2019-03-05, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drone07
Hur många kan det vara som är släkt med gärningsmannen?

DNA började väl registreras tidigast på 80tal eller var det 90tal när det kommer till brott? Så, de som finns i registret kan inte vara lastgamla direkt. Borde inte behövas sökas längre än brylling då tiden tas i beaktande. Dvs då DNA introducerades tills en potentiell gärningsman(tex 15-30år) utförde dådet.

Jag tittade på hur många som finns i min släkt upp till gammelmorfar nivå. Kom fram till sammanlagt 110st. Låt säga att det det är lika många på min pappas sida dvs upp till gammelfarfar nivå. Totalt alltså 220st. Kan detta vara i storleksordningen, samma som den höstack som polisen nu hittat? Isåfall gäller det bara att hitta nålen! Hittar man stamfadern är det nog klart.

Tycker det inte borde vara hur svårt som helst då många faller ur pga av ålder, kön osv.
kanske missförstår din tankegång där men frågan om när dna- register infördes har ju inget att göra med hur gamla de är som är med i det registret. I registret finns ju inte alla som har blivit födda sedan dess registret infördes utan de som har begått något brott. Så det kan vara 50-,60, 70-åringar som är med där.
Citera
2019-03-05, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArthurMorgan
Sluta skapa trådsanningar! De behöver inte alls vara släkt bara för att en mikroskopisk del av deras DNA har likheter med GM!
I veckans brott sa iaf polisen själv att det handlar om att söka i utkanten av dessa personers släkt.

Så det låter ju som det är någon 3 mening kanske eller nåt liknande.
Det finns väl inte så jättemånga led för en som är Kring 30,40 som gm sägs vara.

Om vi tänker själv, jag är snart 30 och har:
På mammas sida:
2 kusiner
15 stycken 3 meningar

På pappas sida har jag:
5 kusiner
6 stycken 3 meningar

Här går det ju att leda till en gemensam förfader i form av mina mor och farföräldrar.
Så om någon av dessa topsas skulle mitt dna delvis matcha.

Tror inte det går att va så mycket längre bort släkt än 3 Meningar faktiskt.
Citera
2019-03-05, 15:06
Medlem
Ja han är saknad pulver henke, har funnits fler troll än han i tråden som vi avslöjat. En kvinnlig användare sa att hennes gamla pojkvän var mördaren, men efter man pressat lite så visste hon ingenting istället. Sen har vi ju jordgubbsflickan som larvat runt här men hon lurar inte en käft 😂😂😂😂
Citera
2019-03-05, 15:17
Medlem
jimmychrists avatar
Citat:
Ja, om han var så ung att det preskriberas i oktober och han är en vanlig kille med någorlunda stabil ekonomi så är inget som hindrar att han drar till något billigt land, behöver inte ens vara utanför Europa, och hyr en billig lägenhet och sedan runkar och spelar tv-spel fram till oktober. Räcker med ett kapital på 100 000kr i de flesta östeuropeiska länder för att klara mat och hyra fram till oktober. Klart värt pengarna och omaket att sitta i en lägenhet och uggla för att slippa plåga sig genom en rättegång, bli utpekad för all framtid och sitta av ett straff.
Utpekad blir han väl ändå? Utredningen lär väl fortgå, med okänd gärningsman kan väl inte brottet preskriberas på grund av låg ålder? Och gärningsman blir du ju inte förrän rätten har slagit fast att bevisningen mot dig håller.
Citera
2019-03-05, 15:35
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oblomov
Kan det inte vara så att de här 30 personerna är listan man fått på tänkbara gärningsmän efter att ha slagit i skatterverkets register. Man har säkert fått träff på en syssling/småkusin/tremänning/nästkusin/A-kusin/andrakusin.

Då har GM och den de fick träff på en gemensam gammelfarmor/gammelfarfar. Det blir väl ett par hundra ättlingar. Att 30 av dem är män och befinner sig i åldersspannet är nog rätt troligt. Är det bryllingar blir det väl ett tusental att sålla bland.

De kommersiella DNA-företagens algoritmer är riktigt bra på att förutsäga släktskap. För mig var det riktigt bra träffar. NFC har väl det också.

Om polisen går ut med det här utan att ha span på någon misstänkt kan det bara vara att de tror att GM tagit livet av sig. Annars är det oförståeligt.

Att de trettio representerar någon form av sållning måste man ju utgå ifrån. Det borde ju handla om någon form av optimering, där steget upp blir ohanterligt och steget ner orimligt snävt. Jag vet inte hur de gör men om de kan isolera en del av dna som överensstämmer med signalement så kanske det är detta de kan följa. Det kan ju vara så att det är missvisande förstås, men vitsen omvänt kan kanske vara att det öht är isolerbart. Hypotetiskt är det då å ena sidan kanske ett mycket eller ganska avlägset gemensamt släktskap, men med trettio träffar i ungefär rätt ålder eller generation i nutid (de trettio kan ju exv syfta på ungefär föräldragenerationen till en då förmodad ungdom, eller ungefär tre generationer, över, i och under personens generation idag), eller så har man kanske stött i en anfader i någon håla på vischan, där immobilitet tidigare rått i evighet, och sen har man gått framåt till vilka som är i livet idag.

Sen kan man ju sett sig tvungen att lägga in andra begränsningar för att få ut ett arbetsbart resultat. Men det är svårt att sia om.
Citera
2019-03-05, 15:36
Medlem
ArthurMorgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmychrist
Utpekad blir han väl ändå? Utredningen lär väl fortgå, med okänd gärningsman kan väl inte brottet preskriberas på grund av låg ålder? Och gärningsman blir du ju inte förrän rätten har slagit fast att bevisningen mot dig håller.
Förstod du inte? Jag förklarar igen: Den 19 oktober i år preskriberas brottet om gärningsmannen var under 21 år gammal vid tidpunkten för brottet. Vad jag menar (och undrar över) är huruvida polisen efter den 19 oktober bryr sig om att topsa de som var under 21 år gamla vid tidpunkten för brottet eller om man då byter sökfokus till de som var 21 år eller äldre vid tidpunkten.

Det är inte nödvändigt att en domstol fastställer skuld, polisen kan tex gå ut med en presskommunike att fallet är polisiärt uppklarat då man funnit DNA-matchning men att det inte går att lagföra personen eftersom brottet är preskriberat.

Förstå: Det går inte att hålla rättegång mot en person där brottet är preskriberat.
Citera
2019-03-05, 15:47
Medlem
langaocbs avatar
h

Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Vi har offentlighetsprincipen i Sverige. I korthet innebär det, att när en myndighet som Polisen som NFC är en del av, tagit ett beslut i ett ärende så är det en offentlig handling som vem som helst kan begära ut och få läsa.

Det kräver kunskaper att via myndighetens registreringar över ingående- och utkommande handlingar, lagkrav finns på att de skall registreras och registraturet ska vara offentligt och lättåtkomligt på myndigheten, hitta handlingar och kräva ut dem. Undersökande journalister som finns i kulisserna till programmet Veckans brott har med all säkerhet den färdigheten, det ingår nämligen i journalistutbildningen.

Utredarna i Linköping har inte kunnat gömma sig, alla beslutade ärenden registreras och troligtvis har Efterlyst läst in sig i en offentlig handling i fallet och krävt ut innan de ringde upp Jan Staaf. Han kan inte gärna ljuga i det läget som chef i en myndighet.

Kvalificerat struntprat. Naturligtvis måste arbetet på NFC falla under förundersökningssekrettesen.
Citera
2019-03-05, 16:15
Medlem
Citat:
Förstod du inte? Jag förklarar igen: Den 19 oktober i år preskriberas brottet om gärningsmannen var under 21 år gammal vid tidpunkten för brottet. Vad jag menar (och undrar över) är huruvida polisen efter den 19 oktober bryr sig om att topsa de som var under 21 år gamla vid tidpunkten för brottet eller om man då byter sökfokus till de som var 21 år eller äldre vid tidpunkten.

Det är inte nödvändigt att en domstol fastställer skuld, polisen kan tex gå ut med en presskommunike att fallet är polisiärt uppklarat då man funnit DNA-matchning men att det inte går att lagföra personen eftersom brottet är preskriberat.

Förstå: Det går inte att hålla rättegång mot en person där brottet är preskriberat.

Det blir ju ganska enkelt att sålla bort de som var under 21 när mordet begicks. Tror inte det kan röra som om många personer alls. Män får ju tänka på man kommer sålla bort tex alla kvinnor i släkten vilket statistisktblir ungefär hälften.

tror detta kommer klaras upp oerhört fort.
Citera
2019-03-05, 16:25
Medlem
LeonVances avatar
Citat:

Det är inget du behöver sitta och fundera på, eftersom det är 100% sjävklart att polisen INTE får utreda ett brott som är preskriberat, så de får helt enkelt inte topsa de som var under 21 år vid tiden för mordet efter 19 oktober i år.

Vilket självklart sätter utredningen i ett väldigt dåligt läge om ingen GM hittats innan dess, eftersom det då kommer finnas en chans att GM aldrig kommer kunna hittas, så är det då även vettigt att fortsätta topsa de som var äldre än 21 år gammal vid tidpunkten för morden?
Citera
2019-03-05, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av claan719
Jo, kvinnan som dog beskrev gärningsmannen till utseende och ålder innan hon dog.
Han ska vara runt 20.
Citera
2019-03-05, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Ibland får jag för mig att Jan Staaf är smått efterbliven. Vi lever inte längre på 1800-talet. Folk flyttar runt av alla möjliga och omöjliga anledningar. Släkten är ej samlad till ett begränsatd geografiskt område längre.

Jag förstår inte riktigt vad de här 30 personerna som har "släktskap" med dubbelmördaren har att göra med att universitet i Linköping har 33000 studenter... Förhelvete Staaf, kom in i matchen.

Självklart så har inte dessa 30 personer heller topsats för dubbelmordet tidigare, för då hade släktskapet redan kommit fram. Hade polisen för 14 år sedan topsat dubbelmördarens brorsa så hade de sett att det fanns ett nära genetiskt samband.
Nu missar du lite tror jag. De kan absolut ha topsats innan för dubbelmordet. Men då har man inte kollat efter släktskap och hade alltså inte sett detta. Det är ju det som är det nya 2019.
Citera
2019-03-05, 16:52
Medlem
Om några av de mest kända trollen Jordgubbsflickan eller PulverHenke osv är något annat än just troll så är det nu de ska skrida till verket. Inkassera en miljon, han kommer ändå åka dit snart. Så skynda på! Kanske kan ni dela med er med mördaren om han står er nära
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in