2019-02-28, 06:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaltLakeCity
Exakt hur rädda TPMS dig på din bilsemester, du fick en varning om lågt däcktryck eller hur och vad hände då, du bytte tydligen inte till reservhjulet utan du gjorde vad, berätta vad som hände sedan?

Jo, jag fick den här varningen när jag lämnade Jokkmokk på väg mot Kiruna. I Gällivare stannade jag på en mack och kollade tycket som var lågt i ett av hjulen. Jag kunde inte själv se något fel på det, det såg likadant ut som de andra så jag fyllde bara upp med luft och körde vidare. På kvällen kollade jag trycket igen, det hade sjunkit något så jag fyllde upp och hoppades att det skulle klara natten. På morgonen besökte jag en däckfirma i Kiruna som snabbt kunde laga det så jag kunde använda resten av dagen till jag tänkt.

Utan TPMS hade ju däcket fortsatt läcka tills det blivit så lågt att däcket kollapsat och man inte kunnat köra längre. Något reservdäck finns ju inte utan en däcklagningssats med kompressor och en flaska med något jox.
Citera
2019-02-28, 06:47
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Förmodligen, jag må vara en outbildat idiot som inte bör ha körkort och det var svårt att få KK även när jag var ung.

Tack nu vet jag det......

Ett däcksbyte med nya TPMS eftersom batterierna tar slut efter några år kostar ca 300-800;- st och det är okey bara för din jänkare hade det? Sluta att driva med mig, du jobbar på en däcksfirma eller så är du lurad,, vänta du förstår piktogram så du får rabatt?
Fan vad grinig du låter, varför?
Om min däcksvarnare varnar så kollar jag däcktrycket, hur är det jobbigt? Visst, msn kan kolla trycket när man tankar, men nu behövs ju inte det, om inte däcktrycksvarnaren säger till.
Och vilka batterier? Och vilken kalibrering?
Min funkar som den ska, utan externa batterier, utan kalibrering (det gör den själv om man bytt däck).
Du verkar bara sur för att du inte fattar en enkel symbol på instrumentpanelen.
Citera
2019-03-02, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Fan vad grinig du låter, varför?
Om min däcksvarnare varnar så kollar jag däcktrycket, hur är det jobbigt? Visst, msn kan kolla trycket när man tankar, men nu behövs ju inte det, om inte däcktrycksvarnaren säger till.
Och vilka batterier? Och vilken kalibrering?
Min funkar som den ska, utan externa batterier, utan kalibrering (det gör den själv om man bytt däck).
Du verkar bara sur för att du inte fattar en enkel symbol på instrumentpanelen.

Jag var lite grinig i mitt förra inlägg och det ber jag om ursäkt för, det är bara hela hypen som gjorde att TPMS vart som en standard är löjlig.
Det sitter ett litet batteri i varje TPMS som har en begränsad livslängd och när de inte sänder en signal till bilens dator så får du felmeddelande och då kan du antingen ignorera felet eller åtgärda felet på en firma som byter ut dina TPMS-givare i däcken och sedan är du några tusen kronor fattigare av en anledning som jag anser är ganska onödig.

Men vi lever i ett bekvämt samhälle så om man inte orkar kolla lufttrycket i däcken en gång per halvår så ska vi givetvis behålla dessa TPMS som säger att vi ska åka till verkstaden när de inte fungerar och med ett leende betala kostnader som är helt onödiga.
Citera
2019-03-02, 22:55
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Jag var lite grinig i mitt förra inlägg och det ber jag om ursäkt för, det är bara hela hypen som gjorde att TPMS vart som en standard är löjlig.
Det sitter ett litet batteri i varje TPMS som har en begränsad livslängd och när de inte sänder en signal till bilens dator så får du felmeddelande och då kan du antingen ignorera felet eller åtgärda felet på en firma som byter ut dina TPMS-givare i däcken och sedan är du några tusen kronor fattigare av en anledning som jag anser är ganska onödig.

Men vi lever i ett bekvämt samhälle så om man inte orkar kolla lufttrycket i däcken en gång per halvår så ska vi givetvis behålla dessa TPMS som säger att vi ska åka till verkstaden när de inte fungerar och med ett leende betala kostnader som är helt onödiga.
Nej, det finns olika TPMS-system, och ett indirekt, som min bil har, har inga batterier.
https://www.dackonline.se/TPMS-information.html
Jag har inga givare på fälgarna till mina vinterdäck, när jag byter däck på hösten tänds den symbol du inte kände igen, när jag bekräftar så släcks den. När jag byter till sommardäck funkar det igen, utan problem, utan batterier.
Jag förstår inte problemet, TPMS är ju lika smart som en oljetryckslampa, fast du kanske inte behöver en sån heller, eftersom du kollar oljan varje gång du tankar.
Citera
2019-03-02, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Nej, det finns olika TPMS-system, och ett indirekt, som min bil har, har inga batterier.
https://www.dackonline.se/TPMS-information.html
Jag har inga givare på fälgarna till mina vinterdäck, när jag byter däck på hösten tänds den symbol du inte kände igen, när jag bekräftar så släcks den. När jag byter till sommardäck funkar det igen, utan problem, utan batterier.
Jag förstår inte problemet, TPMS är ju lika smart som en oljetryckslampa, fast du kanske inte behöver en sån heller, eftersom du kollar oljan varje gång du tankar.

Hur tänker du nu, tror du att man kan läsa av däcktrycket utan en givare vid däcket och hur tror du den givaren ska fungera utan ett batteri som ger signaler.

Du min vän kan lite om hur saker och ting fungerar, men om några år så inser du hur dumt du skriver eller inte.
Citera
2019-03-02, 23:12
Medlem
Citat:
Hur tänker du nu, tror du att man kan läsa av däcktrycket utan en givare vid däcket och hur tror du den givaren ska fungera utan ett batteri som ger signaler.

Du min vän kan lite om hur saker och ting fungerar, men om några år så inser du hur dumt du skriver eller inte.
Det handlar inte om att läsa av trycket utan att få information om avvikelse inträffat sedan den nollställdes senast. Med det system som har givare vid ventilerna kan säkert trycket läsas av, men det primära är även där att varna när någon avviker från de övriga.
Citera
2019-03-02, 23:34
Medlem
mikaelss avatar
Citat:

Du är verkligen korkad, och du orkade inte ens läsa min länk.
Indirekt TPMS använder ABS-givarna, som inte behöver några separata batterier.
Citat:
Vad är indirekt TPMS?

Användning av de befintliga sensorerna hos ESP/ABS genom fastställning av däcktrycket via däckvarvtalet och sändning av datan till den centrala styrenheten (ECU = Electronic Control Unit)

Vid tryckförlust:

Systemet fastställer ökat varvtal hos däcket
Indikering i displayen som varning för föraren
Svårt att förstå skriven text?
Det system min bil har kräver inga batterier, eller underhåll, det funkar ändå, men du tyckas vara för korkad att fatta detta enkla faktum.
Passiva givare på däcket kräver inga batterier, hur svårt kan det vara att fatta detta enkla faktum?
Citera
2019-03-03, 05:17
Medlem
Citat:

Sluta bete dig som en korkad snorunge och kalla andra för okunniga när det är du själv som är nollan i denna sak. Du har t o m fått förklaringen serverad men antagligen som var du en tuffing som ignorerade länken och gav fan i att ens klicka på den och läsa.....

Fakta är att det finns flera olika system, av vilka några har helt riktigt batteridrivna sensorer/sändare. Dessa har vissa för och nackdelar mot de system som funderar utan batterier.

De utan batterier och helt utan egna unika sensorer, fungerar genom att utläsa varvtalsskillnader mellan däcken via ABS-sensorerna som ju redan finns. Och varvtalsskillnader uppstår om något däck får avvikande tryck (tröskelvärdedifferans) mot de andra däcken under en viss tid.

På t ex min egen BMW 740iL -99 så är det batteridrivna sensorer, tyvärr dyra ja, men kan detektera mindre skillnader, samt tempförändringar i däcket. På lite nyare BMW så gick man över till systemet som använder ABS-sensorerna, alltså helt batterilöst.
Citera
2019-03-03, 07:21
Medlem
Abwehrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Sluta bete dig som en korkad snorunge och kalla andra för okunniga när det är du själv som är nollan i denna sak. Du har t o m fått förklaringen serverad men antagligen som var du en tuffing som ignorerade länken och gav fan i att ens klicka på den och läsa.....

Fakta är att det finns flera olika system, av vilka några har helt riktigt batteridrivna sensorer/sändare. Dessa har vissa för och nackdelar mot de system som funderar utan batterier.

De utan batterier och helt utan egna unika sensorer, fungerar genom att utläsa varvtalsskillnader mellan däcken via ABS-sensorerna som ju redan finns. Och varvtalsskillnader uppstår om något däck får avvikande tryck (tröskelvärdedifferans) mot de andra däcken under en viss tid.

På t ex min egen BMW 740iL -99 så är det batteridrivna sensorer, tyvärr dyra ja, men kan detektera mindre skillnader, samt tempförändringar i däcket. På lite nyare BMW så gick man över till systemet som använder ABS-sensorerna, alltså helt batterilöst.
ABS systemet är helt klart det bästa.
När jag köpte nya vinterdäck och fälg till min bil med "vanliga" systemet sket jag högaktningsfullt i TPMS. Det skulle kosta typ 6-700 spänn per fälg.
Jag satte en liten bit tejp över lampan och kör som vanligt.
Har jag kunnat upptäcka punka i 20+ år så borde det gå nu också.
Men om man har det från start på bägge uppsättningarna hjul så är det såklart en helt ok funktion.
Citera
2019-03-03, 08:09
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abwehr
ABS systemet är helt klart det bästa.
När jag köpte nya vinterdäck och fälg till min bil med "vanliga" systemet sket jag högaktningsfullt i TPMS. Det skulle kosta typ 6-700 spänn per fälg.
Jag satte en liten bit tejp över lampan och kör som vanligt.
Har jag kunnat upptäcka punka i 20+ år så borde det gå nu också.
Men om man har det från start på bägge uppsättningarna hjul så är det såklart en helt ok funktion.

Likt dig har jag kunnat köra utan detta skit i över 20 år.

TPMS och släckta baklampor på dagtid är de två mest korkade ideerna på bilområdet som EU lagstiftat om det senaste decenniet.

Sydeuropeer sladdar omkring på samma däck året runt och behöver en dadda som påminner om att fylla på luft, vi här i skandinavien byter däck ca var 6:e månad varvid vi kontrollerar däcktryck. TPMS fördyrar bilens pris med tusenlappar och ger "false positives" - min bil varnar alltid ett par gånger efter hjulbyte innan systemet lugnar ner sig.

Hade jag haft det hjärndöda systemet med sensorer i ventilerna så hade jag byggt en tpms pipe bomb https://www.carthrottle.com/post/nd7j5yp/
Citera
2019-03-03, 08:29
Medlem
yz44s avatar
Kan tilläggas att TPMS inte är ett krav i sverige, så det är helt ok att tejpa för varningslampan och skippa givarna.
Citera
2019-03-03, 09:04
Medlem
Abwehrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Kan tilläggas att TPMS inte är ett krav i sverige, så det är helt ok att tejpa för varningslampan och skippa givarna.
Men det hade varit jävligt skönt om vi hade fått stänga av det permanent i bilen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in