2019-03-04, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Glömde bort att jag fick protokollet för häktningsförhandlingen imorse. Där framgår det att Anders Eriksson aldrig tidigare är dömd för annat brott. Det kanske redan framkommit under dagen. Men iallafall..

"Åklagaren utvecklar sin talan.
Anders Eriksson hörs.
Det upplyses att Anders Eriksson inte förekommer sedan tidigare i belastningsregistret.
Parterna slutför sin talan.
Rätten meddelar att förhandlingen åter är offentlig.
Tingsrätten avkunnar följande
BESLUT
Anders Eriksson häktas."

Citat:
Ursprungligen postat av PolisBatikhexan
Han är ju bevisligen dömd för ofredande av sonen Även om det rä bortgallrat så tycker jag det är konstigt att de skriver så. Han är dömd sen tidigare och HAR förekommit i BR.

Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Verkligen märkligt.

Håller helt med. Det är ju dessutom gallrat alldeles nyligt. Gissar att det ändå är enligt praxis. Lär väl komma upp i rättegången ändå på ett eller annat sätt.
Citera
2019-03-04, 23:53
Medlem
PolisBatikhexans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gilla
Om du har rätt och vet exakt vem mannen i Härlanda är som mördade Malin -94 så hoppas jag att du har delgivit dina misstankar till polisen.
Polisen vet, flera av utredarna är övertygade. Det finns väl en gubbe som är motvalls annars vet de. det går inte att fälla han med de beviskrav som svenskt brottslingvänligt orättsväsende ställer.
Citera
Medlem
zeinahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Jag blev också förvånad över att Eriksson inte fanns i belastningsregistret, men det gallras ju. Han dömdes till villkorlig dom med samhällstjänst samt skadestånd 2008 och villkorliga domar gallras efter 10 år vad jag kan se.

Källa: https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/gallringsregler/

Ja, klart att det gallras. Men då borde ju formuleringen ändras så att den blir korrekt. Det som insinueras nu är ju att han aldrig varit i BR, snarare än att han inte finns nu för att det inte finns en aktuell dom. För funnits tidigare, det har han ju gjort.
Citera
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Skulle inte son född -91 möjligen kunna sitta inne och därför icke-existera för tillfället?

Alltså helt orelaterat till att yngre son dömts och topsats i annat mål.
Citera
2019-03-04, 23:54
Medlem
Gillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeinah
Kan ju finnas många förklaringar, många säkert logiska, kanske dumt att snurra in sig på. Hur som haver hjälper det ju inte om vi inte kan hitta son -91s Facebook el liknande för spår till AE. Både han och AE verkar inte gå att hitta, medan vissa av de andra sönerna hittades tämligen enkelt.
Det finns - även om man inte tror det - många människor som har valt utesluta sig från sociala medier.
Citera
2019-03-04, 23:55
Medlem
zeinahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Skulle inte son född -91 möjligen kunna sitta inne och därför icke-existera för tillfället?

Alltså helt orelaterat till att yngre son dömts och topsats i annat mål.

Sonen -91 är den som är dömd. Finns inga andra domar på honom på LB än de som jag radade upp tidigare, bla narkotikabrott och dopingbrott.
Citera
2019-03-04, 23:56
Medlem
Citat:
Det finns - även om man inte tror det - många människor som har valt utesluta sig från sociala medier.

De har haft gott om tid på sig att städa. Ända sedan han kallades till topsning.
Citera
2019-03-04, 23:57
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Sonen -91 är den som är dömd. Finns inga andra domar på honom på LB än de som jag radade upp tidigare, bla narkotikabrott och dopingbrott.

I Sverige ja. Men du har nog rätt, långsökt att han är nån annanstans.
Citera
2019-03-04, 23:58
Medlem
PolisBatikhexans avatar
Att man döljer för allmänheten att AE är dömd sen tidigare kan bero på att svenskt orättsväsende ALLTID försöker förmildra och underlätta för brottslingen att få en så mild dom som möjligt.
Citera
Medlem
zeinahs avatar
Citat:

Ohja. Däremot har de flesta sociala medier i den åldern, i någon form. Men har han inte Facebook/stängt ned den så hittar vi den ju inte, och kan inte hitta AEs heller om det nu finns/fanns någon. Men antalet timmar nedlagt av flera användare, inklusive mig, i den jakten får väl ändå sägas är rätt hopplös. Har ingen hittat det nu blir det nog svårt.
Citera
Medlem
Gillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolisBatikhexan
Polisen vet, flera av utredarna är övertygade. Det finns väl en gubbe som är motvalls annars vet de. det går inte att fälla han med de beviskrav som svenskt brottslingvänligt orättsväsende ställer.
Nä, den "gubben" går jag inte på.
Citera
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ja, klart att det gallras. Men då borde ju formuleringen ändras så att den blir korrekt. Det som insinueras nu är ju att han aldrig varit i BR, snarare än att han inte finns nu för att det inte finns en aktuell dom. För funnits tidigare, det har han ju gjort.

Fast i så fall hade ju inte registret gallrats. Antingen eller. Beskedet är att han inte förekommer, inte att han aldrig förekommit.

Edit: Jag lägger ingen värdering i detta, jag bara konstaterar varför det står som det gör i häktningsbeslutet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in