera däck, så bör man i se att majoriteten av bilförarna vanligen skiter helt i att kolla lufttrycket mellan årstiderna då vinterdäck ska av/på, och därför tyvärr ofta kör med felaktigt tryck i ett eller flera däck som i bästa fall bara resulterar i högre däcklsitage men i värsta fall kan resultera i dödsolyckor. Därför anser jag dessa system är en nödvändighet i våra bilar, även om det inte är det för just mig...
Citera
2019-03-03, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Den modell som erfordrar hjulmonterade givare brukar stänga av sig om samtliga hjul saknar givare.

Så är det inte på min BMW, den varnar för felfunktion i systemet
Citera
2019-03-03, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Så är det inte på min BMW, den varnar för felfunktion i systemet
Ok, vet att en del är inställda att stänga av sig om inga givare finns alls, detta eftersom det vid montering av vinterhjul visst inte finns samma krav på däckskontroll av någon anledning. Betyder givetvis inte att det är så på alla. Varianten med separata givare håller på att tillhöra de färre.
Citera
2019-03-03, 13:01
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Vilket av systemen som är det bästa beror på vad du menar är viktigast. Det med sensorer med batterier har vissa fördelar över de som använder ABS’en.

Sen kan man tycka det är en helt idiotisk funktion, men då man faktiskt dagligen ser bilar med uppenbarligen för dålig lufttryck en ett eller flera däck, så bör man i se att majoriteten av bilförarna vanligen skiter helt i att kolla lufttrycket mellan årstiderna då vinterdäck ska av/på, och därför tyvärr ofta kör med felaktigt tryck i ett eller flera däck som i bästa fall bara resulterar i högre däcklsitage men i värsta fall kan resultera i dödsolyckor. Därför anser jag dessa system är en nödvändighet i våra bilar, även om det inte är det för just mig...

Vi skiljer oss åt, jag tror mer på frihet under ansvar och det har som sagt funkat tidigare under decennier - det irriterande är att man inte kan välja bort skiten när man köper en bil utan är tvingad att ha extrakostnaden/tejpa för TROTS att det inte är lagstiftat i sverige. Skamligt enligt min åsikt.

Jag hade hellre sett alkolås än TPMS om jag skall vara ärlig, det är ett område man skiter fullständigt i som hade räddat mångt mycket mer liv och miljö än däcktryck.
Citera
2019-03-03, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Vi skiljer oss åt, jag tror mer på frihet under ansvar och det har som sagt funkat tidigare under decennier - det irriterande är att man inte kan välja bort skiten när man köper en bil utan är tvingad att ha extrakostnaden/tejpa för TROTS att det inte är lagstiftat i sverige. Skamligt enligt min åsikt.

Jag hade hellre sett alkolås än TPMS om jag skall vara ärlig, det är ett område man skiter fullständigt i som hade räddat mångt mycket mer liv och miljö än däcktryck.

Frihet under ansvar visar sig ju ofta inte funka särskilt bra.

Finns massor med saker man inte kan välja bort när man köper bil, fast det inte är lagstadgat.

Det är sannolikt betydligt fler dagligen som åker runt med felaktigt lufttryck i däcken än onyktra.
Citera
2019-03-03, 13:19
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Frihet under ansvar visar sig ju ofta inte funka särskilt bra.

Finns massor med saker man inte kan välja bort när man köper bil, fast det inte är lagstadgat.

Det är sannolikt betydligt fler dagligen som åker runt med felaktigt lufttryck i däcken än onyktra.

Säkert men konsekvenserna av onykterhet är multiplar större, att inte ha fullt lufttryck i däcken drabbar mestadels korkskallen som sliter ut däcken i förtid. Föraren som kör onykter däremot..

Hörde en siffra som jag baxnade över för ett antal år sedan, vill minnas att det var ett ntf-anförande - tydligen så kör 6000 förare dagligen onyktra i detta land. Fuck TPMS men gärna alkolås!
Citera
2019-03-06, 15:51
Medlem
brottslings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legge
https://imgur.com/a/BTRzxIn

Någon som vet/kan förklara vad denna betyder?

Om de andra lösningarna inte funkar:
Kolla om du har däck med tpms sensorer.
Kolla ifall någon sensor har pajat.
good luck
Citera
2019-03-06, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Du är verkligen korkad, och du orkade inte ens läsa min länk.
Indirekt TPMS använder ABS-givarna, som inte behöver några separata batterier.

Svårt att förstå skriven text?
Det system min bil har kräver inga batterier, eller underhåll, det funkar ändå, men du tyckas vara för korkad att fatta detta enkla faktum.
Passiva givare på däcket kräver inga batterier, hur svårt kan det vara att fatta detta enkla faktum?

Du har rätt, jag var lite off om man kan säga så, jag tänkte fel och nu vet jag att det finns alternativ av TPMS, sorry.
Citera
2019-03-06, 22:27
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaltLakeCity
Du har rätt, jag var lite off om man kan säga så, jag tänkte fel och nu vet jag att det finns alternativ av TPMS, sorry.
Tack, respekt att du orkar svara och förklara.
No hard feelings, OK?
Citera
2019-03-06, 22:30
Medlem
Citat:
Sluta bete dig som en korkad snorunge och kalla andra för okunniga när det är du själv som är nollan i denna sak. Du har t o m fått förklaringen serverad men antagligen som var du en tuffing som ignorerade länken och gav fan i att ens klicka på den och läsa.....

Fakta är att det finns flera olika system, av vilka några har helt riktigt batteridrivna sensorer/sändare. Dessa har vissa för och nackdelar mot de system som funderar utan batterier.

De utan batterier och helt utan egna unika sensorer, fungerar genom att utläsa varvtalsskillnader mellan däcken via ABS-sensorerna som ju redan finns. Och varvtalsskillnader uppstår om något däck får avvikande tryck (tröskelvärdedifferans) mot de andra däcken under en viss tid.

På t ex min egen BMW 740iL -99 så är det batteridrivna sensorer, tyvärr dyra ja, men kan detektera mindre skillnader, samt tempförändringar i däcket. På lite nyare BMW så gick man över till systemet som använder ABS-sensorerna, alltså helt batterilöst.

Tack för informationen, nu har jag lärt mig något nytt och vad ska jag säga,,, kan man säga att onykterhet är ett beteende som aldrig har gjort någon rätt.
Citera
2019-03-06, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Tack, respekt att du orkar svara och förklara.
No hard feelings, OK?

Det var jag som klantade mig, No hard feelings alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in