2019-02-28, 07:50
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Ja, det är ju tydligt att arbetarklassen mobiliserar. Se bara på hamnkonflikten. Den visar att arbetarna har makt att rubba kapitalet. Då har man även makt att rubba politiken.

Att partierna rör sig vänsterut betyder inte att väljarna gör det. Hamnarbetarna är råkommunister det vet alla.
2019-02-28, 08:09
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Sentio (taget från Twitter så jag kan inte garantera att det stämmer).

M: 18,3 (0,6)
SD: 21,4 (1,0)
KD: 9,4 (2,1)
S: 26,5 (-1,3)
V: 10,5 (1,0)
MP: 3,4 (-0,6)
L: 2,6 (-1,3)
C: 5,5 (-1,6)

M 70 + Sd 81 + Kd 36 = 187 mandat

S 101 + V40 = 141 mandat + C 21 = 162 mandat

Opinionen är redan less på JÖK partierna
2019-02-28, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
M 70 + Sd 81 + Kd 36 = 187 mandat

S 101 + V40 = 141 mandat + C 21 = 162 mandat

Opinionen är redan less på JÖK partierna

Så kommer det att fortsätta Snart får (S) panik och känner sig tvingande att börja dela ut valgodis

Det är en lycklig slump att det blir valrörelse så snart efter JÖKen. Hade de haft 4 år på sig hade de nog kunnat ta opinionsmotgångar nu så här i början.

Blir EU valet en folklig protest mot JÖKen så är mycket vunnet

Nu spelar väl inte EU valet så värst stor roll inrikespolitiskt men inom partierna är det viktigt att kunna skicka de egna till välbetalda jobb som parlamentariker.

Med lite tur hinner inte BREXIT bli av och då får vi bara 20 mandat istället för 21. Det ökar chansen att (L) och (MP) försvinner. Med (C) omkring 6% finns det faktiskt en chans att vi blir av med dem också. Inte särskilt sannolikt kanske men inte omöjligt åtminstone...
2019-02-28, 09:17
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Sentio (taget från Twitter så jag kan inte garantera att det stämmer).

M: 18,3 (0,6)
SD: 21,4 (1,0)
KD: 9,4 (2,1)
S: 26,5 (-1,3)
V: 10,5 (1,0)
MP: 3,4 (-0,6)
L: 2,6 (-1,3)
C: 5,5 (-1,6)

Om det här stämmer så är det så nära ett drömresultat det kan bli från min horisont.

Ruskiga siffror för centern om det stämmer. Tappar de lika mycket i nästa mätning också hamnar även de under 4%.
2019-02-28, 10:17
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Så kommer det att fortsätta Snart får (S) panik och känner sig tvingande att börja dela ut valgodis

Det är en lycklig slump att det blir valrörelse så snart efter JÖKen. Hade de haft 4 år på sig hade de nog kunnat ta opinionsmotgångar nu så här i början.

Blir EU valet en folklig protest mot JÖKen så är mycket vunnet

Nu spelar väl inte EU valet så värst stor roll inrikespolitiskt men inom partierna är det viktigt att kunna skicka de egna till välbetalda jobb som parlamentariker.

Med lite tur hinner inte BREXIT bli av och då får vi bara 20 mandat istället för 21. Det ökar chansen att (L) och (MP) försvinner. Med (C) omkring 6% finns det faktiskt en chans att vi blir av med dem också. Inte särskilt sannolikt kanske men inte omöjligt åtminstone...

Relaterat till Sifon om EU valet är det Mp som tappar 1 av 2 mandat om det bara blir 20 mandat däremot C har ett starkt mandat. Men mätningen är mycket osäker. Att Mp skulle gå dubbelt så bra i EU val mot riksdagsval är inte trovärdigt nu när det fått en konkurrent i Vändpunkt.

Sifo har nog kvar en del viktningar efter hur det gick i förra EU valet. En bruklig metod att.
2019-02-28, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Relaterat till Sifon om EU valet är det Mp som tappar 1 av 2 mandat om det bara blir 20 mandat däremot C har ett starkt mandat. Men mätningen är mycket osäker. Att Mp skulle gå dubbelt så bra i EU val mot riksdagsval är inte trovärdigt nu när det fått en konkurrent i Vändpunkt.

Sifo har nog kvar en del viktningar efter hur det gick i förra EU valet. En bruklig metod att.

Jo visst men det som gör (C) mandatet osäkert är att EU valkampanjen kommer att sammanfalla med att JÖK partierna skall komma överens om en vårändringsbudget.

Ligger (M) fortfarande på minus i opinionen då så lär de vilja vara opposition och pressa (C) och (L) rejält. Blir det så kan man ju hoppas att EU valet i praktiken blir en omröstning om JÖKen. Särskilt om (S) vill driva åt vänster för att skydda sig mot (V) samtidigt som (C) och (L) vill driva åt höger för att inte tappa väljare själva.

Det kommer inte att bli lätt för dem i vilket fall. Deras stora chans är väl egentligen bara att Kristersson inte vågar opponera för att inte riskera regeringskris.
2019-02-28, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag tror nog att det kan stämma. L låg t.ex. på 2,7% i Inizio den 20 feburari. Svensk väljaropinion släpar efter eftersom det är en metapoll och har nog inte fångat in det branta fallet för L de senaste veckorna.

Ja, jag får nog vänta lite till innan jag kan få ett rättvisande värde för L. Jag måste medge att det mycket väl kan vara så att L ligger mellan 2.5 och 3.0 %. Om detta är fallet, ligger de väldigt pyrt till, och måste se till att synas mera i medierna.
2019-02-28, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EjFBFan
Ja, jag får nog vänta lite till innan jag kan få ett rättvisande värde för L. Jag måste medge att det mycket väl kan vara så att L ligger mellan 2.5 och 3.0 %. Om detta är fallet, ligger de väldigt pyrt till, och måste se till att synas mera i medierna.

Begriper förresten inte syftet med att ha kvar sänket Björklund ända till hösten?

Om jag suttit som ordförande i valberedningen hade beslutet varit helt självklart.
Senast i mitten av april en extra partikongress för val av ny partiordförande!
2019-02-28, 16:21
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Jo visst men det som gör (C) mandatet osäkert är att EU valkampanjen kommer att sammanfalla med att JÖK partierna skall komma överens om en vårändringsbudget.

Ligger (M) fortfarande på minus i opinionen då så lär de vilja vara opposition och pressa (C) och (L) rejält. Blir det så kan man ju hoppas att EU valet i praktiken blir en omröstning om JÖKen. Särskilt om (S) vill driva åt vänster för att skydda sig mot (V) samtidigt som (C) och (L) vill driva åt höger för att inte tappa väljare själva.

Det kommer inte att bli lätt för dem i vilket fall. Deras stora chans är väl egentligen bara att Kristersson inte vågar opponera för att inte riskera regeringskris.

Jeg håper som de säger i Norge. Men Jeg håper mer att Cecilia Wickström får respass.
2019-02-28, 17:00
Medlem
Reguluss avatar
Val.digital: Blågula blocket har nu egen majoritet

I Val.digitals rullande poll of polls har det blågula blocket (M+SD+KD) nu för första gången egen majoritet på 176 mandat mot 173 mandat för det rödgröna blocket (S+V+C):

https://val.digital/Chart/?type=BlockCircleChart&counttoday=2019-02-28

MP och L ligger båda stabilt under 4%.
2019-02-28, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Begriper förresten inte syftet med att ha kvar sänket Björklund ända till hösten?

Om jag suttit som ordförande i valberedningen hade beslutet varit helt självklart.

Jo det har de väl bekräftat också. Det skall bli extra landsmöte innan sommaren.

Att Jan Björklund sitter kvar skall nog tolkas som att han själv vill ha inflytande över vem som väljs till efterträdare samt att han själv inte tänkt avgå alls. Han hade kanske planerat att avgå under mandatperioden efter att JÖKen blivit etablerad men han hade nog velat driva budgetförhandlingarna i höst själv och avsluta karriären med en tydlig liberal seger.

Att han annonserade sin avgång nu skall nog tolkas som att partiet var redo att avskeda honom på stående fot effer 2.7% siffran i Novus.
2019-02-28, 17:08
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan

Mycket talar väl för att dom kommer göra allt vad dom kan för att hitta en ny ledare senare i vår?
Enbart det faktum att det nu är känt att han ska sluta göra ju att han tappat all auktoritet. Han är ju enbart en ytterst ansvarig. Det är såklart inte önskvärt att gå så för länge.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in