2019-02-28, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Jo det har de väl bekräftat också. Det skall bli extra landsmöte innan sommaren.

Att Jan Björklund sitter kvar skall nog tolkas som att han själv vill ha inflytande över vem som väljs till efterträdare samt att han själv inte tänkt avgå alls. Han hade kanske planerat att avgå under mandatperioden efter att JÖKen blivit etablerad men han hade nog velat driva budgetförhandlingarna i höst själv och avsluta karriären med en tydlig liberal seger.

Att han annonserade sin avgång nu skall nog tolkas som att partiet var redo att avskeda honom på stående fot effer 2.7% siffran i Novus.

Kan aldrig tänka mig ett godkänt EU-val med Björklund som partiledare!

Bort med honom fort som fan, och sätt dit en eventuellt tillfällig partiledare, om tiden är för knapp innan EU-valet välja en ordinarie.
2019-02-28, 18:11
Moderator
Strix m/94s avatar
Det fördes en intressant diskussion kring opinionsförändringarna i eftermiddagens Studio Ett. Främst handlar det om rörligheten inom borgerligheten, bl a KD:s ökning och M:s minskning.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=7164289

Jag tror man skall se detta som ett led i den förändringsprocess som vi sett under flera år av det svenska partisystemet, vilket i sin tur speglar hela det svenska samhällets förändring. Detta gör också att EU-valet som omväxling blir allt intressantare även inrikespolitiskt.

Det har också gjorts en OU inför EU-valet som visar det positiva att L är på väg ut (tillsammans med Fi).
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/sifo-liberalerna-aker-ur-eu-parlamentet

Bäst hade förstås varit om även MP åkt ut - det hade blivit ett ordentligt slag mot regeringen, men det finns inget stöd för det i mätningarna ännu.
2019-02-28, 18:16
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det fördes en intressant diskussion kring opinionsförändringarna i eftermiddagens Studio Ett. Främst handlar det om rörligheten inom borgerligheten, bl a KD:s ökning och M:s minskning.

Jag tror man skall se detta som ett led i den förändringsprocess som vi sett under flera år av det svenska partisystemet, vilket i sin tur speglar hela det svenska samhällets förändring. Detta gör också att EU-valet som omväxling blir allt intressantare även inrikespolitiskt.

Det har också gjorts en OU inför EU-valet som visar det positiva att L är på väg ut (tillsammans med Fi). https://www.svt.se/nyheter/utrikes/sifo-liberalerna-aker-ur-eu-parlamentet

Bäst hade förstås varit om även MP åkt ut - det hade blivit ett ordentligt slag mot regeringen, men det finns inget stöd för det i mätningarna ännu.

Huruvida MP (och även C) klarar sig kvar i EU-parlametet kan komma att bero på Brexit. Utan Brexit får Sverige bara 20 mandat att dela på, annars har vi 21.
2019-02-28, 18:20
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Huruvida MP (och även C) klarar sig kvar i EU-parlametet kan komma att bero på Brexit. Utan Brexit får Sverige bara 20 mandat att dela på, annars har vi 21.

Ja, det torde spela sin roll. Det enda hypotetiskt försvunna mandatet kan emellertid inte knuffa ut två-tre partier, men det skulle säkerligen påverka minst ett parti i negativ riktning och det är alltid något.
2019-02-28, 19:33
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Val.digital: Blågula blocket har nu egen majoritet

I Val.digitals rullande poll of polls har det blågula blocket (M+SD+KD) nu för första gången egen majoritet på 176 mandat mot 173 mandat för det rödgröna blocket (S+V+C):

https://val.digital/Chart/?type=BlockCircleChart&counttoday=2019-02-28

MP och L ligger båda stabilt under 4%.

Så länge Klistersson är Partiordförande i moderaterna så tillhär M vänstersidan tillsammans med S, C och V.
2019-02-28, 22:25
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Val.digital: Blågula blocket har nu egen majoritet

I Val.digitals rullande poll of polls har det blågula blocket (M+SD+KD) nu för första gången egen majoritet på 176 mandat mot 173 mandat för det rödgröna blocket (S+V+C):

https://val.digital/Chart/?type=BlockCircleChart&counttoday=2019-02-28

MP och L ligger båda stabilt under 4%.

Det är dessvärre 3,5 år till nästa riksdagsval (såvitt vi vet) och det hinner nog hända ett och annat tills dess. Därför är det starkt önskvärt att opinionen minskar för L och MP redan inför EU-valet, så att dessa partier får allt färre plattformar att driva sin politik ifrån. Det kan bidra till att hålla dem nere.

Undras förresten om det ännu går att se några OU-effekter för MP efter bildandet av Vändpunkt.
2019-03-01, 00:49
Medlem
sinewaves avatar
Citat:

Det har också gjorts en OU inför EU-valet som visar det positiva att L är på väg ut (tillsammans med Fi).
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/sifo-liberalerna-aker-ur-eu-parlamentet

Det som händer tror jag primärt är att KD har kommit att bli en typ av parti för de som vill rösta på SD men som samtidigt inte går att röstar på SD. Visst kan där finnas konservativa röster som ser KD som sin enda utväg också, men jag tror främst KD:s lyft har med SD att göra ty det är tämligen riskfritt att lägga en röst på KD.

Därför blir det också intressant att se KD:s inställning till SD framåt då ett fortsatt avståndstagande till SD förmodligen inte kommer att vara gynnsamt för KD; jag tror inte att det är vad folk vill se och det är uppenbart att KD:s vilja att ta stöd av SD knappast har skjutit partiet i sank (så som det givetvis målades ut i medierna att det skulle göra).
2019-03-01, 01:00
Medlem
Kwatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Det som händer tror jag primärt är att KD har kommit att bli en typ av parti för de som vill rösta på SD men som samtidigt inte går att röstar på SD. Visst kan där finnas konservativa röster som ser KD som sin enda utväg också, men jag tror främst KD:s lyft har med SD att göra ty det är tämligen riskfritt att lägga en röst på KD.

Därför blir det också intressant att se KD:s inställning till SD framåt då ett fortsatt avståndstagande till SD förmodligen inte kommer att vara gynnsamt för KD; jag tror inte att det är vad folk vill se och det är uppenbart att KD:s vilja att ta stöd av SD knappast har skjutit partiet i sank (så som det givetvis målades ut i medierna att det skulle göra).
Främst handlar KDs ökningar om att KD är ett borgerligt parti som inte har gjort borgerliga väljare besvikna. Majoriteten av L-väljarna var emot nuvarande regeringsbildning. Många M-väljare är också besvikna eftersom partiledaren vill få makt genom överenskommelser med S. Detta är negativt för borgerliga väljare av flera olika skäl, och som ett ytterligare problem så är S inte intresserade i nuläget. Borgerliga väljare som har hängt med i svängarna går till KD som fortfarande framstår som ett rakryggat borgerligt alternativ medan övriga tre partier går bort sig.
2019-03-01, 08:31
Medlem
Citat:
Det är dessvärre 3,5 år till nästa riksdagsval (såvitt vi vet) och det hinner nog hända ett och annat tills dess. Därför är det starkt önskvärt att opinionen minskar för L och MP redan inför EU-valet, så att dessa partier får allt färre plattformar att driva sin politik ifrån. Det kan bidra till att hålla dem nere.

Undras förresten om det ännu går att se några OU-effekter för MP efter bildandet av Vändpunkt.

På val.digital ser vi att hos SIFO och Ipsos ligger väljarsympatierna hos såväl MP som L på ca 4%. Jag gissar att när dessa OI kommer med nya siffror så kommer dessa båda partier att sjunka ytterligare.
Även bildandet av Vändpunkt bör påverka MP:s siffror något nedåt.
2019-03-01, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave

Det här med KD:s sympatiökning bland väljarna är intressant att följa. Det finns flera anledningar till deras ökning, och en kan givetvis vara att de inte lika starkt som M har tagit avstånd från SD. Förr eller senare kommer de dock att vara tvungna att ta ställning, och då kan tidigare SD-sympatisörer välja att gå tillbaka till SD igen.
2019-03-01, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EjFBFan
Det här med KD:s sympatiökning bland väljarna är intressant att följa. Det finns flera anledningar till deras ökning, och en kan givetvis vara att de inte lika starkt som M har tagit avstånd från SD. Förr eller senare kommer de dock att vara tvungna att ta ställning, och då kan tidigare SD-sympatisörer välja att gå tillbaka till SD igen.

Jo visst men det visar ändå att det finns mycket att vinna på en öppnare hållning gentemot (SD). Det visar däremot inte att (M) skulle vinna på samma sak nödvändigtvis.

Som det är nu så tar ju både (M) och (KD) avstånd från tanken på samarbete med (SD). Skillnaden är bara att (M) gör det på ett mer trovärdigt sätt vilket gör att en del (M) sympatisörer ger upp hoppet och väljer (KD) eller (SD) istället.

Börjar något av partierna öppet ta ställning för regelrätt samarbete med (SD) i Riksdagen eller i en Regering så hamnar saken i ett annat läge. Då kan de börja tappa väljare som fortfarande tror att (SD) är Nazister, eller som åtminstone tror att det ligger något verkligt bakom all brunstämpling.

Vi vet ju ännu inte vad som skulle hända om (KD) eller (M) börjar öppet förespråka samarbete. Jag tror givetvis att bägge partierna skulle tjäna på det i längden men kanske förlora på kort sikt. Särskilt mycket skulle (M) tjäna eftersom de, till skillnad från (KD), har ambitionen att leda en regering och då behöver man ett realistiskt regeringsalternativ. Något som saknas just nu....

Det som avgör är ju vad "lång sikt" eller "kort sikt" betyder i praktiken? Sitter brunstämplinmgen djupt bland stora grupper väljare och vänster-liberaler behåller kontrollen över DN och Public Disservice så kan antagligen "kort sikt" betyda flera år...det är inte särskilt upplyftande för en partiledning...
2019-03-01, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Jo visst men det visar ändå att det finns mycket att vinna på en öppnare hållning gentemot (SD). Det visar däremot inte att (M) skulle vinna på samma sak nödvändigtvis.

Som det är nu så tar ju både (M) och (KD) avstånd från tanken på samarbete med (SD). Skillnaden är bara att (M) gör det på ett mer trovärdigt sätt vilket gör att en del (M) sympatisörer ger upp hoppet och väljer (KD) eller (SD) istället.

Börjar något av partierna öppet ta ställning för regelrätt samarbete med (SD) i Riksdagen eller i en Regering så hamnar saken i ett annat läge. Då kan de börja tappa väljare som fortfarande tror att (SD) är Nazister, eller som åtminstone tror att det ligger något verkligt bakom all brunstämpling.

Vi vet ju ännu inte vad som skulle hända om (KD) eller (M) börjar öppet förespråka samarbete. Jag tror givetvis att bägge partierna skulle tjäna på det i längden men kanske förlora på kort sikt. Särskilt mycket skulle (M) tjäna eftersom de, till skillnad från (KD), har ambitionen att leda en regering och då behöver man ett realistiskt regeringsalternativ. Något som saknas just nu....

Det som avgör är ju vad "lång sikt" eller "kort sikt" betyder i praktiken? Sitter brunstämplinmgen djupt bland stora grupper väljare och vänster-liberaler behåller kontrollen över DN och Public Disservice så kan antagligen "kort sikt" betyda flera år...det är inte särskilt upplyftande för en partiledning...

En mycket bra analys. Det enda skälet för M och KD att börja samarbeta med SD är för att kunna bilda en regering utan stöd av C och L efter nästa val. Jag tror dock att de fortfarande helst skulle vilja bilda en Alliansregering med sina forna vänner.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in