2019-03-01, 19:53
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
(det fetade)
Nej, det vore att önska åkl Åsa Hiding allvarligt klander för tjänstefel i så fall.
Vi vill väl alla att det skall gå rätt till?
D v s att hon inte åtalar nån om hon redan på förhand vet att rätten kommer att avvisa åtalet. Så får det naturligtvis inte gå till.
I en rättsstat.

Det faller på sin egen orimlighet, ja.
Citera
2019-03-01, 19:56
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingKong90
Får snarare känslan av att de inte har något alls att gå på. Knappast heller polisiärt uppklarat.

Bilden av poliser med krattor efter månader av regn tycker jag säger det mesta.

Och någonstans därute går en mördare fortfarande fri. Skandal.

Ja, där bevisade de sin inkompetens när de krattade efter någonting som framkommit redan i början av utredningen. Det ansågs uppenbarligen inte så viktigt att leta efter i början. Där jobbar man tydligen inte efter premissen att ALLT ska kollas upp a.s.a.p. Hur stor är chansen att vad de nu letade efter är kvar efter flera månader?
Citera
2019-03-01, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja, där bevisade de sin inkompetens när de krattade efter någonting som framkommit redan i början av utredningen. Det ansågs uppenbarligen inte så viktigt att leta efter i början. Där jobbar man tydligen inte efter premissen att ALLT ska kollas upp a.s.a.p. Hur stor är chansen att vad de nu letade efter är kvar efter flera månader?
Ja, man vet inte om man skall skratta eller gråta åt eländet.
Inte blir det bättre heller när man som jag minns vad den då tjänstgörande presstalespersonen uttalade sig om när det gällde, som hon påpekade, svårigheter med "organiskt material", d v s precis allt som innehåller kol.

Tänker inte ta upp det en gång till, men det finns i tråden och de som är minsta kunniga i kemi förstår precis vad jag syftar på.
Jag syftar på okunskap. Allvarlig sådan, eftersom den polisiär och blottar inkompetens i åtminstone den delen. Bedrövligt!
Citera
2019-03-01, 22:11
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Frågan är om de letade efter något specifikt, eller om det var ett letande efter något oidentifierat efter att vittnesmål kommit in om en person som observerats på motsatta sidan motorvägen?

Den uppgiften skulle funnits med en längre tid. Jag vet inte om den fanns med redan i början av utredingen?

Rosenrasande berättar ju om krattningar längs med motorvägen på samma sida som LW hittades som gjordes i samband med att kroppen hittades.

Frågan är vad man letade efter.
Jag gör ju varje gång en tankevurpa här att mobilen redan hittades samma dag som LWs kropp, dvs 19/5. Men det som sades var att det var ett fynd som man trodde hade med fallet att göra ( fritt ur minnet) och att pressen katogorisetade det som ett fynd som passade lagom i en brun påse och det skulle kunna vara en mobil.

Men kan det varit något särskilt de har krattat efter?

MV hade synpunkter på att det krattades så sent. Och om det var ett specifikt objekt, då är det katastrof.

Men jag utgår från att det är vittnesuppgifter och hypoteser om flyktväg som utgör grunden till krattningarna.
Citera
2019-03-01, 22:21
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Frågan är om de letade efter något specifikt, eller om det var ett letande efter något oidentifierat efter att vittnesmål kommit in om en person som observerats på motsatta sidan motorvägen?

Den uppgiften skulle funnits med en längre tid. Jag vet inte om den fanns med redan i början av utredingen?

Rosenrasande berättar ju om krattningar längs med motorvägen på samma sida som LW hittades som gjordes i samband med att kroppen hittades.

Jag gör ju varje gång en tankevurpa här att mobilen redan hittades samma dag som LWs kropp, dvs 19/5. Men det som sades var att det var ett fynd som man trodde hade med fallet att göra ( fritt ur minnet) och att pressen katogorisetade det som ett fynd som passade lagom i en brun påse och det skulle kunna vara en mobil.

MV hade synpunkter på att det krattades så sent. Och om det var ett specifikt objekt, då är det katastrof.

Men jag utgår från att det är vittnesuppgifter och hypoteser om flyktväg som utgör grunden till krattningarna.

Det var MV som sade att krattningen föranleddes på grund av uppgifter som fanns sedan tidigt i utredningen. Då krattar man direkt, inte ens väntar en dag. Hela utredningen från början har varit det ena misstaget efter det andra och det är ingen idé att försöka bortförklara det.

Finns inga ursäkter, polisen ska kunna ha 100% koll på hur man sköter mordutredningar på optimalt sätt. Ett misstag kan vara förlåtligt i vissa fall men flera är inte acceptabelt i något så viktigt som mord. Jag är besviken och förbannad.
Senast redigerad av Rosamund 2019-03-01 kl. 22:24. Anledning: Sf
Citera
2019-03-01, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Skulle vara lite intressant å få reda på när dom skickade in dom
proven som dom väntar svar på nu, samma sak med it-analyserna.

Så här brukar det se ut när dom har en häktad på sannolika skäl, då
är domstolarna generösa med häktningsförlängning.

Den här MGM har suttit häktad sen i juli 2018. Inget åtal än, de väntar fortfarande på analyssvar.
(FB) Misstänkt mord i Vänersborg 2018-07-04
Sjävklart en viss skillnad i o m att dom hittade MGM blodig inne på muggen, samt att han som du säger sitter på sannolika, men kan nog ända hålla sig för skratt i väntan på rättegång, medans
LWs mördare lyckades undkomma, men långa väntetider hos NFC är tyvärr inte unikt.
Hörde på radion ikväll också att häktena i Sverige är mer än fulla. Häktespersonal beskriver läget som mycket allvarligt. Du har säkert sett den sorgliga videon med polisen i Rinkeby.
Ytterligare indikationer på att rättssamhället går på knäna för tillfället.

Citat:
Jag har förstått det som att Örebropolisen har haft mycket att göra med bl a Vivallaakjutningarna.

Det får mig att tro att polisen anar att någon sitter inne med något.

Grannar som hört/ sett något men inte vågar lämna uppgifter?
Lojala vänner till MGM som inte vill riskera att förstöra en familjefars familj/liv genom att avslöja något som kan vara en viktig pusselbit?

Förr eller senare får dom sista pusselbiten på plats.
Senast redigerad av glendale 2019-03-01 kl. 23:01.
Citera
2019-03-01, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit
”En 44-årig man är fortfarande polisens huvudmisstänkte – men hittills har mordutredarna inte lyckats binda honom till brottet.”

I mina öron låter det väldigt mycket som en freudiansk felsägning som skvallrar om att fallet är polisiärt uppklarat och att allt nu handlar om att lyckas leda det i bevis...

Japp, så tror jag med. Om dom, vilket jag inte tror, inte lyckas binda MGM får dom döma honom på indicier. Har hänt förut , inget orealistisk scenario.
Jag blir mer och mer till freds med att det här löser sig.
Senast redigerad av glendale 2019-03-01 kl. 22:54.
Citera
2019-03-01, 23:03
Medlem
Citat:
Det var MV som sade att krattningen föranleddes på grund av uppgifter som fanns sedan tidigt i utredningen. Då krattar man direkt, inte ens väntar en dag. Hela utredningen från början har varit det ena misstaget efter det andra och det är ingen idé att försöka bortförklara det.

Finns inga ursäkter, polisen ska kunna ha 100% koll på hur man sköter mordutredningar på optimalt sätt. Ett misstag kan vara förlåtligt i vissa fall men flera är inte acceptabelt i något så viktigt som mord. Jag är besviken och förbannad.
Det går inte att bortförklara inkompetens!
Jag förstår så väl att du besviken och att du är arg (förbannad är du inte, i alla fall inte av mig).

Nu kan det snart vara på sin plats att börja diskutera hur mycket av våra gemensamma skattemedel som slösats bort på t ex mer än 700 förhör. Det handlar givetvis om många miljoner kronor och ännu är det inte slut.
I framtiden kommer t ex Polisens "kalla fall"- grupper vara sysselsatta med att för femtioelfte gången gå igenom allt material en gång till. Och en gång till. Och ännu en gång -ad nauseam..

Trebarnsmamman LW låg mördad bara ett kort stycke från sin bostad. Där låg hon under fyra dygn.
Fyra dygn som kan ha medfört att en mördare kommer att gå fri och att miljoner kronor kastats bort.
Och att en rad människor tappat tron på rättsstatens förmåga att leva upp till åtminstone lägsta godtagbara standard.
Bedrövligt!
Senast redigerad av Carinah78 2019-03-01 kl. 23:09.
Citera
2019-03-02, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Japp, så tror jag med. Om dom, vilket jag inte tror, inte lyckas binda MGM får dom döma honom på indicier. Har hänt förut , inget orealistisk scenario.
Jag blir mer och mer till freds med att det här löser sig.

Så tolkar jag det också. Som sagt det är inte alls ovanligt.

Att det gäller ett fall där indiciebevisning blir avgörande för att fälla GM tycker jag varit uppenbart länge, men det är en länk som saknas. Får en stark känsla att det är en enda bestämd uppgift man efterlyser här.

Innan den dyker upp släpper man inte fallet.

Jag tror också på en lösning.
Citera
2019-03-02, 01:07
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Apropå krattning flyktväg: hittar man något så hittar man ju något, men gör man det inte så utesluter det inte att det varit flyktväg ändå. Oavsett när man krattat. Men polisen har väl inte trott så starkt på det som flyktväg, kanske för att det skulle kräva annan möjlig GM.

Hittar man inget kan man ändå säga att man sökt men inget hittat, som skulle indikera flykt den vägen.

Men chansen att hårstrån eller något litet stycke blod från LW skulle hittas är ju liten redan efter någon dag säkert. Ssk som man utgick ifrån att hon fördes bort med bil. Och inget utesluter ju att de synade slänten mittöver redan när de funnit LW utan att kunna finna skoavtryck exv.

Sen är det ju så att närmast oberoende av vad de kunnat hitta i krattningen i termer av diskreta ”normala” lämningar av hår och bloddroppar så finns det ju inget som säger när de kom dit etc. Särskilt inte som de här involverade kan antas ha ålat runt genom terrängen och skurit pipor i vassen överallt ett antal gånger förr. Bara mer substantiella avskrap eller extraordinära tussar eller kroppsbitar eller trasor etc. skulle ju kunna ge något. Hade man ansett sig sakna ngt från brottsplatsen etc så hade man väl letat tidigare. Finns väl heller inget som säger att terrängen inte söktes av hjälpligt efter större slängda föremål i något tidigare skede. Eller med jycke.

På mig låter det väl mest som att MGM:s advokat föreslagit polisen åtgärden, som ett intresse de borde visa möjligheten av en annan GM. Vilket förstås är formellt korrekt.

Dock hade väl myrorna satt i sig det mer forensiskt användbara redan innan LW hittades kan man tro.

Men känner sig utredningen trygg med att inga av registrerade träskulptursäljande dörrknackande mormoner från nästa bostadsområde smugit dit obemärkt och ringt på hos LW en måndagkväll och raggat upp henne lite snabbt och sen bultat ihjäl henne av plötsligt uppblossande svartsjuka så kanske det ligger ngt i det.

Särskilt om en annan filur bevisats vara ute och smyga samtidigt. Som skulle hinna dit o hem om han tog en annan väg. Det skulle bli två filurer det, och statistiskt sett så är det en filur för mycket.

Nåt sånt.
Citera
2019-03-02, 01:16
Medlem
Draifoss avatar
Ser att det far omkring en del obekräftade uppgifter här, och ni som för in sådant här i tråden får gärna redovisa uppgifternas ursprung. Det skulle göra det lättare för oss som läser här att bedöma de här uppgifternas sanningshalt.

Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Nåväl, det tjatas i tråden om att ÅH misslyckats åberopande för Sannolika Skäl två gånger, men det stämmer inte. Hon har gjort det en gång den 8 juni. Vid häktningen åberopade hon Skäligen misstänkt.
Vem påstår att Åsa Hiding begärde SD häktad bara som skäligen misstänkt vid den första häktningsförhandlingen 1/6?

Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Bortsett från att den fortfarande kvarstår. I praktiken delas den även av polisen.
Vem påstår att Åsa Hidings misstanke mot SD delas av polisen?

Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit
En 44-årig man är fortfarande polisens huvudmisstänkte
Vem påstår att SD är polisens huvudmisstänkte?
Senast redigerad av Draifos 2019-03-02 kl. 01:28.
Citera
2019-03-02, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Vem påstår att SD är polisens huvudmisstänkte?

SD är skäligen misstänkt för mordet på Lena Wesström.
Du tycker inte det är en ledtråd till vem som polisen har som huvudmisstänkt?
Ibland undrar jag om du skriver i den här tråden bara för att jävlas. Ungefär
som du menar att åklagaren gör, jävlas med SD, genom att ha honom kvar som MGM.
Senast redigerad av glendale 2019-03-02 kl. 01:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in