Citat:
Ursprungligen postat av
Venator
Leif GW Persson vet tydligen vad DNA-spåret består av och säger sig därför säker på att det inte är något som den häktade kan snacka sig ur genom en alternativ förklaring till varför hans DNA hamnade där... Låter som något i stil med sperma eller vävnad under flickans naglar när hon rivit honom...
Den misstänkte mannen nekar, men GW tror att den häktade mannen kommer att dömas för brottet.
– Det är jag övertygad om. DNA har ju ett varierande värde, men jag vet vad detta DNA-består av och var, när och hur det säkrades. Det är konklusivt DNA och det ska räcka för en fällande dom, säger GW och slår fast:
– Det finns ingen annan förklaring än att han har lämnat spåren efter sig i samband med att han begick det här brottet.
https://www.expressen.se/gt/gw-overtygad-att-valdtaktsman-falls/
Jag lämnade länken till där GW säger att han kontaktades av polisen i Göteborg med anledning av utredningen man startade.
Vill bara påpeka att det låter komplicerat och avancerat med "konklusivt DNA", men det betyder helt enkelt att man på brottsplatsen och i eller på brottsoffret har sådana fynd att det har varit oproblematiskt att fastställa DNA-profilen. Problemet har sen varit att hitta en matchning för denna profil. Det kan röra sig om hår, blod, sperma, urin eller faeces från gärningsmannen.
Flickebarnet sövdes antagligen direkt då hon blev omhändertagen av sjukvårdspersonalen och i samband med de operationer man utförde har en rättsmedicinsk och kriminalteknisk undersökning gjorts. På brottsplatsen kanske hennes kläder fanns kvar med biologiska spår (med DNA) från honom.
Inför operationerna av skallskadorna och underlivsskadorna han rättsläkare och kriminaltekniker tagit prov på hela den nedsövda flickan. Därefter har hon steriltvättats inför operationen och all besudling från gärningsmannen är då borta.
(Jag tvivlar på att LGWP alls har varit närvarande under den här processen eftersom han saknar både medicinsk och kriminalteknisk kompetens. Alla prover och fynd har sänts av rättsmedicin och polisen till dåvarande Statens kriminaltekniska laboratorium, utan att GW har varit involverad i det. Möjligen har han fått läsa svaren från SKL.).