Ja, den här förb¤#&%ade ABS:en då...
Jag börjar med att citera mig själv:
Citat:
Ursprungligen postat av
Gissa vem
Med risk för att bli tjatig, fortfarande flickvännens 406 kombi från 2003...
Var sitter den förbannade kontaktdosan där kabeln från ABS:en bak ansluter då? Jag lyfte på baksätet och trodde de var smarta nog att placera den där, men nej, hittade bara luckan till tankarmaturen...
Delningen med skarvkontakt sitter helt enkelt fäst under bilen. Hissa upp på riktig lyft. Eller åtminstone en bra bit med domkraft och lägg dig på rygg under och följ kabeln!

Egentligen ganska bra upplagt system för att byta sensorn lite smidigt!
Så långt så gott. Se´n började det krångla... Mätte höger bak med multimeter till 1,6 kohm. Ca 1605 på vanliga 2000-skalan på mätaren. Det är alltså ungefär vad det brukar vara på vanliga bilar enligt bekanten vars prylar jag lånade. (Han är också orsaken till att vi körde på kohm-skalan, det var tydligen det han brukar mäta i och kände igen när det gäller de här felen. Jag såg någon youtube-video där de mätte i området <2000 ohm och ville köra på det eftersom det blir ett noggrannare värde då... Men, ja, ni kommer att fatta ändå...

)
Vilket var en smula oväntat. Jag trodde sensorn skulle visa helt bort i tok på värdet. Vi mäter sensorerna fram eftersom de sitter riktigt bekvämt till i motorrummet och får 1,5 kohm på bägge. Tar till slut även loss vänster bak och får på den 1,55 kohm...
Jag hade fått för mig att så små variationer i värdet var OK och inte skapade ett fel i systemet?

Någon som har bättre kunskap på området?
Så vi stod där och kliade oss i skägget och eftersom bekanten faktiskt har ett ordentligt testinstrument och inte bara någon enkel tjingtjong-grej från Ebay så kopplar han upp det och mycket riktigt; "sensor höger bak". Som alltså andra bekanten med bilverkstad fick fram, fast det där stod orimlig signal istället.
Nu är bekants utan bilverkstad analysinstrument tillräckligt avancerat för att kunna redovisa vad de enskilda sensorerna visar, även under körning! Alltså kör vi en bit och kollar skärmen! Det ger vid handen att just höger bak visar orimliga värden. När de andra visar ca 30 km/h står det och slår mellan 30 och 70, när de övriga visar 40 slår höger bak mellan 40 och 80 osv... Lustigt nog stabiliseras värdet i högre hastighet och när man kör 90 rakt fram i lugn takt visar alla fyra sensorerna just 90...
Någon som känner igen det felet på ABS-system / sensorer? Funderar också på om det trots allt kan vara kransen bak eller något annat fel i kablaget / anslutningarna någonstans?
För visst kan jag köpa en sensor på tyskesidorna för ett par hundra och byta på vinst och förlust. Men det känns ju onödigt om det inte är det som är felet. Sensorn ger ju trots all ungefär samma ohm-värde som de andra som visar rätt hastighet?