2019-02-24, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherry.
Uppdatering i min huvudsaksfråga. Om man även tar multivitamin, fungerar det då tror du?
Äter du dåligt så att säga så behöver du kosttillskott. Men för att få i dig andra ämnen tex flavonoider och fibrer så kan man inte leva på piller. Försök få i dig någon frukt och grönsak dagligen. Även nyttiga fetter.
Citera
2019-02-24, 18:22
Medlem
eremitkraftans avatar
Ägg ligger bra till. Manna?
Citera
2019-02-24, 18:34
Medlem
.diyus avatar
Citat:
Faktiskt något jag funderat på. Vet att ägg är en av de mesta näringsrika matvarorna, och borde gå att trycka ner. Kanske till och med svälja rått? (Eller får man salmonella och dör då?)
Man kan inte ta upp allt protein om det är rått. Folk brukar blanda i råa ägg i smoothies men känns bortkastat.

Gör omelett, stek eller koka och ät.

Ja, komplettera med multivit om du måste.

En idé är ju en smoothie. Mixa havregryn, linfrön, kvarg, mjölk och ev lite proteinpulver för om du äter så lite kommer musklerna antagligen fötvina. Ha i bär för vitaminer. Ägg vid sidan om kanske?
Citera
2019-02-24, 18:41
Medlem
cherry.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .diyu
Man kan inte ta upp allt protein om det är rått. Folk brukar blanda i råa ägg i smoothies men känns bortkastat.

Gör omelett, stek eller koka och ät.

Ja, komplettera med multivit om du måste.

En idé är ju en smoothie. Mixa havregryn, linfrön, kvarg, mjölk och ev lite proteinpulver för om du äter så lite kommer musklerna antagligen fötvina. Ha i bär för vitaminer. Ägg vid sidan om kanske?

Mycket bra idéer, tack, du är en stjärna. Att blanda saker är ju en mycket bra idé, och det hade jag ju tänkte göra, men tänkte bara mest vad som är mest värt att blanda. Smör, potatis och ägg har jag hört nu då, och det låter smart. Sedan blir det nog en multivitamin på det. Tack!
Citera
2019-02-24, 18:45
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Satt här och funderade. Jag måste få detta att fungera. Jag går på medicin som gör att jag har stora problem med att få i mig mat. Jag kan knappt ens tvinga ner något. Detta gör att jag typ inte äter överhuvudtaget, och det är ju inte hållbart. Och nej, försök inte ens säga "byt medicin" eller liknande, för det kommer inte hända. Vänligen håll er bara till frågan.

Så nu undrar jag, vad tänker ni är det lättaste och bästa livsmedlet att leva på, om man måste? Jag måste ju få i mig någonting. Så, kom med förslag. Gärna så snabbt och lätt som möjligt, då att äta måltider eller liknande bara inte kommer gå. Näringsrikt såklart, något man kan hålla sig relativt frisk på. Tack!

Uppdatering: Ännu har vi riktigt smör eller riktigt grädde, potatis och ägg som de bästa alternativen, och med lite research gjorde låter det viktigt. Så typ mosa potatis, blanda med ägg och smör och halsa!

Näringsdryck:

https://www.apotea.se/naringsdryck?gclid=CjwKCAiAnsnjBRB6EiwATkM1XuUa4Yi fii7jJaUjkESydkTrLPD2QMewxzeaa-iG97EsRCXx2T1CCBoCX QwQAvD_BwE

Läs vilka som är fullvärdiga.

Du kan leva på dem och må bra.

Är ju snabbt och lätt också.
Citera
2019-02-24, 18:53
Medlem
Eko-Krigarens avatar
Citat:
Mycket bra idéer, tack, du är en stjärna. Att blanda saker är ju en mycket bra idé, och det hade jag ju tänkte göra, men tänkte bara mest vad som är mest värt att blanda. Smör, potatis och ägg har jag hört nu då, och det låter smart. Sedan blir det nog en multivitamin på det. Tack!

Det där kommer vara svårt att få i sig i längden, det kommer bli vidrigt efter ett tag och jobbigt att få i sig. Du vill kunna dricka din näring om du har svårt att äta.

Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Näringsdryck:....

Som Lady Cinderbottom säger så är någon form av näringsdryck troligtvis det lämpligaste. Välj en fullvärdig och ta den som smakar godast. Soylent är ett exempel på en sådan drink.

Med hopp om bättring
Eko Krigaren
Citera
2019-02-24, 19:08
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Gör smoothies. Du kan blanda i frukter, bär, lite fetare yoghurt, grädde, müsli, nötter och sen dricka allt. Nu är det ju flera livsmedel, men det blir en dryck som lätt slinker ner.

https://www.clasohlson.com/se/Blender-2-Go/44-1994

Men ägg är annars ett bra alternativ på ett bra livsmedel.
Citera
2019-02-24, 19:10
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Näringsdryck:

https://www.apotea.se/naringsdryck?gclid=CjwKCAiAnsnjBRB6EiwATkM1XuUa4Yi fii7jJaUjkESydkTrLPD2QMewxzeaa-iG97EsRCXx2T1CCBoCX QwQAvD_BwE

Läs vilka som är fullvärdiga.

Du kan leva på dem och må bra.

Är ju snabbt och lätt också.

Har man en sjukdom som gör att man har svårt att få i sig näring kan man få den typen av näringsdryck på recept.
Citera
2019-02-24, 20:00
Medlem
jackflashs avatar
Läste någonstans att om vi bara skall överleva på två livsmedel så är det ägg och apelsin. Du överlever men hur kul är det?
Citera
2019-02-24, 20:01
Medlem
Näringstät mat, t.ex:

Ägg
Makrill
Muskelkött
Lever/inälvsmat

Ägg och makrill innehåller mycket fett. Om du fokuserar på kött/inälvsmat kan det vara en god idé att få i sig energi genom t.ex. smör.

Men ska man välja enbart ett livsmedel är nog ägg mest mångsidigt.

Grönsaker känns helt onödigt i sammanhanget.
Citera
2019-02-24, 20:33
Medlem
500 kcal av vardera sojabönor, tofu och lax ger dig 99,4% av RDI för alla livsnödvändiga fetter, vitaminer och mineraler. Kanske inte det jag skulle valt i första hand om jag har dålig matlust, men varsågod och hitta din egen kombination som kanske passar:

https://m.imgur.com/a/3uIYmzJ
Citera
2019-02-24, 20:59
Medlem
Citat:
Satt här och funderade. Jag måste få detta att fungera. Jag går på medicin som gör att jag har stora problem med att få i mig mat. Jag kan knappt ens tvinga ner något. Detta gör att jag typ inte äter överhuvudtaget, och det är ju inte hållbart. Och nej, försök inte ens säga "byt medicin" eller liknande, för det kommer inte hända. Vänligen håll er bara till frågan.

Så nu undrar jag, vad tänker ni är det lättaste och bästa livsmedlet att leva på, om man måste? Jag måste ju få i mig någonting. Så, kom med förslag. Gärna så snabbt och lätt som möjligt, då att äta måltider eller liknande bara inte kommer gå. Näringsrikt såklart, något man kan hålla sig relativt frisk på. Tack!

Uppdatering: Ännu har vi riktigt smör eller riktigt grädde, potatis och ägg som de bästa alternativen, och med lite research gjorde låter det viktigt. Så typ mosa potatis, blanda med ägg och smör och halsa!

Bönor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in