2019-03-02, 19:29
Avstängd
KaptenHundkexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantes
Borde inte dåtida brott dömas efter dåtidens lagar? Gäller det även strafftid?

Åtminstone 50-80 -tal var straffen ganska milda. Sexualdårar och mördare ansågs ofta sjuka och
om/när de fick fängelsestraff så var straffen definitivt kortare än idag.
Hur det såg ut på 90-talet är jag osäker på.

Om jag inte är helt ute och cyklar; så har strafftiden blivit längre för grova brott i Sverige generellt (sen spelar ju saken in om personen är förstagångsförbrytare eller ej), kurvan har ständigt gått upp genom åren (om än i sparsam takt), oavsett regeringsstyre? Det känns så i alla fall.

Intressant frågeställning gällande dåtida lagar. Jag har inte den blekaste ärligt talat. Men det känns som att det är dagens strafftid som gäller? Sedan vet jag inte om man räknar in att personen varit på vift undan rättvisan i 24 år, att han i och med sin frånvaro av rättvisans klubba och dom orsakat offret än mer lidande - ovisshet och rädsla för gärningsmannen. Men det kanske avser ett mer moraliskt tänk än juridiskt?
Citera
2019-03-02, 19:30
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Tack för bilden med markerad väg!

Då hade hon hunnit cyklat en bit och kanske var nära hemmet? Fy sjutton! Stackars tjej, vilken fruktansvärd skräckupplevelse för henne. Hoppas att hon har ett så bra liv som det bara går, i dag. <3
I en av artiklarna i tråden så nämns att en hundförares jycke fick upp ett bra spår från brottsplatsen som upphörde vid ett "cykelgarage" i anslutning till bostäder i närheten.
Man blir lite nyfiken på på om "garaget" avser en cykelställning med tak eller ett låst utrymme i ansluting till en fastighet?
Citera
2019-03-02, 19:37
Medlem
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjin
Bra jobbat polisen??! Efter 24 år! Du som är så insatt i polisiärt arbete, varför tog de inte DNA när han greps för brott mot sonen?

Du är inte polis va? Du vill att man ska dna topsa alla eller?
Citera
2019-03-02, 19:38
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
I en av artiklarna i tråden så nämns att en hundförares jycke fick upp ett bra spår från brottsplatsen som upphörde vid ett "cykelgarage" i anslutning till bostäder i närheten.
Man blir lite nyfiken på på om "garaget" avser en cykelställning med tak eller ett låst utrymme i ansluting till en fastighet?

Ja, precis, jag tog upp just det för en stund sedan. Antingen hade gm sin cykel parkerad i ett allmänt cykelställ med tak ("cykelgarage") och hämtade sin cykel där efter överfallet (om hundens spår stämde). Eller så fanns cykeln i ett ställ vid en privat gård. Men vid det senare borde polisen ha kollat omgivningen runt detta ställe.

Men var kan denna cykel ha funnits (enligt hundens spår) och vilket bostadsområde intill skogen kan åsyftas?
Citera
2019-03-02, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Man blir lite nyfiken, en nära släkting som torskat och topsats. Är det en synnerligen dysfunktionell familj, eller?

Frun är f.d. fru så någon familj är det väl inte frågan om. Han själv är väl att anse som "dysfunktionell" som har dömt för grava kränkningar av både fru och barn. Intressant nu är att han trots allt försökt hålla sig undan topsning, så han har uppenbarligen klart för sig vad som finns lagrat på det som kanske kan kallas samvete.
Citera
2019-03-02, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand
Och med tanke på hur media slår upp det.

Fallet har varit uppe i media kontinuerligt dem senaste åren. Har behandlats i veckans brott och i programmet efterlyst m.m. Jag visste direkt häromdan vad det var för fall när media annonserade att de gripet en man för den här brutala våldshandlingen. Så det har varit rätt så omnämnt och inte konstigt alls att media slår upp det. Det har gått en man lös alla dessa år och satt skräck i en hel bygd. När ska han slå till igen? Lyckligtvis är han fast nu.
Citera
2019-03-02, 19:55
Medlem
Borde inte flickan kunnat känna igen GM om han var en släkting?
Citera
2019-03-02, 19:55
Medlem
Android2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabattfyllan
Anders Eklund var väl misstänkt för det här brottet ett tag, då har jag svårt att tro att det skulle vara en svarting från Afrikas mörkaste djungel som nu är misstänkt. Om inte flickan inte kunde ge något signalement alls på gärningsmannen.

Det står i inlägg #5 att hon beskrev klädsel, hårfärg samt att han pratade svenska utan någon dialekt.
Citera
2019-03-02, 19:56
Medlem
Duerfs avatar
Det vore en ödets ironi om det barn han misshandlade 2008 blivit kriminell på grund av sin uppväxt och därmed hamnat i polisens DNA-register. Samma DNA-register som nu används för att sätta dit svinet.
Citera
2019-03-02, 19:57
Medlem
Boosheids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenHundkex
Om jag inte är helt ute och cyklar; så har strafftiden blivit längre för grova brott i Sverige generellt (sen spelar ju saken in om personen är förstagångsförbrytare eller ej), kurvan har ständigt gått upp genom åren (om än i sparsam takt), oavsett regeringsstyre? Det känns så i alla fall.

Intressant frågeställning gällande dåtida lagar. Jag har inte den blekaste ärligt talat. Men det känns som att det är dagens strafftid som gäller? Sedan vet jag inte om man räknar in att personen varit på vift undan rättvisan i 24 år, att han i och med sin frånvaro av rättvisans klubba och dom orsakat offret än mer lidande - ovisshet och rädsla för gärningsmannen. Men det kanske avser ett mer moraliskt tänk än juridiskt?

Jag tycker att man ska dömas efter dagens lagstiftning. Han valde ju själv att inte klampa in på polisstationen år 1995, så han har ju valt att eventuellt kunna bli haffad senare med striktare lagstiftning.

Liknande senarion finns ju för personer som har begått flera brott som uppnår maxstaff. Om jag har mördat två personer, men enbart döms för ett av morden så kan ju straffet nästan fördubblas om jag i slutet av mitt fängelsestraff även döms för det andra mordet.
Citera
2019-03-02, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunfire
Borde inte flickan kunnat känna igen GM om han var en släkting?
Vet inte var du fått det ifrån att förövaren skulle vara en släkting till flickan.

Mannen har åkt dit för att en släkting till mannen blivit topsad och man har då sett genetiska likheter mellan mannens släkting och de brottsspår som fanns sedan tidigare.
Citera
2019-03-02, 20:05
Avstängd
KaptenHundkexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boosheid
Jag tycker att man ska dömas efter dagens lagstiftning. Han valde ju själv att inte klampa in på polisstationen år 1995, så han har ju valt att eventuellt kunna bli haffad senare med striktare lagstiftning.

Liknande senarion finns ju för personer som har begått flera brott som uppnår maxstaff. Om jag har mördat två personer, men enbart döms för ett av morden så kan ju straffet nästan fördubblas om jag i slutet av mitt fängelsestraff även döms för det andra mordet.

Jag håller helt med dig. Det rimliga känns ju att gärningsmannen tar straffet dit hen kommer - skyll dig själv ungefär.

Jag vet inte hur straffrabatten ser ut vid ett sådant fall du nämner, dock känns det ju som att den där rabatten inte blir till hans fördel om det där andra mordet klaras upp, och han blir dömd för det under tiden han sitter på kåken under exempelvis med ett halvår kvar på det första mordet. Jag inbillar mig att det blir jackpot igen för den dömde?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in