Citat:
Tack för återkoppling!"Oombedd" som du brukar säga, svarar jag dig trots att det inte är till mig (men OM mig) du skriver. Du anklagar mig på flera sätt, och jag tänker oombedd försvara mig.
Jag har inte skapat en trådsanning på det sätt som du påstår.
Jag inledde med att jag tänkte högt.
Jag har tidigare skrivit om bindande DNA. Diskussionen om konklusivt DNA, masstopsningar mm har vi haft för enbart några dagar sedan (ett exempel på ett inlägg se ovan).
Naturligtvis kan det finnas både DNA och fibrer på kläder mm från andra personer. Man kan väl bara kolla på sig själv när man har ett mörkt plagg hur det har fastnat olika partiklar, ludd och hårstrån från material/människor man kommit i kontakt med. Det vet väl alla.
Det finns flera mordfall där man startat masstopsningar.
Då utgår man från bindande konklusivt DNA i fall där man saknar en misstänkt.
Man topsar inte samtliga personer i en befolkning i sådana fall.
Man gör en gärningsmannaprofil och utgår från den.
Jag har inte skapat en trådsanning på det sätt som du påstår.
Jag inledde med att jag tänkte högt.
Jag har tidigare skrivit om bindande DNA. Diskussionen om konklusivt DNA, masstopsningar mm har vi haft för enbart några dagar sedan (ett exempel på ett inlägg se ovan).
Naturligtvis kan det finnas både DNA och fibrer på kläder mm från andra personer. Man kan väl bara kolla på sig själv när man har ett mörkt plagg hur det har fastnat olika partiklar, ludd och hårstrån från material/människor man kommit i kontakt med. Det vet väl alla.
Det finns flera mordfall där man startat masstopsningar.
Då utgår man från bindande konklusivt DNA i fall där man saknar en misstänkt.
Man topsar inte samtliga personer i en befolkning i sådana fall.
Man gör en gärningsmannaprofil och utgår från den.
Se min fetning. Jag har aldrig påstått att du medvetet skapar trådsanningar, men om vi stannar vid ett av dagens del-exempel, det där med fiber, så medförde det att en följare som inte varit ständigt närvarande sista tiden, ställde sig frågande till detta med just "fiber".
Kontot 'Rosamund' tog på sig ansvaret med att ha fört upp i tråden att fiber i brottsutredningar kan vara mycket gynnsamma i att kunna få fast en gärningsperson. Det var bra gjort, tack!
Men du slog i ditt inlägg, det jag kritiserade, fast att varken DNA eller fiber hittats.
Jag kontrade med att tydliggöra att det är DU som påstår detta. Polisen har inte berättat för allmänheten att man inte gjort DNA- eller fiberfynd. Det innebär ju inte att man inte gjort såna fynd, eller hur?
OffT: Du tillämpar ett induktivt tänkande. Bara för att Polisen inte gått ut med info om DNA resp fibrer, så kan du inte därav dra slutsatsen att såna fynd inte har gjorts. Hoppas du förstår vart jag vill komma.
Vänligen!
/C