2019-03-04, 17:19
Medlem
Hej
Frågar eftersom vi där hemma inte vet vart vi ska vända oss.
Vi bor i hus och har egen brunn. Bytte till 1-fas pump för bara 3 år sedan och igår dog vattnet i kranarna. Ringde egenföretagaren som installerade pumpen för tre år sedan och efter felsökning så fick vi dra upp pumpen. 90m ner

Först så var säkerhetsvajern av direkt vid borrhålet och elsladden var lite skadad men inte så det påverkar något.
Ner till pumpen så består allt av elaladd, vajer och vattenslang. När vi dragit upp pumpen så såg det ut som elsladden var för lång nere vid pumpen med ca 2-3dm. Så den var inte sträckt längs med vajer och vattenslang. Den hade kanske klämts mellan pumpen och bergsväggen för den var fint nerslitet så att vatten tagit sig in i elsladden. Eftersom den leder in i pumpen så hade säkert vatten tagit sig in ända in i pumpen och det var därför vi fick problem med vattnet i huset.

Rådet vi fick är att Köpa en ny pump. Vi ringde försäkringsbolaget vi har och de var lite skeptiska då en pump ska hålla i så många år. Så de ville prata med egenföretagaren. Givetvis så verkar inte egenföretagaren intresserad av att erkänna att han gjort något fel. Inte för att vi frågat. Men han hjälpte oss inte när vi frågade ang försäkringar osv.

Så vill gärna ha hjälp om det finns någon kunnig.

Tack ifall du orkade läsa.
Senast redigerad av MRZnr1 2019-03-04 kl. 17:27.
Citera
2019-03-04, 17:30
Medlem
Gav inte installatören någon garanti för arbetet? Och är han inte någon certifierad installatör?

Är han inte det kommer du med största sannolikhet stå för hela kalaset.

Vi har ganska nyligen installerat en ny värmepump i vår stuga och vi fick 10 års garanti av IVT som även hjälpte till med installationen.

Konsumenttjänstlagen ska dock gälla.
Citera
2019-03-04, 17:37
Medlem
Länsförsäkringar ringde precis och de tar kostnaden förutom självrisken på 2000kr. Det var skönt.
Citera
2019-03-04, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Gav inte installatören någon garanti för arbetet? Och är han inte någon certifierad installatör?

Är han inte det kommer du med största sannolikhet stå för hela kalaset.

Vi har ganska nyligen installerat en ny värmepump i vår stuga och vi fick 10 års garanti av IVT som även hjälpte till med installationen.

Konsumenttjänstlagen ska dock gälla.

Ska tänka på det framöver att alltid kolla så de firmor man anlitar är certifierade. När han kommer med en ny pump imorgon så tänkte jag passa på och fråga ang garantier också.
Citera
2019-03-04, 17:45
Medlem
Vad kostar en ny pump?
Vad fick ni för garanti på arbetet?
Är det ett installationsfel eller olyckliga omständigheter som gjort att elsladden skadats?
Citera
2019-03-04, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Vad kostar en ny pump?
Vad fick ni för garanti på arbetet?
Är det ett installationsfel eller olyckliga omständigheter som gjort att elsladden skadats?

Vi gav 10 tusen för den förra. Men han ville ha 15 tusen för en ny idag när han pratade med sambon.

Garanti på arbetet vet jag inte vad vi fick. Men ska kolla upp det när jag träffar honom imorgon. Men det var inget som han tog upp med oss idag när vi hjälpte till.

Det sade han inte. Jag kan inget om installationer av sådana saker. Men det ska inte kunna hända då en pump ska hålla i säkert 15-20 år eller däromkring. Jag och sambon har fått vibbar av att han gjort något fel. Vi undrade vad man kan göra annorlunda vid installationen imorgon då han installerar den nya. Men han kunde liksom inte svara på det. Så det känns inte riktigt bra. Känns som han slarvade senast men inte säger det.

Torkan i sommras gjorde att vattnet vid ett tillfälle tog slut. Kanske det påverkar. Ingen aning tyvärr.
Senast redigerad av MRZnr1 2019-03-04 kl. 18:09.
Citera
2019-03-04, 19:51
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Länsförsäkringar ringde precis och de tar kostnaden förutom självrisken på 2000kr. Det var skönt.

Då kommer du inte längre.
Citera
2019-03-04, 21:59
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Vi gav 10 tusen för den förra. Men han ville ha 15 tusen för en ny idag när han pratade med sambon.

Garanti på arbetet vet jag inte vad vi fick. Men ska kolla upp det när jag träffar honom imorgon. Men det var inget som han tog upp med oss idag när vi hjälpte till.

Det sade han inte. Jag kan inget om installationer av sådana saker. Men det ska inte kunna hända då en pump ska hålla i säkert 15-20 år eller däromkring. Jag och sambon har fått vibbar av att han gjort något fel. Vi undrade vad man kan göra annorlunda vid installationen imorgon då han installerar den nya. Men han kunde liksom inte svara på det. Så det känns inte riktigt bra. Känns som han slarvade senast men inte säger det.

Torkan i sommras gjorde att vattnet vid ett tillfälle tog slut. Kanske det påverkar. Ingen aning tyvärr.
Du får nog vara nöjd med vad försäkringsbolaget erbjudit. Att åberopa garanti gentemot installatören ter sig knepigt i detta fall. Jag vet inte riktigt vilken garantitid som skulle kunna vara aktuell, möjligen tre år men så ska du bevisa att det verkligen är hantverkaren som orsakat skadan. Kabeln kanske har rört sig av något skäl han inte rått över.

En obduktion av pumpen kan möjligen ge svar på om skadan på kabeln har med haveriet att göra eller inte. Även om vatten kan läcka mellan ledarna i kabeln om höljet är skadat så brukar ledarna gå in i en med plast igengjuten kopplingsplint som vattnet inte tar sig förbi ens om det skulle läcka via kabeln. Med en sådan konstruktion pajar alltså inte pumpen bara för att kabelhöljet är skadat.

Det där med att vattnet tog slut kan mycket väl ha räckt för att paja pumpen. Axeltätningen mellan motor och pumphjul är ofta av kiselkarbid som är väldigt känslig för torrkörning. Det kan räcka med att den roterar några sekunder utan vatten för att tätningen ska börja läcka och då kan vattnet komma in i motorn. En del pumpar har inbyggt torrkörningsskydd men inte alla.

En felsökning kostar mer än 2000 kr om du inte kan göra det själv och det är inte säkert att man kan fastslå orsaken ändå så det är nog bara att bita ihop och betala självrisken.

Sedan tycker jag det var en dyr pump. Här är en för under 8000 kr. Det finns betydligt billigare än så men Grundfos är rätt fina grejer.
Citera
2019-03-04, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Du får nog vara nöjd med vad försäkringsbolaget erbjudit. Att åberopa garanti gentemot installatören ter sig knepigt i detta fall. Jag vet inte riktigt vilken garantitid som skulle kunna vara aktuell, möjligen tre år men så ska du bevisa att det verkligen är hantverkaren som orsakat skadan. Kabeln kanske har rört sig av något skäl han inte rått över.

En obduktion av pumpen kan möjligen ge svar på om skadan på kabeln har med haveriet att göra eller inte. Även om vatten kan läcka mellan ledarna i kabeln om höljet är skadat så brukar ledarna gå in i en med plast igengjuten kopplingsplint som vattnet inte tar sig förbi ens om det skulle läcka via kabeln. Med en sådan konstruktion pajar alltså inte pumpen bara för att kabelhöljet är skadat.

Det där med att vattnet tog slut kan mycket väl ha räckt för att paja pumpen. Axeltätningen mellan motor och pumphjul är ofta av kiselkarbid som är väldigt känslig för torrkörning. Det kan räcka med att den roterar några sekunder utan vatten för att tätningen ska börja läcka och då kan vattnet komma in i motorn. En del pumpar har inbyggt torrkörningsskydd men inte alla.

En felsökning kostar mer än 2000 kr om du inte kan göra det själv och det är inte säkert att man kan fastslå orsaken ändå så det är nog bara att bita ihop och betala självrisken.

Sedan tycker jag det var en dyr pump. Här är en för under 8000 kr. Det finns betydligt billigare än så men Grundfos är rätt fina grejer.

Tack för svar
Ang pumpen så var det en sådan du länkade, men ska hem och titta vilket modell nr vi har.
Citera
2019-03-04, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb

Är nöjd med försäkringsbolaget. 2000kr är ingenting mot vad det kunde kostat. Det var denna pumpen vi hade innan. Vi behöver inte strömkabeln utan kan skarva på den gamla kabeln. Så priset borde kunna gå ner mer. Men han ville ha 15000kr för denna pumpen med 1 meter blå kabel sade han idag till min sambo. https://www.vvsochbad.se/Vattenfoersoerjning-Djupbrunnspumpar-Ejektorpumpar-Djupbrunnspaket--3-grundpaket-inkl-SQE2-100-Pumpd jup-90-m-569611.html

Dock fixar han en pump på lågt varsel. Och om försäkringsbolaget betalar så bryr jag mig inte vilket pris han tar. Men jag vet att försäkringsbolaget ville att han skulle gå ner i pris. Det sade de till min sambo när de ringde upp igen. Och de ville att hantverkaren skulle försklara ordentligt vad det var för fel.

Ang pumpen så testkörde vi den i en plastpåse med vatten och då fungerade den. Varför är svårt att säga då jag kan kan något. Men kanske det lilla vatten som hade runnit ur grejerna var tillräckligt för att den skulle fungera igen. Om än tillfälligt kanske. Dock gick det inte att skarva sladden utan man var tvungen att byta ut en del på pumpen. Vad den delen kostar att byta ut vet jag inte. Men han tyckte inte vi skulle chansa. Om pumpen är skadad av fukt kommer den kanske gå sönder snart. När man står där och bara vill ha vatten så får man hålla med den man tror är experten.
Senast redigerad av MRZnr1 2019-03-04 kl. 22:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in