Citat:
Ursprungligen postat av
FBerntsson
Där har du fel. Vi vet inte att (SD) är beredda att stödja Alliansen som den ser ut idag. Det alternativet har inte prövats skarpt. Vad vi vet är att (SD) röstade för Kristersson som statsminister efter att (C) och (L) deklarerat att de skulle rösta Nej. De var alltså klart att Kristersson skulle förlora.
Mattias Karlsson har gjort uttalanden som indikerar att (SD) skulle rösta Nej om en Alliansregering med alla fyra partierna försöker tillträda. Det är nog vad som skulle hända också i praktiken. Försöker någon bilda regering tillsammans med (C) och (L), eller för den delen (MP), så får de bilda majoritet utan (SD) som i det läget är opposition.
Visst så kan nästa partiledare i (L) ändra läget genom att sluta vara så kategorisk i sitt avståndstagande. Detsamma gäller ju (C) som på egen hand kan skapa en relation till (SD). Efter det kan säkert en Alliansregering tillträda med (SD) stöd men i dagsläget är det inget alternativ tror jag.
Det gör det livsviktigt för (M) att aktivt börja ta avstånd från tanken på en Alliansregering som alternativ till Löfven....hur de än gör kommer de dock att förlora kortsiktigt tror jag...
Vi är nog rätt överens.
Hur SD skulle röstat om C (och L) ingick vet vi inte säkert. De har dock sagt sig kunna stödja det om Alliansen väljer att föra M:s och KD:s i-&i-politik. Vilket sannolikt C och L inte accepterat.
Min poäng var dock att jag finner EjFBFan:s argumenterande för en Alliansregering meningslös då inget tyder på att en sådan förefaller kunna bildas. Skall vi föra hypotetiska resonemang kan vi också spekulera i vad som händer när ett promilleparti får egen majoritet efter nästa val. Jag tycker att vi bör utgå ifrån det vi de facto vet i dagsläget. Och då detta är en tråd om o.u. tycker jag att dessa o.u. kan vara lämpliga utgångspunkter, snarare än vad som idag betraktas som mycket osannolika väljarförändringar.
Vad jag förstår är ingen av L:s mer sannolika nya partiledare för en förändrad inställning till SD, så det kan vi nog lugnt glömma. Själv tror jag det t.o.m. är mer troligt att C byter position. Men för det skulle det krävas att A.L. lämnar, vilket det i dagsläget inte finns något som tyder på att hon kommer göra.
M (och KD) har garanterat redan funderat i banorna om ett samarbete med SD både en och två gånger. Vad de än bestämmer sig för gör de några av sina väljare missnöjda. De har nog därför skjutit beslutet framför sig, det är trots allt 3 1/2 år till nästa riksdagsval.