Citat:
Ursprungligen postat av
Grisbrottaren
Du missar en viktigt detalj, nämligen att ingen av dem som samarbetar haft en chans att vinna ensam.
Det lagåkaren väljer mellan är en plats i topp tio eller sisådär 30000 kronor, och då är det betydligt lättare att välja pengarna.
Den bäste åkaren som blir snuvad på segern av ett lag har sedan att välja på att låta sig förnedras av sämre åkare nästa år eller bilda ett eget lag och dela med sig av prispengarna.
Ta gärna och sätt er in i hur lagtaktiken i cykel ser ut och fungerar, så är det lättare att förstå frustrationen som de bästa atleterna känner i situationer där de blir utmanövrerade av ett konkurrerande lag.
T.ex. vill
ingen köra för fullt och dra i en mindre utbrytning när en duktig spurtare är med i den. Spurtaren måste då dra ensam i utbrytningen eller låta den misslyckas och fångas in av pelotonen … eller köpa sig hjälpryttare genom att avstå från en del av prispengarna.
Jag sitter och skakar av vrede när jag ser på vissa cykellopp och hur de bästa cyklisterna blir helt utmanövrerade. Men sådan är sporten idag och det är bara att acceptera läget.
Men det är trist, som sagt, att den fina sporten skidåkning ska gå samma väg.

Ok, tack för förklaringen.
Väldigt tråkigt iallafall att det ska vara såhär, både inom cyklingen och nu inom skidåkningen...
Att acceptera läget är väl en annan sak. Finns det ingen som protesterar och vill ändra reglerna? Jag är inte insatt i cyklingen men ser man till Vasaloppet så dödar det ju tävlingen, inte minst internationellt sett. Snart är det väl bara norrmän och svenskar som ställer upp.