Som frågan lyder, vilket är det mest potenta läkemedlet?
Så kallade MAO-hämmare är väl de mest potenta iallafall? Men mest potent betyder kanske inte alltid de bästa? Dock så fungerar väl bensodiazepiner bättre i det akuta skedet och ger en mer kraftfullare effekt, tror jag?
Så kallade MAO-hämmare är väl de mest potenta iallafall? Dock så fungerar väl bensodiazepiner bättre i det akuta skedet och ger en mer kraftfullare effekt, tror jag?
ja benso fungerar bra men om det räknas vet jag inte
Så kallade MAO-hämmare är väl de mest potenta iallafall? Men mest potent betyder kanske inte alltid de bästa? Dock så fungerar väl bensodiazepiner bättre i det akuta skedet och ger en mer kraftfullare effekt, tror jag?
Bensodiazepiner agerar ju enbart som ångestdämpande (vid terapeutiska doser). MAO-hämmare var dock något nytt, ska undersöka detta vidare.
Intressant, verkar ha en förhållandevis liten biverkningsprofil också. Dock verkar det som att det håller på att utvärderas så eventuell behandling ligger nog långt fram i tiden....
Intressant, verkar ha en förhållandevis liten biverkningsprofil också. Dock verkar det som att det håller på att utvärderas så eventuell behandling ligger nog långt fram i tiden....
Det får du nog hitta en privat ”behandlare” av ja :-)
Det går inte att svara så som frågan är ställd. Depression är ett väldigt komplext tillstånd och många av läkemedlen fungerar helt olika. Sen är det också en fråga om dosering och vad med menar med starkt. Tar du dubbelt så många tabletter så blir vad som helst "starkare", men inte nödvändigtvis bättre. Att överdosera ssri är inte så kul t.ex.
Jag gissar att frågan kanske snarare är vad som slår bredast. Benzo slår i princip på det mesta om det används vid enstaka tillfällen.