2019-03-02, 22:55
Medlem
I-van-Toers avatar
Krister Petersons senaste uttalande om att han måste ha förtal/ärekränkning i åtanke om han ska driva fram ett åtal med hjälp av åklagare är ju ganska intressant i sig. Det betyder ju alltså minst två saker.

Ett, de huvudspåren, eller t o m ett huvudspår kan vara totalt felaktigt och han och andra inblandade i utredningen idag måste räkna med att ett sådant åtal kan väckas mot PU. Om man spolar fram bandet och utgår ifrån att det görs så har de alltså letat på fel ställe, eller inte. För det är ju inget mord- eller stämplingsåtalade normalt brukar använda sig av som motåtgärd, vilket jag alltid funnit märkligt. D v s att personer inte gör det i normala fall, men då pratar vi om gangstervärlden, låg nivå med andra ord. Men om Peterson är rädd för det så kan det också betyda att inblandade rör sig så högt upp i de politiska och finansiella sfärerna att just ett sådant motåtal är att vänta.

Två, i normala fall är det bara den som känner sig förtalad som kan väcka ett åtal mot den eller de som fört fram förtalet. Dock finns det undantag där närmast anhöriga, om den förtalade inte längre är i livet, kan väcka ett sådant åtal vid väldigt specifika och uppfyllda kriterier. Man kan nog vara rätt så säker på att bli utpekad för Palmemordet eller att ha haft samröre med det faller under just sådana kriterier. Då kan man ju börja efterforska i hur det ser ut på anhörigsidan bland alla utpekade och de som fått störst utrymme. Det kanske är på sin plats att göra en sammanställning av anhöriga till utpekade de senaste 33 åren. För dessa skulle kunna väcka ett sådant åtal om förtal.

Nej, jag tror inte på Peterson. Han vill hålla ryggen fri. Palmemordet förblir olöst tills någon erkänner det på dödsbädden eller via en skrivelse.
Senast redigerad av I-van-Toer 2019-03-02 kl. 22:58.
Citera
2019-03-02, 23:08
Medlem
Skafferns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Krister Petersons senaste uttalande om att han måste ha förtal/ärekränkning i åtanke om han ska driva fram ett åtal med hjälp av åklagare...
När och var sade han det?
Varför skulle han som är åklagare behöva hjälp av en annan åklagare?
Citera
2019-03-03, 00:14
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaosSomInkomst
Ursäkta att jag svarar en gång till på ditt inlägg. Det är faktiskt fullt förståligt varför jallai skriver sin nya bok så här. Ibland får man reda på nåt som totalt ändrar ens världsbild och gör att man ser den stora bilden och vad som är viktigt, även ner till den minsta människan.
Eventuellt samma sak som jag fått reda på... får allt att falla på plats.

Ja, och jag har respekt för folk som ändrar sin åsikt, men det känns inte länge äkta, han skriver inte från hjärtat utan kanske under hot eller från plånboken (muta).
Magkänslan är det jag vill klaga på inte hantverket.
Citera
2019-03-03, 00:16
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Krister Petersons senaste uttalande om att han måste ha förtal/ärekränkning i åtanke om han ska driva fram ett åtal med hjälp av åklagare är ju ganska intressant i sig. Det betyder ju alltså minst två saker.

Ett, de huvudspåren, eller t o m ett huvudspår kan vara totalt felaktigt och han och andra inblandade i utredningen idag måste räkna med att ett sådant åtal kan väckas mot PU. Om man spolar fram bandet och utgår ifrån att det görs så har de alltså letat på fel ställe, eller inte. För det är ju inget mord- eller stämplingsåtalade normalt brukar använda sig av som motåtgärd, vilket jag alltid funnit märkligt. D v s att personer inte gör det i normala fall, men då pratar vi om gangstervärlden, låg nivå med andra ord. Men om Peterson är rädd för det så kan det också betyda att inblandade rör sig så högt upp i de politiska och finansiella sfärerna att just ett sådant motåtal är att vänta.

Två, i normala fall är det bara den som känner sig förtalad som kan väcka ett åtal mot den eller de som fört fram förtalet. Dock finns det undantag där närmast anhöriga, om den förtalade inte längre är i livet, kan väcka ett sådant åtal vid väldigt specifika och uppfyllda kriterier. Man kan nog vara rätt så säker på att bli utpekad för Palmemordet eller att ha haft samröre med det faller under just sådana kriterier. Då kan man ju börja efterforska i hur det ser ut på anhörigsidan bland alla utpekade och de som fått störst utrymme. Det kanske är på sin plats att göra en sammanställning av anhöriga till utpekade de senaste 33 åren. För dessa skulle kunna väcka ett sådant åtal om förtal.

Nej, jag tror inte på Peterson. Han vill hålla ryggen fri. Palmemordet förblir olöst tills någon erkänner det på dödsbädden eller via en skrivelse.

Det luktar TP och LF. Få har vunnit en tryckfrihetsrättegång och det har skrämt bort folk...
Citera
2019-03-03, 00:18
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaffern
Det är bara de med de rätta politiska åsikterna som får vara intresserade av palmemordet?
Palmeutredarna kanske jobbar med skandiamannen för att slutligen avföra honom.
Ja jag hatade Reinfeldt. Jag tycker palmemordet är jätteintressant. Vad du tycker om det skiter jag i.
Om du vet vad som står i alla osläppta förhör runt brottsplatsen och därför kan avföra ditten och datten, kul för dig.
Men är det någon annan icke-besserwisser som lyckats klura ut vem skandiamannens granne var så sjung gärna ut här!

Skit i politiken den är ett opium för icke-eliten!

edit: tog kanske i men jag skulle gärna se en MOP-diskussion helt utan politiska glasögon.
Senast redigerad av heheho 2019-03-03 kl. 00:36.
Citera
2019-03-03, 00:29
Medlem
hehehos avatar
TV4/CMOREs Larsson-serie har en ny intervju med Williamsson där han debunkar de berömda dokumentenen från "Military Intelligence" på några sekunder". Det verkar vara första gången han ser dem. Han säger att före 1993 var säkerhetsstämplar på både engelska och afrikaans efter 1993 bara engelska.
stämmer detta?
Citera
2019-03-03, 02:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Du har visst lite svårt med förståelsen. Börja med brottsplatsen och jobba utåt är det sätt man jobbar på om man vill nå framåt. Dvs totala motsatsen till ditt (och förvisso mångas) sätt att börja fantisera om händelser, personer och motiv mycket långt från mordplatsen och händelserna där som man sedan försöker bända in i sammanhanget på mer eller mindre flyktiga sätt.

Sedan är det oerhört störande att du envisas att uttrycka dig med inkorrekt engelska.

That's funny!
So tell me all parties, both male and female who were within 250 meters of OP when the shots rang out?
If you had that answer - this board wouldn't exist!

Did not realize you were an English grammar professor as well.
Citera
2019-03-03, 02:47
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaffern
När och var sade han det?
Varför skulle han som är åklagare behöva hjälp av en annan åklagare?

Läs MSM från de senaste dagarna, googla på "Krister Peterson". Hittar du det inte så har de redigerat "artiklarna", och det vore inte första gången man läst något som sedan har ändrats. Cache-sök brukar fungera, tyvärr vet ju inte massorna om den funktionen så man ändrar lite hur man vill. Peterson talar om att han måste ha förtal i åtanke om han väljer att gå vidare.

Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Det luktar TP och LF. Få har vunnit en tryckfrihetsrättegång och det har skrämt bort folk...

Jag ska säga er allesammans en sak, speciellt er gamla rävar i tråden. PU har ingenting vad ni alla hoppas på. Det är Christer Pettersson man igen kommer försöka knyta an till mordet på Olof Palme. Det är det man kommer att försöka att ännu en gång sälja in till en ny generation, och även den gamla. Sen ska det spikas och det ska bli konsensus och läras ut i skolan i framtiden (lex Lee Harvey Oswald). Det är därför alla dessa villospår lagts ut via böcker, tidningsspecial och insinuationer de senaste åren. En ny generation ska helt enkelt lita på vad staten kommer fram till och de räknar med att äldre generationer är för trötta och slitna för att göra sin röst hörd. Löfven har uttalat sig om att han "litar på Lisbeth". Det ska säljas in!

Christer Pettersson har fortfarande syskon kvar i livet som skulle kunna väcka åtal om förtal mot PU, om det kommer till det. Det är det Krister Peterson talar om som en av de faktorerna han måste räkna med och kalkylera "riskerna". Riskerna i det här fallet är att få reda på hur många riktigt bra försvarsadvokater som skulle kunna ställa upp på anhörigsidan i ett förtalsmål.

Det finns ingenting mer. Ni som hoppas är totalt naiva. Det kommer inte komma fram något nytt i den närmaste framtiden. Jag har haft intresse av detta sen den där lördagsmorgonen 1 mars 1986 när jag ville se "Gomorron Sverige" och jävla extranyheter var insatta. Min morsa hade jobbat på Tre Backar den kvällen och kände Lars Jeppsson mycket väl. Han talade sanning. Hon kom in till mitt rum och sa att "statsministern är död" runt klockan 6-7. Så jag började leka med Lego istället. Jag var 8 år. Jag har följt detta till och från sedan dess. Svaret på mordet på Olof Palme finns i hur Sverige (och västvärlden) ser ut idag. Mordet på Olof Palme är en svensk, inhemsk uppgörelse inom politiken och finansvärlden. Mördaren är förmodligen inhyrd och har fått rätt assistans av Stockholmspolisen. Allt är enklare än vad det ser ut.
Senast redigerad av I-van-Toer 2019-03-03 kl. 03:11.
Citera
2019-03-03, 02:47
Medlem
Basfaktas avatar
Man behöver nog faktiskt vara lite ödmjuk i detta läge.

Krister Petersson säger till Veckans brott "vi har förhört personer som ni inte vet vilka det är".

Uttalandet antyder alltså att vi alla - journalister, författare, privatspanare etc - inte riktigt har koll på hur det ser ut.

Tror inte ett ögonblick att det handlar om SE.

Krister P säger att han läst de aktuella "publikationerna" om Palmemordet. Han vill följa med i det som skrivs. MEN det är egentligen inte intressant (=min tolkning).

Utgångspunkten MORDPLATSEN och uttalandet att "det är möjligt att dra andra slutsatser än de som hittills dragits" tyder på att Krister P och hans utredare funnit något som vi andra inte sett.

För egen del ligger jag just nu lite lågt även om jag personligen tycker att det vore bra om KP och utredarna till sist har insett att WT-männen har med mordet att göra.

Jag tror inte det handlar om SE eller andra på senare tid lanserade "spår". Det handlar om något helt annat. Inte Sydafrika, inte högerextrema poliser och inte något annat som varit uppe flera gånger.

Christer P är avförd. Det har KP tydligt sagt.

Vi pratar möjligen om grupper som varit aktiva denna kväll. Oklart vilka. Ödmjukhet nu. Vore givetvis bra om KP kunde avslöja lite mer.
Citera
2019-03-03, 03:23
Medlem
I-van-Toers avatar
Tillägg till mitt inlägg ovan.

Om vi säger så här. Om min tes om att det är Christer Pettersson som igen kommer att bli dragen i smutsen INTE stämmer, och jag har fel, hur utmålar det det då Robert Aschberg, Gert Fylking, TV3, Stenbeck-koncernen m m i ljuset? Om allt som har sagts om Christer Pettersson inte är sant, typ som med Khadaffi och Lockerbie, hur kommer det då påverka pajasar som Robert Aschberg i framtiden? Eftersom jag är 100% övertygad om att MSM håller varandra om ryggen och att de är den fjärde statsmakten så kommer ingenting hända, typ Aschberg. Hans karriär kommer att vara intakt ändå...även om Christer Pettersson dras fram igen som GM.

Säg inte att det ovanstående inte är Sverige anno 2019, för det är det.
Citera
2019-03-03, 07:29
Medlem
andersaanderssonas avatar
Leif GW om KP.

https://www.expressen.se/kronikorer/leif-gw-persson/hans-lofte-om-palme-mordet-ar-inte-sant-/

Citat.
Det som gör honom intressant på allvar är dock att han redan kort tid efter att han tillträdde sitt uppdrag gick ut och lovade svenska folket att han skulle ge dem lösningen på mordet.

Själv tror jag inte det och skälen till detta är två. Dels är jag väl insatt i utredningen och inte minst frånvaron av vägande bevisning i förundersökningsmaterialet.

Dels har jag en omfattande erfarenhet av polisiärt utredningsarbete och de svårigheter som uppstår när man skall styrka saker bortom rimligt tvivel.
Senast redigerad av andersaanderssona 2019-03-03 kl. 07:49.
Citera
2019-03-03, 07:48
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Man behöver nog faktiskt vara lite ödmjuk i detta läge.

Krister Petersson säger till Veckans brott "vi har förhört personer som ni inte vet vilka det är".

Uttalandet antyder alltså att vi alla - journalister, författare, privatspanare etc - inte riktigt har koll på hur det ser ut.

Tror inte ett ögonblick att det handlar om SE.

Krister P säger att han läst de aktuella "publikationerna" om Palmemordet. Han vill följa med i det som skrivs. MEN det är egentligen inte intressant (=min tolkning).

Utgångspunkten MORDPLATSEN och uttalandet att "det är möjligt att dra andra slutsatser än de som hittills dragits" tyder på att Krister P och hans utredare funnit något som vi andra inte sett.

För egen del ligger jag just nu lite lågt även om jag personligen tycker att det vore bra om KP och utredarna till sist har insett att WT-männen har med mordet att göra.

Jag tror inte det handlar om SE eller andra på senare tid lanserade "spår". Det handlar om något helt annat. Inte Sydafrika, inte högerextrema poliser och inte något annat som varit uppe flera gånger.

Christer P är avförd. Det har KP tydligt sagt.

Vi pratar möjligen om grupper som varit aktiva denna kväll. Oklart vilka. Ödmjukhet nu. Vore givetvis bra om KP kunde avslöja lite mer.
Den enda grupp som vi säkert vet var aktiv mordkvällen i mordområdet är narkotikaspaningen mot SC.

Enligt DF var det en Barbrogrupp ute. Något som Borgnäs också påstår hos Hörning. Den sistnämnde har flera oberoende källor till det påstår han.

Enligt Säpo var det en grupp som övervakade OP från Gamla stan till bion. KP har mig veterligen inte sagt ett ord om den promemorian. Och ingen har frågat honom heller vad jag vet.

Sedan har vi alla WT-bärare som du påpekar. Något som Dag konfirmerade. Där det är omöjligt att koppla ihop de i Gamla stan med en narkotikaspaning i Träsket.

Nyligen framkom det att KP och hans 4 utredande poliser enbart utgår från personer som man vet befann sig på Sveavägen. Frågan är hur många av dessa som är okända för oss.
Senast redigerad av andersaanderssona 2019-03-03 kl. 08:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in