Citat:
Ursprungligen postat av
Yemina
Utveckla
Hur långt ska jag gå?
Jag kan ta det i snabbform.
Tänk Ingvar Kamprad. Han började sälja tändstickor och sen småprylar från sitt föräldrahem när han var liten pilt. Det växte till IKEA.
Inget hindrar kvinnor från att starta företag som han gjorde, men entreprenörer är få bland kvinnor. De är oftare facilitatorer, bryggan mellan människor, för de är generellt "människopersoner".
Det var det första.
Nu till det som händer bland i stort sett alla feminister i Sverige.
Ett av bevisen för att de behövs är att det är för få kvinnor i ledningen av stora företag.
Jag har fortfarande inte hittat något lagligt hinder för dem att göra som Ingvar och bli sin egen chef.
Och sen tillsätta vilken chef han än vill. Det är ju trots allt hans företag, även om staten ville vara in och pilla så mycket att han insåg att vill han behålla sitt företag så måste han flytta utomlands.
Så vi har en aktion och en reaktion.
Häng med nu, för nu kommer pudelns kärna:
Allt vi gör har konsekvenser och alla rättigheter vi har innebär en del plikter, eller hur? Det är väldigt viktigt att vi står upp för alla människors lika rättigheter och inte bara statens eller kvinnornas.
Det ingår i det gemensamma kontraktet. Det är det som skiljer oss från skithålsländer med korruption, pöbelstyre, krigsherrar och annat där det räcker med vapen och hot för att tillskansa sig makt och position.
Vi ska helst undvika revolution, och svensken är för invaggad i illusionen om folkhemmet att de tror att den står pall för det mesta, bara man sitter ner i båten, men den står på mycket bräcklig grund idag och de nya som kommer idag, som i flera stadsdelar är i överväldigande majoritet redan har inga som helst såna illusioner.
Jag tror att det var Eleanor Roosevelt som myntade uttrycket. Fru till Franklin D, som var president under kriget.
Freedom makes a huge requirement of every human being. With freedom comes responsibility. For the person who is unwilling to grow up, the person who does not want to carry his own weight, this is a frightening prospect.
Read more at: https://www.brainyquote.com/quotes/eleanor_roosevelt_166988
Nu har vi i Sverige inte upplevt krig på 200 år, men de som kommer nu och snart är 25% av oss har.
Tror inte du att de är fullt medvetna om att svensken sover sin törnrosasömn just nu?
Poäng tre: varje diskussion där man försöker ge kvinnor eget ansvar slutar alltid i ett ramaskri.
Det finns mycket att säga om det, men jag låter det faktumet tala för sig själv.
Man vill ha, men man vill inte betala priset.