2019-02-24, 11:45
Medlem
CheckEngines avatar
Hej!
Har en del tider från rallysträckor som jag skulle vilja räkna ut och det är viktigt att totalsumman blir ganska exakt i slutändan, alltså ingen avrundning. Tar för lång tid för mig att räkna huvudräkning så undrar om det finns någon form av tidskalkylator som man kan addera och räkna ut dessa tider med?
Blir ju fel om jag räknar på en vanlig kalkylator. Räknar alltså minut, sekunder och hundradelar.

Om jag t ex vill plussa ihop sträcktiderna: 05:15.101 - 01:55.250 - 02:44.766
När sekunderna går över 60 så måste även minutantalet ändras vilket gör att det blir knepigt med en vanlig räknare. Finns det någon app eller liknande som man kan plussa ihop dessa split tider snabbt och smidigt?

Tack på förhand!
Citera
2019-02-24, 12:08
Medlem
skunkjobbs avatar
Jag tror det blir bäst att göra det i Excel. Jag kollade men har man angivit att det är formatet "Tid" så tar den bara hela sekunder. Här finns tips om hur man ställer in för att Excel ska hantera hundradels sekunder också: https://excel.tips.net/T003085_Formatting_for_Hundredths_of_Seconds.html
Citera
2019-02-24, 13:57
Medlem
Eftersom det bara är addition så är det inte jättesvårt på en billig kalkylator heller:
  1. Lägg först ihop alla minutsiffrorna (dvs utan sekunder o hundradelar)
  2. Multiplicera med 60
  3. Lägg till alla sekunder med delar efter kommatecken
  4. Nu kan du läsa av (anteckna) decimalerna efter kommat om du vill
  5. Spara i kalkylatorns minnesregister (M+ tangenten) - Eller skriv av alltihop
  6. Dividera med 60
  7. Nu kan du läsa av hela minuter (strunta i decimaler)
  8. Rensa med C-tangenten
  9. Multiplicera hela minuter med 60 och dra ifrån det som ligger i MR-registret
  10. Nu kan du läsa av antalet hela sekunder (strunta i minustecken och decimaler)
Citera
2019-02-24, 14:25
Medlem
CheckEngines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Eftersom det bara är addition så är det inte jättesvårt på en billig kalkylator heller:
  1. Lägg först ihop alla minutsiffrorna (dvs utan sekunder o hundradelar)
  2. Multiplicera med 60
  3. Lägg till alla sekunder med delar efter kommatecken
  4. Nu kan du läsa av (anteckna) decimalerna efter kommat om du vill
  5. Spara i kalkylatorns minnesregister (M+ tangenten) - Eller skriv av alltihop
  6. Dividera med 60
  7. Nu kan du läsa av hela minuter (strunta i decimaler)
  8. Rensa med C-tangenten
  9. Multiplicera hela minuter med 60 och dra ifrån det som ligger i MR-registret
  10. Nu kan du läsa av antalet hela sekunder (strunta i minustecken och decimaler)
Så med andra ord kan jag göra såhär: (05:06.164 - 01:52.996 - 02:48.454) då får jag 8 minuter, sedan plussar jag sekunderna och får 106 och tar minus 60 så får jag 46 (och lägger till en minut). Jag har nu 9 minuter och 46 sekunder. Sedan räknar jag hundradelarna och får sammanlagt 1614 (lägger till en sekund). Då blir alltså den totala tiden av detta 9 minuter, 47 sekunder och 614 hundradelar (09:47.614). Har jag räknat rätt?
Citera
2019-02-25, 06:52
Medlem
Även en förhållandevis enkel miniräknare som Casio fx-82 klarar att räkna sexagesimalt.
https://youtu.be/veZtv8PF24s?t=6m26s
Citera
2019-02-25, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CheckEngine
Så med andra ord kan jag göra såhär: (05:06.164 - 01:52.996 - 02:48.454) då får jag 8 minuter, sedan plussar jag sekunderna och får 106 och tar minus 60 så får jag 46 (och lägger till en minut). Jag har nu 9 minuter och 46 sekunder. Sedan räknar jag hundradelarna och får sammanlagt 1614 (lägger till en sekund). Då blir alltså den totala tiden av detta 9 minuter, 47 sekunder och 614 hundradelar (09:47.614). Har jag räknat rätt?
Ja.
Citera
2019-02-25, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CheckEngine
Hej!
Har en del tider från rallysträckor som jag skulle vilja räkna ut och det är viktigt att totalsumman blir ganska exakt i slutändan, alltså ingen avrundning. Tar för lång tid för mig att räkna huvudräkning så undrar om det finns någon form av tidskalkylator som man kan addera och räkna ut dessa tider med?
Blir ju fel om jag räknar på en vanlig kalkylator. Räknar alltså minut, sekunder och hundradelar.

Om jag t ex vill plussa ihop sträcktiderna: 05:15.101 - 01:55.250 - 02:44.766
När sekunderna går över 60 så måste även minutantalet ändras vilket gör att det blir knepigt med en vanlig räknare. Finns det någon app eller liknande som man kan plussa ihop dessa split tider snabbt och smidigt?

Tack på förhand!

Går det inte med en ”timmar, minuter, sekunder” kalkylator till det här? Om du vill ha med tiondelar och hundradelar så blandar du bara in det i sekund-spalten, typ,, ”3.175”(3 sekunder, 1 tiondel, 7 hundradelar och 5 tusendelar av en sekund)
https://www.dollartimes.com/calculators/hours-minutes-calculator.htm
Citera
2019-02-25, 18:03
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nummer-1
Går det inte med en ”timmar, minuter, sekunder” kalkylator till det här? Om du vill ha med tiondelar och hundradelar så blandar du bara in det i sekund-spalten, typ,, ”3.175”(3 sekunder, 1 tiondel, 7 hundradelar och 5 tusendelar av en sekund)
https://www.dollartimes.com/calculators/hours-minutes-calculator.htm
Den funkar ju fint och klarar att man skriver 70 s lika väl som 1 min 10 s och även decimaler, bara man använder punkt istället för komma som på alla amerikanska sidor.

Subtraktion verkar det vara sämre ställt med men det kanske TS klarar sig utan.
Citera
2019-02-25, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Den funkar ju fint och klarar att man skriver 70 s lika väl som 1 min 10 s och även decimaler, bara man använder punkt istället för komma som på alla amerikanska sidor.

Subtraktion verkar det vara sämre ställt med men det kanske TS klarar sig utan.

En smart och enkel lösning faktiskt, och att man kan lägga till och ta bort rader efter behov(Add Row, X) var riktigt välgenomtänkt…
Sen går det visst att fuska sig till subtraktion också genom att ha minustecken före siffrorna typ -1 Hours, -1 minutes, -3 sekunds.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in