2019-03-03, 16:21
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag är redan där i många av mina senare inlägg, det är säkert noterat hur man kan framkalla medvetslöshet utan droger eller slag i huvudet.

Det finns mycket som kan framkalla medvetslöshet. Slag i huvudet, gaser, mediciner, sprit, dränkning, nedkylning.
Jag försöker bara förstå vad det har med morden i Bjärred att göra?
Inget av barnen var medvetslöst av några preparat, sprit eller gaser. Inte var de dränkta heller och inget har framkommit att de skulle misshandlats före döden med något slag i huvudet.

Nej, båda barnen var sannolikt, tyvärr vid fullt medvetande når de attackerades.
Senast redigerad av Solglittret 2019-03-03 kl. 16:24.
Citera
2019-03-03, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det finns mycket som kan framkalla medvetslöshet. Slag i huvudet, gaser, mediciner, sprit, dränkning, nedkylning.
Jag försöker bara förstå vad det har med morden i Bjärred att göra?
Inget av barnen var medvetslöst av några preparat, sprit eller gaser. Inte var de dränkta heller och inget har framkommit att de skulle misshandlats före döden med något slag i huvudet.

Nej, båda barnen var sannolikt, tyvärr vid fullt medvetande når de attackerades.

Jag kan inte hjälpa att du inte förstår. Dom som läser inläggen i tråden gör det.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Chokehold

Citat:
Blood chokes (or carotid restraints / sleeper holds) are a form of strangulation that compress one or both carotid arteries and/or the jugular veins without compressing the airway, hence causing cerebral ischemia and a temporary hypoxic condition in the brain. A well applied blood choke may lead to unconsciousness in a matter of seconds. Compared to strangulation with the hands, properly applied blood chokes require little physical strength.
Citera
2019-03-03, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Ja frågan är om något skulle döljas. Det enda jag kan komma på just nu är att sjukdomssituationen så som den har beskrivits utåt inte överensstämde med verkligheten eller något som har med ekonomin att göra (att O inte deklarerade - om det nu var så, att hans bisysslor var så höga när man samtidig meddelade på jobben att familjen mådde så dålig att man skulle reducera sin arbetstid med 10%). Båda saker kan anses som ganska skamfullt när det skulle uppdagas.

Båda sakerna är rena spekulationer - och dessa passar inte väl överens - minst sagt - med det polisen har meddelat att det var ME diagnosen på båda barnen som var orsaken till det hela.

Och om man nu var överens och något skulle döljas, så vore det ju mer övertygande att det var något som båda upplevde som skamfullt. Och då passar i alla fall inte ekonomi enligt ovan särskild väl, därför att det rör i princip enbart O.

Har också frågat mig om föräldrarna hade två helt olika agendor. O fick inte jobbet på universitet att fungerar under rådande omständigheter (men av någon anledning sitt företag), H gick ned sig i ME träsket - med eller utan hjälp. Och då enades man i dödslängtan av helt olika anledningar.

Varför skulle inte O velat avvakta några månader till tills han blev utnämnd som professor - hans stora livsdröm. M hade precis fått sin diagnos, A kanske på väg tillbaka till skolan, hälsotillstånd kan inte varit så tillspetsat att man inte kunde ha avvaktat några månader till? Så antingen trodde han inte mer på det eller det hade blivit meningslöst (varför?), eller det är något annat - dold.

Som du skriver så kan det vara någonting helt annat och någonting "dolt" som är motivet. Någonting som vi aldrig någonsin får veta. Jag tror så gott som alla misstror barnens sjukdom som motiv, det är för osannolikt.

Jag kan tycka att det var synd att de uppgav detta motiv, eftersom det är så osunt och otrevligt att koppla ihop mördande med just barns sjukdomar - det måste kännas väldigt olustigt för de barn och ungdomar som verkligen är sjuka. Som om deras liv inte skulle vara värda att levas.

Samtidigt så är det kanske just detta som bidragit till att diskussionerna här aldrig tar slut: kopplingen mellan barns sjukdomar och (barmhärtighets?)mord väcker existentiella och filosofiska frågor om vilket liv som är värt att leva och om någon kan bestämma åt en annan människa att hennes liv inte är meningsfullt - inte är "ett liv i egentlig mening."

Detta är starka frågor som är viktiga för alla människor och som de flesta av oss kan känna oss berörda av. Jag tror att vi alla drivs av en önskan att "visa att föräldrarna hade fel."
Citera
2019-03-03, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Som du skriver så kan det vara någonting helt annat och någonting "dolt" som är motivet. Någonting som vi aldrig någonsin får veta. Jag tror så gott som alla misstror barnens sjukdom som motiv, det är för osannolikt.

Jag kan tycka att det var synd att de uppgav detta motiv, eftersom det är så osunt och otrevligt att koppla ihop mördande med just barns sjukdomar - det måste kännas väldigt olustigt för de barn och ungdomar som verkligen är sjuka. Som om deras liv inte skulle vara värda att levas.

Samtidigt så är det kanske just detta som bidragit till att diskussionerna här aldrig tar slut: kopplingen mellan barns sjukdomar och (barmhärtighets?)mord väcker existentiella och filosofiska frågor om vilket liv som är värt att leva och om någon kan bestämma åt en annan människa att hennes liv inte är meningsfullt - inte är "ett liv i egentlig mening."

Detta är starka frågor som är viktiga för alla människor och som de flesta av oss kan känna oss berörda av. Jag tror att vi alla drivs av en önskan att "visa att föräldrarna hade fel."

Det blir svårt när man ska se händelsen med någorlunda friska referensramar. För jag tror inte att föräldrarnas verklighet var normal. Dom hade nog helt tappat fotfästet i tillvaron.
Citera
2019-03-03, 17:51
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag kan inte hjälpa att du inte förstår. Dom som läser inläggen i tråden gör det.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Chokehold

Det är ju fint att två personer kan ha blivit strypta med bara några sekunder av dödsskräck (förutom om de kämpade emot innan mördaren hann ta ett bra grepp osv) men det förklarar inte varför det ena barnet kvävdes.

Om föräldrarna kände till en effektiv metod att relativt snabbt mörda någon genom att strypa dem, varför unnade man inte båda barnen denna snabba död? Var det en dotter de inte gillade så mycket och därför ville de gärna att hon skulle plågas lite extra?

Ena dottern blev ju som bekant kvävd, inte ens med "inslag av strypning" - alltså ingen snabb medvetslöshet.

Eller kände bara ena föräldern till den mer effektiva metoden att strypa med armgrepp men höll denna kunskap hemlig och lät den andra förälderna själv försöka klura ut bästa sättet?
Citera
2019-03-03, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam

Mitt fetade.

Helt rätt.

Att föräldrarna uppgav detta motiv är en sak. Men jag tycker polisen gjorde inget för att relativera detta. Eller hur ska jag uttrycka det. Man låt motivet stå oemotsagt. Så även om nästan alla begriper att det inte kan vara den enda orsaken, så nämnde polisen inga andra orsaker. Tvärtemot, man konstaterade att föräldrarna inte var sjuka och att man inte hittade en utlösande faktor.

Därmed kan det eventuellt uppstå intrycket att det kan vara ett förståligt (altruistisk) motiv - även om man inte håller med i det resonemanget. Och just det tycker jag är mycket problematisk. Hade man meddelat flera faktorer, så hade det hela antagligen blivit mer begriplig samt ME diagnosen blivit bara en del i det hela. Men att döda ett barn några få månader efter en diagnos verkar så absurd - att man inte kan tro på detta.
Citera
2019-03-03, 18:09
Medlem
Citat:
Mitt fetade.

Helt rätt.

Att föräldrarna uppgav detta motiv är en sak. Men jag tycker polisen gjorde inget för att relativera detta. Eller hur ska jag uttrycka det. Man låt motivet stå oemotsagt. Så även om nästan alla begriper att det inte kan vara den enda orsaken, så nämnde polisen inga andra orsaker. Tvärtemot, man konstaterade att föräldrarna inte var sjuka och att man inte hittade en utlösande faktor.

Därmed kan det eventuellt uppstå intrycket att det kan vara ett förståligt (altruistisk) motiv - även om man inte håller med i det resonemanget. Och just det tycker jag är mycket problematisk. Hade man meddelat flera faktorer, så hade det hela antagligen blivit mer begriplig samt ME diagnosen blivit bara en del i det hela. Men att döda ett barn några få månader efter en diagnos verkar så absurd - att man inte kan tro på detta.
Exakt! Att polisen lät det stå oemotsagt. Man borde ha formulerat det annorlunda och framförallt utvecklat det. Det är ju att skuldbelägga barnen. Det är ert fel. Er sjukdom gör så att vi inte kan ha ett egentligt liv. Ju mer man tänker på det och tar in dom orden ju sjukare blir det. Nej såklart inte ev sjukdomar var orsaken men barnen användes som en ursäkt.Där kan media göra stor nytta genom att skriva om barn med diagnoser och fina starka föräldrar som gör allt för sina barn och koppla ihop det med bjärred.
Citera
2019-03-03, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Det är ju fint att två personer kan ha blivit strypta med bara några sekunder av dödsskräck (förutom om de kämpade emot innan mördaren hann ta ett bra grepp osv) men det förklarar inte varför det ena barnet kvävdes.

Om föräldrarna kände till en effektiv metod att relativt snabbt mörda någon genom att strypa dem, varför unnade man inte båda barnen denna snabba död? Var det en dotter de inte gillade så mycket och därför ville de gärna att hon skulle plågas lite extra?

Ena dottern blev ju som bekant kvävd, inte ens med "inslag av strypning" - alltså ingen snabb medvetslöshet.

Eller kände bara ena föräldern till den mer effektiva metoden att strypa med armgrepp men höll denna kunskap hemlig och lät den andra förälderna själv försöka klura ut bästa sättet?

I det fallet så är din gissning lika god som min, men faktum kvarstår att skillnaden finns där. En av flickorna blev mycket riktigt kvävd. Min teori är att det handlar om olika antingen skilda tillfällen eller olika gärningsmän. Det kan kanske ha ett samband med olika datum för ”senast sedd i livet”.
Citera
2019-03-03, 18:12
Medlem
Citat:
Mitt fetade.

Helt rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
Exakt! Att polisen lät det stå oemotsagt. Man borde ha formulerat det annorlunda och framförallt utvecklat det. Det är ju att skuldbelägga barnen. Det är ert fel. Er sjukdom gör så att vi inte kan ha ett egentligt liv. Ju mer man tänker på det och tar in dom orden ju sjukare blir det. Nej såklart inte ev sjukdomar var orsaken men barnen användes som en ursäkt.Där kan media göra stor nytta genom att skriva om barn med diagnoser och fina starka föräldrar som gör allt för sina barn och koppla ihop det med bjärred.

Håller med!!
Citera
2019-03-03, 18:17
Medlem
Citat:

Antar att det äldsta barnet (A) blev både strypt och kvävd, eftersom hon förmodligen var svårare att handskas med och säkert gjorde våldsamt motstånd. Hon var större och starkare än lilla M.

Tror inte alls att föräldrarna hade besökt skumma sidor för att hitta "bästa" avrättningsmetoderna för sina barn. Sånt var säkert främmande för dem. Morden skedde snabbt och brutalt i affekt av en utlösande anledning som ingen av oss vet och att motivet de framhöll på nåt oförklarligt sätt skulle få eftervärlden att förstå deras handlingar och att de inte skulle dömas så hårt...

Att båda barnen torde ha upplevt total skräck och dödsångest finns ingen anledning att betvivla.

För att förtydliga för ordvrängare: Ovanstående är vad jag tror. Inte vet.
Senast redigerad av zilvereko 2019-03-03 kl. 18:40.
Citera
2019-03-03, 18:18
Medlem
Citat:

Precis. Ingenting tyder på planering eller inhämtande av kunskap. Ingen lugnande medicin.
Citera
2019-03-03, 18:27
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Mitt fetade.

Helt rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll

Instämmer det är exakt detta som blir så fel.
Var finns orden om att barnen skulle slippa lida, att de skulle slippa allt jobbigt, att föräldrarna ville befria dem från en börda?

Det har i vart fall polisen inte nämnt något om. Och jag är rätt övertygad om att polisen hade gjort det om det hade stått något sådant.

När man dels vet vilken oftast bra prognos barn-ME har och samtidigt beaktar att just den här familjen hade en skräddarsydd tillvaro innefattande åtgärder för skolgång och föräldrarnas möjlighet att arbeta hemmifrån - VARFÖR skulle detta ske nu?

Det mesta ser ju utifrån ut att ha fungerat riktigt bra. Och mycket riktigt nämner föräldrarna enligt polisen inget om att tillvaron inte fungerade.
Utan för att de ”inte såg något liv i egentlig mening i framtiden”.

Vad är det för dumheter - framtiden skulle sannolikt gjort att barnen mådde bättre. Pappa skulle få en proffesur och mamma skulle eventuell gå den där kursen som tråduppgifter uppger att hon just hade anmält sig till. Så varför nu? Och varför överhuvudtaget?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in