2019-02-25, 19:44
Medlem
Inget konstigt. Många psykiska problem visar sig i 20-årsåldern.
Det är hårt och dom bör få hjälp så klart.
Citera
2019-02-25, 19:45
Medlem
cybergrodans avatar
Det förvånar mig inte alls faktiskt. Många äldre påstår att ''vi'' 90-talister är söndercurlade ungar som fått allt serverat, visst finns det såna (som i alla årskullar) men i min umgängeskrets är de väldigt få, om ens någon. Bostadsbristen har aldrig varit större i Sverige, vilket resulterar i en jävla press när man fyllt 18-19 och vill flytta hemifrån. Själv har jag jobbat sen jag var 14 men har aldrig haft en fast heltidstjänst, extratimmar här och där gör det omöjligt med ett bostadslån. Ska du ha fast jobb idag är det nästintill ett krav att studera vidare, och ska du ha råd att bo någonstans när du pluggar måste du jobba samtidigt. Det säger sig självt att stressen blir ganska hög, vissa kan hantera det - andra inte. Det är faktiskt ganska tröttsamt när medelsålders klagar över ''ungdomen'', skillnaden från förr var att man fick fast heltidtjänst efter gymnasiet och kunde välja och vraka bland bostäderna...

Och JA, jag vet att man kan gå yrkesprogram och lyckas få fast jobb efter gymnasiet även idag, men det är fan inte lätt i alla städer.
Citera
2019-02-25, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cybergrodan
Det förvånar mig inte alls faktiskt. Många äldre påstår att ''vi'' 90-talister är söndercurlade ungar som fått allt serverat, visst finns det såna (som i alla årskullar) men i min umgängeskrets är de väldigt få, om ens någon. Bostadsbristen har aldrig varit större i Sverige, vilket resulterar i en jävla press när man fyllt 18-19 och vill flytta hemifrån. Själv har jag jobbat sen jag var 14 men har aldrig haft en fast heltidstjänst, extratimmar här och där gör det omöjligt med ett bostadslån. Ska du ha fast jobb idag är det nästintill ett krav att studera vidare, och ska du ha råd att bo någonstans när du pluggar måste du jobba samtidigt. Det säger sig självt att stressen blir ganska hög, vissa kan hantera det - andra inte. Det är faktiskt ganska tröttsamt när medelsålders klagar över ''ungdomen'', skillnaden från förr var att man fick fast heltidtjänst efter gymnasiet och kunde välja och vraka bland bostäderna...

Och JA, jag vet att man kan gå yrkesprogram och lyckas få fast jobb efter gymnasiet även idag, men det är fan inte lätt i alla städer.
Håller helt med. Är 80-talist men tvingades tillbaka tillbaka till mamma när förhållandet sprack. Inte alla som har 300 000 i handpenning liksom.
Citera
2019-02-25, 19:56
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Presentpapper
Aftonbladet skriver att personer födda på 1990-talet stod för 26 procent av besöken på landets psykiatriska akutmottagningar förra året. De hänvisar till siffror från Socialstyrelsens patientregister.

Varför är det på det här viset? Det som är intressant är att typen av psykisk ohälsa skiljer sig tydligt generellt mellan folk födda på 70-80-tal och 90-talister.

Källa:
https://www.aftonbladet.se/a/L0VMxP?refpartner=link_copy_app_share

Hur kan det skilja sig så mycket mellan åldersgrupper? Tror ni psykisk ohälsa och kriser är vanligare idag med social media och dylikt?
Alla migranter från MENA som kom 2015 och framåt, och låtsades vara 17 år, födda 1997, 1998, 1999.... Snart är det nollnolltalisterna som kommer överta psykakuten.

Det sägs att det kom så många "födda“ 1999-01-01 att systemet kraschade och de fick byta till 1999-01-02.
De här människorna firar inte ens sina födelsedagar.
Citera
2019-02-25, 20:11
Medlem
En kass arbetsmarknad för de okvalificerade arbetena, dåligt betalt, dåliga arbetstider och ingen kontinuitet. Eller studera vidare, skuldsätt dig och genomgå något som de flesta finner väldigt stressande (alla är inte ämnade för högre studier, men det blir mer ett krav i dag) i hopp om att få en fast anställning. Bemanningsföretag som behandlar sina anställda som djur i vetskap att de inte har någon annanstans att gå. Lägg därtill en fruktansvärt kass bostadsmarknad med absurda bostadspriser (de flesta kan ju inte ens ta lån p.g.a. att fasta anställningar är unika idag) hyresrätter finns knappt, enbart på svarta marknaden kan du få tag i en egen bostad genom andrahandskontrakt där du får betala sinnessjuka priser för något tillfälligt.

De flesta av er som kommenterar i tråden verkar helt och hållet bortse från vikten av stabilitet i ens vardag för att vidhålla en god psykisk hälsa. Något som blir allt svårare att uppnå. 50- till 70-talet och
delvis 80 benämns ofta som guldåren i västvärlden. Den negativa trenden började på 90-talet och fortsätter i sagd riktning. Det är rätt löjligt att höra medelålders folk sitta och uttala sig om dagens "ungdom".
Citera
2019-02-25, 20:16
Medlem
De inser att de kommer få det betydligt sämre än tidigare generationer... klart de mår dåligt.
Citera
2019-02-25, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag är nog inne på din linje.
Alla krav som kommer via ex facebook, grannen lägger ut att de haft mysweekend, kompisen skriver att de har krattat gräset, en annan kompis har blivit befodrad, syrran skriver att de varit i badhuset med barnen och badat och ätit på mcdonalds och själv har du suttit hemma och läst om vad alla andra gjort.

Man får dålig självkänsla för du har inte gjort något eller inte råd att göra allt det där mysiga.

Folk skulle må så mycket bättre om de la ner facebook, instageam och allt vad de nu heter och njuter av sitt liv och skiter i vad andra gör och har gjort.

Varför är du så avundsjuk av dig? Jag har svårt att tro att så många 90-talister är så känsliga och avundsjuka att de får psykiska problem för att någon annan visar att dom gör roliga saker.
Citera
2019-02-25, 20:21
Medlem
YeeNaaldloshii-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wayahead
Att 90-talister mår sämre än tidigare generationer har sin naturliga förklaring då skuldbeläggningen utav svensken och feminismen har fått härja oavbrutet och präglat samhällsdebatten under hela denna generations uppväxt, det har sas präglat dem.

Svensken har degenererats i en rasande takt pga feminismen och den sinnessjuka samhällsdebatten. Sverige, den humanitära stormakten som inte klarar av att torka sig i arslet och än mindre hålla reda på sig själv.

I feministkanalen P1 rapporterar feministerna 24/7 om alltings jävlighet runt hela jorden. Speciellt om muslimer, t.ex om Rohingya, en muslimsk minoritetsgrupp i Myanmar fd Burma eller lika gärna om muslimska uigurer i Kina.

Vadan denna besatthet att rapportera hur jävla ”synd om” muslimer på denna jord? Fundera på det själva!

Ja det är ett JÄVLA TJAT om muslimer på P1 hela tiden, de ytterst få gånger jag sätter på radion i någon minut på jobbet mellan musiken så verkar det tamejfan alltid pratas om någon blatte från ett muslimskt land, som det givetvis också alltid är jättesynd om.
Citera
2019-02-25, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Dom är skräckslagna för dom börjar inse att deras föräldrar inte kommer att leva för evigt.

Gör någons föräldrar det menar du?
Citera
2019-02-25, 20:32
Medlem
note-its avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 20152015
Gör någons föräldrar det menar du?
Någon annan som tror det? Menar jag...
Citera
2019-02-25, 20:38
Medlem
-Andreas-s avatar
Ok.
Beror förmodlig på att allt ska vara 'Insta'.
Insta gram. Insta dopamine kick. Insta jobb.
Insta lycka. Insta upplevelse. Insta utdelning.
Allt där inget hårt förarbete, planering, anletes svett ligger som grund till belöning.

Går det inte att krita *insta whatever* direkt med på Klarna 12 mån räntefri, utan det måste planeras kanske i månader el år innan = 90 talisten hamnar på Insta BUP.
Citera
2019-02-25, 20:41
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Andreas-
Ok.
Beror förmodlig på att allt ska vara 'Insta'.
Insta gram. Insta dopamine kick. Insta jobb.
Insta lycka. Insta upplevelse. Insta utdelning.
Allt där inget hårt förarbete, planering, anletes svett ligger som grund till belöning.

Går det inte att krita *insta whatever* direkt med på Klarna 12 mån räntefri, utan det måste planeras kanske i månader el år innan = 90 talisten hamnar på Insta BUP.
Alltså, tidiga 90-talister är nästan trettio (30) år. De håller inte på och löjlar sig med insta-grejer och hamnar definitivt inte på BUP.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in