2019-02-26, 19:07
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av PingPongZong
Det jag inte förstår är hur du kan få det till att 100g "köttfärs" bara innehåller 14g protein per 100g. Om man tar 100g nötfärs med 15% fett som exempel så är det 19g protein per 100g. Är ju främst fett vikten som kan sänka proteinvikten i kött. Eller vattenvikt. Proteinet i animalier är ju djurets muskler. Så ett fett djur som saknar muskler måste det vara om färsen innehåller så lite protein.

Jag äter 200-250g rött kött varje dag. Ofta är det just köttfärssås. Gjord på kycklingfärs eller nötfärs. Har även 100g ost i köttfärssåsen. 65-75gram protein. Faktiskt mer än så med pastan som jag äter till. Så runt 90-100g protein av hög kvalite i en sådan måltid. Och en massa kolhydrater + att jag tar en msk olivolja till.

Alla mina måltider är rejäla. Finns ingen mening äta som en normal person.

Jag har nog fel här men jag har för mej att jag räknade ut det för ett par år sedan och kom fram till 14 gram per 100 med såsen. Men jag googlade nu och såg att det ligger på 24 gram själva köttet. Så köttfärs är tom mer proteinrikt än vad jag fått för mej.

Jag kan lätt äta på en dag 5 portioner pasta med köttfärssås som är ca 100 gram köttfärs per portion och alltså minst 120 gram protein i köttet, sedan får man ju från såsen, mjölken och pastan.

Jag brukar se till att varje måltid innehåller 20-50 gram protein.

EDIT: Nej 14 gram var per portion jag delade upp köttet, inte per 100. Sorry!
Senast redigerad av 400Ben 2019-02-26 kl. 19:19.
Citera
2019-02-26, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hddv1
Förlorar inte kött i protein när man maler som man gör med köttfärs??

Varför skulle proteinet försvinna?...
Citera
2019-02-26, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av egenvilja
Varför skulle proteinet försvinna?...
För att det bryts ner när man maler ner.
Citera
2019-02-26, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hddv1
För att det bryts ner när man maler ner.

Mycket ska man höra innan öronen faller av....

Självklart inte, man räknar givetvis proteinet efter det är malt efter oavsett - om det skulle lugna ner dig.
Citera
2019-02-26, 19:44
Medlem
Melange5738s avatar
För att vara ett av de mest konspiracistiska svenska webforumen är folk här jävligt blåögda när det gäller näringsinnehåll i en av produkterna som är en av de lättaste att fiffla med. En enkel googling på "matfusk köttfärs" ger en hel jävla katalog med artiklar om hur det går till i svenska matbutiker.
Citera
2019-02-26, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
För att vara ett av de mest konspiracistiska svenska webforumen är folk här jävligt blåögda när det gäller näringsinnehåll i en av produkterna som är en av de lättaste att fiffla med. En enkel googling på "matfusk köttfärs" ger en hel jävla katalog med artiklar om hur det går till i svenska matbutiker.

Om du hade läst tråden, även det dyraste i Östermalms saluhall fuskas det med sprutor i köttet.
Citera
2019-02-26, 19:50
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Om du hade läst tråden, även det dyraste i Östermalms saluhall fuskas det med sprutor i köttet.

Så varför litar du på att det är 22% protein i svensk nötfärs bara för att livsmedelsverket hävdar det när det inte är så utomlands?
Citera
2019-02-26, 19:54
Medlem
Citat:
Mycket ska man höra innan öronen faller av....

Självklart inte, man räknar givetvis proteinet efter det är malt efter oavsett - om det skulle lugna ner dig.
Ok det var inte min teori 😜 jag läste nånstans.
Citera
2019-02-26, 20:34
Medlem
PingPongZongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Jag har nog fel här men jag har för mej att jag räknade ut det för ett par år sedan och kom fram till 14 gram per 100 med såsen. Men jag googlade nu och såg att det ligger på 24 gram själva köttet. Så köttfärs är tom mer proteinrikt än vad jag fått för mej.

Jag kan lätt äta på en dag 5 portioner pasta med köttfärssås som är ca 100 gram köttfärs per portion och alltså minst 120 gram protein i köttet, sedan får man ju från såsen, mjölken och pastan.

Jag brukar se till att varje måltid innehåller 20-50 gram protein.

EDIT: Nej 14 gram var per portion jag delade upp köttet, inte per 100. Sorry!

Jag skulle aldrig låta en hel dags protein komma från en enda sorts protein. Finns vissa saker jag känner att jag måste äta varje dag.

Som hela ägg. Det är ju det protein med högst biologiskt värde. Det värde som anger hur väl ett livsmedels proteininnehåll kan tillgodoses av kroppen. Hela ägg har fått 100 i BV. Är som en animalisk grönsak. Är bättre källa till vitaminer än multivitaminer !! Hela ägg innehåller ju även SMÅ mängder testosteron. Vince Gironda sa ju att 36ägg om dagen ger lika bra resultat som dianabol...

Och fet fisk. Makrillfilé tre burkar varje dag. Bästa som finns innan man ska sova. En burk innehåller dagsbehovet av omega 3. Sen 17gram protein per burk. Perfekt med tre st ju. Förr när jag drack proteindrinkar så kompletterade jag drinken med en burk makrillfilé. Har aldrig gillar proteinpulver som "måltid". Men tar man makrillfilé eller ett par hela ägg ihop med drinken så var det ok.

Rött kött. Brukar äta rostbiff om det inte blir köttfärssås.

Och någon jävla 500g kvarg burk per dag.

Ost av olika slag. Kanon. Massor med bra protein.

Vad gäller kolhydrater. Växer man inte. Öka kolhydraterna. Jag hade problem öka i vikt när jag började träna. Men inte senare. Kunde äta jävligt lite men väga 135kg.

Och sen måste jag ha broccoli, vitlök, D-vitamin, B-6, zink, grönt te. Säkert glömt något när jag skriver. Jag äter inte bara för bygga muskler. Jag gör det för det är en viktig del i att ha högre testosteron produktion än referensvärdet. Och då menar jag inte för 40åringar. Utan för alla åldrar.

Jag är naturellt dopad.
Citera
2019-02-26, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Så varför litar du på att det är 22% protein i svensk nötfärs bara för att livsmedelsverket hävdar det när det inte är så utomlands?

Så varför lita på proteinmängden i kyckling? Det är ett nollsummespel du sysslar med?
Citera
2019-02-26, 21:17
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Så varför lita på proteinmängden i kyckling? Det är ett nollsummespel du sysslar med?

För att det är betydligt enklare att fuska med köttfärs än kyckling. Om du ifrågasätter det ifrågasätter jag allt du hävdar att du jobbat med. Jag jobbar själv inom matvaruindustrin så jag fattar att fusk alltid förekommer. Jag ifrågasätter inte att det fuskas med kyckling, jag har dock jävligt svårt för mig att svensk nötkött skulle ligga på någon form av konstant nivå när det hela tiden fuskas med just nötkött till en sån nivå att företag blir stämda för det. McDonalds och Taco Bell har vid flertalet tillfällen blivit ertappade att sälja så utblandad köttfärs att det inte får benämnas som kött ens i USA.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in