2019-02-25, 11:06
Medlem
Jag har hört ett antal gånger att en stor anledning till att män ofta hoppar av ambitiösa projekt i stil med universitetsutbildningar och liknande tydligen ska vara för att det sägs att ambitiösa killar "mansplainar" och "symboliserar ett tyranniskt patriarkat", bara för att de har höga ambitioner.
Jordan Peterson tog upp den saken för ett tag sen i den här videon, mellan 8:07-9:08:

https://www.youtube.com/watch?v=kZdZx7cA86Q&t=8m7s

Vad har ni för åsikter om detta?
Jag är själv en vit, maskulin man som studerar Teknisk Fysik, och vad mig anbelangar så får militantfeministerna gnälla hur mycket de vill över att jag är en "vit privilegiad man" och liknande trams, det ger väl jag fan i - jag befattar mig överhuvudtaget inte med såna människor, jag tycker mest att det där beteendet är ren komedi.
Okej, coolt, jag är väl en vit cis-man som mansplainar överallt när jag studerar under dagarna då - vi säger så.
Under tiden så tänker jag studera och klättra uppåt i karriären, för det är jag värd.
Senast redigerad av Mikael861 2019-02-25 kl. 11:12.
Citera
2019-02-25, 14:26
Medlem
Hedemora86s avatar
"Färdas ljus alltid i ljusets hastighet"...

Nej, man kallar det för ljusets hastighet av samma anledning som man kallar 1000 för kilo. Egentligen så kan ju kilo vara vad som helst. Min katt väger faktiskt 910kg, fast vågen visar 4kg.

Förresten så låter sig bara oskulder/cucks påverkas av feminister. Ska ni byta världsbild bara för att en kvinna säger det? Hur desperat för fitta kan man vara?
Citera
2019-02-25, 21:20
Medlem
Cykeltutas avatar
Jag står själv i begrepp att byta utbildning eftersom jag går en genus-infekterad samhälls”vetenskaplig” sådan. Det blir för jobbigt för själen att antingen vara den obekväma, jobbiga ifrågasättaren på föreläsningar, och att typ hälften av kurslitteraturen på ett eller annat sätt har fokus på identitetspolitik och pk-snyft, varvid även en stor del av tentorna går ut på detta. Inga problem betygsmässigt (har genomgående dragit in vg trots en uppkäftig ton i tentorna) men det blir påfrestande, dessutom så funkar det inte att ducka eller käfta emot under varenda vidrigt grupparbete samtidigt som jag vägrar framföra saker jag inte tror på.
Därför byter jag helt enkelt utbildning. Rekommenderar ingen med integritet att läsa något samhälls”vetenskapligt”.
Citera
2019-02-25, 21:32
Medlem
Iradeorums avatar
TS har helt rätt inställning. Det är bara hanrejer och andra omanliga halvfigurer som låter sig påverkas av feminister. Håna och förnedra feminister istället om de ägnar sig åt sina marxistfasoner.
Citera
2019-02-25, 21:46
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
TS har helt rätt inställning. Det är bara hanrejer och andra omanliga halvfigurer som låter sig påverkas av feminister. Håna och förnedra feminister istället om de ägnar sig åt sina marxistfasoner.

Fast då blir du också påverkad, genom att håna. De sitter innanför skinnet på dig.
Citera
2019-02-25, 21:47
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikael861
Jag har hört ett antal gånger att en stor anledning till att män ofta hoppar av ambitiösa projekt i stil med universitetsutbildningar och liknande tydligen ska vara för att det sägs att ambitiösa killar "mansplainar" och "symboliserar ett tyranniskt patriarkat", bara för att de har höga ambitioner.
Jordan Peterson tog upp den saken för ett tag sen i den här videon, mellan 8:07-9:08:

Jag är själv en vit, maskulin man som studerar Teknisk Fysik, och vad mig anbelangar så får militantfeministerna gnälla hur mycket de vill över att jag är en "vit privilegiad man" och liknande trams, det ger väl jag fan i - jag befattar mig överhuvudtaget inte med såna människor, jag tycker mest att det där beteendet är ren komedi.
Okej, coolt, jag är väl en vit cis-man som mansplainar överallt när jag studerar under dagarna då - vi säger så.
Under tiden så tänker jag studera och klättra uppåt i karriären, för det är jag värd.

Jag har inte hört detta en enda gång och jag känner åtskilliga män som utbildat sig fint och har karriärer. Inte skäms de ett dugg för detta!
Citera
2019-02-26, 01:52
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:

Det är utpressning och ett tillskansande av makt och allmänna medel.
Det här är människor du absolut inte vill, ska ha den makten.
Citera
2019-02-26, 07:54
Medlem
Sir Dwains avatar
Det är knappast något som händer, lyssna inte på Jordan Peterson, av någon konstig anledning verkar han inte ha någon koll alls på lärosäten.

(Eventuellt går han att lyssna på när han pratar psykologi, det kan jag inte avgöra, men sakerna som gjort honom populär är oftast rent svammel.)
Citera
2019-02-26, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Det är knappast något som händer, lyssna inte på Jordan Peterson, av någon konstig anledning verkar han inte ha någon koll alls på lärosäten.

(Eventuellt går han att lyssna på när han pratar psykologi, det kan jag inte avgöra, men sakerna som gjort honom populär är oftast rent svammel.)
Tror inte att Jordan Peterson skulle vara så dum att han gör starka självsäkra uttalanden om någonting utan att vara det minsta påläst om den saken.
Jag har aldrig sett honom "bli ställd emot väggen" på det sättet, han har alltid något motargument till allting.

Såvitt jag har förstått det så sker den här typen av avhoppanden främst inom socialvetenskapen i Kanada, och förmodligen till mindre grad i andra delar av världen.
Citera
2019-02-26, 11:01
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Tror inte att Jordan Peterson skulle vara så dum att han gör starka självsäkra uttalanden om någonting utan att vara det minsta påläst om den saken.
Jag har aldrig sett honom "bli ställd emot väggen" på det sättet, han har alltid något motargument till allting.

Såvitt jag har förstått det så sker den här typen av avhoppanden främst inom socialvetenskapen i Kanada, och förmodligen till mindre grad i andra delar av världen.

Har du inte hört hans trams om hur universiteten är fyllda av marxister? Han säger mer skräp än icke-skräp.
Citera
2019-02-26, 11:21
Medlem
mendokses avatar
Jag tror grundproblemet ligger på en mer generell och diffus nivå. Inte att någon hoppar av universitetet för att feminister säger någonting.
Problemet tror jag är att män inte längre blir uppfostrade till att prestera. Även om det har minskat en det har det under många år varit mycket i media om att lyfta fram kvinnor, att män ska lämna plats för kvinnor, att vi måste öka andelen kvinnor i mansdominerade yrken o.s.v.
Detta tror jag är direkt skadligt för unga män att höra konstant.
Om en enda man "lämnar plats" för en kvinna är det en jävla tragedi. Varför ska hans liv och framgång vara mindre värt för att han fötts med fel kön?
Istället borde vi lära unga män att ta för sig, inte backa för någon och att totalt köra över alla som står i deras väg så att vi lämnar utrymme för män att prestera för samhällets bästa.
Om inga positiva och konstruktiva vägar för mäns ambitioner kommer finnas tillgängliga kommer det utmynna i destruktivitet och kriminalitet, eller kanske värst av allt; apati.
Senast redigerad av mendokse 2019-02-26 kl. 11:28.
Citera
2019-02-26, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Har du inte hört hans trams om hur universiteten är fyllda av marxister? Han säger mer skräp än icke-skräp.
Fel kan han givetvis ha i vissa saker, men det går inte att förneka att han har haft en enormt stor betydelse för människors psykiska hälsa - det är ju därför som folk konstant tackar honom för att han har gett dem råd om olika saker i livet och fört dem "på rätt spår".
Och det är ju inte så underligt, han är ju trots allt professionell psykolog och terapeut - det är en del av hans jobb att hjälpa människor.

Citat:
Ursprungligen postat av mendokse
Jag tror grundproblemet ligger på en mer generell och diffus nivå. Inte att någon hoppar av universitetet för att feminister säger någonting.
Problemet tror jag är att män inte längre blir uppfostrade till att prestera. Även om det har minskat en det har det under många år varit mycket i media om att lyfta fram kvinnor, att män ska lämna plats för kvinnor, att vi måste öka andelen kvinnor i mansdominerade yrken o.s.v.
Detta tror jag är direkt skadligt för unga män att höra konstant.
Om en enda man "lämnar plats" för en kvinna är det en jävla tragedi. Varför ska hans liv och framgång vara mindre värt för att han fötts med fel kön?
Istället borde vi lära unga män att ta för sig, inte backa för någon och att totalt köra över alla som står i deras väg så att vi lämnar utrymme för män att prestera för samhällets bästa.
Om inga positiva och konstruktiva vägar för mäns ambitioner kommer finnas tillgängliga kommer det utmynna i destruktivitet och kriminalitet, eller kanske värst av allt; apati.
Jag tänker också så här att om en man ska "lämna plats" för en kvinna så är ju det snarare en förolämpning emot kvinnor, eftersom det antyder att kvinnor bara kan lyckas i livet om männen ger dem gratischanser.

Så redan där blir det lite fail.
Senast redigerad av Mikael861 2019-02-26 kl. 12:47.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in