2019-03-01, 13:15
Medlem
Som jag förstår det krossade polisen ett fönster i dörren till tvättstugan för att komma in i huset. Kan det ha varit i samband med detta som det kom krossat glas och blod på golvet?

Jag tänker också att om det varit tumult i tvättstugan med krossat glas och blodspår där, borde poliserna som tog sig in i huset reagerat på det? Men en sådan sak har de kanske utelämnat medvetet i artikeln, det verkar dock som att poliserna var helt oförberedda på att det varit en strid och tumult när de tog sig in i huset. De väntade sig inte att hitta någon mer än Oskar död i huset när de tog sig in och sökte igenom det.

Jag tror trots detta på uppgiften att huset var rörigt och att det var någon form av mindre blodspår på golvet, men det jag tolkat blodet som är mer blod som droppar från mindre skärsår (eller varför inte rivsår...?)

Jag vill tillägga att jag är också en av dem som fortsatt inte får ihop detta med samtycke och planering och är tveksam till om föräldrarna verkligen var helt eniga. Något har hänt den kvällen som triggade igång allt. Kanske ett familjebråk som spårade ur fullständigt där allas missnöje, oro, frustration sipprade ut. Vi vet att Agnes eventuellt skulle tillbaka till skolan. Att Oskar stod inför ett eventuellt steg uppåt i karriären och med en större konferens framför sig. Att Moa fått avsluta sina älskade pianolektioner och nyligen börjat hemundervisas. Att Hanna varit sjuk i cancer och kanske var allmänt orolig för hälsan mm. samt fått "gå ner" i karriären och i lön från att tidigare tjänat bättre än sin man på en mer imponerande tjänst. Medan Oskar dragit in mycket pengar i sitt bolag.

Någon skrev att familjen hade förvånansvärt lite besparingar med tanke på sin ekonomi och sina tjänster. Det kan jag hålla med om. Vart gick pengarna? Till att försöka bota Agnes i Tyskland? Eller vart? Några flådiga utlandsresor gjorde man inte med tanke på flickornas sjukdom. Bilarna var väl leasade?
Citera
2019-03-01, 13:21
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Jag tror attt morden i Bjärred skedde av vrede och på impuls, även om det var planerat sen länge. Kanske för att den ena (H?) ville dra sig ur och ta ut skilsmässa?

Om jag minns rätt så var de hos grannen med testamentet 3.1 och sista livstecknet var väl 2 dagar senare så det visar på en viss planering. Jag tror de hade bestämt att det skulle ske före jullovets slut.
Citera
2019-03-01, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Hmm, det är nog inte handskrivet av någon. Polisen har upprepat så många gånger att det är föräldrarna som efterlämnat ett förklaringsbrev.

Disappointed? Osäker... Karriären gick bra och hösten 2018 verkar O trott på att utses till professor. Dessutom så verkade O fått luft under vingarna efter Moa fick sin diagnos.
Möjligtvis ett faktum på en skilsmässa o att H o barnen skulle flytta till Göteborg eller Stockholm? Att han försökt hålla henne kvar genom att göra flickorna sjuka?

Ja men jag tänker att det blev ändå inte som O ville med någonting. Inte med familjen, inte med karriären. Jag tolkar det som att han kände sig förbisedd och nästan "lurad" eller snuvad på något. Hans momssaga osar bitterhet och samtidigt lite överlägsenhet. Inte är den riktad till några barn inte. Man får nästan intrycket av att han vill skriva någon på näsan, sätta någon på plats.

Den första meningen i testamentet likaså. Besvikelse men också hämnd. Inte testamenterar han sin bok för att den ska uppbringa några stora summor till mottagaren, som jag förstått det är en "konkurrent"?

Alla pengar han drar in i bolaget. Nästan som att räcka långnäsa till arbetsgivaren, att titta här minsann vad jag kan göra fast jag går ner i tid och i engagemang hos er. Jag ställer in det ena engagemanget efter det andra, skyller på mina sjuka döttrar, men samtidigt drar jag in storkovan i mitt företag. Och ni kan inte göra någonting.

Den sista tiden förtjänade inte du. Om man bara visste exakt vad detta syftade på så finns där nog en viktig pusselbit.
Citera
2019-03-01, 13:31
Medlem
Att Oskar blev optimistisk och fick luft under vingarna efter Moas diagnos, vad baserar du det på? Det var intressant. Det borde ju egentligen vara tvärtom att det skulle sänka familjen ytterligare med en dotter till med denna sjukdom.
Citera
2019-03-01, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Tror inte att poliserna menade 1 insomningstablett när de uppgav att båda föräldrarna hade intagit stora doser lugnande.

Betablockerare eller benzopreparat? Eller bara milda ångestdämpande, typ Atarax? Det är så drygt svårt att få ut starka ångestdämpande mediciner. Då krövs det nästan att man är mkt deprimerad eller inte klarar av vardagen pga ångesten. Kan man få tag benzodiazepiner på nätet tro?
Citera
2019-03-01, 13:35
Medlem
Jag tänker också att när Oskar drog in pengarna i bolaget istället för privat på sitt bankkonto så skyddade han de pengarna från att användas inom familjen eller gå till Hanna vid en eventuell skilsmässa.

Eftersom bolaget testamenterades till endast Oskars släkting blev den inkomsten öronmärkt till hans egen sida så att säga.
Citera
2019-03-01, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Ja men jag tänker att det blev ändå inte som O ville med någonting. Inte med familjen, inte med karriären. Jag tolkar det som att han kände sig förbisedd och nästan "lurad" eller snuvad på något. Hans momssaga osar bitterhet och samtidigt lite överlägsenhet. Inte är den riktad till några barn inte. Man får nästan intrycket av att han vill skriva någon på näsan, sätta någon på plats.

Den första meningen i testamentet likaså. Besvikelse men också hämnd. Inte testamenterar han sin bok för att den ska uppbringa några stora summor till mottagaren, som jag förstått det är en "konkurrent"?

Alla pengar han drar in i bolaget. Nästan som att räcka långnäsa till arbetsgivaren, att titta här minsann vad jag kan göra fast jag går ner i tid och i engagemang hos er. Jag ställer in det ena engagemanget efter det andra, skyller på mina sjuka döttrar, men samtidigt drar jag in storkovan i mitt företag. Och ni kan inte göra någonting.

Den sista tiden förtjänade inte du. Om man bara visste exakt vad detta syftade på så finns där nog en viktig pusselbit.
Det undrar jag också. Tycker också att avhandlingen i testamentet är riktigt creepy.
Citera
2019-03-01, 13:36
Medlem
Citat:
Jag tänker också att när Oskar drog in pengarna i bolaget istället för privat på sitt bankkonto så skyddade han de pengarna från att användas inom familjen eller gå till Hanna vid en eventuell skilsmässa.

Eftersom bolaget testamenterades till endast Oskars släkting blev den inkomsten öronmärkt till hans egen sida så att säga.
Just det, har inte tänkt på det.
Citera
2019-03-01, 13:46
Medlem
Stav

Citat:
Att Oskar blev optimistisk och fick luft under vingarna efter Moas diagnos, vad baserar du det på? Det var intressant. Det borde ju egentligen vara tvärtom att det skulle sänka familjen ytterligare med en dotter till med denna sjukdom.

Han ansökte om befordran till professor i slutet av september. Kanske inte det första man tänker på om man oroar sig för hur det ska gå med barnen. Att flickorna fick sina diagnoser kanske var positivt. Frågan är varför? Jag funderar verkligen på om det var ett sätt att hålla kvar H.
Senast redigerad av Fallskarmsjagare 2019-03-01 kl. 13:48. Anledning: Stav
Citera
2019-03-01, 14:01
Medlem
Citat:

Den sista tiden förtjänade inte du visar enbart på att han oroat sig för sin fru och sjuka barn. Klagat kanske man skall säga. En normal make hade sökt professionell hjälp men därför tror jag någon ansåg att han fått något oförtjänt. Sagt att min fru vill ta livet av barnen och sig själv,och gör hon det så hänger jag mig?

Jobbet gick som på räls. Märkligt att arbeta heltid som universitetslektor, och samtidigt dra in lika mycket på att sälja kurser, och tyckta att man ska dra ned 10% på lektoratet pga ”hemsituationen”.
Citera
2019-03-01, 14:44
Medlem
Citat:
Det beror på vem som skrev förklaringsbrevet. I brevet stod att det planerats sedan hösten och möjligtvis att H drivit på. Iofs som O:s kollegor kan ha tolkat det också. Undrar när de fick veta det? Var det i november när O sjukskrev sig? I slutet av september fanns i alla fall framtiden på hans karta. Som jag skrev tidigare. Moas diagnos verkar ha gjort honom optimistisk inför framtiden.

Vad syftar du på för sjukskrivning? Varför tror du han var optimistisk i september?
Citera
2019-03-01, 14:53
Medlem
Citat:
Den sista tiden förtjänade inte du visar enbart på att han oroat sig för sin fru och sjuka barn. Klagat kanske man skall säga. En normal make hade sökt professionell hjälp men därför tror jag någon ansåg att han fått något oförtjänt. Sagt att min fru vill ta livet av barnen och sig själv,och gör hon det så hänger jag mig?

Jobbet gick som på räls. Märkligt att arbeta heltid som universitetslektor, och samtidigt dra in lika mycket på att sälja kurser, och tyckta att man ska dra ned 10% på lektoratet pga ”hemsituationen”.

Nja, jag är inte övertygad om att det rör hemsituationen, när nästan allt annat i hennes "tal" rör arbetet. Kan vara hemmet men kan också vara arbetet.

Den sista tiden förtjänade inte du.
Vad hände just den sista tiden? Hemsituationen har varit problematisk länge. Vad menas med den sista tiden? Är det dagar, veckor, månader?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in