2019-03-01, 12:53
Medlem
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Jag förstår, jag visste inte att så varit fallet. Om detta skedde för så länge sedan så borde det vara en mindre sannolikhet att det var en GM från mena, men jag skulle inte tro att det är uteslutet iaf.

Det är ren spekulation. Vi vet inte alls vilket signalement som polisen har om de ens har något. Flickan kan ha blivit för traumatiserad för att kunna ange något eller att hon faktiskt inte såg GM tillräckligt bra under överfallet.
Att Anders Eklund var misstänkt för brottet är inget jag känner till men med tanke på hans sexualmord på Engla så faller det väl sig naturligt att polisen kollade hans DNA även i det här fallet.

Det behöver alltså inte alls vara en etnisk svensk utan GM kan mycket väl vara en kulturberikare.
Citera
2019-03-01, 12:58
Medlem
Rabattfyllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabattfyllan
Anders Eklund var väl misstänkt för det här brottet ett tag, då har jag svårt att tro att det skulle vara en svarting från Afrikas mörkaste djungel som nu är misstänkt. Om inte flickan inte kunde ge något signalement alls på gärningsmannen.

Skrev tidigare detta men måste rätta mig själv. Det var inte våldtäkten 1995 han var misstänkt för det var en annan våldtäkt på en flicka, år 1988 nordväst om Uppsala den 21 april.
Citera
2019-03-01, 12:59
Medlem
Kan man läsa något mer om detta fall någonstans?

Vad jag förstått hade flickan gett signalement, om både ålder, jacka, byxor, hud och hårfärg.
Citera
2019-03-01, 13:02
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Har man lämnat extrema DNA-spår i ett mycket grovt brott är det naturligt att det följs upp tills dess att det preskriberas.
Det är inget krångel för polisen att matcha ihop DNA och det krävs inga hårda insatser för det.
Helt enig!

Och jag är övertygad om att man kände att ytterligare försök måste göras efter lagändringen som utvidgade möjligheten att bruka det tillgängliga DNA registret.

https://www.expressen.se/gt/man-anhallen-misstankt-for-grov-valdakt-i-billdal-1995/
Citat:
Under torsdagseftermiddagen anhölls en man misstänkt för grov våldtäkt i Billdal.

Vid årsskiftet trädde en lagändring i kraft som gjorde polisen hoppfull om att kunna hitta och lagföra en gärningsman i Billdals-fallet. I samband med lagändringen fick polisen möjlighet att söka efter nära släktingar till misstänkta gärningsmän som själva inte finns med i registret.

– Bland annat ett våldtäktsärende som vi hanterar, det så kallade ”Billdalsfallet”, ett brott som skedde 1995, sa Anders Eriksson, chef för polisens kalla fall-grupp, till P4 vid årsskiftet.

Träff på släkt-dna
Enligt uppgifter till GP så är det just denna lagändring som nu har burit frukt. Gärningsmannen har inte själv förekommit i polisens dna-register, däremot ska en anhörig till honom ha funnits där. Det är likheten mellan dennes dna och dna:t från brottsplatsen som fått polisen att agera, skriver tidningen.

Suveränt bra! Lysande!

In med skiten på vatten och bröd, gärna efter att snabeln har kapats av.
Citera
2019-03-01, 13:03
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tommelilla
Släkt-dna? Är det möjligt för polisen att få tag i sånt på flera släktforskar-dna-företag? Då kan flera sådana här brott lösas. Att gärningsmannen inte lämnar sitt dna för att ta reda på mer om sitt dna är väl rimligt men det hjälper ju inte när släktingar gör det. Så det här fallet är kanske det första (i Sverige) av sådana här uppklaranden. Den här mannen har kanske våldtagit fler under åren och då hoppas jag han blir dömd för det med. Om han nu är skyldig.

Det handlar inte om DNA från släktforskning.
Citera
Medlem
Citat:
den dåvarande chefen för spaningsroteln Thomas Tengskog beskrev våldtäkten som det mest allvarliga brottet under år 1995.

Idag kallar vi det för "vardag". Märkligt hur saker och ting förändras över tid.
Citera
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Kommer förhoppningsvis leda till en fällande dom, men risken finns att MGM enkom kommer skylla på någon annan i släkten - hoppas då att han ej har någon annan, manlig släkting i lämplig ålder som skulle kunnat begå detta bestialiska brott.
Har dom träff på DNA:t, så kan han inte skylla på någon annan i släkten, då dom i så fall inte har samma DNA till 100%. Enäggstvilling är jag dock lite osäker på, har han en sådan så kan det kanske bli trubbel, annars inte.
Citera
2019-03-01, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Det är ren spekulation. Vi vet inte alls vilket signalement som polisen har om de ens har något. Flickan kan ha blivit för traumatiserad för att kunna ange något eller att hon faktiskt inte såg GM tillräckligt bra under överfallet.
Att Anders Eklund var misstänkt för brottet är inget jag känner till men med tanke på hans sexualmord på Engla så faller det väl sig naturligt att polisen kollade hans DNA även i det här fallet.

Det behöver alltså inte alls vara en etnisk svensk utan GM kan mycket väl vara en kulturberikare.

Jag har FÖR mig att tjejen lämnade nåt signalement och att det i alla fall inte var en blåneger, men jag blir gärna rättad av folk som vet.

Det viktigaste är ju att GM lagförs oavsett om han heter El-Hussein eller Gyllenhammar.
Vad ger automatisk topsning, minst två år i straffskalan?
Citera
2019-03-01, 13:11
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrilleKex
Har dom träff på DNA:t, så kan han inte skylla på någon annan i släkten, då dom i så fall inte har samma DNA till 100%. Enäggstvilling är jag dock lite osäker på, har han en sådan så kan det kanske bli trubbel, annars inte.

Hur är det då om DNA inte är tipp-topp? Jag menar, det är ett gammalt sample och frågan är om de kan "utläsa" hela DNA-rader (eller vad det heter) om detta ej är fullständigt?
Citera
2019-03-01, 13:13
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Kommer förhoppningsvis leda till en fällande dom, men risken finns att MGM enkom kommer skylla på någon annan i släkten - hoppas då att han ej har någon annan, manlig släkting i lämplig ålder som skulle kunnat begå detta bestialiska brott.

DNA är mycket exaktare än att man ska kunna skylla på någon släkting.
Citera
2019-03-01, 13:14
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Hur är det då om DNA inte är tipp-topp? Jag menar, det är ett gammalt sample och frågan är om de kan "utläsa" hela DNA-rader (eller vad det heter) om detta ej är fullständigt?
Då är det garanterat inte giltigt som bevisning. Det är lite "allt eller inget" som gäller vid DNA"bevisning"..
Citera
2019-03-01, 13:15
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuppis
Kan man läsa något mer om detta fall någonstans?

Vad jag förstått hade flickan gett signalement, om både ålder, jacka, byxor, hud och hårfärg.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/qzzrL/kamp-mot-klockan-8-arig-flicka-valdtogs-brutalt--snart-preskriberas
Citat:
Polisens hypotes är att mannen var välbekant med platsen eller att han i vart fall hade varit där tidigare och rekognoserat.

– Geografin är en viktig parameter här men även andra saker som tidigare straffade personer.

Flickan har lyckats ge polisen ett signalement – mannen ska ha haft en brun jacka, blå jeans och brunt hår. Han talade svenska utan brytning eller med någon speciell dialekt.

Intressant är även:

Citat:
En stund senare ser en kvinnlig bilist en flicka som står vid en busshållplats på Södra Särövägen. Flickan är blodig och saknar byxor. Kvinnan inser att något är väldigt fel.

Hon plockar upp flickan och kör henne hem. I bilen berättar flickan om mannen som överföll henne.

Klockan 13.51 beordrar polisens ledningscentral ut en patrull till flickans bostad. Kort därefter spärrar polisen av skogsområdet vid Lindåsskolan och tillkallar hundförare.

Ett 20-tal meter in i skogen från gångvägen hittar man flickans röda cykel. Längre upp i terrängen får en polishund upp ett spår som leder till ett bostadsområde intill skogen. Hunden följer spåret in i ett cykelgarage. Där tar spåret från den misstänkte gärningsmannen slut.

Vad menar man med "cykelgarage", en låst byggnad eller en cykelställning med tak över?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in