2019-03-05, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Ibland får jag för mig att Jan Staaf är smått efterbliven. Vi lever inte längre på 1800-talet. Folk flyttar runt av alla möjliga och omöjliga anledningar. Släkten är ej samlad till ett begränsatd geografiskt område längre.

Jag förstår inte riktigt vad de här 30 personerna som har "släktskap" med dubbelmördaren har att göra med att universitet i Linköping har 33000 studenter... Förhelvete Staaf, kom in i matchen.

Självklart så har inte dessa 30 personer heller topsats för dubbelmordet tidigare, för då hade släktskapet redan kommit fram. Hade polisen för 14 år sedan topsat dubbelmördarens brorsa så hade de sett att det fanns ett nära genetiskt samband.

Hur avlägsna är dessa 30 som längst så att säga? Sysslingar? Mer avlägsna?
Citera
2019-03-05, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
PKU-registret eller PKU-biobanken är en biobank vid Karolinska Universitetssjukhuset där blodprover för barn födda i Sverige 1975 eller senare

https://www.karolinska.se/for-vardgivare/kliniker-och-enheter-a-o/kliniker-och-enheter-a-o/funktion-karolinska-universitetslaboratoriet/centrum-for-medfodda-metabola-sjukdomar/pku-biobank/

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/PKU-registret

PKU registret har inget med DNA att göra med när DNA för brottslingar började registreras. Metoder uppfanns i mitten på 80talet och började användas (dvs folk topsas och registreras) långt senare än så.
Citera
2019-03-05, 12:39
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleCb

Staaf säger att det är träffar i "utkanten av dubbelmördarens släkt", vilket jag tolkar som att det innebär mer avlägsna släktingar än kusiner. Samtidigt har jag läst andra nyheter där det verkar som att polisen inte har full koll än på hur nära släkt dessa träffar är med dubbelmördaren. Där har Staaf istället sagt att de jobbar med att ta reda på om dubbelmördaren är någons bror eller son.
Citera
2019-03-05, 12:46
Medlem
Ni som varit med i tråden..Vad hände med han som skrev att han "erkände dådet".

Pulver-henke?

Denne människa, verkade ju helskum.
Första inlägg 2004, sen uppehåll
till 2013..sen tyst
hoppas polisen kollade upp det..
Senast redigerad av popll 2019-03-05 kl. 12:48.
Citera
2019-03-05, 13:06
Medlem
Citat:
Staaf säger att det är träffar i "utkanten av dubbelmördarens släkt", vilket jag tolkar som att det innebär mer avlägsna släktingar än kusiner. Samtidigt har jag läst andra nyheter där det verkar som att polisen inte har full koll än på hur nära släkt dessa träffar är med dubbelmördaren. Där har Staaf istället sagt att de jobbar med att ta reda på om dubbelmördaren är någons bror eller son.

"utkanten av dubbelmördarens släkt" och en bror eller son är väl en otrolig skillnad?
Citera
2019-03-05, 13:09
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
"utkanten av dubbelmördarens släkt" och en bror eller son är väl en otrolig skillnad?

Precis. Fråga Staaf vad han menar, men jag misstänker att han är gravt förvirrad och inte själv vet vad han håller på med. Eller så finns det ett syfte med att sprida olika uppgifter.
Citera
2019-03-05, 13:19
Medlem
Citat:
Ibland får jag för mig att Jan Staaf är smått efterbliven. Vi lever inte längre på 1800-talet. Folk flyttar runt av alla möjliga och omöjliga anledningar. Släkten är ej samlad till ett begränsatd geografiskt område längre.

Jag förstår inte riktigt vad de här 30 personerna som har "släktskap" med dubbelmördaren har att göra med att universitet i Linköping har 33000 studenter... Förhelvete Staaf, kom in i matchen.

Självklart så har inte dessa 30 personer heller topsats för dubbelmordet tidigare, för då hade släktskapet redan kommit fram. Hade polisen för 14 år sedan topsat dubbelmördarens brorsa så hade de sett att det fanns ett nära genetiskt samband.

Frågan är om Jan Staaf helt förstår hur familjesökningen med DNA fungerar.

Det han menar är väl annars kanske att ingen av dessa träffar har en tydlig anknytning till Linköping vilket skulle innebära att mördaren inte är en lokal stjärna och troligtvis var student under tiden för morden.
Citera
Medlem
Citat:

Kan det inte vara så att de här 30 personerna är listan man fått på tänkbara gärningsmän efter att ha slagit i skatterverkets register. Man har säkert fått träff på en syssling/småkusin/tremänning/nästkusin/A-kusin/andrakusin.

Då har GM och den de fick träff på en gemensam gammelfarmor/gammelfarfar. Det blir väl ett par hundra ättlingar. Att 30 av dem är män och befinner sig i åldersspannet är nog rätt troligt. Är det bryllingar blir det väl ett tusental att sålla bland.

De kommersiella DNA-företagens algoritmer är riktigt bra på att förutsäga släktskap. För mig var det riktigt bra träffar. NFC har väl det också.

Om polisen går ut med det här utan att ha span på någon misstänkt kan det bara vara att de tror att GM tagit livet av sig. Annars är det oförståeligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Ni som varit med i tråden..Vad hände med han som skrev att han "erkände dådet".

Pulver-henke?

Denne människa, verkade ju helskum.
Första inlägg 2004, sen uppehåll
till 2013..sen tyst
hoppas polisen kollade upp det..

Jag ska inte svära på att jag minns rätt. Någon får gärna rätta mig. Men jag har för mig att det var någon här på FB som tog kontakt via PM med han. Enligt den användaren avfärdade han pulver-Henke ganska snabbt efter att ha skrivit/pratat med han.

Tycker också det är ganska sjukt att gå in på forum och ta på sig ett mord. Men man ska inte bli förvånad över hur mycket troll det finns på nätet.

Edit: Bara att bläddra igenom tråden om du vill ha rätt svar
Citera
2019-03-05, 13:30
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Jag har väldigt svårt att se att det inte skulle gå att sätta sekretess på detta för att förhindra att GM förvarnas och kanske begår ett nytt dåd. Allt annat i FUP:en är hemligt och går inte att begära ut innan åtal har väckts. Varför inte detta?
Ett avslutat ärende hos en myndighet kan alltid begäras ut; däri inkommande- och utgående post i ärendet samt e-post.

Att belägga en handling med sekretess måste följa sekretesslagstiftningen. Att förhindra att ngn enskild förvarnas - GM, vän eller släkting - finns inte sekretesslagstiftningen, såvida det inte handlar om rikets säkerhet för då kan man belägga med sekretess det mesta.

En brottsundersökning är inte ett avslutat ärende.

In- och utgående post från en myndighet registreras alltid och registraturet är offentligt.

Det är bara att gräva i registren och se vad man hittar. Vilka handlingar som funnits här har jag ingen om, men allt som sker i en brottsundersökning - kontakter mellan myndigheter eller med media t ex - ligger inte i själva brottsundersökningen.
Citera
2019-03-05, 13:51
Medlem
ArthurMorgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreashansson8
Sjukt jävla dumt att gå ut med det.
Ja, alltså att det skulle handla om någon slags taktik av polisen är bara dumheter. Det finns ibland säkert möjlighet för polisen att gå ut med uppgifter för att röka ut/skrämma en eventuell gm att röja sig men det kan det omöjligen vara frågan om här.
Citat:
Har polisen inte lärt sig nåt av killen som tog livet av sig pga han visste polisen skulle matcha hans dna?
Eller våldtäktsmannen nyligen som avslöjades just av familje-DNA som flydde, förvisso hittade man honom gömd i Sverige men hade han varit smart (och haft resurser, han kanske inte hade pengar) så hade han stuckit utomlands då det bara var något år till preskription.
Citat:
Ser det som mycket möjligt att denna gm nu läst media och inser han snart åker fast, hänger sig eller flyr utomlands.
Ja, om han var så ung att det preskriberas i oktober och han är en vanlig kille med någorlunda stabil ekonomi så är inget som hindrar att han drar till något billigt land, behöver inte ens vara utanför Europa, och hyr en billig lägenhet och sedan runkar och spelar tv-spel fram till oktober. Räcker med ett kapital på 100 000kr i de flesta östeuropeiska länder för att klara mat och hyra fram till oktober. Klart värt pengarna och omaket att sitta i en lägenhet och uggla för att slippa plåga sig genom en rättegång, bli utpekad för all framtid och sitta av ett straff.
Citat:
Jag som amatör har svårt att se varför man överhuvudtaget skulle gå ut med det alls. Men nån får gärna förklara.
Poliser är människor de med och många gillar att framställa sig som mästerdetektiver och få uppmärksamhet.
Senast redigerad av ArthurMorgan 2019-03-05 kl. 14:00.
Citera
2019-03-05, 14:15
Medlem
ArthurMorgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gottetrotte
Undrar också hur de gör. topsar man alla släktingar till alla 30, skulle det ändå bli väldigt omfattande. Man kan ju utesluta dem släktgrenar i utkanten dvs bara släkt med några av dessa 30 men inte med alla. Alltså ingifta. De 30 måste alla ha någon gemensam nämnare/ anfader högre upp i släktträdet, kanske 2, 3, 4 generationer uppåt. När man har hittat den personen kan man gå direkt neråt i generationerna. Hur som helst verkar GM tillhöra en tämligen kriminell släkt!
Sluta skapa trådsanningar! De behöver inte alls vara släkt bara för att en mikroskopisk del av deras DNA har likheter med GM!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in