2019-03-04, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
"Oombedd" som du brukar säga, svarar jag dig trots att det inte är till mig (men OM mig) du skriver. Du anklagar mig på flera sätt, och jag tänker oombedd försvara mig.

Jag har inte skapat en trådsanning på det sätt som du påstår.

Jag inledde med att jag tänkte högt.

Jag har tidigare skrivit om bindande DNA. Diskussionen om konklusivt DNA, masstopsningar mm har vi haft för enbart några dagar sedan (ett exempel på ett inlägg se ovan).

Naturligtvis kan det finnas både DNA och fibrer på kläder mm från andra personer. Man kan väl bara kolla på sig själv när man har ett mörkt plagg hur det har fastnat olika partiklar, ludd och hårstrån från material/människor man kommit i kontakt med. Det vet väl alla.

Det finns flera mordfall där man startat masstopsningar.
Då utgår man från bindande konklusivt DNA i fall där man saknar en misstänkt.

Man topsar inte samtliga personer i en befolkning i sådana fall.
Man gör en gärningsmannaprofil och utgår från den.
Tack för återkoppling!
Se min fetning. Jag har aldrig påstått att du medvetet skapar trådsanningar, men om vi stannar vid ett av dagens del-exempel, det där med fiber, så medförde det att en följare som inte varit ständigt närvarande sista tiden, ställde sig frågande till detta med just "fiber".
Kontot 'Rosamund' tog på sig ansvaret med att ha fört upp i tråden att fiber i brottsutredningar kan vara mycket gynnsamma i att kunna få fast en gärningsperson. Det var bra gjort, tack!
Men du slog i ditt inlägg, det jag kritiserade, fast att varken DNA eller fiber hittats.
Jag kontrade med att tydliggöra att det är DU som påstår detta. Polisen har inte berättat för allmänheten att man inte gjort DNA- eller fiberfynd. Det innebär ju inte att man inte gjort såna fynd, eller hur?

OffT: Du tillämpar ett induktivt tänkande. Bara för att Polisen inte gått ut med info om DNA resp fibrer, så kan du inte därav dra slutsatsen att såna fynd inte har gjorts. Hoppas du förstår vart jag vill komma.
Vänligen!
/C
Citera
2019-03-04, 18:52
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Har inte fått namnen uttalade, men dom finns tydligen nämnda i tråden och jag misstänker vilka det är. Dom är inte kopplade till varandra. Mordet ses som utfört av en ensam GM.

Dom har kontrollerat andra namn tidigt i utredningen och även dessa, men fokus har varit SD. Nu skall dessa väl gå igenom samma nålsöga som SD med det dom har.
Det som ligger kvar för analys verkar vara av väldigt lågt värde för utredningen och eventuellt bevisvärde.

Allt av värde som skulle peka åt ena eller andra hållet ska vara analyserat sedan länge.

De namn som du misstänker, är det namn som du själv redan tidigare sneglat åt, eller kommer de som en överraskning för dig?
Citera
2019-03-04, 19:14
Medlem
Viktigt att poängtera avseende DNA och dess dignitet som bevisning. DNA kan vara saliv, sperma, hudrester, hår, svett, blod samt andra synliga och osynliga kroppsvätskor mm.
Beroende på var (plats) man säkrar DNAt samt mängd och typ har också betydelse. Säkrar man bland-DNA av både MT och BO kan det få hög dignitet beroende på typ.

Ofta krävs dock kringbevisning, speciellt när den MT ingår i BO innersta krets. Då räcker inte alltid bara DNA, utan kan behövas förstärka med kringbevisning

Fibrer och andra spår räknas till kringbevisning och står inte ensamt speciellt stark i värde som bevisning, men är viktiga byggstenar till en sammantagen bild.

Det kan Mao finnas DNA från kända personer eller från bara en enda person på Lenas kropp, men i detta fallet sitter det inte så att det ger tillräcklig dignitet för bevisningen vid häktning tex.
Åklagare måste hitta stark kringbevisning för att bygga upp fallet inför åtal.

Skulle det däremot finnas mycket av okänd DNA hade man antagligen gått ut med masstopsning efter en GMP. Eftersom inget sådant ännu skett kan man ju anta att det inte kommer att behövas-inte sagt att man kan göra det även vid ett senare tillfälle.

Alla former av säkrat material på en BP är alltid plus. FP ses allmänt som gärningspersonens område då den ofta säger mycket om GM.
Senast redigerad av KSP 2019-03-04 kl. 19:16. Anledning: Syftningsfel
Citera
2019-03-04, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Jag hörde idag att utredningen har undersökt alla aspekter med SD som GM och inte kommit i mål. Kvar är bara administrativt skrivbordsarbete med materialet.

Av den anledningen har dom fokuserat hårt på att sätta in olika personer som funnits i LW:s intressesfär med dom fakta dom har i ekvationen. Där finns det tydligen två namn som sticker ut i sannolikheten, tillsammans med en GM utan kontaktytor till LW.

Min fråga om detta var för att bygga ett indiciemål mot SD, genom att det inte finns andra tänkbara GM eller om det är för att sannolikheten att SD är GM var så pass låg nu. Detta visste inte hen och har inte heller tillräcklig input för att spekulera i det.
Tack för ett spännande inlägg!
Det gav nästan lite utslag på min personliga Richter-skala.

Det där jag fetat: När du skriver om LW:s "intressesfär", syftar du då på män som visat LW intresse, alltså typ kavaljerer?
Eller är det att uppfattas i en vidare mening, alltså folk som av en eller annan orsak funnits runt henne?
En närgången fråga: Kan "intressesfär" inkludera familjemedlemmar? (Det där kan tas i PM till mig).
Citera
2019-03-04, 19:24
Medlem
En annan aspekt att ha i åtanke är att, mordet skedde utomhus vilket försvårar säkring av fynd och spår. Kroppen har också blivit påverkad av väder och vind samt förruttnelseprocess. Kroppar utsöndrar vätskor b la vilket gör att det kan vara svårt att hitta DNA. I vilken utsträckning kroppen blivit utsatt vet vi inte, men det hade underlättat om mordet skett inomhus eller blivit funnen tidigare.
Citera
2019-03-04, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Vill inte än en gång komma släpande på min, ytterst hypotetiske cykeltjuv, men om en sån finns med på Polisens "Inte-helt-omöjligt-scenario"-lista, så skulle man ju då samtidigt snabbt insett att cykeltjuven (motsv) inte lär vara områdesbunden, vilket skulle göra det ganska meningslöst att topsa i LW:s geografiska närmiljö.
Så tänker jag.
Hur Örebropolisen tänker har jag ingen aning om.

Naturligtvis utgår man från att "fånga in" de mest sannolika. Inte ens det har man ansett nödvändigt här.
Citera
2019-03-04, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Det kanske beror på att DNA inte var "okänt"?

Ja, verkar rimligt. Men kan bortförklaras, därmed inte bindande.
Citera
2019-03-04, 19:50
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Eftersom åklagaren vid ett tillfälle påpekade att misstankarna mot MGM har stärkts så undrar jag om en av de två som sticker ut är just MGM?
Nja, det där om att misstankarna mot SD hade stärkts var ju ett uttalande som Åsa Hiding gjorde i media den 8/6 2018, dvs. samma dag som hon gjorde sitt andra försök att få SD häktad på sannolika skäl. Det här var alltså nästan nio månader sedan:
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

På den tiden var det också tal om att SD var den ende misstänkte, och Åsa Hiding hoppades på att i framtiden få svar från ganska mycket teknisk bevisning.

I den senaste artikeln från 28/2 2019 (förra veckan alltså) säger hon inte längre att SD är den ende misstänkte. I stället talar hon nu för första gången om att "jobba brett":

Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Någon antog att det inte hittats DNA eller fibrer från annan än MGM.
Ja, det där verkar ha varit en ren gissning. Mot bakgrund av det som verkar kunna vara en liten omsvängning hos åklagaren skulle man väl lika gärna (eller kanske ännu hellre) kunna gissa på raka motsatsen. Dvs. att man kan ha hittat DNA eller "fibrer" från någon, men inte från SD.
Senast redigerad av Draifos 2019-03-04 kl. 20:17.
Citera
2019-03-04, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Vem är skägget?
Undrar jag med. JG?

Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82

Btw:
Ärligt visste jag inte att det var SD , vilket jag förstår nu. Skägget då?
Citera
2019-03-04, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
SD var ju ute och reste då.

Var va SD när mobilen "pingade" i skogen?
Citera
2019-03-04, 20:14
Medlem
Citat:
Ja, nu funderar jag bara högt.

- Mina tankar har hela tiden varit att gm känner till området (plankets gömma). Bor där, eller bott där.

- Om personen kommit med bil (bor utanför området), borde detta förmodligen noterats. En person ska ha befunnit sig utanför LWs bostad, det vet man säkert enligt MV. Hur vet man detta? Vittne? Skulle vittnet inte sett bilen? Kan personen ha parkerat bilen utom synhåll för vittnet?
Om det varit en övervakningskamera som registrerade personen utanför bostaden, då kanske en eventuell bil inte finns med på bild.
- Om gm kom i bil, skulle en bil kunna hörts åka från området efter skriken. Nu vet vi inte hur skriken nått upp längre in i området. Bilen kanske har varit parkerad längre upp, vid LWs bostad.

- Om personen inte bor i området, då bör mordet vara planerat. Annars hade man förmodligen kunnat spåra en mobil som färdats till området under kvällen/natten och därefter lämnat området.
- Varför döda en person i ett bostadsområde, vid planket, där en massa människor kan höra?
- Om personen inte bor i området, hur vet denna att LW var hemma, uppe? Har personen
vetskap om LW och hennes liv, att barnet fyllde år, att Norgeresan var planerad? Chansade han/hon? Hade personen spanat på LW för att få ett bra läge? Flera gånger?
-Om personen inte bor i området, måste personen ändå känna LW om ingen kontakt hade tagits innan om att de skulle ses. Varför skulle hon öppna för en främling mitt i natten?

- Om det är en random person (inga kontaktytor till LW) har jag svårt att få till det att hon öppnar dörren.
Personen borde då känna till möjligheten att gömma en kropp bakom planket. Dessutom stämmer det dåligt med MVs uppgift om vittnesuppgifterna om att en man och en kvinna hörts samtala i riktning mot planket.
- Jag ser det som osannolikt att någon tjuv eller liknade tar till sådant övervåld för stöld, så att lW skriker i fler minuter och avlider. Det troliga är då att gm flyr fältet istället.
- Granne som fått för sig något?

Att man inte kunnat hitta DNA eller fibrer från annan person (än möjligen SD?) är också ett dilemma som får en att fundera. Hur är detta möjligt?

Citat:
Såg en film om ett mord i USA där man hittade en fiber under brottsoffrets nagel, men inget DNA.
Fibern kunde via andra tekniska bevis knytas till en gm.
Den kom från en tröja som gm ägde.

I det fallet var gm okänd för offret så det hade större bevisvärde i det fallet.

I det här fallet hoppas man att man har "dammsugit" brottsplatsen för att kunna hitta hårstrån och/eller fibrer från tyg.

Kan vara svårt att bevis att det inte kommit dit på annat sätt eller vid annat tillfälle möjligen om t ex gm påstår att han/hon varit där tidigare.

Jag förmodar att en fiber behöver sitta på ett "bra" ställe för att kunna betyda något. T ex kan ju en fiber följa med om man suttit i någons bil, haft jackorna hängande bredvid varandra osv. Kanske en större mängd fibrer kan betyda något.

Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Låter NFC analysera dom? Det kan väl knappast vara ngt som inte redan gjorts.

Påminn mig gärna lite då å då om att ironi i text ofta misstolkas
Citera
2019-03-04, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Undrar jag med. JG?

Ärligt visste jag inte att det var SD , vilket jag förstår nu. Skägget då?

Det är inte JG.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in