Svensk Väljaropinion kom i natt med en ny o.u. En sammanvägning mellan olika o.u.
S 28,3% (-1,7)
V 9,7% (+1,4)
MP 4,1% (+0,3)
M 17,2% (-1,5)
L 3,8% (+0,3)
KD 8,6% (+1,6)
C 7,8% (+0,3)
SD 19,3% (-0,5)
Övr 1,2%
(Förändring sedan föregående mätning inom parentes.)
De stora förändringarna är m.a.o. att S tappat till V. Samt att M till tappat KD. Ekot tycks mest intresserade av det sistnämnda. Så här skriver de:
Citat:
Moderaterna har det fortsatt tufft i opinionen, och den uppåtgående trenden för Vänsterpartiet och Kristdemokraterna fortsätter. Det visar Svensk Väljaropinion som är den sammanvägning av opinionsmätningar som Sifo gör för Ekot.
[...]
Moderaterna backar från 19,8 vid valet till 17,2 i februarimätningen.
– De är kvar lite i sitt tvåfrontskrig när det gäller Sverigedemokraterna. De är splittrade i hur de ska se på Sverigedemokraterna och det präglar mycket den publicitet de får. När man närmar sig Sverigedemokraterna för mycket, då retar man väljare i Stockholm medan väljare i andra delar av landet, framförallt i Skåne, kan tänka sig att Moderaterna närmar sig Sverigedemokraterna.
Länk:
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7163390
(Jag önskar för övrigt be om ursäkt till alla er som citerat mig men jag ej svarat de senaste 2 veckorna. Ta det inte alltför personligt, jag har tyvärr ej haft tid och kommer inte ha det de närmsta dagarna heller.)