Citat:
Ursprungligen postat av
Vinbergssnacka
Mitt fetade.
Helt rätt.
Att föräldrarna uppgav detta motiv är en sak. Men jag tycker polisen gjorde inget för att relativera detta. Eller hur ska jag uttrycka det. Man låt motivet stå oemotsagt. Så även om nästan alla begriper att det inte kan vara den enda orsaken, så nämnde polisen inga andra orsaker. Tvärtemot, man konstaterade att föräldrarna inte var sjuka och att man inte hittade en utlösande faktor.
Därmed kan det eventuellt uppstå intrycket att det kan vara ett förståligt (altruistisk) motiv - även om man inte håller med i det resonemanget. Och just det tycker jag är mycket problematisk. Hade man meddelat flera faktorer, så hade det hela antagligen blivit mer begriplig samt ME diagnosen blivit bara en del i det hela. Men att döda ett barn några få månader efter en diagnos verkar så absurd - att man inte kan tro på detta.
Citat:
Ursprungligen postat av
Rumbledoll
Exakt! Att polisen lät det stå oemotsagt. Man borde ha formulerat det annorlunda och framförallt utvecklat det. Det är ju att skuldbelägga barnen. Det är ert fel. Er sjukdom gör så att vi inte kan ha ett egentligt liv. Ju mer man tänker på det och tar in dom orden ju sjukare blir det. Nej såklart inte ev sjukdomar var orsaken men barnen användes som en ursäkt.Där kan media göra stor nytta genom att skriva om barn med diagnoser och fina starka föräldrar som gör allt för sina barn och koppla ihop det med bjärred.
Instämmer det är exakt detta som blir så fel.
Var finns orden om att barnen skulle slippa lida, att de skulle slippa allt jobbigt, att föräldrarna ville befria dem från en börda?
Det har i vart fall polisen inte nämnt något om. Och jag är rätt övertygad om att polisen hade gjort det om det hade stått något sådant.
När man dels vet vilken oftast bra prognos barn-ME har och samtidigt beaktar att just den här familjen hade en skräddarsydd tillvaro innefattande åtgärder för skolgång och föräldrarnas möjlighet att arbeta hemmifrån - VARFÖR skulle detta ske nu?
Det mesta ser ju utifrån ut att ha fungerat riktigt bra. Och mycket riktigt nämner föräldrarna enligt polisen inget om att tillvaron inte fungerade.
Utan för att de ”inte såg något liv i egentlig mening i framtiden”.
Vad är det för dumheter - framtiden skulle sannolikt gjort att barnen mådde bättre. Pappa skulle få en proffesur och mamma skulle eventuell gå den där kursen som tråduppgifter uppger att hon just hade anmält sig till. Så varför nu? Och varför överhuvudtaget?