2019-03-05, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gilla
Ja, GW sitter såklart på mer info än oss random flashbackare.

Ja är GW så säker på att AE inte har med Malin-fallet att göra så kan vi nog glömma det.
Citera
2019-03-05, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verkisto2
Det fanns i början av 1990-talet planer på ett boende för fd narkomaner i Billdal. Byggnaden brann dock ner innan de fd narkomanerna hann flytta in. Enligt uppgift var det en "kaptenen", som bodde i området, som tände på.

Vill minnas att Janne Josefsson gjorde ett reportage om branden.

1995 anordnades VM i friidrott i Göteborg. Vill minnas att kommunen köpte in några av barrackerna som de tävlande bott i, och placerade dessa på tomten med den nedbrunna byggnaden. Tror tanken från kommunens sida var att det skulle bli boende för fd missbrukare i Billdal, - även om Billdalsborna under ledning av "kaptenen" bränt ner stället.

Kanske kan detta boende för fd missbrukare förklara varför gärningsmannen alls befann sig i området? Kanske köpte eller sålde han droger? Någon vanlig "Svensson" tycks han inte ha varit.

Friidrotts-VM gick av stapeln 5–13 augusti 1995, dvs strax efter detta brott. Men just detta kan ju faktiskt vara relaterat till varför AE var i Billdal. Om det var så att han bara var skriven på Sparrgrensgatan men bodde fysiskt på annan adress, kan han (och andra) ha flyttats tillfälligt ut från Göteborg till just Billdal eller i närheten av Billdal i god tid före VM:et. Man vill inte ha ett visst klientel som uteliggare etc när det kommer turister alternativt att hans boende skulle tömmas för att bereda plats för turister och så fick ett gäng halvmysko folk helt enkelt bereda plats. T ex härbärgen, campingplatser, sommarbyar etc etc. Väck med de som stör när det är säsong, liksom. Och det kan i sig ha triggat AE att begå brott just i den perioden.
Ja, långsökt, men vi har ju varken motiv eller brottsplats-koppling, så då får man väl testa även lite långsökta teorier, tycker jag.

edit: eller har jag fel datum för brottet? Rätta mig i så fall och glöm ovan. Rättar mig själv. 14 sept alltså. Men kan ändå vara relaterat att AE fick flytta pga Friidrotts-VM och blev kvar på annan adress. (och fortfarande: bara om vi antar att AE inte bodde på samma adress som han var skriven)
Senast redigerad av Burkgurka 2019-03-05 kl. 22:27.
Citera
2019-03-05, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verkisto2
Det fanns i början av 1990-talet planer på ett boende för fd narkomaner i Billdal. Byggnaden brann dock ner innan de fd narkomanerna hann flytta in. Enligt uppgift var det en "kaptenen", som bodde i området, som tände på.

Vill minnas att Janne Josefsson gjorde ett reportage om branden.

1995 anordnades VM i friidrott i Göteborg. Vill minnas att kommunen köpte in några av barrackerna som de tävlande bott i, och placerade dessa på tomten med den nedbrunna byggnaden. Tror tanken från kommunens sida var att det skulle bli boende för fd missbrukare i Billdal, - även om Billdalsborna under ledning av "kaptenen" bränt ner stället.

Kanske kan detta boende för fd missbrukare förklara varför gärningsmannen alls befann sig i området? Kanske köpte eller sålde han droger? Någon vanlig "Svensson" tycks han inte ha varit.

Intressant tanke, och så var det med boendet, branden och vm-barackerna vill jag minnas.
Brottet var 14 september, strax efter vm-sommaren så det kan vara ungefär då barackerna sattes dit. Tidigare i tråden sas det att han haft jobb på kommunen. Kanske vid detta tillfälle också, kanske involverad i att sätta upp barackerna eller förberedelser. Tror barackerna sattes upp efter brottet. Någon som minns?
Citera
2019-03-05, 22:24
Medlem
Igni-ferroques avatar
Citat:
Skärpet var väl lite "cowboy"-inspirerat om jag inte missminner mig?

Eventuellt kan man ju utesluta en mgm enbart mha skärpet, en viktig detalj.
Citera
2019-03-05, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Riktigt vidrig

Det hoppas jag med.

Det har framkommit tidigare under dagen att de flesta tidningar inte publicerar mer än två år gamla bilder på webbisar.

Så om ingen delar med sig av privata bilder så verkar det som att vi inte får se hur barnknullaren ser ut.

Två år bara, synd! Men någon skrev att biblioteken arkiverar tidningar under lååång tid.
Och tidningarna själva tro, sparar dom inte sina utgåvor också så man kan gå dit och få läsa gamla exemplar. Ja jag vet som sagt inte inte... Vilka tidningar är det som gäller i dessa trakter?
Citera
2019-03-05, 22:27
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Ja är GW så säker på att AE inte har med Malin-fallet att göra så kan vi nog glömma det.

Gubben har haft fel många gånger förr. I just detta tyder lite på AE har med det att göra. Möjlig koppling till platsen. Men modus operandi skiljer sig avsevärt. I fråga om offer och utförande. Men det är klart det gjorde det också i Engla-fallet. Man ska alltså inte utesluta som GW gör här.
Citera
2019-03-05, 22:28
Medlem
Pestoleras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Friidrotts-VM gick av stapeln 5–13 augusti 1995, dvs strax efter detta brott. Men just detta kan ju faktiskt vara relaterat till varför AE var i Billdal. Om det var så att han bara var skriven på Sparrgrensgatan men bodde fysiskt på annan adress, kan han (och andra) ha flyttats tillfälligt ut från Göteborg till just Billdal eller i närheten av Billdal i god tid före VM:et. Man vill inte ha ett visst klientel som uteliggare etc när det kommer turister alternativt att hans boende skulle tömmas för att bereda plats för turister och så fick ett gäng halvmysko folk helt enkelt bereda plats. T ex härbärgen, campingplatser, sommarbyar etc etc. Väck med de som stör när det är säsong, liksom. Och det kan i sig ha triggat AE att begå brott just i den perioden.
Ja, långsökt, men vi har ju varken motiv eller brottsplats-koppling, så då får man väl testa även lite långsökta teorier, tycker jag.

edit: eller har jag fel datum för brottet? Rätta mig i så fall och glöm ovan.
Kanske har fel, men skedde inte brottet i Billdal i September?
Citera
Medlem
Gillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Ja, men det är lite "för bra för att vara sant" att AE bott och växt upp alldeles intill kyrkogården. Senare bodde och bor hans syster med familj på samma gata.
Senast redigerad av Gilla 2019-03-05 kl. 22:30.
Citera
Medlem
Timeouts avatar
Undrar hur det gick med detta fall? Kan dom kopplas samman?
Har inte sett något nytt om det.

Kalla fall: Tips om ny grov våldtäkt mot flicka
KRIM tor 09 nov 2017

En till flicka kan ha fallit offer för den hänsynslöse våldtäktsmannen som förgrep sig på en 8-årig flicka i Billdal, 1995. Det visar de tips som kommit till polisen sedan Aftonbladet tog upp fallet med den grova barnvåldtäkten.

– Vi har fått ett tips om att det ska ha skett en våldtäkt mot ett barn i Kungsbacka vid samma tidpunkt. Det är intressant. Vi ska titta på om det kan finnas ett samband, säger Anders Eriksson, gruppchef Kalla Fall, polisregion Väst.

Om uppgifterna stämmer ska en flicka i 10-årsåldern ha blivit våldtagen på en plats inom 10 kilometers radie från platsen där en 8-årig flicka blev våldtagen 1995 i Billdal.

Polisen har identiteten på den drabbade flickan och planerar att höra henne.

– Vi ska prata med henne så fort som möjligt. Absolut senast nästa vecka, säger Anders Eriksson.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/8b80w/kalla-fall-tips-om-ny-grov-valdtakt-mot-flicka
Citera
2019-03-05, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pestolera
Kanske har fel, men skedde inte brottet i Billdal i September?

Jo, jag insåg mitt misstag och rättade mig själv, men du hann svara före det slog igenom. 14 sept är korrekt.
Citera
2019-03-05, 22:30
Medlem
karlinges avatar
Citat:
Ja, men det är lite "för bra för att vara sant" att AE bott och växt upp alldeles intill kyrkogården. Senare bodde hans syster med familj på samma gata.

GW är inte med i spelet längre. Mediahora som tjänar pengar på tv och böcker. Kan fan satsa pengar på att senilgubben har fel här (åter).
Citera
2019-03-05, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Igni-ferroque
Eventuellt kan man ju utesluta en mgm enbart mha skärpet, en viktig detalj.

Smart tänkt! Om det är ett sådant skärp med hål kan man se vilket hål som är mest slitet och därmed har man midjemåttet på GM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in