2019-03-01, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crew009
SR kanske tycker de är bra programledare.

Personligen så tycker jag att det satsar mer på att föryngra än att få kvalitet.
Några personliga exempel är Annika Lantz, Pontus Enhörning och de som körde Christer, där programmen läggs ner när de är som bäst.

Min känsla är att man kvoterar in programledare (ibland funkar det men ofta är det sådär...) och att det är viktigare med PK än bra program.
Citera
2019-03-01, 20:50
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crew009
SR kanske tycker de är bra programledare.

Nog är det så. Det är svårt att stå emot det egna egot men att organisationen anser att den är förträfflig och viktig är en del av det inneboende problemet. Program efter program har dekat ner sig och ingen har fått höja rösten och ställa frågan varför de ändå tappar i spridning.

Problemet kom liksom inte över en natt.
Citera
2019-03-01, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deliciousdelux
7000/v?

Random YT-snubbe drar mer.

Som "tur är" så finansieras (S)(V)T via skattsedeln.

Inga lyssnare behövs!

Ja det är pinsamt låga siffror.

Random fjortisbrud på Youtube har fler visningar.
Citera
2019-03-01, 20:56
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Studio Ett är faktiskt kvalitetsradio med kvalitetsjournalistik - för det mesta.
Oftast mer fördjupande och nyfiket intellektuellt än de ytliga och känsloappellerande inslag rapport /aktuellt ägnar sig åt.
Fler borde lyssna på studio ett.

P3 - politiserad uselhet som inte duger som bakgrundsskval ens.

Studio Ett var det förr, men sen Nils Horner sköts kändes det som om programmet bara gick nedåt. Horner satte i min mening en nivå alla på redaktionen försökte leva upp till med hans hederliga "på plats" journalistik och ett "jävlar anamma" ingen svensk journalist idag kan leva upp till.

Rattar in Studio Ett ibland men får ofta bara ett intryck av att de inte ens försöker längre, det är taffliga reportage, icke-debatter med klubben för inbördes beundran och sk "nyheter" man kan få från andra källor.

Jag uppskattar av princip att det finns ett nyhetsprogram i etern som i teorin vill "gå djupare" men jag tycker helt enkelt inte de levererar längre. Ska jag vara ärlig tycker jag detta är trist, när Saudiaffären uppdagades med en rad höga herrar som verkligen ställdes mot väggen, fick dokument körda i nyllet så man hörde hur de började svettas i mikrofonen satt man verkligen med popcornen vid radion och tänkte "Försök slingra dig ur det här din lilla råtta "

Men det har ju inte hörts något sådant på länge, numera verkar de helhjärtat ha anslutit sig till regeringsdoktrinen och agerar bara som en megafon för statsmakten.
Senast redigerad av Mackan52 2019-03-01 kl. 21:00.
Citera
2019-03-01, 21:04
Medlem
Hardstekts avatar
Det är 7k som lyssnar på ett studio ett avsnitt som podcast under en vecka. Traditionella radiolyssnare är alltså inte inräknade i 7k.

Studio etts lyssnare är nog överlag äldre än den genomsnittlige poddlyssnaren.
Citera
2019-03-01, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hardstekt
Det är 7k som lyssnar på ett studio ett avsnitt som podcast under en vecka. Traditionella radiolyssnare är alltså inte inräknade i 7k.

Studio etts lyssnare är nog överlag äldre än den genomsnittlige poddlyssnaren.

Via deras sajt, i podd eller deras app. 7000 på en vecka är otroligt få.
Citera
2019-03-01, 21:20
Medlem
flashforwards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Endryt
Via deras sajt, i podd eller deras app. 7000 på en vecka är otroligt få.
Svenskar är rätt smarta menar du?
Varför i helvete skulle man vilja lyssna via deras sajt, i podd eller deras app?
Om man är utomlands möjligen.
Citera
2019-03-01, 21:26
Medlem
hrwdtjs avatar
Låter underbart. Hoppas det fortsätter.
Citera
2019-03-01, 21:29
Medlem
nordicwraths avatar
Intressant att många politiska poddar slår deras 7000/veckan med ett ljudkort, mikrofon och en laptop.

Staten är i princip alltid extremt ineffektiv när den bedriver företag, det SR gör för ett par hundra tusen i veckan (räcker det ens?) gör andra för donationer på patreon, vilket dessutom är en mycket mer demokratiskt metod där man betalar för det man vill höra istället för att staten med våld tvingar dig att betala oavsett om du vill det eller ej.

Citat:
Men det har ju inte hörts något sådant på länge, numera verkar de helhjärtat ha anslutit sig till regeringsdoktrinen och agerar bara som en megafon för statsmakten.

Det verkar som att det faktiskt är så:
https://www.forskning.se/2019/02/19/okad-politisk-kontroll-over-medierna/
Senast redigerad av nordicwrath 2019-03-01 kl. 21:33.
Citera
2019-03-01, 21:54
Medlem
HarryManbacks avatar
Dom vill väl leva i illusionen att dom fortfarande kan styra agendan och vad folk tycker och tänker.
Som dom gjorde till stor del innan internet blev ett faktum.

Problemet är att dom aldrig kommer komma i kapp, loppet är redan förlorat. Vi får uppleva "kris" på¨"kris" för traditionell media. Men dom försöker krampaktigt hålla kvar i monopolet på information.

Traditionell media har spelat ut sin roll.

För tusan, jag är 35+ och nyttjar nästan aldrig traditionella kanaler. Internet är bättre på alla plan. Sen att tro att P3 ska locka yngre publik än min generation, som jag ser som lite av en brytpunkt, kan dom lycka till med. Varför jag ser min generation som en brytpunkt är för att mina föräldrar och deras generation till största delen får sin info från tidningar, radio och tv.

Sen håller jag med om att public service borde skrotas då vi alla ser vart dom är på väg. Jag menar, det kanske fanns en anledning att dom la avgiften på skatten istället...
Citera
2019-03-01, 21:56
Medlem
BernardLoutres avatar
Hur många anställda har de egentligen? Och de har en skitstor byggnad på fin adress på Östermalm/Gärdet som de skulle kunna göra något mer lönsamt av. Här är ett förslag men jag tror att det var ett aprilskämt...

http://www.friatider.se/radiohuset-blir-asylboende
Citera
2019-03-01, 21:59
Medlem
SR har över 2000 (!) anställda.

Helt sjukt att deras mest populära program når 4 ggr antalet anställda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in