2019-03-01, 16:25
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit
”En 44-årig man är fortfarande polisens huvudmisstänkte – men hittills har mordutredarna inte lyckats binda honom till brottet.”

I mina öron låter det väldigt mycket som en freudiansk felsägning som skvallrar om att fallet är polisiärt uppklarat och att allt nu handlar om att lyckas leda det i bevis...

Vari skulle det specifikt freudianska ligga menar du?

Det finns annars andra vackra ord man skulle kunna använda...
Citera
2019-03-01, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Hade man kommit dithän så hade man ju gripit vederb. innan man gjort tidningsintervjuer. Alltså har man formellt inte det. Man kan inte säga ”jomenvisst” eller ”nu är det bara en dna-spiral som ska centrifugeras, sen är saken biff”, det vore tjänstefel.

Nu har jag inte läst hela artikeln men man vill väl säkert att de som har någon uppgift som kan fria eller fälla ska få en chans att stiga fram. (Beroende på hur det ser ut i just detta fall så kan det ju hypotetiskt bli tjorvigt för den framtida relationen med den icke inspärrade samhällsgemenskapen om man ställt sig på fel sida när snaran dras åt.) Det finns säkert flera aspekter på det.

Ja menade alltså att det teoretiskt skulle kunna vara ett sånt utredningsläge att åkl känner/tror/bedömer att den där sista biten som knyter ihop fallet och som skulle betyda sant sannolika skäl inom kort kommer att inkomma men att åkl ändå inte i nuläget har på fötterna för att anhålla/begära ny häktning.
Det skulle nog vara om inte annat en karriärmässig katastrof om åkl återigen hade fått lämna Tinget lottlös.

Citat:
...

En möjlig freudare skulle ju utifrån citerat citat kunna vara den att polisen egentligen är mer inriktad på att lagföra en bestämd mgm jämf med att lösa fallet.
Citera
2019-03-01, 17:08
Medlem
Citat:
”En 44-årig man är fortfarande polisens huvudmisstänkte – men hittills har mordutredarna inte lyckats binda honom till brottet.”

I mina öron låter det väldigt mycket som en freudiansk felsägning som skvallrar om att fallet är polisiärt uppklarat och att allt nu handlar om att lyckas leda det i bevis...

Så tror jag att det är också: polisiärt uppklarat. Ligger man någonstans utomlands före oss med möjligheten att tidsbestämma DNA så skulle det antagligen vara klart även med bevisningen. Jag hoppas
på att det är just det som dröjer!
Citera
2019-03-01, 17:48
Medlem
Blessedfruits avatar
Citat:

Det finns annars andra vackra ord man skulle kunna använda...

Jag tänkte väl ungefär att hon måste uttrycka sig som att utredningen fortfarande söker brett, men att sättet hon uttrycker sig på omedvetet avslöjar vad hon egentligen tänker, nämligen att det står ganska klart vem boven i dramat är.

Off topic: En freudiansk felsägning betyder ungefär att undermedvetna tankar letar sig in i ens formuleringar och avslöjar hur man tänker utan att man själv är medveten om det. Nånting i den stilen.
Citera
2019-03-01, 18:30
Medlem
Får snarare känslan av att de inte har något alls att gå på. Knappast heller polisiärt uppklarat.

Bilden av poliser med krattor efter månader av regn tycker jag säger det mesta.

Och någonstans därute går en mördare fortfarande fri. Skandal.
Citera
2019-03-01, 18:51
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ja menade alltså att det teoretiskt skulle kunna vara ett sånt utredningsläge att åkl känner/tror/bedömer att den där sista biten som knyter ihop fallet och som skulle betyda sant sannolika skäl inom kort kommer att inkomma men att åkl ändå inte i nuläget har på fötterna för att anhålla/begära ny häktning.
Det skulle nog vara om inte annat en karriärmässig katastrof om åkl återigen hade fått lämna Tinget lottlös.

En möjlig freudare skulle ju utifrån citerat citat kunna vara den att polisen egentligen är mer inriktad på att lagföra en bestämd mgm jämf med att lösa fallet.

Karriärmässiga katastrofer ska väl också få förekomma nån gång ibland, men att tro att åklagarn i detta läge skulle gå till tings utan att ha på fötterna är nog att önska för mycket. Realistiskt sett så vill alla ha vederb. fast och det handlar om att förbereda sig till dess så kan ske. Hiding lever ju inte ett vakuum heller utan har en eller två eller flera myndigheter bakom sig, beroende på hur man ser det. Inte är det ngn duell heller.

Jag tror inte åklagarmyndigheten gärna tillåter sig sådan felsyn, i detta fall. Det är väl snarare därför det inte blir klart så raskt. Det får inte bli fel.
Citera
2019-03-01, 19:08
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Jag tänkte väl ungefär att hon måste uttrycka sig som att utredningen fortfarande söker brett, men att sättet hon uttrycker sig på omedvetet avslöjar vad hon egentligen tänker, nämligen att det står ganska klart vem boven i dramat är.

Off topic: En freudiansk felsägning betyder ungefär att undermedvetna tankar letar sig in i ens formuleringar och avslöjar hur man tänker utan att man själv är medveten om det. Nånting i den stilen.

Jo fast jag tycker nog det faller mer under informeringsvilja kontra informeringsbegränsning, dvs hon vill informera allmänheten men begränsas i vissa stycken av vad som är faktisk/formell verklighet. Det är väl där twisten ligger mer då för mig: att det blir uppenbart att utredningens omfattning och längd och bredd knappast ska ses som så hoppfullt för den huvudmisstänkte. Och hon lär ju vara medveten om att det är det budskapet hon ändå förmedlar.

Man kan ju också se det som att hon ger MGM chansen att inställa sig själv i stället för att bli hämtad av nationella insatsstyrkan en morgon när alla barn ska till skolan.

Dessutom slösar han ju med skattemedel. Vilket kan göra vem som helst förbannad.

Jo jag vet vad en freudiansk felsägning är.
Citera
2019-03-01, 19:16
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Livet har lärt mig en massa saker.
En av dem är att lyssna på goda juristers synpunkter och att lita på deras erfarenhet och omdöme.
Så när en sån påpekar att åkl Åsa Hiding borde ha avfört SD, så tror jag att en sån har helt rätt.
Att sen majoriteten av tråddeltagarna sannolikt inte delar en sån uppfattning är att beklaga. Den här tråden visar hur ett drev kan se ut.

OffT: Som ett sorts förtydligande kan sägas följande: Nu var det inte det undermedvetna (Unterbewusstsein) Freud använde som bild i sitt arbete rörande Ich/Es/Ùber-Ich, utan det omedvetna (Unbewusstsein).
Här att läsa för den som är intresserad och lite kunnig i tyska språket:
https://www.systemstellen.org/wiki/allgemeine-psychologie/das-unbewusste/

Åklagarmyndigheten ska nog helst göra sig oberoende av i alla fall sitt eget omedvetna. Så långt det nu går.
Citera
2019-03-01, 19:21
Medlem
Citat:
Karriärmässiga katastrofer ska väl också få förekomma nån gång ibland, men att tro att åklagarn i detta läge skulle gå till tings utan att ha på fötterna är nog att önska för mycket. Realistiskt sett så vill alla ha vederb. fast och det handlar om att förbereda sig till dess så kan ske. Hiding lever ju inte ett vakuum heller utan har en eller två eller flera myndigheter bakom sig, beroende på hur man ser det. Inte är det ngn duell heller.

Jag tror inte åklagarmyndigheten gärna tillåter sig sådan felsyn, i detta fall. Det är väl snarare därför det inte blir klart så raskt. Det får inte bli fel.
(det fetade)
Nej, det vore att önska åkl Åsa Hiding allvarligt klander för tjänstefel i så fall.
Vi vill väl alla att det skall gå rätt till?
D v s att hon inte åtalar nån om hon redan på förhand vet att rätten kommer att avvisa åtalet. Så får det naturligtvis inte gå till.
I en rättsstat.
Citera
2019-03-01, 19:25
Medlem
Citat:
Åklagarmyndigheten ska nog helst göra sig oberoende av i alla fall sitt eget omedvetna. Så långt det nu går.
Håller med i det du skriver.
Åtalet gällande mord skall vila på sakskäl och inte på om en person, den misstänkte, har t ex utseendet emot sig. Sånt tramsigt har förts fram här i tråden och vi kan vara glada att det inte är personer av den ullen som avgör det här ärendet.
Eller hur?
Citera
2019-03-01, 19:30
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Håller med i det du skriver.
Åtalet gällande mord skall vila på sakskäl och inte på om en person, den misstänkte, har t ex utseendet emot sig. Sånt tramsigt har förts fram här i tråden och vi kan vara glada att det inte är personer av den ullen som avgör det här ärendet.
Eller hur?

Bien sûr.
Citera
2019-03-01, 19:34
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Men å andra sidan, för resonemangets skull, OM nu åkl skulle bedöma att fallet var nära en lösning (gn tex ngn form av positivt förhandsbesked från NFC el nåt) och att ett åtal mot den uttalade mgm snart skulle kunna formuleras då hade det kanske (?) inte varit så lämpligt att offentligt torgföra det; det hade ju nästan då blivit till en implicit uppmaning till mgm att packa väskan för att undandra sig lagföring och straff.
Bara en tanke. Kanske en dum sådan men ändå.

Fallet är knappast nära en lösning för precis då håller de knäpptyst. Nu försöker Hiding bara rädda sitt anseende och blidka de människor som börjat tröttna på den här undermåliga utredningen.

Hon kan inte skylla på NFC för alltid heller. Förr eller senare kommer hennes och utredarnas prestationer ifrågasättas ännu mer när det står klart att NFC inte var boven i dramat.

Men de får givetvis bevisa att jag har fel🙂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in