2019-02-26, 17:03
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Vart gick numret?

Det står i telefonlistan och den verkar de okunniga inte ha tillgång till. Det tog lång tid att få ut allt material som tillfogats slasken. Däremot lyckades Freida Gummesson med idiotin att mata in 63 sidor med SMS-trafik för Nicklas Jangestig trots att han var avförd från utredningen. Frieda Gummesson misslyckades med att göra en utredning som täckte alal aspekter och därför lämnar utrymmet fritt för alternativ gärningsperson.

Citat:
Ursprungligen postat av habet
Nu var det ju egentligen jag som började ställa frågorna men ok, jag kan börja då det ju ur min synpunkt blir förstås väldigt odramatiska svar.

Jag har ingen aning om han ens ljög, det är du som säger det men om han gjorde det så vet jag förstås inte varför heller. Jag kan mycket väl tänka mig, som andra varit inne på här tidigare att i den situation han hamnade i så är det inte så konstigt om det blev fel d.v.s. att han kom ihåg fel.
Det svaret får gälla båda dina frågor.

Tvärtemot dig så tror jag att det är fullständigt likgiltigt om T "ljög" eller inte vilket kommer att visa sig när du börjar svara på mina frågor.

Så nu är det din tur.

Du har alltså ingen aning om varför Torgny ljuger. Det vi kan konstatera är att han ljög.

Nej, det är inte likgiltigt eftersom han ljög med vad han gjorde under dagen. Hans tidslinje brister. Han saknar därmed trovärdighet. Det är därför han är likställde med Christine när det gäller lögner. Om Christine är en mördare för att hon ljuger så kan man säga samma sak om Torgny. Christines uppgifter stämmer inte och Torgnys uppgifter stämmer inte heller.

För min del så är Christine och Torgny mentalt lika likgiltiga inför andras väl och ve.

Det som är oroande är att Gummesson inte utredde Torgnys lögner. Speciellt om mobilerna och samtalen.

Det som är speciellt graverande är att Torgny kommer hem medan förövaren är på väg ur huset. Torgny borde rimligen ha mött mördaren vid ytterdörren. Tidsramen är alldeles för snäv att han inte skulle ha sett någon komma ut ur huset.

16:30 Torgny ringer medlemmerna i Ukelelej om möte.
Efter 17:30:** grannen Maria S ser Emma på tomten.
18:20:48 Emma skickar SMS till Torgny.
18:29:49 Torgny svarar på SMS från Emma.
Ca 18:47:** eller strax efter 19:00:** grannen Maria S ser en person med mörk huvklädnad gå upp vid Verktygsgatan 2b och sedan gå tillbaka och vidare på Verktygsgatan.
18:52:12 Lutten skickar SMS till Emma.
18:52:24 Emma mottager ett SMS
19:00:00 Åker Torgny från Smedjan.
19:06:33 Torgny öppnar samtalet till Sebbe.
19:09:03 Tidigast sista aktivitet Emma visar vid datorn.
19:10:56 Torgny avslutar samtalet med Sebbe.
19:11:01 Senast sista aktivitet Emma visar vid datorn.
19:12:00 Torgny uppskattar att han kommer hem tidigast.
19:12:21 Tidigast hemkomst för Torgny.
19:18:00 Torgny uppskattar han kommer hem senast.
19:18:22 Senast hemkomst för Torgny.
19:20:57 Torgny ringer SOSAB från Emmas mobil.
19:23:08 LKC får samtal från SOSAB om brottet.
19:32:05 Torgnys samtal till SOSAB avslutas.
19:32:40 Enligt polisen skall det vara Christine som kommer uppför trappan vid Arboga station.
19:34:02 Torgny ringer upp Roland från Emmas mobil.
19:34:43 Torgny avslutar samtal till Roland.
19:36:22 Torgny ringer upp sin egen mor från sin egna mobil.
19:37:30 Första polispatrullen anländer till Verktygsgatan 2b.
19:37:48 Torgny avslutar samtal till sin egen mor.
19:43:58 Saga sannolikt död.
19:46:00 Fastigheten säkrad av patrull
19:49:47 Christine kollar sitt saldo från mobilen som länkar via mast i Kungsör.
19:51:49 Christine saldouppringning avslutas.
19:54:00 Verktygsgatan spärras av i väntan på hundförare.
20:00:00 Torgny ringer upp sin egen far från Emmas mobil.
20:00:12 Torgnys samtal till sin egen far avslutas.
20:29:00 Hundförare anländer till verktygsgatan.
20:29:01 Nicklas J ringer Emmas mobil, ej svarat
20:30:52 Nicklas J ringer Emmas mobil igen, ej svarat.
20:58:39 Sofia Trafvenfelt ringer Emmas mobil.
20:59:09 Sofias samtal till Emmas mibil avslutas.
21:00:00 Nicklas skall hämtas till förhör enligt beslut.
21:00:00 Ca-tid; tåget med Christine från Arboga anländer till Stockholms Central.
21:06:12 Micaela Jakobsson ringer Emmas mobil, ej svar.
21:11:33 Christine skickar SMS som kopplar via mast på Stockholms centralstation.
21:21:00 Tidigast tid Christine ankommer till Gullmarsplan.
21:47:27 Malin Persson ringer Emmas mobil, ej svar.
21:51:09 Båda barnen avlidna enligt jourspan.
22:37:48 Andreas Björklund ringer Emmas mobil, ej svar.
22:38:49 Andreas Björklund ringer Emmas mobil, ej svar.
22:41:41 Camilla Törnqvist ringer Emmas mobil, ej svar
22:45:00 Christine kommer hem enligt egen utsago.
22:51:00 SMS skickas till Emmas mobil.
23:12:59 SMS skickas till Emmas mobil.
24:00:00 Christine kommer hem enligt hyresvärdinnans utsago.
Citera
2019-02-26, 17:05
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ja det ser jag inte alls som omöjligt. Det är klart att det gjort ett starkt intryck på honom och det som då skett "runt omkring" då klingar av medans själva händelsen etsat sig fast. Men jag är ingen minnesexpert så säker kan jag inte vara.
Menar du att en person som senare har varit med om en traumatisk händelse är mindre trovärdig än en som fick ca 15 hammarslag i huvudet vid samma händelse och hölls nedsövd ca 1½ vecka?
Citat:
Vad är det man "vet" att han ljugit om då?
Det vill jag också veta.
Citera
2019-02-26, 17:46
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Menar du att en person som senare har varit med om en traumatisk händelse är mindre trovärdig än en som fick ca 15 hammarslag i huvudet vid samma händelse och hölls nedsövd ca 1½ vecka?

Nej, vad har du fått det ifrån?
Citera
2019-02-26, 17:56
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Nej, vad har du fått det ifrån?
Jag frågade för jag vet inte hur du ställer dig till Emmas utpekande av Christine. Jag anser det inte trovärdigt.
Citera
2019-02-26, 17:58
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Du har alltså ingen aning om varför Torgny ljuger. Det vi kan konstatera är att han ljög.
Nej självfallet inte, hur skulle jag kunna ha det?

Citat:
Nej, det är inte likgiltigt eftersom han ljög med vad han gjorde under dagen. Hans tidslinje brister. Han saknar därmed trovärdighet. Det är därför han är likställde med Christine när det gäller lögner. Om Christine är en mördare för att hon ljuger så kan man säga samma sak om Torgny. Christines uppgifter stämmer inte och Torgnys uppgifter stämmer inte heller.

För min del så är Christine och Torgny mentalt lika likgiltiga inför andras väl och ve.

Det som är oroande är att Gummesson inte utredde Torgnys lögner. Speciellt om mobilerna och samtalen.

Det som är speciellt graverande är att Torgny kommer hem medan förövaren är på väg ur huset. Torgny borde rimligen ha mött mördaren vid ytterdörren. Tidsramen är alldeles för snäv att han inte skulle ha sett någon komma ut ur huset.
Det var just för sånt här jag ville att du skulle börja svara. Du kunde inte hålla dig utan svävar som vanligt iväg med en massa anklagelser mot T.

Så jag provar igen då:
Vad är det du inte har skrivit?
- Att det har gått för långt.
- Att T slagit Emma med hammaren.
- Använt ordet Ångerfull.

Citat:
/En massa tid/
Citera
2019-02-26, 18:37
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Varken du eller Tulpanpernilla är några stjärnskott. Ni är inte i den sitsen så ni kan håna människor som eventuellt skrivit fel nummer. När jag har läst vilka otroliga fel ni gjort genom åren har jag ibland undrat om ni ens kan klä på er själva? Kling och Klang löste det här fallet och jag har sällan sett en utredning som fått så mycket beröm av juridiskt kunniga människor. Lite ödmjukhet från er sida skulle inte skada.
Är det fetstilta också ett påhitt, eller har du bara läst utskällda utredningar?

Hur vet du att CS tog reda på TH:s arbetstider?
Citera
2019-02-26, 19:03
Medlem
StiftelseInsyns avatar
Citat:
Det står i telefonlistan och den verkar de okunniga inte ha tillgång till. Det tog lång tid att få ut allt material som tillfogats slasken.
Hur tror du det kommer sig att de "kunniga" under åtta års tid inte har lyckats få fram bevisning som räcker till en ny rättegång?
Citera
2019-02-26, 22:21
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Jag frågade för jag vet inte hur du ställer dig till Emmas utpekande av Christine. Jag anser det inte trovärdigt.
Emmas utpekande av CS är absolut inte trovärdig. Av att lyssna på hennes videoförhör så minns hon inget. När hon får indikationer om att det är en kvinna så börjar hon beskriva en som finns i T.H:s dator som är under namnet R.H (numera R.B). Emma eftersöker efter skyddad tid information eftersom hon i den sista vallningsförhöret inte minns.
Den 3/7-2008 innan rättegång så ringer E in till polis om att hon har drömmar om en kvinna som presenterat sig som "Hi Im Tine". Hon vet nu att det är hennes minnesbild allt hänger på.

Det är så tydligt att T och Emma diskuterar under skyddad tid. När hon under skyddad tid nämner Lorena så kommer familjen Jangestig med en bild på Lorena för att visa henne. Familjen bistår henne med att leda henne in i den riktning polis och åklagare har.

Emma ljuger också med att hon trots sin nyfikenhet inte sökt information. Det framkommer att hon var besatt av att se vad som skrivs och vad TV tar upp om fallet innan det var rättegång.
Citera
2019-02-26, 22:24
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Är det fetstilta också ett påhitt, eller har du bara läst utskällda utredningar?

Hur vet du att CS tog reda på TH:s arbetstider?

Du är jävligt dålig på att ta reda på saker själv.

Enligt en källa kommer lappen med styvpappans arbetstider att vara en del av bevisningen för att tyskans kartläggning av familjen.
[url]https://www.expressen.se/nyheter/fixerad-vid-styvpappan/?complete-navigation[/url

Så varsågod, nu kan du komma med dina idiotteorier om varför hon skrev ner hans arbetstider.
Citera
2019-02-26, 22:28
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Du är jävligt dålig på att ta reda på saker själv.

Enligt en källa kommer lappen med styvpappans arbetstider att vara en del av bevisningen för att tyskans kartläggning av familjen.
[url]https://www.expressen.se/nyheter/fixerad-vid-styvpappan/?complete-navigation[/url

Så varsågod, nu kan du komma med dina idiotteorier om varför hon skrev ner hans arbetstider.
Bra, nu kan du leta rätt på beröm för utredningen. Varför finns inte lappen som Expressen berättade om i utredningen som fått så mycket beröm av juridiskt kunniga människor?
Citera
2019-02-26, 22:34
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Vart gick numret?
Citat:
Det står i telefonlistan och den verkar de okunniga inte ha tillgång till. Det tog lång tid att få ut allt material som tillfogats slasken.
Ok. Så vart gick numret?
Citera
2019-02-26, 22:35
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Bra, nu kan du leta rätt på beröm för utredningen. Varför finns inte lappen som Expressen berättade om i utredningen som fått så mycket beröm av juridiskt kunniga människor?

Du vet redan att den här utredningen har fått mycket beröm. Den är exemplarisk och får högsta betyg säger bland annat Sven-Erik Alhem. Du är väl avundsjuk på Kling och Klang?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in