2019-03-03, 01:05
Medlem
PolisBatikhexans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Man nämner hans bostad för att senare specificera Halland som ort för gripandet får mig att
ana att han inte bor i Halland. Varför annars skriva så?

Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Spontant gör jag samma tolkning när man väljer att skriva så. Men man ska vara försiktig med att övertolka...
Jag läser mellan raderna att bostaden finns i Halland. Med vad som är känt hittills sätter jag en liten peng på MK i Billdal...
Senast redigerad av PolisBatikhexan 2019-03-03 kl. 01:11.
Citera
2019-03-03, 01:09
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolisBatikhexan
Snälla du, sluta komma med vilseledande felaktiga uppgifter. En trafikbot (exemplevis fortkörning) gör INTE att man dyker upp på lexbase. Det är i så fall om det gått till rättegång och personen blivit fälld.

ALLA som kommer upp på Lexbase är dömda = fällda i en rättegång i en svensk domstol.
FEL! Även strafföreläggande kommer upp på Lexbase.
Erkänn ett mindre brott och det går inte till rättegång och böter utdöms och du hamnar på Lexbase.
Har en vän som åkte dit för rattfylla, inte grov rattfylla, hen erkände och fick böter och finns på Lexbase.
Har GM i det här fallet blivit fälld för ett trafikbrott så kan det mycket väl finnas på Lexbase.

Strafföreläggande
Ibland blir det ingen rättegång.
Åklagaren kan låta bli att väcka åtal.

Då blir det ingen rättegång.

Åklagaren kan i stället besluta om strafföreläggande.
Då får den misstänkte skriva under ett papper på att han eller hon är skyldig till brottet.

Ofta får han eller hon då också böter.

Om den misstänkte inte vill skriva under ett strafföreläggande blir det rättegång istället.

Man får bara ge strafföreläggande vid mindre allvarliga brott som till exempel snatteri, stöld eller små trafikbrott.

https://www.aklagare.se/lattlast/det-har-gor-en-aklagare/strafforelaggande/
Citera
2019-03-03, 01:14
Medlem
PolisBatikhexans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
FEL! Även strafföreläggande kommer upp på Lexbase.
Erkänn ett mindre brott och det går inte till rättegång och böter utdöms och du hamnar på Lexbase.
Har en vän som åkte dit för rattfylla, inte grov rattfylla, hen erkände och fick böter och finns på Lexbase.
Har GM i det här fallet blivit fälld för ett trafikbrott så kan det mycket väl finnas på Lexbase.

Strafföreläggande
Ibland blir det ingen rättegång.
Åklagaren kan låta bli att väcka åtal.

Då blir det ingen rättegång.

Åklagaren kan i stället besluta om strafföreläggande.
Då får den misstänkte skriva under ett papper på att han eller hon är skyldig till brottet.

Ofta får han eller hon då också böter.

Om den misstänkte inte vill skriva under ett strafföreläggande blir det rättegång istället.

Man får bara ge strafföreläggande vid mindre allvarliga brott som till exempel snatteri, stöld eller små trafikbrott.

https://www.aklagare.se/lattlast/det-har-gor-en-aklagare/strafforelaggande/
Tror du har fel.
Jag har själv ett strafföreläggande för ett trafikbrott som jag erkände direkt utan rättegång. Jag har aldrig dykt upp på Lexbase. Jag har fått förklarat för mig att endast rättegångsdomar kommer upp på LB.
Citera
2019-03-03, 01:15
Medlem
Gillas avatar
Mannen som är folkbokförd på en adress i Västsverige greps på en ort i norra Halland.
Då kan man utesluta alla tänkbara 58 åriga män i Kullavik. Kullavik tillhör Halland.
Citat:
Under fredagen begärdes mannen häktad, skriver polisen i ett pressmeddelande. Mannen, folkbokförd på en adress i Västsverige, kallades till polisen för att topsas men dök aldrig upp. Polisen, som då blev ännu mer intresserad av mannen, åkte till hans bostad men fann den tom. Efter ett intensivt spaningsarbete kunde han under torsdagen gripas i Halland och föras till Polishuset i Göteborg. Det är ännu oklart på vilken ort gripandet skedde, men det ska enligt åklagaren ha skett i norra Halland.
https://norrahalland.se/genombrott-i-utredning-av-24-ar-gammal-valdtakt/
Senast redigerad av Gilla 2019-03-03 kl. 01:19.
Citera
2019-03-03, 01:18
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Nja, hade det funnits DNA säkrat från andra anmälda övergrepp så hade det gett en träff med DNA-spåren från Billdal och då hade polisen vetat om att de jagade en återfallsförbrytare. Så frågan är om detta var en engångshändelse? Eller om han förgripit sig på någon som inte anmält eller om polisen har anmälningar där man inte hittat dna?

Säker på det?

”58-åringen misstänks för den 24 år gamla våldtäkten i Billdal.
Han har aldrig tidigare förekommit i sexbrottsutredningar.
– Jag blir förvånad om man inte hittar något mer när man börjar gräva, säger Paul Johansson, tidigare chef för Gärningsmannaprofilgruppen.”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/e1AymM/experten-forvanad-om-man-inte-hittar-mer
Citera
2019-03-03, 01:19
Medlem
Citat:
Tror du har fel.
Jag har själv ett strafföreläggande för ett trafikbrott som jag erkände direkt utan rättegång. Jag har aldrig dykt upp på Lexbase. Jag har fått förklarat för mig att endast rättegångsdomar kommer upp på LB.
Konstigt.. Jag finns där och jag fick strafföreläggande för brott mot knivlagen.
Citera
2019-03-03, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gilla
Mannen som är folkbokförd på en adress i Västsverige greps på en ort i norra Halland.
Då kan man utesluta alla tänkbara 58 åriga män i Kullavik. Kullavik tillhör Halland.
Under fredagen begärdes mannen häktad, skriver polisen i ett pressmeddelande. Mannen, folkbokförd på en adress i Västsverige, kallades till polisen för att topsas men dök aldrig upp. Polisen, som då blev ännu mer intresserad av mannen, åkte till hans bostad men fann den tom. Efter ett intensivt spaningsarbete kunde han under torsdagen gripas i Halland och föras till Polishuset i Göteborg. Det är ännu oklart på vilken ort gripandet skedde, men det ska enligt åklagaren ha skett i norra Halland.
https://norrahalland.se/genombrott-i-utredning-av-24-ar-gammal-valdtakt/

Varför kan man enligt dig utesluta alla 58-åringar boendes i Kullavik? Kullavik ligger ju i norra Halland
Citera
2019-03-03, 01:20
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Tror du har fel.
Tro kan du ägna dig åt någon annanstans för jag har själv sett strafföreläggandet på Lexbase.
Kan kopiera av det men vill inte hänga ut personen.

Strafföreläggande
Datum:
xxxx-xx-xx

Åklagarmyndigheten:
xxx åklagarkammare

Brott:
Rattfylleri

Beskrivning:
Du har fört personbil på xxxgatan i xxxstad efter att ha förtärt alkoholhaltiga drycker i sådan mängd att alkoholkoncentrationen i din utandningsluft under eller efter färden uppgått till 0,xx milligram per liter.

Böter:
xx xxx kr

Citat:
Ursprungligen postat av E.R.
Konstigt.. Jag finns där och jag fick strafföreläggande för brott mot knivlagen.
Lexbase har inte alla domar eller strafföreläggande så att du finns där och inte PolisBatikhexan är inget konstigt.
Har sökt domar där som jag vet att dom finns men dom ligger inte på Lexbase så dom går inte att lita på helt.
Senast redigerad av Timeout 2019-03-03 kl. 01:25.
Citera
2019-03-03, 01:21
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Säker på det?

”58-åringen misstänks för den 24 år gamla våldtäkten i Billdal.
Han har aldrig tidigare förekommit i sexbrottsutredningar.
– Jag blir förvånad om man inte hittar något mer när man börjar gräva, säger Paul Johansson, tidigare chef för Gärningsmannaprofilgruppen.”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/e1AymM/experten-forvanad-om-man-inte-hittar-mer

Jag hade ju blivit mycket förvånad om man inte regelmässigt jämförde DNA från överfallsvåldtäkter med okända gärningsmän för att se om det finns serieförbrytare. Men jag har förvisso blivit förvånad förr.

Edit: Däremot kommer givetvis möjlighet till nya typer av bevis. Polisen får hans fingeravtryck och kan också jämföra hans bostadsorter med andra överfall...
Senast redigerad av Venator 2019-03-03 kl. 01:32.
Citera
2019-03-03, 01:23
Medlem
PolisBatikhexans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Tro kan du ägna dig åt någon annanstans för jag har själv sett strafföreläggandet på Lexbase.
Kan kopiera av det men vill inte hänga ut personen.

Strafföreläggande
Datum:
xxxx-xx-xx

Åklagarmyndigheten:
xxx åklagarkammare

Brott:
Rattfylleri

Beskrivning:
Du har fört personbil på xxxgatan i xxxstad efter att ha förtärt alkoholhaltiga drycker i sådan mängd att alkoholkoncentrationen i din utandningsluft under eller efter färden uppgått till 0,xx milligram per liter.

Böter:
xx xxx kr
Men i det fallet har en åklagare väckt åtal för ett brott som sen ger ett strafföreläggande. En snabbrättegång kan man kalla det.
Mitt brott var en enkel trafikbot för en mindre trafikförseelse. Ingen åklagare var inblandad alls.
Citera
2019-03-03, 01:24
Medlem
Tycker inte du Kullavik och Halland ligger i VästSverige?
Citera
2019-03-03, 01:25
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Varför kan man enligt dig utesluta alla 58-åringar boendes i Kullavik? Kullavik ligger ju i norra Halland

För att Halland hör till Sydsverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in