Citat:
Ursprungligen postat av
rappytt
Ja, man behöver inte själv utföra gärningen, en del kanske tror att man själv måste det för att kunna dömas.
Jag har i tråden däremot framställt att båda barnen kan ha knäckts till orkeslöshet, en annan form av trakasserier. Det kan också vara så att skolan, barnen eller föräldrarna, dolt missförhållanden i skolan.
Var det stökigt i klassrummet? Aktiv mobbing? Utfrysning? Hur väl kom den nyinflyttade Agnes in i klassen? Hårt hållna barn kan ha svårare att hävda sig själva i utsatta lägen. Barn sniffar sig gärna till skörhet, de otäcka små liven. Det är lite som att ha ett infekterat sår, låg självkänsla. Det stör människor, omedvetet eller medvetet.
Okej, nu är jag i gång i tråden igen. Fasiken...
En fråga: Hur länge gick Agnes i skolan i Bjärred? När flyttade de till Bjärred och när gick Agnes hem från skolan för att aldrig komma tillbaka? Att Moa blev sympatisjuk är jag övertygad om...
Älskar när du är igång igen rapytt! Får ångest när du säger att du ska dra dig tillbaka. Tråden behöver dig!
Vi kan inte lägga av nu när fupen ska krävas ut! Varför sitter polisen och håller på den? Den har ju varit klar länge.
Jag har tänkt mkt på Agnes och skolan. Önskar så att någon från tiden i gbg ville göra sin röst hörd. Var det inte någon i början av tråden?
Var hon mobbad? Nu minns jag. Någon skrev ngt om en händelse i skolan i gbg.
Alla svar ligger i dåtiden. Långt innan morden.
Jag förstår inte vad pt kom med för nytt? Jo det bestialiska tillvägagångsättet men inget mer.
Att föräldrarna var överrens gick man ut med redan efter några dagar. Likaså att barnen var sjuka. Nu bekräftades mediagnosen men ingen info om sjukvårdskontakter, vårdplan,hur man kommit fram till diagnosen, inget om skolans beslut om hemundervisning, ingen redogörelse av hur man kommit fram till gemensamt beslut.
Ingenting! Hur kan det sammanfatta ett års utredning? Jajaja. Vi har inte rätt att veta.
Jo vi har väl all rätt i världen att få veta varför Agnes och Moa mördades.
Anhöriga lever i ett helvete. Ett tungt sorgearbete. Går inte att föreställa sig. Sina barn älskar man oavsett vad dom gjort. Skuldkänslor finns alltid vid självmord. Har kontakten dessutom varit bristfällig känns det ännu svårare. Om man dessutom lever i en miljö där yta och fasad är viktigt så blir fallet ännu högre. Man känner skam. Jag tänker att anhöriga behöver all hjälp och stöd som finns och inte bara av vänner utan proffshjälp vilket dom säkert får. Oskars pappa har kanske byggt upp hela livet kring framgång och prestation och varit väldigt stolt över sin son. Det är den bilden han behöver ha kvar för att övht orka gå vidare.
Det tar lång tid att ta in vad som faktiskt hänt.
Om det någonsin går. Jag tror att man ska se hemsidan i det perspektivet. En pappa som behöver sin stolthet över sin son. För att övht. orka leva vidare. Vi kan inte begära något av anhöriga. Dom lever i kaos.
Det står inte i kontrast till att allmänheten får insyn i utredningen. Det värsta ,mest otänkbara har redan hänt. Vad skulle rimligen vara värre?