2019-02-26, 12:43
Medlem
Flyttade till en liten 1a på 25kvm för 3 år sedan. Den var då nyrenoverad och bland annat ny kyl/frys kombi.

Tyckte den var för högljudd då man sov och bodde precis bredvid den. Så tog en gammal kyl/frys när mossan bytte som sen stått i lägenheten sedan dess.

Den helt nya kyl/frys står i källaren under presenning.

Nu ska jag flytta till ett annat ställe där jag behöver en ny kyl/frys.

Fick lägenheten besiktigad i veckan där det står på "Besiktningsutlåtande" kyl/frys 1 Godkänd".

Så, då började jag fundera hm, kanske ta med den nya kyl/frys som nu står i källaren till nya boende och låta denna gamla skiten sitta kvar här som jag satte in.

Problemet är ju, om dom skulle upptäcka det med ny hyresgäst om något skulle hända eller liknande (kan notera att denna gamla har lite skavanker och även lite vit färg på vissa ställen där jag målade över)

Jepp, omoraliskt absolut. Och antar att det även faller inom stöld?
Däremot så har jag papper på att det är godkänt.

Kan tillägga att jag mest är sugen på detta för hyresvärden (stora/kommunalt ägt) har varit värdelösa dessa åren med störningar (fester sent vardagar, droganvändande, polisen har varit här etc etc).
Citera
2019-02-26, 12:47
Avslutad
De saker som ingår i ett hyreskontrakt får du inte ta med dig när du flyttar. Du hyr alltihopa och äger inget. Det gäller vitvaror, spisar, fönsterrutor, väggar, ledningar, parkettgolv osv. Tar du ändå med dig sådant är det kontraktsbrott och du kan lagföras för det.
Citera
2019-02-26, 13:18
Medlem
AX64s avatar
Så länge du hyr ska sådant som hör till lägenheten lämnas till nästa boende.

Då du verkar ha fått besiktning godkänd med något substitut till det som egentligen ska finnas i lägenheten så låter det ju som att hyresvärden har värdelös koll, alternativt att de som besiktigat har bristfällig kommunikation med hyresvärden, alternativt att de tycker att det du ställt dit istället motsvarar förväntningarna. Det är en chansning att ta med de nya prylarna och låta de gamla vara kvar förstås men personligen skulle jag väl kunna tänka mig ta den risken.
Citera
2019-02-26, 13:39
Medlem
Zer0Shits avatar
Besiktningen är godkänd så ta med dig det som står i källaren.

z
Citera
2019-02-26, 13:54
Medlem
Jultrollets avatar
Det kan bli kostsamt..
När jag och min sambo flyttade in i vår förra lägenhet så dröjde det kanske ett par veckor innan spisen slutade fungera. När hyresvärden och elektrikern kom dit så såg de direkt att det var en betydligt äldre spis som stod där än vad som hade satts in.. Den tidigare hyresgästen hade tagit med sig den nya och ställt dit den här och trots att besiktningen också hade godkänts så blev han polisanmäld.
Citera
2019-02-26, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jimx
Flyttade till en liten 1a på 25kvm för 3 år sedan. Den var då nyrenoverad och bland annat ny kyl/frys kombi.

Tyckte den var för högljudd då man sov och bodde precis bredvid den. Så tog en gammal kyl/frys när mossan bytte som sen stått i lägenheten sedan dess.

Den helt nya kyl/frys står i källaren under presenning.

Nu ska jag flytta till ett annat ställe där jag behöver en ny kyl/frys.

Fick lägenheten besiktigad i veckan där det står på "Besiktningsutlåtande" kyl/frys 1 Godkänd".

Så, då började jag fundera hm, kanske ta med den nya kyl/frys som nu står i källaren till nya boende och låta denna gamla skiten sitta kvar här som jag satte in.

Problemet är ju, om dom skulle upptäcka det med ny hyresgäst om något skulle hända eller liknande (kan notera att denna gamla har lite skavanker och även lite vit färg på vissa ställen där jag målade över)

Jepp, omoraliskt absolut. Och antar att det även faller inom stöld?
Däremot så har jag papper på att det är godkänt.

Kan tillägga att jag mest är sugen på detta för hyresvärden (stora/kommunalt ägt) har varit värdelösa dessa åren med störningar (fester sent vardagar, droganvändande, polisen har varit här etc etc).

Om ditt samvete tillåter så kan du ju spinna vidare på att den kyl och frys som fanns från början gick sönder och att du ersatte den med den "ny".
Citera
2019-02-26, 14:44
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Det kan bli kostsamt..
När jag och min sambo flyttade in i vår förra lägenhet så dröjde det kanske ett par veckor innan spisen slutade fungera. När hyresvärden och elektrikern kom dit så såg de direkt att det var en betydligt äldre spis som stod där än vad som hade satts in.. Den tidigare hyresgästen hade tagit med sig den nya och ställt dit den här och trots att besiktningen också hade godkänts så blev han polisanmäld.

Polisanmäld?

Vilka åtgärder vidtog polisen?
Citera
2019-02-26, 14:44
Medlem
shbous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Om ditt samvete tillåter så kan du ju spinna vidare på att den kyl och frys som fanns från början gick sönder och att du ersatte den med den "ny".

Det var min första tanke
Citera
2019-02-26, 15:31
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Polisanmäld?

Vilka åtgärder vidtog polisen?
Ja, vad som hände sedan vet jag inte eftersom det inte var vi utan hyresvärden som gjorde anmälan. Vi frågade inte heller ska erkännas, vi kände ju inte värden då..
Citat:
Ursprungligen postat av shbou
Det var min första tanke
Möjligen, men i första hand ska de vitvaror som ingår i lägenheten underhållas och bytas ut av hyresvärden. Sätter man in en ny frys som man sedan låter vara kvar så går det nog bra, men inte tvärtom.
Citera
2019-02-26, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Det kan bli kostsamt..
Min syrra var med om samma sak den förra hyresgästen hade gjort detsamma som upptäcktes när kyl o frys gick sönder.
Efter en polisanmälan blev det böter som gladligen översteg summan av vad en ny kyl o frys hade kostat fd hyresgästen plus att han nu är i straffregistret
Citera
2019-02-26, 16:28
Medlem
Varför göra sig till en tjuv för så futtig summa som några tusenlappar?
Hyresvärden lär upptäcka bytet och det kommer innebära problem för dig, TS.

Vill du jävlas så gör det på andra sätt som inte skadar dig själv.
Citera
2019-02-26, 16:28
Medlem
Tackar för svar, lutar väl åt att inte ta med den
Enda är väl att om man skulle bli påkommen och neka så har man även besiktningsprotokollet ifrån hyresvärden att det står godkänd på kyl/frys.

Aja, kanske skönare att köpa en ny och slippa oroa sig för det i framtiden
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in