2019-03-03, 20:33
Medlem
kontrarevolutionars avatar
Så länge brottet kan ge mer än 2 års fängelse tycker jag det är ok. Däremot inte skanna databasen för minsta lilla skit.
Citera
Hamilkars avatar

Moderatormeddelande

Postat av Hamilkar 2019-03-03, 22:20
Moderator
Tråden handlar om den nyimplementerade DNA-sökmetoden familjesökning. Den handlar inte om huruvida Sverige är en demokrati eller inte, och inte heller på minsta sätt om hur mycket den svenska överheten är att lita på rent allmänt. Sånt finns det andra trådar för. Typ tre fjärdedelar av inläggen raderade.

/Mod.
2019-03-03, 22:52
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarenSisco
En lagändring har skett och polisen kan numer jämföra DNA-spår mot DNA-registret i en sk utökad sökning som utvisar om familjemedlemmar finns i polisens DNA-register. Det vill säga, om Mohammed våldtagit Lisa men polisen har inte Mohammeds DNA. Däremot finns Mohammeds bror Ahmed i polisens DNA-register. Polisen får då träff på att gärningsmannen i våldtäkten mot Lisa är släkt med Ahmed och polisen kan då ta DNA på Ahmeds familj för att hitta gärningsmannen. Ett exempel har Expressen rapporterat om.
Min fråga är, hur långt sträcker sig den här typen av analys? Att syskon, föräldrar och barn ger träff ser jag som självklart. Men hur är det med kusiner, farbröder, brorsöner, halvbröder osv?

Någon som vet?

Citat:
Relationship Average % DNA Shared Range
Identical Twin 100% N/A
Parent / Child
Full Sibling 50% Varies by specific relationship
Grandparent / Grandchild
Aunt / Uncle 25%
Niece / Nephew
Half Sibling 25% Varies by specific relationship
1st Cousin 12.5% 7.31% - 13.8%
1st Cousin once removed 6.25% 3.3% - 8.51%
2nd Cousin 3.13% 2.85% - 5.04%
2nd Cousin once removed 1.5% 0.57% - 2.54%
3rd Cousin 0.78% 0.3% - 2.0%
4th Cousin 0.20% 0.07% - 0.5%
5th Cousin 0.05% Variable
6th Cousin 0.01% Variable

https://customercare.23andme.com/hc/en-us/articles/212170668-Average-percent-DNA-shared-between-relatives

Dvs när man kommer ned till nästkusin nivå så är det så väldigt lite att gå på att om man inte hade ett perfekt DNA spår att gå på så blir det hårklyveri att säga vem i släkten det matchar.

Det blir till att gå igenom hela släktträd (med uteslutningsprocess såklart) i vilket fall.
Citera
2019-03-03, 22:58
Medlem
kakelpannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand
För att det blir en ny och lättare metod att förfalska bevis med kanske?

Kanske? Inte alls. Det är ju bara rent konspiratoriskt trams. På vilket sätt är familjesökning lättare menar du?
Citera
2019-03-03, 23:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kakelpanna
Kanske? Inte alls. Det är ju bara rent konspiratoriskt trams. På vilket sätt är familjesökning lättare menar du?

Är inte det uppenbart? Det blir lättare att skjuta över något som typ din farbror eller moster gjort på dig själv för att lättare komma åt en som makten tycker glappar med käften eller snattrar med tangenterna för mycket. Med det sagt så inser jag att denna nya teknik också är lite av ett dubbeleggat svärd. Till exempel är det kanon så länge det används för att få fast äckel som han i Billdal 1995. Det jag menar (och som kanske inte framgår så tydligt utav mitt första inlägg, det kan jag medge) är att det KAN komma att missbrukas. Jag är personligen rätt övertygad om att så kommer ske. Maktmissbruk och korruption har existerat nästan lika länge som hjulet.
Citera
2019-03-03, 23:31
Medlem
kakelpannas avatar
Citat:
Är inte det uppenbart? Det blir lättare att skjuta över något som typ din farbror eller moster gjort på dig själv för att lättare komma åt en ...

Det är fortfarande ologiskt. Det hänger inte ihop. Det finns ingen logisk följd i ditt resonemang. Polisen kan nu använda familjesökning på DNA för att leta upp individer med oregistrerat DNA. Det har absolut ingenting att göra med att kunna sätta dit någon för något som ens släkting har gjort, tror du det så är du dum i huvudet.

Det blir inte på något vis (citerar dig nu) lättare att skjuta över något som typ din farbror eller moster gjort på dig själv för att lättare komma åt en. Det finns ingen som helst sanning i det, det är rent nonsens. Det är inte logisk, det är rapparkalja. Det är inte en logisk konsekvens av familjesökning på DNA,.det är fullständigt ologiskt och hänger inte logiskt ihop med det på något vis allls. Spelar ingen roll om det så är adolf hitler själv som sätter det i bruk: den logiska följden blir inte att man kan sätta dit dig för något din farbror gjorde.

Citat:
som makten tycker glappar med käften eller snattrar med tangenterna för mycket.
Alltså, va? På vilket sätt då? Kalle skriver på flashback att negrer käkar bananer. Ska man då gå och svabba kalles morfar som suttit inne för otukt med gårdens djur och sätta dit kalle för det? Fattar du inte hur ologisk och förvirrad du är?

Citat:
Det jag menar (och som kanske inte framgår så tydligt utav mitt första inlägg, det kan jag medge) är att det KAN komma att missbrukas. Jag är personligen rätt övertygad om att så kommer ske. Maktmissbruk och korruption har existerat nästan lika länge som hjulet.

Fortfarande: spelar ingen roll om satan själv gett polisen det här verktyget. Det följer inte logiskt att det kan missbrukas på det sättet du beskriver.
Citera
2019-03-03, 23:45
Avslutad
Citat:
Det är fortfarande ologiskt. Det hänger inte ihop. Det finns ingen logisk följd i ditt resonemang. Polisen kan nu använda familjesökning på DNA för att leta upp individer med oregistrerat DNA. Det har absolut ingenting att göra med att kunna sätta dit någon för något som ens släkting har gjort, tror du det så är du dum i huvudet.

Det blir inte på något vis (citerar dig nu) lättare att skjuta över något som typ din farbror eller moster gjort på dig själv för att lättare komma åt en. Det finns ingen som helst sanning i det, det är rent nonsens. Det är inte logisk, det är rapparkalja. Det är inte en logisk konsekvens av familjesökning på DNA,.det är fullständigt ologiskt och hänger inte logiskt ihop med det på något vis allls. Spelar ingen roll om det så är adolf hitler själv som sätter det i bruk: den logiska följden blir inte att man kan sätta dit dig för något din farbror gjorde.

Alltså, va? På vilket sätt då? Kalle skriver på flashback att negrer käkar bananer. Ska man då gå och svabba kalles morfar som suttit inne för otukt med gårdens djur och sätta dit kalle för det? Fattar du inte hur ologisk och förvirrad du är?

Fortfarande: spelar ingen roll om satan själv gett polisen det här verktyget. Det följer inte logiskt att det kan missbrukas på det sättet du beskriver.

Anledningen till att du tror att det är ologiskt och att jag snackar rappakalja är för att du tror att våra kära makthavare är ett gäng gulliga små änglar som svävar omkring på små rosa fluffiga moln och som alltid har rent uppsåt. För Sverige är ju inte alls som Ryssland eller USA. Här går allting så fint till så. Inga dolda agendor här eller. Å nej.

Och det är inte troll på flashback jag åsyftar. Det är de som granskar och kritiserar makten och kommer för nära sanningen i vissa fall man vill åt. Sen har du väl en poäng i att det kan te sig långsökt. Bleppe ovan tycker jag täckte det rätt väl. Jag är ingen alarmist ifall du tror det. Men jag är på min vakt. Jag litar inte på staten helt enkelt. Tyvärr men det är medfött.
Senast redigerad av torstenferdinand 2019-03-04 kl. 00:06.
Citera
2019-03-03, 23:47
Medlem
kakelpannas avatar
Citat:
Anledningen till att du tror att det är ologiskt och att jag snackar rappakalja är för att du tror att våra kära makthavare är ett gäng gulliga små änglar som svävar omkring små rosa fluffiga moln och som alltid har rent uppsåt.

Nej. Statens uppsåt har ingenting att göra med saken. Läs om mitt inlägg och sluta larva dig.
Citera
2019-03-03, 23:59
Medlem
DRD4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
https://customercare.23andme.com/hc/en-us/articles/212170668-Average-percent-DNA-shared-between-relatives

Dvs när man kommer ned till nästkusin nivå så är det så väldigt lite att gå på att om man inte hade ett perfekt DNA spår att gå på så blir det hårklyveri att säga vem i släkten det matchar.

Det blir till att gå igenom hela släktträd (med uteslutningsprocess såklart) i vilket fall.

Men om en släkt skulle ha oturen att ha pysslat med kusingiftermål i många generationer vilket sker på vissa platser, då borde resultaten visa starkare samband, eller?

Tycker detta låter intressant! nu behöver vi bara straff som är anpassade efter våran nya härliga befolkning.
Citera
2019-03-04, 00:02
Medlem
Frågan är hur länge det dröjer innan polisen kräver resultat ifrån Ancestry, 23andme och liknande tjänsters databaser.
Citera
2019-03-04, 00:03
Avslutad
Citat:
Nej. Statens uppsåt har ingenting att göra med saken. Läs om mitt inlägg och sluta larva dig.

Ja. Jag läste det igen. Och min slutsats är att du är naiv. Väldigt naiv när det kommer till att lita på pappa stat. Du kan ju själv läsa igenom hela mitt förra inlägg innan du (återigen) avfärdar mig som en ologisk galning.
Citera
2019-03-04, 00:14
Medlem
kakelpannas avatar
Citat:
Ja. Jag läste det igen. Och min slutsats är att du är naiv. Väldigt naiv när det kommer till att lita på pappa stat. Du kan ju själv läsa igenom hela mitt förra inlägg innan du (återigen) avfärdar mig som en ologisk galning.

Hur kan jag vara naiv när jag inte tar ställning alls till huruvuda statens intentioner är onda eller inte. Som jag skrev så spelar det fortfarande ingen roll om adolf hitler och satans kärleksbarn ger polisen det här verktyget. Jag upprepar det en gång till: det finns ingen logisk konsekvensen av detta verktyg att kunna sätta dit kalle för hans farbrors brott. Den slutsatsen är efterbliven då det inte finns något logiskt samband mellan detta verktyg och sätta dit kalle för regimkritik bara för att hans farbror suttit inne för tidelag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in