2019-02-25, 17:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Sant. Söndercurlade med en tro på sin egen unikhet & duglighet, där i princip allt i hela välden kan bli ditt utan att du behöver anstränga dig. Framgången väntar runt hörnet, för du är så speciell & fantastisk & har blivit itutad att du är världsbäst.

Krocken med verkligheten blir nog rätt tung när du kommer ut från någon idiotutbildning, med stora studieskulder, för att hamna på något meningslöst bemanningsjobb, som knappt hade krävt fullgjort mellanstadium. Med en lön som gör att du inte kan flytta hemifrån.

+1

Det absolut värsta man kan göra som förälder är att lura sina barn att de är bättre än vad de är eftersom det motarbetar utvecklingen.

Det finns ju hur många som helst idag som man hör om som tror att de direkt ska bli VD för att de studerat ekonomi under 3 år.

Sojaböner kan väll också vara en orsak...
Citera
2019-02-25, 17:13
Medlem
Normalsaltatsockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deballerur
Här har vi en grammatiknazist som kände sig lite sårad. Inget svar på sak, bara tomma påhopp..
Vem kommer från mes generationen här egentligen? ska vi ta en diskussion öga mot öga istället?
Det är svar på sak, och bevisligen på en nivå över de som fortfarande går med knogarna i backen.
Citera
2019-02-25, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nordicwrath
Eller så vänder vi på det:
De har haft fruktansvärt dåliga föräldrar. Är 70-80-talister de sämsta föräldrarna i historien?
Inte i historien kanske men vi hade kunnat varit bättre förebilder. Som människa som haft en mängd olika former av problem (socioekonomiska, gränsen till missbruk, psykisk ohälsa, bostadslöshet osv) är jag djupt chockerad över hur illa min generation skött sig utan problem. När jag sedan ser på olika tv-program (reality shower etc som visar människor i samhället) inser jag att jag i utanförskap faktiskt uppträtt och uppträder mycket bättre än många andra som knappast varit i närheten av mitt livs påfrestningar. I det här samhället är jag inte "sjuk" utan snarare friskare än många andra.

Konsekvenserna av att människor uppträder som om de skulle haft värre omständigheter i livet än en annan, kan aldrig bli bra när man skaffar barn. Jag avstod eftersom barn behöver stabilitet, närvarande vuxna etc och jag tror allvarligt talat att det kan vara lika skadligt att ha föräldrar som ska förverkliga dem själva och som mest är "kompisar" till sina barn, som att ha en förälder med psykisk ohälsa och sociala problem.

Jag såg ett klipp från Rask där en 16-åring full av självhävdelse utmanade honom och skulle sätta honom på plats och mamman hade inte mycket pondus inför grabben. Jag själv som kommer från en dysfunktionell familj sedan några generationer kan lova att ingen av mina syskon hade vågat utmana en vuxen i luren och mig bredvid när de var 16 och oavsett vad de haft för dåliga odds så rätar de ut sig hos den ena efter den andra som i vuxna åldrar tar sig över alla egna hinder. De är överlevare och inte bråkstakar. Men vad händer med ungar som inte lär sig att gå ut i livet och visa grundläggande respekt? När motgångar slår dem till botten, kommer de knäckas därnere. Lär man sig hänsyn och respekt som att ta hand om andra människor kan man i sina mörkaste stunder, ha ork bara av att ha gemenskapen till andra människor.

Jag skäms definitivt över min generation och hur illa vi skött oss. Absolut så är många problem resultat av 70 och 80- talisterna. Självupptagna skitstövlar kan inte lära andra människor att fungera.
Citera
2019-02-25, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Presentpapper
Aftonbladet skriver att personer födda på 1990-talet stod för 26 procent av besöken på landets psykiatriska akutmottagningar förra året. De hänvisar till siffror från Socialstyrelsens patientregister.

Varför är det på det här viset? Det som är intressant är att typen av psykisk ohälsa skiljer sig tydligt generellt mellan folk födda på 70-80-tal och 90-talister.

Källa:
https://www.aftonbladet.se/a/L0VMxP?refpartner=link_copy_app_share

Hur kan det skilja sig så mycket mellan åldersgrupper? Tror ni psykisk ohälsa och kriser är vanligare idag med social media och dylikt?

Idag har media lagt ihop all psykiskt ohälsa i en och samma grupp. Så de med psykiatrisk diagnos blir utträngda från mottagningarna
Citera
2019-02-25, 17:19
Medlem
Enzymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neida
Det är väl ett välkänt faktum att psykoser vanligtvis debuterar i 20-årsåldern. På 90 talet var sannolikt 70-talister överrepresenterade.

Detta! Helt enkelt dags för nästa generation att ta en vända på psyk.
Citera
2019-02-25, 17:31
Medlem
fittas avatar
Kan det ha att göra med att övergången från 90-tal till 00-tal varit så komplex och att det skett många stora förändringar i våra liv under denna period? Alltså sättet vi lever på och interagerar med andra bland annat. Ett överflöd av information osv.

Denna övergång från 90-tal till 00-tal upplevde visserligen alla som levde då, även 60, 70, 80-talister MEN dom var mer färdigutvecklade under själva övergången och klarade därför av den, och tog därför inte skada.

90-talister var inte färdigutvecklade under övergången till dagens moderna samhälle, och har därför inte kunnat hantera det lika bra... det har skapat osäkerhet och förvirring. Man föddes i en tid och lever nu i en annan som känns främmande den man föddes till.
Citera
2019-02-25, 17:42
Medlem
fittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gulgul
Tror det beror på samhällsutvecklingen i stort. 90-talister är oroade över sin framtid i ett land som håller på att förfalla. Deras undermedvetna är skräckslagen för den undergång som närmar sig. Paniken har en konkret orsak men 90-talisterna är så indoktrinerade att de har svårt att identifiera denna simpla orsak.

Citat:
Ursprungligen postat av OriginalBiceps
Finns massa orsaker.

Testosteron i män har halverats på 50 år och går mer 1% om året i snitt. Gissa vad det gör för mäns mentala hälsa.

Lägg sen till övervikten som är väl utbredd i alla åldrar idag. Mycket fett leder till hormon-obalans. Gäller både kvinnor och män.

Folk rör sig knappt, alla ämnen i plast, smink och dylikt som påverkar vårat endokrina system.

De som är födda tidigare säg <70 hann komma igenom sin kritiska ungdom innan halterna av dessa ämnen hade hunnit ackumulerats atmosfären därför mår de generellt bättre.

Tex har en nyfödd bebis idag alldeles för höga värden av PCB och dioxiner än vad som anses "säkert". Dessa har bebisen ärvt av modern.

Modern kan ha nivåer som anses "okej" men eftersom massan på barnet är så lågt så blir koncentrationen högre. Detta är alltså i barnets mest känsliga utvecklingsfas.

Sen en sån sak som att gravida som tar Alvedon / Ipren eller om man ger Alvedon / Ipren frekvent till manliga barn så sänker man deras testosteron och spermiekvalite för livet.

För vuxna män gäller samma sak, men det håller i sig ungefär 1 vecka istället eftersom man är färdigutvecklad.

Dessa två svar är antagligen så nära sanningen man kan komma.

Förvirring och dåliga vanor under en KRITISK period i 90-talistens utvecklingsprocess.
Citera
2019-02-25, 18:01
Medlem
Presentpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OriginalBiceps
Finns massa orsaker.

Testosteron i män har halverats på 50 år och går mer 1% om året i snitt. Gissa vad det gör för mäns mentala hälsa.

Lägg sen till övervikten som är väl utbredd i alla åldrar idag. Mycket fett leder till hormon-obalans. Gäller både kvinnor och män.

Folk rör sig knappt, alla ämnen i plast, smink och dylikt som påverkar vårat endokrina system.

De som är födda tidigare säg <70 hann komma igenom sin kritiska ungdom innan halterna av dessa ämnen hade hunnit ackumulerats atmosfären därför mår de generellt bättre.

Tex har en nyfödd bebis idag alldeles för höga värden av PCB och dioxiner än vad som anses "säkert". Dessa har bebisen ärvt av modern.

Modern kan ha nivåer som anses "okej" men eftersom massan på barnet är så lågt så blir koncentrationen högre. Detta är alltså i barnets mest känsliga utvecklingsfas.

Sen en sån sak som att gravida som tar Alvedon / Ipren eller om man ger Alvedon / Ipren frekvent till manliga barn så sänker man deras testosteron och spermiekvalite för livet.

För vuxna män gäller samma sak, men det håller i sig ungefär 1 vecka istället eftersom man är färdigutvecklad.

Intressant! Tror du är inne på rätt spår även om jag tänker att många män med mycket testoteron lider i det tysta. Men jo visst ligger det mycket i det du säger.

Citat:
Det är väl ett välkänt faktum att psykoser vanligtvis debuterar i 20-årsåldern. På 90 talet var sannolikt 70-talister överrepresenterade.

Detta är korrekt. Det kan mycket väl spela in en hel del.
Citera
2019-02-25, 18:13
Medlem
youkindofwantits avatar
Finns en hel del problem. Jag hade psykiska problem som yngre, nu med perspektiv vill jag säga att följande är problemen i Sverige.
1. Den begränsade yttrandefriheten. Det är deprimerande att inte kunna uttrycka vad du tänker, tycker och känner. Försök säg att invandrare är överrepresenterade i brott, att det är fel att vara tjock eller okej att tjäna pengar utan att bli bemött med hat. Känner en person som juridiskt bytte kön och jag tror starkt att det en stor anledning är vänstermorsan som förtryckt hans tankar från dag 1. Pappan i den familjen är en riktig toffel.
2. Vi ska tycka synd om allt och alla. Den ena ska vara mer förtryckt än den andra och det skapar ett samhälle där alla vill vara längst ned på totempålen för att få suga på tutten.
3. Ingen allmän värnplikt de senaste 10 åren. Det bidrar.
4. Det dåliga och lögnaktiga ledarskapet från politiker och media. Jag ser dessa två grupper som folk med grupper med starkast social makt i Sverige. När folk inte förstår varför de agerar som de gör, agerar med dubbelmoral och ljuger så sprider det sig till befolkningen. De unga har blivit intutade lögn efter lögn. Hela min gymnasietid kantades av feministiskt tänk där varenda nationella prov handlade om att kvinnor var så jäkla bra och att män var lata, mansgrisande idioter. Lögner föder förvirring som föder olycka. Vi mår bra av ärlighet.
5. Alla felaktiga diagnoser. Få barnet att hålla käften än att diagnostisera varenda ungjävel med adhd, bipolaritet och dittan dattan. Tuta i dem istället att det är bara att acceptera kortet man fått delat till sig och att man nu ska göra det bästa utav situationen.

Man kan analysera varför det blivit så, det kan man ta en annan gång. Framför allt måste vi dock värna för individens frihet att uttrycka sig tillsammans med att förklara att världen är en jobbig plats om man tillåter den att vara jobbig.
Citera
2019-02-25, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av youkindofwantit
Finns en hel del problem. Jag hade psykiska problem som yngre, nu med perspektiv vill jag säga att följande är problemen i Sverige.
1. Den begränsade yttrandefriheten. Det är deprimerande att inte kunna uttrycka vad du tänker, tycker och känner. Försök säg att invandrare är överrepresenterade i brott, att det är fel att vara tjock eller okej att tjäna pengar utan att bli bemött med hat. Känner en person som juridiskt bytte kön och jag tror starkt att det en stor anledning är vänstermorsan som förtryckt hans tankar från dag 1. Pappan i den familjen är en riktig toffel.
2. Vi ska tycka synd om allt och alla. Den ena ska vara mer förtryckt än den andra och det skapar ett samhälle där alla vill vara längst ned på totempålen för att få suga på tutten.
3. Ingen allmän värnplikt de senaste 10 åren. Det bidrar.
4. Det dåliga och lögnaktiga ledarskapet från politiker och media. Jag ser dessa två grupper som folk med grupper med starkast social makt i Sverige. När folk inte förstår varför de agerar som de gör, agerar med dubbelmoral och ljuger så sprider det sig till befolkningen. De unga har blivit intutade lögn efter lögn. Hela min gymnasietid kantades av feministiskt tänk där varenda nationella prov handlade om att kvinnor var så jäkla bra och att män var lata, mansgrisande idioter. Lögner föder förvirring som föder olycka. Vi mår bra av ärlighet.
5. Alla felaktiga diagnoser. Få barnet att hålla käften än att diagnostisera varenda ungjävel med adhd, bipolaritet och dittan dattan. Tuta i dem istället att det är bara att acceptera kortet man fått delat till sig och att man nu ska göra det bästa utav situationen.

Man kan analysera varför det blivit så, det kan man ta en annan gång. Framför allt måste vi dock värna för individens frihet att uttrycka sig tillsammans med att förklara att världen är en jobbig plats om man tillåter den att vara jobbig.
Om det där är orsakerna förstod jag precis uttrycket med snöflingor.
Citera
2019-02-25, 18:34
Medlem
happilappis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inkommer
Skitsnack. Ja, föräldrarna ska inte tillåta sina ungar att spendera 90% av sin vakna tid på sociala medier. Det finns ingen anledning för ungar att ha mobiltelefon heller. Det gick bra, hyffsat i alla fall, innan varenda unge sprang runt med mobiltelefoner och surfplattor. Nu går det inte så bra. Ge du dina ungar mobiltelefoner och surfplattor så dom kan ägna sig åt sociala medier istället för livet och låt dom bli psykfall som tar livet av sig.

Och dom lär ju inte alls bli skapligt mobbade eller utanför när dom inte har någon aning om dom nya coola trenderna eller dom nya coola vlogs som läggs upp som alla andra pratar om.
Citera
2019-02-25, 18:36
Medlem
Citat:
Tror du att alla, eller ens de flesta, på en psykakut har psykos?

Men visst, det är inte så konstigt att de som är yngst på en psykakut oftare inte har diagnos. Sen har det blivit så jävla mycket vanligare att prata om "psykisk ohälsa", ångest och utmattning nu för tiden. Folk blir utbrända över en månads sommarjobb, vafan är det som händer...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in