2019-02-25, 19:00
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Att exakt turordning inte kan fastställas kan egentligen betyda att man inte vet vilket av barnen som dödades först, men att man vet när i relationen till barnen H dog.
Att O suiciderade sist är klarlagt.
Som jag förstått har man antagit att barnen avled först, därefter H och sist O. Kan det vara möjligt att H gick först? Eller att man tog livet av ett av barnen först, därefter H och att O dödade barn nr 2 och därefter sig själv?
Citera
2019-02-25, 19:04
Medlem
Citat:
Upprinnelseorsak dvs hur O och H resonerat - om de nu resonerat om att mörda barnen - är ju inte riktigt samma sak som utlösande trigger.
Båda barnen har ju faktiskt varit hemskolade pga sjukdom i flera månader.
Hur och vad man diskuterat under dessa månader vore ju verkligen intressant att få mer information om, om utredarna har hittat några spår av planering..
Det är ju faktiskt det en stor del av tråden här handlar om - hur har O och H kunnat resonera sig fram till denna vansinniga "lösning"?

https://www.fokus.se/2018/06/hopplos-diagnos/

Det är väl bara att läsa artiklar som denna med rubriken "En hopplös diagnos" så förstår man att de gav upp. Det är otroligt att granskande media som Fokus inte kan fördjupa sig mer än att låta läkaren för "lobbyn" säga att det inte finns några bevis för att sjukdomen har psykiska orsaker. Inte heller vet man varför sjukdomen verkar drabba högpresterande. Alla som kommer i beröring med lobbyn basunerar ut "MÖRKRET" och att alla som drabbats är missförstådda, att vården inte fattar, att det saknas resurser med mera. Att en majoritet av sjukvården ifrågasätter får kritik.

Det jag stör mig mest på är att media verkar tappa sin granskande roll när de har med just lobbyn i detta fall att göra. Så stark är den, men man tror att den är svag eftersom den inte får som den vill. Att här ramlas mellan stolarna är ju beklagligt.

Om man inte vet vad något beror på så får man inte prata om hopplös... tycker jag. Vem säger att något är hopplöst och varför? Okej, de har det tufft, men är det hopplöst? Indirekt kan man säga att lobbyn påverkar alla drabbade kraftigt negativt, även om man ska lyssna, så är det ju tokigt att ständigt mata på med ord som just hopplöshet. Ger det energi och styrka?

O och H tappade hoppet...

Tror att det vore bra om polisen tittade närmare på kopplingen lobbyn och familjens fullständiga haveri. Dessutom var ju O en högpresterare som kanske marinerade döttrarna i ME. Om nu 5 personer anger att de vill begå självmord till följd av ME, är det enbart förstärkt vård man ska titta på eller är det så att man behöver göra upp med mörkerspridningen?

Finns det några andra patientorganisationer som är så här inriktade på hopplöshet? En sak förstår jag inte heller. Det kanske du kan svara på. Man pratar om neurologisk sjukdom, men det finns ju inga fysiska bevis?
Senast redigerad av rappytt 2019-02-25 kl. 19:12.
Citera
2019-02-25, 19:09
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Hon dömdes till 15 mån fängelse 2017, överklagade och fick vara fri under tiden. Det är bara någon vecka sen nästa instans fastställde domen. Nu ska hon visst överklaga till Supreme Court. Detta är i USA.

Men i Sverige är det inte helt ovanligt att åklagare yrkar för samma brott och straff om det finns flera misstänkta gärningsmän, och så får domstol avgöra. Tjatar om Yala som är ett bra exempel, där båda fälldes för mord, men olika straff.

Jag gissar att det är därför polisen på PT säger att båda i Bjärred är misstänkta för mord, för att man funnit stöd för samförstånd och gemensam planering och genomförande. Hur åtalet skulle rubricerats får vi inte veta, men gissningsvis skulle båda åtalats för mord på barnen. Om O av någon anledning ensam skulle överlevt vet vi inte om han skulle åtalats för tre mord. Om teorin, att han medverkat till H:s död, skulle stämma skulle det nog prövas som ett tredje mord. Vad sedan domstol skulle kommit fram till förblir okänt.
Jag tror inte O skulle få ett längre straff för tre mord än för två barnamord. Det hade blivit livstid. Jag tror definitivt inte han fått nån sorts straffrabatt för någon sorts förmildrande omständighet - dvs barnens sjukdom. Livstid för två mord. Om han dömts för H också, fortfarande livstid.

Edit: Vad som gör brottet grövre är ju garantansvaret. Det ansvar som säger att man som förälder, eller annan vårdnadshavare, har skyldighet att så långt som möjligt skydda barnen.
Senast redigerad av Flashig78 2019-02-25 kl. 19:23.
Citera
2019-02-25, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Jag tror inte O skulle få ett längre straff för tre mord än för två barnamord. Det hade blivit livstid. Jag tror definitivt inte han fått nån sorts straffrabatt för någon sorts förmildrande omständighet - dvs barnens sjukdom. Livstid för två mord. Om han dömts för H också, fortfarande livstid.

Edit: Vad som gör brottet grövre är ju garantansvaret. Det ansvar som säger att man som förälder, eller annan vårdnadshavare, har skyldighet att så långt som möjligt skydda barnen.

Det är ju provocerande att en människa med villa, pool, två bilar, stort bankkonto och jobb yrar om bristande livskvalitet när döttrarna dessutom har hemskolning. Han var totalt rubbad... gick under radarn. Så fullt fängelse för honom, eller hade han kanske bedömts vara sjuk ändå? Polisen var väldigt tydlig med att båda föräldrarna var friska. Det är konstigt ändå. I så fall var de onda... maktfullkomliga narcissister. Och då tror jag att annat än ME låg bakom morden. Det ena leder till det andra. Man skulle ju helst vilja se att de blivit otillräkneliga, men icke...?
Senast redigerad av rappytt 2019-02-25 kl. 19:33.
Citera
2019-02-25, 19:31
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Som jag förstått har man antagit att barnen avled först, därefter H och sist O. Kan det vara möjligt att H gick först? Eller att man tog livet av ett av barnen först, därefter H och att O dödade barn nr 2 och därefter sig själv?

Du kan ha rätt i olika förslag på turordning, jag vet inte.
Jag har ingen officiell info om någon turordning annat än att A-C A sa att O avled sist och att SS uttryckte sig med den lite oklara formuleringen "till sist" om Os dödsorsak.

Om H ensam dödade båda barnen - vad gjorde O under tiden?
Om O ensam dödade barnen - levde H då fortfarande?
Citera
2019-02-25, 19:38
Medlem
Citat:
Du kan ha rätt i olika förslag på turordning, jag vet inte.
Jag har ingen officiell info om någon turordning annat än att A-C A sa att O avled sist och att SS uttryckte sig med den lite oklara formuleringen "till sist" om Os dödsorsak.

Om H ensam dödade båda barnen - vad gjorde O under tiden?
Om O ensam dödade barnen - levde H då fortfarande?

Misshandel, ordväxlingar som gm tycker provocerar, slutar ibland med kvävning och strypning, för att offret skriker. Var det så i denna familj?
Senast redigerad av rappytt 2019-02-25 kl. 19:44.
Citera
2019-02-25, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Ja, man behöver inte själv utföra gärningen, en del kanske tror att man själv måste det för att kunna dömas.

Jag har i tråden däremot framställt att båda barnen kan ha knäckts till orkeslöshet, en annan form av trakasserier. Det kan också vara så att skolan, barnen eller föräldrarna, dolt missförhållanden i skolan.

Var det stökigt i klassrummet? Aktiv mobbing? Utfrysning? Hur väl kom den nyinflyttade Agnes in i klassen? Hårt hållna barn kan ha svårare att hävda sig själva i utsatta lägen. Barn sniffar sig gärna till skörhet, de otäcka små liven. Det är lite som att ha ett infekterat sår, låg självkänsla. Det stör människor, omedvetet eller medvetet.

Okej, nu är jag i gång i tråden igen. Fasiken...

En fråga: Hur länge gick Agnes i skolan i Bjärred? När flyttade de till Bjärred och när gick Agnes hem från skolan för att aldrig komma tillbaka? Att Moa blev sympatisjuk är jag övertygad om...
Älskar när du är igång igen rapytt! Får ångest när du säger att du ska dra dig tillbaka. Tråden behöver dig!
Vi kan inte lägga av nu när fupen ska krävas ut! Varför sitter polisen och håller på den? Den har ju varit klar länge.
Jag har tänkt mkt på Agnes och skolan. Önskar så att någon från tiden i gbg ville göra sin röst hörd. Var det inte någon i början av tråden?
Var hon mobbad? Nu minns jag. Någon skrev ngt om en händelse i skolan i gbg.
Alla svar ligger i dåtiden. Långt innan morden.
Jag förstår inte vad pt kom med för nytt? Jo det bestialiska tillvägagångsättet men inget mer.
Att föräldrarna var överrens gick man ut med redan efter några dagar. Likaså att barnen var sjuka. Nu bekräftades mediagnosen men ingen info om sjukvårdskontakter, vårdplan,hur man kommit fram till diagnosen, inget om skolans beslut om hemundervisning, ingen redogörelse av hur man kommit fram till gemensamt beslut.
Ingenting! Hur kan det sammanfatta ett års utredning? Jajaja. Vi har inte rätt att veta.
Jo vi har väl all rätt i världen att få veta varför Agnes och Moa mördades.
Anhöriga lever i ett helvete. Ett tungt sorgearbete. Går inte att föreställa sig. Sina barn älskar man oavsett vad dom gjort. Skuldkänslor finns alltid vid självmord. Har kontakten dessutom varit bristfällig känns det ännu svårare. Om man dessutom lever i en miljö där yta och fasad är viktigt så blir fallet ännu högre. Man känner skam. Jag tänker att anhöriga behöver all hjälp och stöd som finns och inte bara av vänner utan proffshjälp vilket dom säkert får. Oskars pappa har kanske byggt upp hela livet kring framgång och prestation och varit väldigt stolt över sin son. Det är den bilden han behöver ha kvar för att övht orka gå vidare.
Det tar lång tid att ta in vad som faktiskt hänt.
Om det någonsin går. Jag tror att man ska se hemsidan i det perspektivet. En pappa som behöver sin stolthet över sin son. För att övht. orka leva vidare. Vi kan inte begära något av anhöriga. Dom lever i kaos.
Det står inte i kontrast till att allmänheten får insyn i utredningen. Det värsta ,mest otänkbara har redan hänt. Vad skulle rimligen vara värre?
Citera
2019-02-25, 19:45
Medlem
Om man skall gå efter PT så hade föräldrarna angivit flickornas hälsa som anledning till morden. Antingen tror man på utredningens sammantagna bild eller inte.

Jag har nu till slut kommit fram till att både Hanna och Oskar älskade sina barn, de ville göra allt för dom och ge dom hela världen om de kunnat.
Efter år av lidande och sökande av lindring och bot hamnade Agnes på en mycket mörk plats - hon blev deprimerad och till slut även suicidal. Jag tror bestämt på att Agnes hade uttalat detta för föräldrarna, så O och A ordnade så att Moa stannade hemma för att hålla koll på Agnes.

Agnes tillstånd förvärras och föräldrarna har slut på alternativ för Agnes problem och mående. Ingen och ingenting kan hjälpa Agnes att må bättre. Hon är djupt deprimerad som hela familjen (mer eller mindre) Det blir svårt för hela familjen i och med att Agnes inte längre vill eller orkar kämpa med sin sjukdom, hon har givit upp.

Utredningen har angivit att mamma och pappa dödade barnen och begick självmord. Anledningen till detta var barnens sjukdom. Oskar och Hanna mäktadeinte med att se Agnes lida de hade inget annat alternativ än döden för att få slut på eländet.

Detta var föräldrarnas enda alternativ. Det behövdes ingen triggar eller psykiska sjukdomar, ondska mm. De var ingen sjuk symbios som världen aldrig tidigare sett. Agnes led i flera år, mamma och pappa orkade inte se på längre.

Tror man på vad polisen gått ut med i PT, så finns svaret där, i avskedsbrevet. Orsak- barnens sjukdom
Citera
2019-02-25, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
Älskar när du är igång igen rapytt! Får ångest när du säger att du ska dra dig tillbaka. Tråden behöver dig!
Vi kan inte lägga av nu när fupen ska krävas ut! Varför sitter polisen och håller på den? Den har ju varit klar länge.
Jag har tänkt mkt på Agnes och skolan. Önskar så att någon från tiden i gbg ville göra sin röst hörd. Var det inte någon i början av tråden?
Var hon mobbad? Nu minns jag. Någon skrev ngt om en händelse i skolan i gbg.
Alla svar ligger i dåtiden. Långt innan morden.
Jag förstår inte vad pt kom med för nytt? Jo det bestialiska tillvägagångsättet men inget mer.
Att föräldrarna var överrens gick man ut med redan efter några dagar. Likaså att barnen var sjuka. Nu bekräftades mediagnosen men ingen info om sjukvårdskontakter, vårdplan,hur man kommit fram till diagnosen, inget om skolans beslut om hemundervisning, ingen redogörelse av hur man kommit fram till gemensamt beslut.
Ingenting! Hur kan det sammanfatta ett års utredning? Jajaja. Vi har inte rätt att veta.
Jo vi har väl all rätt i världen att få veta varför Agnes och Moa mördades.
Anhöriga lever i ett helvete. Ett tungt sorgearbete. Går inte att föreställa sig. Sina barn älskar man oavsett vad dom gjort. Skuldkänslor finns alltid vid självmord. Har kontakten dessutom varit bristfällig känns det ännu svårare. Om man dessutom lever i en miljö där yta och fasad är viktigt så blir fallet ännu högre. Man känner skam. Jag tänker att anhöriga behöver all hjälp och stöd som finns och inte bara av vänner utan proffshjälp vilket dom säkert får. Oskars pappa har kanske byggt upp hela livet kring framgång och prestation och varit väldigt stolt över sin son. Det är den bilden han behöver ha kvar för att övht orka gå vidare.
Det tar lång tid att ta in vad som faktiskt hänt.
Om det någonsin går. Jag tror att man ska se hemsidan i det perspektivet. En pappa som behöver sin stolthet över sin son. För att övht. orka leva vidare. Vi kan inte begära något av anhöriga. Dom lever i kaos.
Det står inte i kontrast till att allmänheten får insyn i utredningen. Det värsta ,mest otänkbara har redan hänt. Vad skulle rimligen vara värre?

Tack Rumbledoll. Tror som du, att hemsidan för O kan fylla den funktionen för pappan. Något att hålla fast vid ute på mörkt hav, ett litet, litet ljus.
Citera
2019-02-25, 19:50
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
https://www.fokus.se/2018/06/hopplos-diagnos/

Det behövs enormt mycket mer forskning och klargörande om de symptom som tillsammans ligger grund för en ME-diagnos. Vad beror det på och vad kan man göra åt det? Varför är besvären så lika andra diagnoser ex utbrändhet, panikångest, fibromyalgi och depression? Varför hittas inga biomarkörer? Är det bara en sjukdom eller många?

Jag och många med mig tycker dock att många förespråkare för mer resurser till ME har valt helt fel väg. Att framställa ME som världens värsta sjukdom och falska påhitt om välkomnade suicidklinker i Schweiz kan få oanade konsekvenser. Det är mycket farligare än de naiva och okunniga journalisterna kunde föreställa sig när de lät sig lockas till skrämselreportagen.

Det kanske vore en väldigt stor välgärning för alla som kommer i kontakt med ME-sjukdomen om man noga kunde reda ut hur Bjärreds familjens kontakter och informationsvägar kring ME sett ut?
O och H har ju trots allt själva uppgett ME som orsak till bristande framtidstro.

Varifrån fick de information? Uppföljning? Kontroller? Stöd? Sjukgymnastik? BUP-hjälp?
Vilken info fick de?
Hade de kontakter med ME-lobbyns inte helt sunda åsikter? Fick de en skräck-bild uppmålad?
Citera
2019-02-25, 19:52
Medlem
Var angav de barnens hälsa som orsak till morden? Föräldrarna pratade om familjens livskvalitet och en oviss framtid. De var inte här och nu.

Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Om man skall gå efter PT så hade föräldrarna angivit flickornas hälsa som anledning till morden. Antingen tror man på utredningens sammantagna bild eller inte.

Jag har nu till slut kommit fram till att både Hanna och Oskar älskade sina barn, de ville göra allt för dom och ge dom hela världen om de kunnat.
Efter år av lidande och sökande av lindring och bot hamnade Agnes på en mycket mörk plats - hon blev deprimerad och till slut även suicidal. Jag tror bestämt på att Agnes hade uttalat detta för föräldrarna, så O och A ordnade så att Moa stannade hemma för att hålla koll på Agnes.

Agnes tillstånd förvärras och föräldrarna har slut på alternativ för Agnes problem och mående. Ingen och ingenting kan hjälpa Agnes att må bättre. Hon är djupt deprimerad som hela familjen (mer eller mindre) Det blir svårt för hela familjen i och med att Agnes inte längre vill eller orkar kämpa med sin sjukdom, hon har givit upp.

Utredningen har angivit att mamma och pappa dödade barnen och begick självmord. Anledningen till detta var barnens sjukdom. Oskar och Hanna mäktadeinte med att se Agnes lida de hade inget annat alternativ än döden för att få slut på eländet.

Detta var föräldrarnas enda alternativ. Det behövdes ingen triggar eller psykiska sjukdomar, ondska mm. De var ingen sjuk symbios som världen aldrig tidigare sett. Agnes led i flera år, mamma och pappa orkade inte se på längre.

Tror man på vad polisen gått ut med i PT, så finns svaret där, i avskedsbrevet. Orsak- barnens sjukdom
Senast redigerad av rappytt 2019-02-25 kl. 19:55.
Citera
2019-02-25, 19:58
Medlem
Citat:
Var angav de barnens hälsa som orsak till morden? Föräldrarna pratade om familjens livskvalitet.

Man kan tolka det som sades på pressträffen som att diagnosen på ME tog så mycket fokus och kraft att man inte ansåg sig kunna leva ett liv i egentlig mening.

I avskedsbrevet/förklaringsbrevet framgår det att föräldrarna gemensamt och i samförstånd under hösten 2017 gemensamt tog det här beslutet att dom skulle avsluta sina och sina barns liv. Anledningen att dom har gjort detta är att barnen fått var sin diagnos av sjukdomen ME. Det finns en diagnos ställd på var och en av döttrarna. Det har tagit så mycket fokus från barn och föräldrar så att föräldrarna i sitt brev skriver citat-
Ingen av oss kommer kunna leva ett liv i någon egentlig mening. slutcitat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in