2019-03-02, 22:47
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Men snälla du, hur menar du att följande ska tolkas då?

Jag är inte jurist men min omgivning är. Jag har förberett många mål och läst många domar och FUP. Detta är inte en väl underbyggd dom där man kan följa rättens resonemang. Det saknas bitar.
Därför ser domskälen så magra ut. Just domar som handlar om minderåriga tycker jag borde vara utomordentligt välskrivna och underbyggda. Men kanske insåg redan TR att det skulle upp i HR och la inte ner så mycket mer kraft på domen?? Vi får väl se vad HR kommer fram till.

Men fortsätt moosa runt i snömoset du Moosky, det roar.

(FB) Solna: 15-åring och 16-åring begick våldtäkt resp. våldtäkt mot barn - 2016-09-12

Det är möjligen felskrivet eller feltolkat. Jag har tillsammans med juristanhöriga hjälp till att förberedd mål med att sammanställa papper, men aldrig själv deltagit i eller förberett något mål. Däremot har jag noga gått igenom förberedelser till mål i form av FUP.

Du slåss med fel metoder - du slåss mot mig. Därför att jag kommer med faktauppgifter som du helt enkelt inte tycker passar in i din teori. Det är fegt och svagt.
Fokusera på att vi allihop borde få mer kunskap om vad som egentligen ledde fram till och skedde i Bjärred.

Skuta hacka ner på de uppgifter som presenteras, kontrollera källan och hitta egna fakta som talar emot - eller acceptera sanningen. Sluta upp med att raljera över de uppgifter som kommer fram.
Du har själv föreslagit en annan postare att ringa Ekonomihögskolan i Lund för att få fakta och du har själv skrivit fel här i tråden. Inse att du kastar sten i glashus.
Citera
2019-03-02, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Nej nu får du sluta. ”En sovande person skulle förmodligen inte hinna reagera”
Naturligtvis vaknar en odrogad sovande person när denna håller på att bli stryp eller kvävd till döds! Och kämpar emot!
Precis allt annat är mycket, mycket osannolikt!
Det tar 7-14 sekunder att bli medvetslös och ytterligare någon minut innan man avlider under medvetslösheten.
Citera
2019-03-02, 22:56
Medlem
Citat:
Det är möjligen felskrivet eller feltolkat. Jag har tillsammans med juristanhöriga hjälp till att förberedd mål med att sammanställa papper, men aldrig själv deltagit i eller förberett något mål. Däremot har jag noga gått igenom förberedelser till mål i form av FUP.

Du slåss med fel metoder - du slåss mot mig. Därför att jag kommer med faktauppgifter som du helt enkelt inte tycker passar in i din teori. Det är fegt och svagt.
Fokusera på att vi allihop borde få mer kunskap om vad som egentligen ledde fram till och skedde i Bjärred.

Skuta hacka ner på de uppgifter som presenteras, kontrollera källan och hitta egna fakta som talar emot - eller acceptera sanningen. Sluta upp med att raljera över de uppgifter som kommer fram.
Du har själv föreslagit en annan postare att ringa Ekonomihögskolan i Lund för att få fakta och du har själv skrivit fel här i tråden. Inse att du kastar sten i glashus.

Men jösses, du måste väl veta själv om det är felskrivet eller inte? Jag HAR frågat Polisen Syd om A-C A lämnat ut uppgifterna som du framför. Tyvärr har jag inte fått något svar på det. Däremot har jag fått samma mail från henne som andra i tråden fått, att beslut om att lämna ut uppgifter från FU kommer nästa vecka.
Citera
2019-03-02, 23:08
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Men jösses, du måste väl veta själv om det är felskrivet eller inte? Jag HAR frågat Polisen Syd om A-C A lämnat ut uppgifterna som du framför. Tyvärr har jag inte fått något svar på det. Däremot har jag fått samma mail från henne som andra i tråden fått, att beslut om att lämna ut uppgifter från FU kommer nästa vecka.

Men med din logik nedan om att jag inte skulle diskuterat med EGW om vad A-C A sagt - varför vänder du dig till Polisen Syd om vad A-C A kan ha sagt? Varför frågar du inte A-C A direkt?

Citat:
Varför frågade du E-G W om varför A-C A sagt att hon var åklagare i Bjärredfallet? Den frågan kan ju E-G W omöjligt besvara, varför frågar du inte A-C A direkt? .
Citera
2019-03-02, 23:13
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det tar 7-14 sekunder att bli medvetslös och ytterligare någon minut innan man avlider under medvetslösheten.

Man blir inte medvetslös vid kvävning redan efter 7-14 sekunder.
Vid kvävning får man ingen luft och drabbas av syrebrist. Först efter 1 1/2- 4 minuter blir en normal person medvetslös och avlider efter ytterligare några minuter pga syrebrist.

Har du aldrig fridykt?
Citera
2019-03-02, 23:24
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Jag tror Hanna fick lugnande av Oskar. Jag tror att hon lurades av honom . Han mixtrade det i hennes mat . Det är vad jag tror. Dom poliserna som var på plats såg nåt som dom inte berättade/ avslöjade i polistidningen. Det kommer att komma fram så småningom. Det dom såg visar att Oskar gick bärsakagång.
Men du har så rätt . Om det visar sig att sanningen är en annan - mot förmodan - än vad jag har trott så har jag inget problem med det.

O kanske gick bärsärkargång efter att det gemensamma uppdraget var avklarat.
Citera
2019-03-02, 23:29
Medlem
Citat:
Man blir inte medvetslös vid kvävning redan efter 7-14 sekunder.
Vid kvävning får man ingen luft och drabbas av syrebrist. Först efter 1 1/2- 4 minuter blir en normal person medvetslös och avlider efter ytterligare några minuter pga syrebrist.

Har du aldrig fridykt?
Jag har gett sökorden och talat om var informationen finns, men jag måste tydligen visa filmen också. Studera särskilt om du ser några avvärjningsförsök eller några skador efteråt på personen som stryper.
Du kan också ta tid på när medvetslösheten inträder. Du kan också notera kön på personen som utför tekniken så kan vi lägga genusperspektivet åt sidan sedan.

https://youtu.be/4YUkSudJ9ac

Nej jag har aldrig fridykt.
Citera
2019-03-02, 23:54
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Något säger mig att frun blev bragd om livet först. Därefter barnen. Mor kunde inte skydda dem då. Något ville fadern dölja. Vad kan han ha jiddrat med? Att förfalska och manipulera och planera är ju ett heltidsjobb i sig. Halkade hans karriär efter? Klarade han inte jobbet hade det säkert funnits jobb i snabbköpet. Varför hade de inte nån bra kontakt med fruns familj? Vem var sjuk och vem gjordes sjuk?
Citera
2019-03-03, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Walla-walla-wincha
Något säger mig att frun blev bragd om livet först. Därefter barnen. Mor kunde inte skydda dem då. Något ville fadern dölja. Vad kan han ha jiddrat med? Att förfalska och manipulera och planera är ju ett heltidsjobb i sig. Halkade hans karriär efter? Klarade han inte jobbet hade det säkert funnits jobb i snabbköpet. Varför hade de inte nån bra kontakt med fruns familj? Vem var sjuk och vem gjordes sjuk?

Det fetade: Så har jag också tänkt sen jag kom in i tråden för länge sen (men har följt fallet sen start). Dina övriga funderingar är också heltklart tänkbara, för att inte säga troliga.
Citera
2019-03-03, 00:12
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag har gett sökorden och talat om var informationen finns, men jag måste tydligen visa filmen också. Studera särskilt om du ser några avvärjningsförsök eller några skador efteråt på personen som stryper.
Du kan också ta tid på när medvetslösheten inträder. Du kan också notera kön på personen som utför tekniken så kan vi lägga genusperspektivet åt sidan sedan.

https://youtu.be/4YUkSudJ9ac

Nej jag har aldrig fridykt.

Men förstår du inte att alla mordoffer i Bjärred dog av antingen säkerställd kvävning eller misstänkt kvävning som kombination med strypningsdöden?
Det betyder, precis som Harperlee skrev, att det inte gått till som på ditt beskrivna raska professionella strypsätt. Det var betydligt ”bökigare” än en ren proffsstrypning, det som skedde i Bjärred.

Att mörda någon medels kvävning - som säkerställt skett för ena tösen - är inte en metod som ger medvetslöshet på 7-14 sekunder. Det tog sannolikt över någon minut eller två innan flickan var helt medvetslös och ytterligare några minuter, när gärningsmannen måste hålla fast greppet, innan offret var död.

De andra två morden, där det finns tecken på eventuell kombination av kvävning tillsammans med strypningen, har inte heller skett snabbt. Då hade denna ytterligare kvävningsmisstanke aldrig funnits.

Barnamorden i Bjärred var brutala, icke skonsamma och tog sannolikt en stund att genomföra.
Med stor sannolikhet kämpade offren emot och efterlämnade skador på gärningsmannen.
Hur man under månader kan ha planerat att barnen skulle dö på detta sätt är helt obegripligt.
Senast redigerad av Solglittret 2019-03-03 kl. 00:15.
Citera
2019-03-03, 00:20
Medlem
Citat:
Men förstår du inte att alla mordoffer i Bjärred dog av antingen säkerställd kvävning eller misstänkt kvävning som kombination med strypningsdöden?
Det betyder, precis som Harperlee skrev, att det inte gått till som på ditt beskrivna raska professionella strypsätt. Det var betydligt ”bökigare” än en ren proffsstrypning, det som skedde i Bjärred.

Att mörda någon medels kvävning - som säkerställt skett för ena tösen - är inte en metod som ger medvetslöshet på 7-14 sekunder. Det tog sannolikt över någon minut eller två innan flickan var helt medvetslös och ytterligare några minuter, när gärningsmannen måste hålla fast greppet, innan offret var död.

De andra två morden, där det finns tecken på eventuell kombination av kvävning tillsammans med strypningen, har inte heller skett snabbt. Då hade denna ytterligare kvävningsmisstanke aldrig funnits.

Barnamorden i Bjärred var brutala, icke skonsamma och tog sannolikt en stund att genomföra.
Med stor sannolikhet kämpade offren emot och efterlämnade skador på gärningsmannen.
Hur man under månader kan ha planerat att barnen skulle dö på detta sätt är helt obegripligt.

Ja, det är fullständigt obegripligt. Om det nu ligger till så och att ingen av föräldrarna hade en överdjävulsk plan med manipulationer, machiavellisk-liknande psykningar och näst intill obegriplig slughet som lurade den andra partnern. Att båda två päronen var lika överjävliga har jag mycket svårt att tro.

Men i bjärredfallet förvånar mig ingenting längre. Kan man mörda sina egna barn så kan man köra hela registret med allt annat tänkbart fulspel också.
Senast redigerad av zilvereko 2019-03-03 kl. 00:26.
Citera
2019-03-03, 00:33
Medlem
Som hälften av alla lekmän i Sverige tror du att Aspergers är en sjukdom. Menar du att Oskar blev sjuk i Aspergers?

Frågan är enbart ställd till Solglittret.

Citat:
...

Men Aspbergers och narcissisms är två psykiatriska diagnoser.
Som beror på felkopplingar i personens hjärna - inte klandervärda eller skamfyllda - utan just inte friska felkopplingar. Vad än dessa patienter uppvisar för symptom på sin Asperger eller narcissism så härrör det hela från deras egen hjärna, inte från några kroppsliga fel.

Precis samma förhållande för någon som är svårt deprimerad eller har vanföreställningar av psykotisk karaktär. Och kanske för en del av de sjukdomar som folk med näbbar och klor kämpar för att de måste komma från andra delar av kroppen än just hjärnan - fibromyalgi? Kronisk Borrelia? ME?

Man kan ju ha en stilla undrar varför det skulle vara "fult och fel" om grundorsaken sitter i hjärnan, jämfört med om problemet ex. sitter i levern eller blodbanan??
Patienterna som har dessa sjukdomar är lika sjuka, lider lika mycket oavsett etilogin, bakomliggande orsak, till sjukdomen.
Sannolikt kan ett fastställande av etilogin göra sjukdomarna lättare att behandla, men det är svårt när vissa organ är "fint" att vara sjuk i, men inte i andra i patienternas och omgivningens ögon.

De här Bjärredstöserna borde haft konternuerlig samtalskontakt på BUP, besökt BUP var och varannan vecka, oavsett vilken sjukdom de haft eller inte haft. Årslång hemundervisning och en "kronisk trötthetsproblematik" är inget som borde skötas utan BUP kontakter - vare sig det är en somatisk eller psykiatrisk sjukdom blir psyket så sekundärt påverkat att man behöver stöd från BUP. Eller vägrade föräldrarna döttrarna den hjälpen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in