2019-02-26, 14:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Du får gärna springa runt och vifta med vapen för min del, kör hårt! GLHF!

Därför att alla anser att han var på en 3-årings nivå. Du har kanske ingen egen avkomma men 3-åringar är inte bra på att kommunicera i skarpa lägen.

Tydligen är det en rätt som förståndshandikappade har i detta land, enligt begåvningsreserverna själva,att knalla runt på stan med saker som liknar vapen.

Och nu är dom sura för att dom i sin efterblivenhet bara får leka med neonrosa vattenpistoler

Vad som definitivt är jävligt olämpligt är att treåringar tillåts spatsera in och ut som dom vill, småbarn håller man under uppsikt, även om det gäller mentala sådana i en vuxen kropp.

Det finns en anledning till att polisen i åratal varnat för att just det här skulle kunna hända, saker som är gjorda för att se ut som vapen(vilket en käpp inte är, den intellektuella eliten kan alltså inte ens se den skillnaden ) måste oftast också tas för att vara verkliga vapen.

Att dom skulle hittat på det, och haft kampanjer om det, bara för att ha nått att skylla på om dom får för sig att skjuta prick på en utvecklingsstörd låter tämligen osannolikt.
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2019-02-26 kl. 14:56.
Citera
2019-02-26, 14:31
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IdiAminsKusin
Intressant att se hur många som har åsikter om hur det gick till, och hur rätt eller fel det var av polisen. Vissa tror att en grupp poliser stod i ring och sköt Eric under fötterna medans man spelade fiol och munspel, medans andra tror att Eric gjorde en fantastisk imitation av Malexanderrånarna innan han nedkämpades av fiendens eld.
Jag tänker mig att dom flesta poliser nog inte har som hobby att skjuta prick på begåvningshandikappade, och att folk i allmänhet gör så jävla gott dom kan.
Han skulle väl för satan inte få knalla runt med leksaksvapen och promenera fram i hotfullt manér mot poliserna... det säger sig självt att det är förenat med livsfara!
Att gossen sedan hade Downs syndrom innebär ju inte att han regelmässigt kan identifieras som begåvningshandikappad och ofarlig, då det faktiskt finns kriminella med jävla udda utseende och som framstår som lågbegåvade vid en initial okulärbesiktning.
Det man kan konstatera är väl att det var en jävla oturlig räcka med sammanträffanden som ledde till tragedin.

Instämmer!
Verkligheten är inte svartvit utan det har bara varit jävla otur för alla inblandade med en rad olyckliga omständigheter. Det jag vänder mig mot mest är två saker:
- Hur fan han kan vara ute och springa vid den tiden. Förälderskap för bövelen!
- Om det verkligen avlossades 25 skott så är jag väldigt nyfiken på hur man skötte kommunikationen mellan de inblandade poliserna och motsvarigheten till flygets CRM.
Citera
2019-02-26, 14:37
Medlem
0.999...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det som stör mig i det här fallet är att det dödande skottet såvitt jag har uppfattat saken sitter i ryggen.

Men det är ju klart, om det var mörkt kunde poliserna självklart inte se vilken sida E vände mot dem, trots det ansåg man att E utgjorde en omedelbar fara .

Det är sådant man aldrig blir klok på. Den totala oförmågan att kunna erkänna ett misstag. När det väl börjar brännas lite så blir det något utspel om att vi som enkla medborgare skall vara tacksamma. Se bara på den där drängen som "utredde" mordet på Kevin. Sitter idag trots byxan nerdragen till anklarna och pratar om "saker som inte kommit till kännedom". Ansvarsbiten är något som kräver ett samspel.
Citera
2019-02-26, 14:40
Medlem
0.999...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Tydligen är det en rätt som förståndshandikappade har i detta land, enligt begåvningsreserven själva,att knalla runt på stan med saker som liknar vapen.

Och nu är dom sura för att dom i sin efterblivenhet bara får leka med neonrosa vattenpistoler

Vad som definitivt är jävligt olämpligt är att treåringar tillåts spatsera in och ut som dom vill, småbarn håller man under uppsikt, även om det gäller mentala sådana i en vuxen kropp.

Det finns en anledning till att polisen i åratal varnat för att just det här skulle kunna hända, saker som är gjorda för att se ut som vapen(vilket en käpp inte är, den intellektuella eliten kan alltså inte ens se den skillnaden ) måste oftast också tas för att vara verkliga vapen.

Att dom skulle hittat på det, och haft kampanjer om det, bara för att ha nått att skylla på om dom får för sig att skjuta prick på en utvecklingsstörd låter tämligen osannolikt.

Du är medveten om att du använder uttrycket begåvningsreserv på ett felaktig sätt va? Eller så inser du själv inte hur rätt du har..
Citera
2019-02-26, 14:50
Bannlyst
Citat:
Det som stör mig i det här fallet är att det dödande skottet såvitt jag har uppfattat saken sitter i ryggen.

Men det är ju klart, om det var mörkt kunde poliserna självklart inte se vilken sida E vände mot dem, trots det ansåg man att E utgjorde en omedelbar fara .

Ja ni gjorde säkert en väldans stor nytta under alla era stentuffa" utlandtjänstgöringar"med den kodexen.

Ni klarade bergis av att vara solskydd åt talibanerna, eller nått ditåt

För om någon pekar på en med ett vapen så är det" tough luck "om fienden därefter vrider på kroppen ett varv, eller kanske bara ett halvt. Och om någon springer undan för att ta skydd för att kunna fortsätta att verka mot DIG så är det bara att låta honom göra det.

Till detta så vet alla, med ens ett uns av kunskap om sjäkvskyddssituationer, att det tar åtminstone en sekund för den mänskliga hjärnan att definiera ett hot, och sen bestämma sig för att agera(och hur). På det kommer också tiden det tar för dig att agera, mao gått om tid för en gärningsman att skämma ut dig och dom andra elitsoldaterna genom att vrida på kroppen ett varv(räcker med ett halvt varv om du står lite på sidan).
Citera
2019-02-26, 14:58
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ja ni gjorde säkert en väldans stor nytta under alla era stentuffa" utlandtjänstgöringar"med den kodexen.

För om någon pekar på en med ett vapen så är det" tough luck "om fienden därefter vrider på kroppen ett varv, eller kanske bara ett halvt. Och om någon springer undan för att ta skydd för att kunna fortsätta att verka mot DIG så är det bara att låta honom göra det.

Till detta så vet alla, med ens ett uns av kunskap om sjäkvskyddssituationer, att det tar åtminstone en sekund för den mänskliga hjärnan att definiera ett hot, och sen bestämma sig för att agera(och hur). På det kommer också tiden det tar för dig att agera, mao gått om tid för en gärningsman att skämma ut dig och dom andra elitsoldaterna genom att vrida på kroppen ett varv(räcker med ett halvt varv om du står lite på sidan).

För det första handlar fallet inte om krig, och för det andra har jag inte tjänstgjort utomlands.

Och för det tredje noterar jag att du bevakar tråden som en hök, försvarar polisens agerande in absurdum. Något onyanserad och väldigt enkelspårig, tråkig att föra en konstruktiv diskussion med.

Satt det dödande skottet i ryggen kan det bli svårt att motivera självskydd i ett trängt snabbt läge.
Citera
2019-02-26, 15:04
Bannlyst
Citat:
För det första handlar fallet inte om krig, och för det andra har jag inte tjänstgjort utomlands.

Och för det tredje noterar jag att du bevakar tråden som en hök, försvarar polisens agerande in absurdum. Något onyanserad och väldigt enkelspårig, tråkig att föra en konstruktiv diskussion med.

Satt det dödande skottet i ryggen kan det bli svårt att motivera självskydd i ett trängt snabbt läge.

Nej din idiot, läs på om vad nödvärnparagrafen säger.

"Påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp"..

Rikta vapen mot någon hör helt klart till detta, nödvärnsituationen upphör INTE för att gärningsmannen vrider på kroppen ett halvt/helt varv.

Hade han däremot släppt vapnet, och stått med händerna i vädret och ryggen emot poliserna i 5 sek, varvid dom då hade börjat skjuta hade det varit en annan sak.

Hade han stått med ryggen emot poliserna från början så hade dom sannolikt inte sett att han hade ett vapen i hand.
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2019-02-26 kl. 15:07.
Citera
2019-02-26, 15:10
Medlem
0.999...s avatar
Citat:

Jag har lite svårt att förstå ditt resonemang. Men vi har förstått vid det här laget att skjuta ihjäl någon som är förståndshandikappad är helt i sin ordning enligt dig. Lämpligast är då att använda sig av 22-3 taktiken. 22 avledande skott följt av 3 med verkan. Det är helt genialt och han får helt enkelt skylla sig själv!
Citera
2019-02-26, 15:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 0.999...
Jag har lite svårt att förstå ditt resonemang. Men vi har förstått vid det här laget att skjuta ihjäl någon som är förståndshandikappad är helt i sin ordning enligt dig. Lämpligast är då att använda sig av 22-3 taktiken. 22 avledande skott följt av 3 med verkan. Det är helt genialt och han får helt enkelt skylla sig själv!

Jag har förstått, vid det här laget att du, och andra förståndshandikappade, tror er ha rätten att knalla runt med vapenliknande föremål på stan som ni sedan även har rätt att rikta emot poliser

Detta anser dock inte svensk lagstiftning,dessbättre. Polisen har rätt att försvara sig mot "pågående eller överhängande" brottsliga angrepp,oavsett vad gärningsmannen har för diagnos

Du får leka med dina leksakspuffror hemma lilla vän, bara att acceptera.

Tycker du skall börja bygga lego istället jag .

Lycka till!
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2019-02-26 kl. 15:27.
Citera
2019-02-26, 15:30
Moderator
OYs avatar
Citat:

Rikta vapen mot någon hör helt klart till detta, nödvärnsituationen upphör INTE för att gärningsmannen vrider på kroppen ett halvt/helt varv.

Hade han däremot släppt vapnet, och stått med händerna i vädret och ryggen emot poliserna i 5 sek, varvid dom då hade börjat skjuta hade det varit en annan sak.

Hade han stått med ryggen emot poliserna från början så hade dom sannolikt inte sett att han hade ett vapen i hand.

Står han med ryggen mot poliserna och leksaken inte hålls med någon hand blir det svårt att motivera användande av skjutvapen, särskilt inte mot ryggen.

Förundersökningen syftar till att bringa klarhet i den frågan.

Proportionalitetsprincipen gäller genom hela nödvärnssituationen.
Citera
2019-02-26, 15:33
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:

Min son är färdig polis om 3 månader och har under utbildningen blivit lärd så som du beskriver det i dina inlägg. Men många verkar ha svårt att förstå det du försöker förklara.
Citera
2019-02-26, 15:34
Bannlyst
Citat:
Står han med ryggen mot poliserna och leksaken inte hålls med någon hand blir det svårt att motivera användande av skjutvapen, särskilt inte mot ryggen.

Förundersökningen syftar till att bringa klarhet i den frågan.

Proportionalitetsprincipen gäller genom hela nödvärnssituationen.

Vid nödvärn så handlar det om våldet är inom rekvisitet "icke uppenbarligen oförsvarligt" eller inte. Inget annat.

Att ett pågående /överhängande brottsligt angrepp med vapen(eller det som liknar vapen) svaras med verkanseld är inga konstigheter där.
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2019-02-26 kl. 15:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in