Citat:
Ursprungligen postat av
OriginalBiceps
Finns massa orsaker.
Testosteron i män har halverats på 50 år och går mer 1% om året i snitt. Gissa vad det gör för mäns mentala hälsa.
Lägg sen till övervikten som är väl utbredd i alla åldrar idag. Mycket fett leder till hormon-obalans. Gäller både kvinnor och män.
Folk rör sig knappt, alla ämnen i plast, smink och dylikt som påverkar vårat endokrina system.
De som är födda tidigare säg <70 hann komma igenom sin kritiska ungdom innan halterna av dessa ämnen hade hunnit ackumulerats atmosfären därför mår de generellt bättre.
Tex har en nyfödd bebis idag alldeles för höga värden av PCB och dioxiner än vad som anses "säkert". Dessa har bebisen ärvt av modern.
Modern kan ha nivåer som anses "okej" men eftersom massan på barnet är så lågt så blir koncentrationen högre. Detta är alltså i barnets mest känsliga utvecklingsfas.
Sen en sån sak som att gravida som tar Alvedon / Ipren eller om man ger Alvedon / Ipren frekvent till manliga barn så sänker man deras testosteron och spermiekvalite för livet.
För vuxna män gäller samma sak, men det håller i sig ungefär 1 vecka istället eftersom man är färdigutvecklad.
Jag tvivlar på detta är orsaken eftersom jag ser hur 90-talister uppfödda i normala hem, ofta på mindre orter mår hur bra som helst. Dessutom mår männen mycket bättre än kvinnorna.
Jag tror sociala medier och färre trygga relationer är en viktig orsak. Även ökade krav på kvinnor och medier som jobbar för att ge unga dåligt samvete.
Förr i världen hade de flesta ett stabilt kompisgäng och en familj att umgås med. Omsättningen på umgänget är mycket större idag och folk blir utvärderade, byter ut och blir utbytta.