2019-03-06, 12:25
Medlem
Först och främst förekommer det någonsin hyressänkningar på en hyresrätt som blivit helrenoverad? Har hört om folk som betalat av renoveringen under en tid och efter det fått lägre hyra, hur fungerar det?

Om vi säger att en lägenhet blir helrenoverad och hyran ökas markant, efter hur lång tid efter renoveringen kan hyran komma att sänkas? För att det upprustade värdet ska ha gått ner till "normal" nivå igen så att säga?
Citera
2019-03-06, 12:34
Medlem
note-its avatar
Du blandar nog ihop någonting nu som inte är samma sak. Inte blir hyresrätten billigare efter en viss tid. Om den nu skulle bli det så är det åratal du får räkna med. Men, jag tror som sagt du har missförstått hela situationen.
Citera
2019-03-06, 12:35
Medlem
Jackdawcrests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelloDarling
Först och främst förekommer det någonsin hyressänkningar på en hyresrätt som blivit helrenoverad? Har hört om folk som betalat av renoveringen under en tid och efter det fått lägre hyra, hur fungerar det?

Om vi säger att en lägenhet blir helrenoverad och hyran ökas markant, efter hur lång tid efter renoveringen kan hyran komma att sänkas? För att det upprustade värdet ska ha gått ner till "normal" nivå igen så att säga?
Aldrig. "Renoveringen" innebär en ökad standard och hyran förhandlas därefter.
Citera
2019-03-06, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Du blandar nog ihop någonting nu som inte är samma sak. Inte blir hyresrätten billigare efter en viss tid. Om den nu skulle bli det så är det åratal du får räkna med. Men, jag tror som sagt du har missförstått hela situationen.

Citat:
Ursprungligen postat av Jackdawcrest
Aldrig. "Renoveringen" innebär en ökad standard och hyran förhandlas därefter.

Men de som har betalat av renoveringen över en längre period då, hur fungerar det?
Citera
2019-03-06, 12:54
Medlem
Jackdawcrests avatar
Citat:
Men de som har betalat av renoveringen över en längre period då, hur fungerar det?
Du betalar inte av renoveringen. Hyresvärden gör det. Och alla pengar de plockar in efter lånen för renoveringen är avbetalda blir vinst för fastighetsägarna.
Citera
2019-03-06, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jackdawcrest
Du betalar inte av renoveringen. Hyresvärden gör det. Och alla pengar de plockar in efter lånen för renoveringen är avbetalda blir vinst för fastighetsägarna.

Hur förklaras då fenomenet där en nyrenoverad lägenhet kostar säg 7000 efter renovering och sedan efter en tid sänks den till 5500? För som sagt så har jag hört att det skett och förklaringen har varit att man betalat av renoveringen.

I praktiken är det ju inte hyresvärden som betalar för renoveringen, det är ju kunden det vill säga hyresgästen.
Citera
2019-03-06, 13:01
Medlem
Citat:

När jag bodde hos Stångåstaden i Linköping så hade de ett system där man kunde välja att renovera småsaker som sedan betalades av med högre hyra under viss tid. Jag valde exempelvis nya tapeter ett år och fick någon hundralapp i högre hyra i två år. Samma när jag ville att badrummet gjordes om med duschkabin istället för badkar.

Det var dock saker som skedde på mitt eget initiativ efter en fastslagen prislista. När de sedan gjorde om köken och moderniserade alla lägenheterna i huset så gick hyran upp permanent. De gjorde mer än bara byta ut slitna saker utan höjde standarden rejält. Syftet med den typen av renovering är väl just att de får höja hyrorna efter....
Citera
2019-03-06, 13:26
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Hur förklaras då fenomenet där en nyrenoverad lägenhet kostar säg 7000 efter renovering och sedan efter en tid sänks den till 5500? För som sagt så har jag hört att det skett och förklaringen har varit att man betalat av renoveringen.

I praktiken är det ju inte hyresvärden som betalar för renoveringen, det är ju kunden det vill säga hyresgästen.

Då har värden nån sorts reparationsfond eller tillvalshöjning. Men då är det enbart just din värd som kan svara på det.

Det normala är, som andra sagt, att det inte blir någon minskning av hyran.
Citera
2019-03-06, 13:44
Medlem
note-its avatar
Citat:
Som sagt, du har missförstått nånting. Det förekommer ingen betalning innan renovering är gjord. Det vore väldigt konstigt om det förekom.
Citera
2019-03-06, 16:22
Medlem
Tammers avatar
Inte kommer en fastighetsägare att självmant sänka hyran. Varför skulle han, han tjänar ju pengar på att hyra ut?
Citera
2019-03-06, 17:16
Medlem
Citat:

Tror du är lite ute och cyklar. Jag har dock aldrig hört om sådan upplägg.

För det första får hyresvärden pynta allt direkt och ligga ute med pengarna tills det är finansierat via din hyra. Så jo, hyresvärden får pynta och det är direkt. Enda drivkraften för göra det är att det sen blir en vinst när det är betalt och ökar värdet på fastigheten om värden vill sälja.
Citera
2019-03-06, 17:25
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Tror du är lite ute och cyklar. Jag har dock aldrig hört om sådan upplägg.

För det första får hyresvärden pynta allt direkt och ligga ute med pengarna tills det är finansierat via din hyra. Så jo, hyresvärden får pynta och det är direkt. Enda drivkraften för göra det är att det sen blir en vinst när det är betalt och ökar värdet på fastigheten om värden vill sälja.
Tveksamt om det fungerar på det sättet. Jag tror att hyresvärden tar kostnaden för renoveringen på ett lån som löper på 30-40 år, till nästa renovering. Avbetalningarna för detta lån läggs på hyran, plus gärna en extra slant till hyresvärden för den påstådda standardhöjning som renoveringen medför...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in