Citat:
Ursprungligen postat av
HelloDarling
Först och främst förekommer det någonsin hyressänkningar på en hyresrätt som blivit helrenoverad? Har hört om folk som betalat av renoveringen under en tid och efter det fått lägre hyra, hur fungerar det?
Om vi säger att en lägenhet blir helrenoverad och hyran ökas markant, efter hur lång tid efter renoveringen kan hyran komma att sänkas? För att det upprustade värdet ska ha gått ner till "normal" nivå igen så att säga?
När jag bodde hos Stångåstaden i Linköping så hade de ett system där man kunde välja att renovera småsaker som sedan betalades av med högre hyra under viss tid. Jag valde exempelvis nya tapeter ett år och fick någon hundralapp i högre hyra i två år. Samma när jag ville att badrummet gjordes om med duschkabin istället för badkar.
Det var dock saker som skedde på mitt eget initiativ efter en fastslagen prislista. När de sedan gjorde om köken och moderniserade alla lägenheterna i huset så gick hyran upp permanent. De gjorde mer än bara byta ut slitna saker utan höjde standarden rejält. Syftet med den typen av renovering är väl just att de får höja hyrorna efter....