Citat:
Ursprungligen postat av
nordicwrath
Eller så vänder vi på det:
De har haft fruktansvärt dåliga föräldrar. Är 70-80-talister de sämsta föräldrarna i historien?
Inte i historien kanske men vi hade kunnat varit bättre förebilder. Som människa som haft en mängd olika former av problem (socioekonomiska, gränsen till missbruk, psykisk ohälsa, bostadslöshet osv) är jag djupt chockerad över hur illa min generation skött sig utan problem. När jag sedan ser på olika tv-program (reality shower etc som visar människor i samhället) inser jag att jag i utanförskap faktiskt uppträtt och uppträder mycket bättre än många andra som knappast varit i närheten av mitt livs påfrestningar. I det här samhället är jag inte "sjuk" utan snarare friskare än många andra.
Konsekvenserna av att människor uppträder som om de skulle haft värre omständigheter i livet än en annan, kan aldrig bli bra när man skaffar barn. Jag avstod eftersom barn behöver stabilitet, närvarande vuxna etc och jag tror allvarligt talat att det kan vara lika skadligt att ha föräldrar som ska förverkliga dem själva och som mest är "kompisar" till sina barn, som att ha en förälder med psykisk ohälsa och sociala problem.
Jag såg ett klipp från Rask där en 16-åring full av självhävdelse utmanade honom och skulle sätta honom på plats och mamman hade inte mycket pondus inför grabben. Jag själv som kommer från en dysfunktionell familj sedan några generationer kan lova att ingen av mina syskon hade vågat utmana en vuxen i luren och mig bredvid när de var 16 och oavsett vad de haft för dåliga odds så rätar de ut sig hos den ena efter den andra som i vuxna åldrar tar sig över alla egna hinder. De är överlevare och inte bråkstakar. Men vad händer med ungar som inte lär sig att gå ut i livet och visa grundläggande respekt? När motgångar slår dem till botten, kommer de knäckas därnere. Lär man sig hänsyn och respekt som att ta hand om andra människor kan man i sina mörkaste stunder, ha ork bara av att ha gemenskapen till andra människor.
Jag skäms definitivt över min generation och hur illa vi skött oss. Absolut så är många problem resultat av 70 och 80- talisterna. Självupptagna skitstövlar kan inte lära andra människor att fungera.