Citat:
Ursprungligen postat av
Blessedfruit
Jag tänkte väl ungefär att hon måste uttrycka sig som att utredningen fortfarande söker brett, men att sättet hon uttrycker sig på omedvetet avslöjar vad hon egentligen tänker, nämligen att det står ganska klart vem boven i dramat är.
Off topic: En freudiansk felsägning betyder ungefär att undermedvetna tankar letar sig in i ens formuleringar och avslöjar hur man tänker utan att man själv är medveten om det. Nånting i den stilen.
Jo fast jag tycker nog det faller mer under informeringsvilja kontra informeringsbegränsning, dvs hon vill informera allmänheten men begränsas i vissa stycken av vad som är faktisk/formell verklighet. Det är väl där twisten ligger mer då för mig: att det blir uppenbart att utredningens omfattning och längd och bredd knappast ska ses som så hoppfullt för den huvudmisstänkte. Och hon lär ju vara medveten om att det är det budskapet hon ändå förmedlar.
Man kan ju också se det som att hon ger MGM chansen att inställa sig själv i stället för att bli hämtad av nationella insatsstyrkan en morgon när alla barn ska till skolan.
Dessutom slösar han ju med skattemedel. Vilket kan göra vem som helst förbannad.
Jo jag vet vad en freudiansk felsägning är.