2019-02-27, 12:49
Medlem
zlizzards avatar
Hej!

Jag har sökt runt lite och inte hittat svar på den här frågan jag har. Är det möjligt att ha två telefoner med samma nummer och som båda tar emot samma sms och telefonsamtal?

Jag har en Iphone 5s och skulle vilja ha en väldigt enkel icke-smartphone som jag går runt med på dagen men samtidigt en smartphone som jag lämnar hemma men som har swish, bank-ID, Tink och alla andra appar som är väldigt praktiska. Orkar dock inte hålla på krångla med att byta nummer.

Finns det någon tjänst där man har två sim på samma nummer? Någon operatör ni känner till som erbjuder detta? Eller kan man typ vidarekoppla på nåt sätt som att det ändå ringer i båda telefonerna?

Ett annat alternativ kunde vara att ha Iphone helt på dataSIM, utan abonnemang men med alla appar.

Tacksam för hjälp!
Citera
2019-02-27, 13:05
Medlem
note-its avatar
Nej, det finns inte.
Citera
2019-02-27, 13:49
Medlem
Tvillingkort har väl funnits väldigt länge.
Dock måste du skicka ett sms till din andra lur om du vill ha den som aktiv istället.
Jag har haft det en gång i tiden. Då kunde bara en vara aktiv åt gången.
Citera
2019-02-27, 13:51
Medlem
Jag klonade mitt egna simkort i början på 2000-talet, det var inga problem. Använde en multiprogrammerare och ett sk. "funcard". Gick bra att använda i två olika telefoner.
Citera
2019-02-27, 15:01
Medlem
krossapatriakratets avatar
När du väl har aktiverat alla appar behöver du inte ha SIM-kortet i telefonen, det räcker med Wifi. Då kan du ha SIM-kortet i din billiga telefon.
Citera
2019-02-27, 15:58
Medlem
UncaScroogies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mezzox
Jag klonade mitt egna simkort i början på 2000-talet, det var inga problem. Använde en multiprogrammerare och ett sk. "funcard". Gick bra att använda i två olika telefoner.

De tiderna är förbi, sen ett par decennier. Att man då kunde kopiera ett SIM-kort berodde enbart på att man fuskat med krypteringen av SIM-korten. Man använde helt enkelt inte alla 128 bitar. Detta ledde till att man kunde köra en run-burst och komma förbi krypteringen. Detta rättades till när det upptäcktes. Jag har svårt att tänka mig att det går hitta några sådan halvkrypterade, aktiva kort idag.
Citera
2019-02-27, 16:02
Medlem
UncaScroogies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coheed123
Tvillingkort har väl funnits väldigt länge.
Dock måste du skicka ett sms till din andra lur om du vill ha den som aktiv istället.
Jag har haft det en gång i tiden. Då kunde bara en vara aktiv åt gången.

Jag tror inte att någon operatör erbjuder det längre. Dessutom kunde de två SIM-korten inte har helt parallella. Man fick lov att på något sätt ange vilket kort som skulle vara primärt.
Citera
2019-02-27, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UncaScroogie
Jag tror inte att någon operatör erbjuder det längre. Dessutom kunde de två SIM-korten inte har helt parallella. Man fick lov att på något sätt ange vilket kort som skulle vara primärt.
Ja det stämmer. Men det var lätt att växla mellan vilken av dem som skulle vara primärt genom att sända ett sms till det andra kortet.
Men som ni säger har jag ingen aning om det fortfarande finns eller ej.
Men det var jäkligt bra.
Citera
2019-02-27, 16:28
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zlizzard
Hej!

Jag har sökt runt lite och inte hittat svar på den här frågan jag har. Är det möjligt att ha två telefoner med samma nummer och som båda tar emot samma sms och telefonsamtal?

Jag har en Iphone 5s och skulle vilja ha en väldigt enkel icke-smartphone som jag går runt med på dagen men samtidigt en smartphone som jag lämnar hemma men som har swish, bank-ID, Tink och alla andra appar som är väldigt praktiska. Orkar dock inte hålla på krångla med att byta nummer.

Finns det någon tjänst där man har två sim på samma nummer? Någon operatör ni känner till som erbjuder detta? Eller kan man typ vidarekoppla på nåt sätt som att det ändå ringer i båda telefonerna?

Ett annat alternativ kunde vara att ha Iphone helt på dataSIM, utan abonnemang men med alla appar.

Tacksam för hjälp!

Nej det går inte.
Men om du måste ha två mobiler så ha ett kontantkort i den enkla luren och vidarebefordra samtal från smartphone.
Vanliga sms tror jag inte går att vidarebefordra.

Inte heller datasim kommer att kunna vidarebefordra vanliga samtal och sms.

Smartphone som du lämnar hemma kommer du ju inte direkt ha någon nytta av eller?

Blir väldigt nyfiken på varför du inte kan ha bara en telefon som du har med dej hela tiden?
Citera
2019-02-27, 22:39
Medlem
zlizzards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Nej det går inte.
Men om du måste ha två mobiler så ha ett kontantkort i den enkla luren och vidarebefordra samtal från smartphone.

Inte heller datasim kommer att kunna vidarebefordra vanliga samtal och sms.

Smartphone som du lämnar hemma kommer du ju inte direkt ha någon nytta av eller?

Blir väldigt nyfiken på varför du inte kan ha bara en telefon som du har med dej hela tiden?

Bra förslag här! Jag borde kunna ha kontantkort på iphone och mitt vanliga nr i den enkla mobilen. Då kan folk ringa och skicka sms, men messenger, whatsapp, tinder och sånt kommer inte distrahera mig. Jag blir sjukt distraherad sv telefonen under dagarna och behöver nåt som inte tar så mycket uppmärksamhet, därav denna fråga!

Jag kommer ändå behöva flera appar, men inte sådär i vardagen, så detta var en idé jag fick.
Citera
2019-02-28, 16:00
Medlem
servalacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Nej det går inte.

Det finns rätt många appar på Google Play som vidarebefordrar SMS. Så det går också att lösa.
Citera
2019-02-28, 16:14
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av servalack
Det finns rätt många appar på Google Play som vidarebefordrar SMS. Så det går också att lösa.

Ja på smartphone och andra kompatibla enheter.

Men mobilen som TS vill ha de vanliga meddelandena till kommer inte att ha tillgång till appar eller internet.

Enbart samtal och vanliga textmeddelanden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in