2019-03-03, 17:05
Medlem
AlbusPercivals avatar
Jag kollade på en film igår som kallades Impossible som jag verkligen rekommenderar.

Det handlar om en spansk familj som består av fem personer som lyckades överleva tsunami 2004 på thailand, familje bestod av två vuxna föräldrar och resterande var barn.

Under Tsunamins gång så stötte denna familj på några svenska barn, en av dessa barn kallades Marten Benström som jag tolkar som Mårten benström, en annan gång stötte dom på ett litet barn som dom hittade helt övergiven som kallades Daniel (detta barn var ungefär fem år gammal så jag har inte så stora förhoppningar på att försöka lista ut vem det är) Men Mårten Benström? kollade upp han i flera söksidor men hittade ingenting, när man kollar på intervjuer med familjen så snackade dom flera gånger om svenskar som de räddade. Kan namnet vara fake?
Citera
2019-03-03, 17:06
Medlem
Ronilles avatar
Ja, givetvis är det så. Man har fingerat namnen. Det är fiction.
Citera
2019-03-03, 17:09
Medlem
Bergström kanske. Mårten, Martin...
Citera
2019-03-03, 17:12
Medlem
AlbusPercivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laternan
Bergström kanske. Mårten, Martin...

https://imgur.com/e7yzxIA

HÄr har du en bild ifrån rullen som kommer upp när filmen tar slut, står Marten Benström och när pappan uttalade namnet på sin sån så var det Mårten.
Citera
2019-03-03, 17:14
Medlem
megacoolmans avatar
Benström är nog fel. Däremot finns det ett gäng Bennström i Sverige. Däremot ingen Mårten.
Han kan ju ha bytt namn. Antingen gift sig och tagit sin frus efternamn, eller kanske han blev föräldralös i tsunamin och blev adopterad.
Citera
2019-03-03, 20:23
Medlem
Namnet är påhittat. Det riktiga namnet är Karl Nilsson, hela hans familj dog och nu bor han uppe i Norrland hos sin morfar och mormor. Vet inte hur det är med grabben idag men jag har sett han på Facebook för något år sedan vet jag.

http://1.bp.blogspot.com/-UgfsXqzPWHM/ThxmQE8OnTI/AAAAAAAAAAg/R6G4FnhDWtw/s1600/ss-091221-tsunami-2004-010.jpg
Citera
2019-03-03, 20:37
Medlem
AlbusPercivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablitozastava
Namnet är påhittat. Det riktiga namnet är Karl Nilsson, hela hans familj dog och nu bor han uppe i Norrland hos sin morfar och mormor. Vet inte hur det är med grabben idag men jag har sett han på Facebook för något år sedan vet jag.

http://1.bp.blogspot.com/-UgfsXqzPWHM/ThxmQE8OnTI/AAAAAAAAAAg/R6G4FnhDWtw/s1600/ss-091221-tsunami-2004-010.jpg

Vem av dom var Karl?

Både Daniel samt Mårten hade sina föräldrar som höll om dom under filmens gång.
Citera
2019-03-03, 20:39
Medlem
AlbusPercivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megacoolman
Benström är nog fel. Däremot finns det ett gäng Bennström i Sverige. Däremot ingen Mårten.
Han kan ju ha bytt namn. Antingen gift sig och tagit sin frus efternamn, eller kanske han blev föräldralös i tsunamin och blev adopterad.

Fast det står klart och tydligt Bemström, farsan gick omkring i filmen och sa "have you seen someone called "Mårten Bemström"

Vad är syftet med att inte ange deras riktiga namn?
Citera
2019-03-03, 20:44
Medlem
AlbusPercivals avatar
Hittade filmen på youtube.

Ena svensken hittar dom 26 minuter in på filmen.

Den andra hittar dom 46:10 Farsan skriker klart och tydligt Agda, Josef, Mårten och avslutar med bernström, inga av dessa finns att hitta om man söker.

https://www.youtube.com/watch?v=IzNnCMUQI_c
Senast redigerad av AlbusPercival 2019-03-03 kl. 20:47.
Citera
2019-03-03, 21:01
Medlem
Det är ju hittepå för att spegla hur det kunde se ut. Sätter in i lilla kalles 10 åriga kropp virra runt i Thailand och leta efter mamma pappa och 2 brorsor som ligger stendöda och sönderslagna. Trauma på en ny nivå.
Citera
2019-03-03, 21:06
Medlem
AlbusPercivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablitozastava
Det är ju hittepå för att spegla hur det kunde se ut. Sätter in i lilla kalles 10 åriga kropp virra runt i Thailand och leta efter mamma pappa och 2 brorsor som ligger stendöda och sönderslagna. Trauma på en ny nivå.

Hela filmen är baserad på överlevarnas berättelse och jag tror inte dom ljuger.
Citera
2019-10-12, 14:14
Bannlyst
Jag och min make planerade ju att att åka till just Phuket vid just denna tid tillsammans med våra två döttrar för att fira makens 60 års dag. Vi slöt bort det eftersom att det skulle kosta för mycket.

Vi har rest till Thailand många år senare istället.

Men jag har många gånger tänkt tanken: Tänk om vi verkligen hade åkt dit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in