2019-02-26, 20:34
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
Visst är det svårt att få grepp om Corioliseffekten, men det är nog meningen.
Här har du en länk som förklarar vad som händer när en gevärskula lämnar loppet, jordens rotation och gravitation.
https://www.youtube.com/watch?v=jX7dcl_ERNs

Men när det gäller t.ex. flygplan så lyser Corioliseffekten med sin frånvaro. Piloten behöver inte dippa planets nos t.ex. var tredje minut för att följa jordens kurvatur, det fixar gravitationen.

Samma gäller planets horisontgyro som kalibreras mot horisonten innan start, efter 10-15 minuters flygning över en glob så borde gyroskopet indikera att planets altitud ökar och färdriktningen är inte längre horisontell, men enligt rundissar är detta inget problem för det fixar gravitationen som ser till att gyroskopet alltid är kalibrerad mot jordens center.

https://www.youtube.com/watch?v=JnKloSdUJLo

Vi har en fungerade karta där flygrutterna mellan startpunkt och destination blir raka linjer istället för onödiga storcirklar.
Soluppgångar och solen är nog inte värt att diskutera eftersom du på nåt sätt är helt övertygad om att solen är en glödande gasboll.
Om solen skulle vara en elektrisk boll så undrar jag: Hur skulle detta påverka soluppgången?
Eller tror du att solen är något som magiskt uppenbarar sig personligt?
Citera
2019-02-26, 21:18
Medlem
Såg att Netflix lagt upp en dokumentär om plattjordingarna... Platt Jord. Håller på att kika på den nu (och räknar med att få skratta lite) när jag är ute på havet på jobb och kan skönja jordens krökning så fort jag tittar på horisonten.
Citera
2019-02-26, 21:21
Medlem
DrOutlaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Såg att Netflix lagt upp en dokumentär om plattjordingarna... Platt Jord. Håller på att kika på den nu (och räknar med att få skratta lite) när jag är ute på havet på jobb och kan skönja jordens krökning så fort jag tittar på horisonten.

Du kommer garanterat att skratta, speciellt i slutet.
Citera
2019-02-27, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrOutlaw

Kikat på lite nu, och gudars vilken jubelidiot han plattjordskändisen är.... Står och påstår att bara för att man ser Seattle där borta över bergskanten så är det bevis för platt jord, för hade den varit rund skulle man inte ha sett Seattle... Fast, skulle man räkna på jordens krökning, bergens höjd och avstånd samt hans position, så skulle man ju se att det man ser av Seattle stämmer exakt med just den runda jorden.... Fast han får ju uppmärksamhet, känner sig som en stjärna, och drar säkert in stålar på denna galenskap.
Citera
2019-02-27, 20:42
Medlem
DrOutlaws avatar
Citat:
Kikat på lite nu, och gudars vilken jubelidiot han plattjordskändisen är.... Står och påstår att bara för att man ser Seattle där borta över bergskanten så är det bevis för platt jord, för hade den varit rund skulle man inte ha sett Seattle... Fast, skulle man räkna på jordens krökning, bergens höjd och avstånd samt hans position, så skulle man ju se att det man ser av Seattle stämmer exakt med just den runda jorden.... Fast han får ju uppmärksamhet, känner sig som en stjärna, och drar säkert in stålar på denna galenskap.

Jo, man märker ju också att han verkligen gillar sitt "kändisskap", det är mer synd om den där tjejen som bara "vill veta sanningen" och så grundlurad. Det sista experimentet dom gör är dock det roligaste av allt i hela dokumentären.
Citera
2019-02-28, 15:48
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrOutlaw

Hmm, så du kan se krökningen från din båt trots att den inte ens går att se från flygplan eller väldigt högt flygande balonger? Märkligt.

Dessutom om du tar med dig en kikare eller en kamera med zoom så ska du nog se att din krökning försvinner och horisonten blir ännu längre bort då du zoomar eller kollar i kikaren.

Dessutom finns det otaligt många exempel på landområden eller platser man kan se från ett så långt avstånd att det vore totalt omöjligt om jorden kröktes så som det beräknas att den skall göra.

Sist men inte minst, jag vet inte om jorden är platt eller hur fan den är formad, jag har inte resurserna eller tillåtelserna att ta reda på det personligen så jag säger varken bu eller bä men snälla, om du ska håna plattjorden så kom åtminstone med något riktigt argument eller bevis för att jorden är rund för du framstår bara som riktigt korkad då du hånar plattjorden med argument som gång på gång motbevisats, vilket du skulle känna till om du bara verkligen hade läst på lite om båda sidorna innan du ger dig in i leken.

Edit, jag citerade visst inte inlägget ovan jag menade att citera men läser man bara inläggen ovan så är det tydligt vad jag svarat på.
Citera
2019-02-28, 15:57
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja
Hmm, så du kan se krökningen från din båt trots att den inte ens går att se från flygplan eller väldigt högt flygande balonger? Märkligt.
Det är inte alls märkligt. Man kan se krökningen i djupled, inte i sidled.
Det syns ju tydligt när nedre delen av solen skyms av horisonten.

Citat:
Dessutom om du tar med dig en kikare eller en kamera med zoom så ska du nog se att din krökning försvinner och horisonten blir ännu längre bort då du zoomar eller kollar i kikaren.
Nej, så blir det inte. Horisonten kommer närmare när man zoomar in.
Då ser man krökningen ännu tydligare:
https://www.metabunk.org/soundly-proving-the-curvature-of-the-earth-at-lake-pontchartrain.t8939/

Citat:
Dessutom finns det otaligt många exempel på landområden eller platser man kan se från ett så långt avstånd att det vore totalt omöjligt om jorden kröktes så som det beräknas att den skall göra.
Självklart kan landområden lokalt vara platta eller till och med konkava, det förändrar inte jordens form. Vilka landområden är det du menar?
Citera
2019-02-28, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Det är inte alls märkligt. Man kan se krökningen i djupled, inte i sidled.
Det syns ju tydligt när nedre delen av solen skyms av horisonten.

Nej, så blir det inte. Horisonten kommer närmare när man zoomar in.
Då ser man krökningen ännu tydligare:
https://www.metabunk.org/soundly-proving-the-curvature-of-the-earth-at-lake-pontchartrain.t8939/

Självklart kan landområden lokalt vara platta eller till och med konkava, det förändrar inte jordens form. Vilka landområden är det du menar?

Man kan skönja krökningen även i sidled, jag gör det i princip var dag på jobbet om förhållandena är de rätta. Står jag ca 30-100 m över havsytan här ute på en oljeplattform, och kan syfta mot horisonten med en lång spikrak del av plattformens konstruktion, balk eller liknande, så kan man se att horisontlinjen inte stämmer exakt mot denna, utan har en svag men skönjbar krökning.

Att man kan se detta har även visats i några experiment som det länkats till tidigare inträden. Ett där man spänner en lina vågrätt för att jämföra mot horisonten t ex
Citera
2019-02-28, 16:50
Medlem
Citat:

Sist men inte minst, jag vet inte om jorden är platt eller hur fan den är formad, jag har inte resurserna eller tillåtelserna att ta reda på det personligen så jag säger varken bu eller bä men snälla, om du ska håna plattjorden så kom åtminstone med något riktigt argument eller bevis för att jorden är rund för du framstår bara som riktigt korkad då du hånar plattjorden med argument som gång på gång motbevisats, vilket du skulle känna till om du bara verkligen hade läst på lite om båda sidorna innan du ger dig in i leken.

Edit, jag citerade visst inte inlägget ovan jag menade att citera men läser man bara inläggen ovan så är det tydligt vad jag svarat på.

Du pratar i nattmössan...

Då kan du förklara för mig hur vi här ute på havet, på oljeplattformarna kan se andra oljeplattformar mot horisonten, andra som ligger längre bort ser vi bara sticka upp hälften av, att kolla med kikare ändrar inte hur mycket vi ser av dem, bara storleken visuellt. Plattformar som ligger ännu längre bort ser vi inte alls på dagtid, men på natten kan vi se deras facklor lysa upp molnens undersida ovan den, men vi ser inte plattformen eller flamman för den är under horisonten. Detta funkar bara på en rund jord.
Citera
2019-02-28, 17:30
Medlem
madtops avatar
Citat:

Nej så funkar det inte.
När saker har försvunnit bakom horisonten kan du inte zooma in dem igen.

Du kan enkelt testa detta själv genom att försöka zooma in t.ex solen efter den har gått ned eller försöka zooma in land när du är långt ute på havet.

Citat:

I så fall beror det på att din beräkning är felaktig, det beror inte på det saknas en krökning.

Men visst, ge oss ett konkret exempel så kan vi diskutera just det.

Citat:
Sist men inte minst, jag vet inte om jorden är platt eller hur fan den är formad, jag har inte resurserna eller tillåtelserna att ta reda på det personligen ...

Det krävs inte några stora resurser för att ta reda på jordens form, alla kan med enkla medel konstatera att den är en sfär. Det räcker t.ex med att spana in solens bana och position från några olika platser.

Citat:
... så kom åtminstone med något riktigt argument eller bevis för att jorden är rund för du framstår bara som riktigt korkad ...

Tråden är fullständigt nedlusad med bevis för jordens form. Att du inte förstår dessa bevis eller att du väljer att förneka dem innebär inte att det inte finns några bevis.
Senast redigerad av madtop 2019-02-28 kl. 17:33.
Citera
2019-02-28, 17:35
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Man kan skönja krökningen även i sidled, jag gör det i princip var dag på jobbet om förhållandena är de rätta. Står jag ca 30-100 m över havsytan här ute på en oljeplattform, och kan syfta mot horisonten med en lång spikrak del av plattformens konstruktion, balk eller liknande, så kan man se att horisontlinjen inte stämmer exakt mot denna, utan har en svag men skönjbar krökning.
I
Att man kan se detta har även visats i några experiment som det länkats till tidigare inträden. Ett där man spänner en lina vågrätt för att jämföra mot horisonten t ex
Det förstår jag, tror också att du påpekat det tidigare.

Jag skulle varit tydligare: ”Under normala omständigheter, på låg höjd, är det svårt att se kurvan i sidled”.
Citera
2019-02-28, 18:19
Medlem
DrOutlaws avatar
Citat:

Men herregud, behöver du bevis på att jorden är rund 2019? Det är så klarlagt att det inte ens är en diskussion egentligen, man är riktigt jävla dum i huvudet om man tror att jorden är platt. Kolla dokumentären på Netflix så får du ser hur dina flat earth-kompisar motbevisar sig själva i sina egna experiment.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in