• 1
  • 2
2012-12-17, 22:32
Medlem
Armadass avatar
Sitter här i skrivande stund och dricker whisky, förkyld och febrig så inni helvete och ska upp och jobba i vanlig ordning imorgon.
Febern förväntar jag mig inte försvinna men förkylningen hade gärna fått lättat då det är den ja stör mig på.
Nu till min fråga, funkar det eller är det en myt?
Senast redigerad av Armadas 2012-12-17 kl. 22:37.
Citera
2012-12-17, 22:36
Medlem
DesktopZquaress avatar
Ja, det funkar. Det säger min mamma och hon är IVA sjuksköterska!
Citera
2012-12-17, 22:37
Medlem
dieu1s avatar
Whiskey brukar lindra det mesta
Citera
2012-12-17, 22:38
Medlem
gato12s avatar
Tror knappast det fungerar men man får det ju trevligare under tiden.

För övrigt har jag hört att det är konjak som hjälper. Egentligen.
Citera
2012-12-17, 22:43
Medlem
ILikeDrugss avatar
En liten lina tjack å en matsked vodka brukar ja köra som huskur
Citera
2012-12-18, 01:07
Medlem
Bra om man är dålig i magen också eller har ont i halsen. Whisky löser många sjukdomar
Citera
2012-12-21, 15:06
Medlem
DrJohnBWatsons avatar
Det är en myt att whiskey skulle fungera mot förkylning.

Men man känner sig bättre när man dricker alkohol.
Det känns bättre men det botar inte.
Citera
2019-01-21, 08:52
Medlem
HappyHandsomes avatar
Det som händer när man dricker Whiskey(alkohol) är att blodkärlen vidgas något och kroppen får det lite lättare att göra sig av med slagg.

Honung, citron och ingefära är alla antibakteriella och främjar imunförsvaret.

Så en teddy på en sexa whiskey, en halv citron och en fet matsked honung är allt annat än en myt. Man dricker den varm och det är känt att varma drycker lindrar vid förkylning.

Så när minst halva dricksglaset är fyllt med ovan så fyller man på med vatten man kokat upp och rör om tills honungen smält. Det ska gå att dricka på en gång, så ha inte i för mycket hett vatten, då kan honungen bli "förstörd" då dess goda egenskaper försvinner med upphettning över 60 grader.

Det är en god dryck. Är besvären riktigt jobbiga och man vill ha mera fart i groggen, så pressa i en klyfta vitlök och riv ned en stor tesked ingefära. Nu är det inte gott längre, men hjälper, det gör det!

Eventuellt gör man två groggar, men då delar man upp alkoholen mellan dessa. För mycket sprit är vätskedrivande, vilket då inte är gynnsamt vid en förskylning. Så totalt en sexa per kväll. Att varva med te är inte dumt, gärna svart chai om man vill bli lite piggare och då med mera honung.
Köp närodlad honung om du har råd. I alla andra fall, välj en mörk honung, då den är något mera potent när det kommer till dess läkande egenskaper. Att ha en flaska färdigpressad citron är bättre än inget alls, de på glasflaska är bättre än de gula plastbollarna, som i vissa fall inte ens har citron utan citronsyra(ICA Basic) i sig.

Sitter du och är dunderförskyld och har snytit dig så näsan spricker av torrhet?
Köp en Nivea Soft och smörj in näsborrarna och hela vägen ner till överläppen mellan varje snytning och använd näsduk, inte toapapper.

Vid matlagning kan kålrot, palsternacka och kyckling ihopkokat med färsk chilli göra underverk. Pressa i vitlök, klicka i lite honung och färskhackad(eller torkad) chilli med. Creme Fraishe och en skvätt whiskey för smakens skull. Görna förska örter med. Då har man kombinerat många huskurer som är bättre för kroppen än en zyx och alvedon.
Citera
2019-02-02, 10:46
Medlem
Om man är ute på vintern, är nedkyld och fryser så fungerar det att dra en 3'a whiskey eller cognac. Utvidgar blodkärlen och ökar blodgenomströmningen (kroppen blir varmare?).

Däremot mot förkylning generellt? nej det tror jag inte. Då tror jag mer på att stärka immunförsvaret på olika sätt. Tandborstning 3 ggr om dagen plus probiotics och ingefärashot 3 ggr om dagen, kanske lite lagom motion sen äta god och bra mat. Immunförsvaret sitter till stor del i magen och munnen som jag hört.
Citera
2019-02-27, 02:16
Bannlyst
Tja, alkohol dödar ju bakterier så why not?
Citera
2019-02-27, 03:17
Medlem
hippilis avatar
Hällde i mej whisky en gång när jag var förkyld och det var ju roligare att vara förkyld då men mådde som en traktor dagen efter och har nog aldrig blivit så krasslig tidigare
Citera
2019-02-27, 03:23
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Hällde i mej whisky en gång när jag var förkyld och det var ju roligare att vara förkyld då men mådde som en traktor dagen efter och har nog aldrig blivit så krasslig tidigare

Beror antagligen på mängden whisky du hällde i dig. (Läs "för mycket")
För en vuxen karl är en sexa whisky inga problem, enbart nyttigt. Men häller man i sig ett helrör däremot, så mår man som "en traktor" dagen därpå..

Själv brukar jag vid förkylningssymptom ta en sexa whisky eller en sexa cognac. Symptomen verkar försvinna då, och sällan komma tillbaka. Mår helt enkelt bättre.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in