2019-02-24, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Nå, SÅ tvärsäkra är de inte: "Det finns inget som tyder på att barnen förstod att de skulle dö", enligt Stefan Svensson. Om flickorna oroades av någon stämning och vibbar, så TYDER i alla fall inget om det. De säger ju inte ATT flickorna inte visste.

Många märkliga teser kom ut på den där PK. Det vore mer rimligt om de sagt att vi har ingenting som tyder på att flickorna visste om vad som skulle ske, föräldrarna har inte vadå?

Sen är ju alla diskussioner utan mer information bara upprepningar och helt meningslösa. Sry. Det som behövs nu är fakta, på vilka grunder kom polisen fram till sina slutsatser? Det är Nordkorea som omger allt, vilket förefaller vara helt onödigt. Vill man få slut på spekulationer och få förståelse eller att någon ska vidta rimliga åtgärder så får man jobba mer med eventuella följdfrågor. Polisen verkar ta för givet att allmänheten bara ska acceptera. Samhället har bistått generationer svenskar, och andra, att tänka kritiskt. Det tycker jag är bra. Att däremot dra slutsatsen att de medvetet mörkar, den är det cykelställ på. Det vet vi inget om och det är både dumt och onödigt att anta det. Det som saknas är fakta...
Citera
2019-02-24, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Läs här om den stora oenigheten bland läkare och forskare angående ME. I Norge verkar man dock ha kommit längst med sin "lightning process" (se mot slutet av artikeln) .

Vissa läkare anser t.o.m att ME är existensiellt betingat - och av allt jag hittills har läst så är jag tveksamt positiv till de just de tankegångarna. Men det betyder INTE att jag på något sätt förringar patienternas smärta, ofantliga trötthet och andra symptom.

https://www.expressen.se/nyheter/qs/diagnosen-delar-lakarna-i-tva-lager/

Precis. Tyvärr har ME-drabbade taggarna utåt, så de förstår inte att man både kan respektera och lyssna på dem, samtidigt som man undrar vad som orsakar symptomen. Tror att föräldrarna hade taggarna utåt, som en effekt av att de "sökte med ljus och lykta" utan att vilja titta närmare på sig själva och hur relationerna i hemmet såg ut.
Citera
2019-02-24, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frenchstyle
Enligt annan skribent var pianofröken gammal. Tror hen skrev i 80- års åldern. Hade Moa fler än en fröken? Fanns det kanske någon vikarie.
Minns jag rätt var det Elli som skrev det. Hen kan ju dock ha fel om åldern.

Ja, det är lite konstigt det där. Missan27 verkar vara en mer rapp 80-taggare i så fall. Elli har inte haft många rätt, men är väldigt övertygande. Många vill in i rampljuset.
Citera
2019-02-24, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Nej, de har inte redovisat något för oss. Men jag kan garantera att de redovisat så mycket de bara har möjlighet till de anhöriga. Dvs de som faktiskt har rätt att få reda på saker och ting. Polisen har ingen anledning att mörka något. Mycket av det som hittades var väldigt privat - och det finns säkert all anledning att fortsätta hålla det privat. De har också berättat att man sammantaget av den bevisning som funnits (även digitalt) visar att allt var gjort i samförstånd. Polisen har också berättat att man hållit de anhöriga informerade under utredningens gång.

Jag har också tänkt mycket på att somligt i avskeds/förklaringsbrevet var privat. Det kan ha funnits förklaringar som gav de anhöriga någon sorts beskrivning av hur föräldrarna tänkte. Det kan ha angivits skäl och orsaker som aldrig kommer att nå ut till allmänheten. De anhöriga har enats om att meningen om att "ingen av oss kommer att kunna leva ett liv i egentlig mening" är precis vad vi "allmänhet" får - varken mer eller mindre.

Men nu blev jag nyss påmind här i tråden om att framför allt O's pappa hade varit pådrivande gällande utredning av misstankar om en utomstående gärningsman. Om det fanns tillräckligt tydliga förklaringar i avskedsbrevet så borde det väl inte ha funnits behov av mer utredning angående gärningsman utifrån, med mera?
Citera
2019-02-24, 21:04
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Jag har också tänkt mycket på att somligt i avskeds/förklaringsbrevet var privat. Det kan ha funnits förklaringar som gav de anhöriga någon sorts beskrivning av hur föräldrarna tänkte. Det kan ha angivits skäl och orsaker som aldrig kommer att nå ut till allmänheten. De anhöriga har enats om att meningen om att "ingen av oss kommer att kunna leva ett liv i egentlig mening" är precis vad vi "allmänhet" får - varken mer eller mindre.

Men nu blev jag nyss påmind här i tråden om att framför allt O's pappa hade varit pådrivande gällande utredning av misstankar om en utomstående gärningsman. Om det fanns tillräckligt tydliga förklaringar i avskedsbrevet så borde det väl inte ha funnits behov av mer utredning angående gärningsman utifrån, med mera?
Polisen hade ett mord att utreda och tar inte för givet att allt är som det ser ut att vara. Därför bedrevs detta som vilken mordutredning som helst. Och man har fått svar som är plausibla. Som förälder skulle jag också drivit på för att att det inte skall finnas minsta lilla tvivel.
Citera
2019-02-24, 21:23
Medlem
Polisen har redovisat att båda föräldrarna har planerat dådet i samförstånd, både visste vad som skulle komma hända. Det finns en rad bevis som stödjer detta, enligt polisen. För mig är frågan finns det något som talar emot det. Och om allt är så klart och pekar bara åt ett håll och polisen inte ser någon anledning som helst till några tvivl även om man har gjort en jättegrundig utredning som hade hållit i domstol - då är frågan för mig hur kunde ett par enas om detta? Vad är bakgrunden till ett sådant dåd?
Citera
2019-02-24, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Precis. Tyvärr har ME-drabbade taggarna utåt, så de förstår inte att man både kan respektera och lyssna på dem, samtidigt som man undrar vad som orsakar symptomen. Tror att föräldrarna hade taggarna utåt, som en effekt av att de "sökte med ljus och lykta" utan att vilja titta närmare på sig själva och hur relationerna i hemmet såg ut.

Apropå eventuella existensialistiska spörsmål: De flesta med ME har haft stor press på sig själva och/eller att föräldrar, som i detta fall, haft det på sina barn. Man måste bli något.

Många av de ME-drabbade som nu ligger fast i sina sängar har precis, eller näst intill, tagit höga examina. Sen har de fallit.

Det tycker jag är en intressant, men ack så sorglig aspekt på ME.

När man kollar i statistiken är det i de flesta fall just såna personer med överkrav på sig själva att prestera. Är man samtidigt en sårbar personlighet kan det gå åt helvete.

Läs om "stress/sårbarhetsmodellen" här:

https://www.angestskolan.se/blog/stress-och-sarbarhet-varfor-drabbas-vi-magdalena-fredriksson

Det finns mycket att läsa om just detta och i mina ögon kan det förklara en del, om ändå inte alls allt..
Senast redigerad av zilvereko 2019-02-24 kl. 21:35.
Citera
2019-02-24, 21:36
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag förstod att det måste finnas en anledning till att du kapade av citatet.

Citat
Så sammantaget ger utredningen stöd för att båda föräldrarna tydligt har planerat och i samförstånd genomfört den här gärningen tillsammans och båda är därför såklart misstänkta för att gemensamt och i samförstånd har dödat sina två döttrar”.

Korrekt ordagrant citerat från SS uttalande under PT 181211 lyder enligt följande:

– Så som ni förstår där så ger utredningen sammantaget här stöd för att båda föräldrarna tydligt har planerat att gemensamt och i samförstånd genomföra den här gärningen tillsammans, och båda två är därför också så klart formellt misstänkta i ärendet för att gemensamt och i samförstånd har dödat sina två döttrar”.

Bäste Armstark. Jag utser dig härmed till trådens störste citatförfalskare!

(vill minnas att du hoppade på någon annan kring citat tidigare, förutom nu mig och mitt helt korrekta ordagranna citat av SS uttalande på PT - där jag faktiskt inte begriper vad du kritiserar).

Du har ju nu själv suddat, klippt och ändrat mitt i SS uttalande på PT!
Allt det fetade ovan har du tagit bort eller förändrat!

Tunga ord som ”formellt” eller ”gemensamt” har du helt enkelt suddat.
Dessutom talar SS i futurum ”att genomföra” när det gäller den planering O och H är misstänkta för. Det blir en helt annan tolkning om SS, som du påstår, istället skulle sagt ” i samförstånd genomfört” som beskriver att de i samförtstånd också har utfört det, att det inte är framtida planering misstanken här avser.
Samma sak gäller ditt ord ”har” kontra det från citatet korrekta ”att//ha”
Så uttryckte sig inte SS. Det är en väldigt stor skillnad. Väldigt stor.

Hur har du tänkt när du återger denna text och anger att det är ett ordagrant återgivet citat...?

Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Vart vill du komma?

Polisen har stöd för gemensam planering och misstänker därför båda för att ha dödat döttrarna.

”Så sammantaget ger utredningen stöd för att båda föräldrarna tydligt har planerat och i samförstånd genomföra den här gärningen tillsammans
OCH
båda är därför såklart misstänkta för att gemensamt och i samförstånd har dödat sina två döttrar.”

Tack!
Senast redigerad av Solglittret 2019-02-24 kl. 22:09.
Citera
2019-02-24, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Men vilken bevisning!?

Polisen har ju inte haft den goda smaken att överhuvudtaget delge vilken form av bevisning de dragit sina slutsatser ifrån! De har bara NÄMNT "ett brev där det står att de gjort detta i samförstånd och ett USB-minne" ungefär, samt i fem ord NÄMNT någon slags sms-historik som enligt deras uppfattning pekar åt detta hållet. De har inte på något vis REDOVISAT någon form av bevis överhuvudtaget.
Just det.

Polisen har inte redogjort för särskilt mycket alls, vad avser planering, vilka dokument som avses runt underskrifter.

Liksom det att vårdplan(er) för barnen nämns, men inte om dessa följdes. Det finns mycket mer att undra över.

Det är alldeles för många saker som inte förklarats, utan där frågetecknen blivit fler och mer komplexa av PT.
Citera
2019-02-24, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Så sammantaget ger utredningen stöd för att båda föräldrarna tydligt har planerat och i samförstånd genomföra den här gärningen tillsammans och båda är därför såklart misstänkta för att gemensamt och i samförstånd har dödat sina två döttrar. Kvar i ärendet är inte mycket vi har lite administration att göra.

Jag tog mig tid och skrev av Polisens presskonferens och den enskilda intervju från TV 4.

Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Korrekt ordagrant citerat från SS uttalande under PT 181211 lyder enligt följande:

– Så som ni förstår där så ger utredningen sammantaget här stöd för att båda föräldrarna tydligt har planerat att gemensamt och i samförstånd genomföra den här gärningen tillsammans, och båda två är därför också så klart formellt misstänkta i ärendet för att gemensamt och i samförstånd har dödat sina två döttrar”.

Bäste Armstark. Jag utser dig härmed till trådens störste citatförfalskare!

(vill minnas att du hoppade på någon annan kring citat tidigare, förutom nu mig och mitt helt korrekta ordagranna citat av SS uttalande på PT - där jag faktiskt inte begriper vad du kritiserar).

Du har ju nu själv suddat, klippt och ändrat mitt i SS uttalande på PT!
Allt det fetade ovan har du tagit bort eller förändrat!

Tunga ord som ”formellt” eller ”gemensamt” har du helt enkelt suddat.
Dessutom talar SS i futurum ”att genomföra” när det gäller den planering O och H är misstänkta för. Det blir en helt annan tolkning om SS, som du påstår, istället skulle sagt ” i samförstånd genomfört” som beskriver att de i samförtstånd också har utfört det, att det inte är framtida planering misstanken här avser.
Samma sak gäller ditt ord ”har” kontra det från citatet korrekta ”att//ha”
Så uttryckte sig inte SS. Det är en väldigt stor skillnad. Väldigt stor.

Hur har du tänkt när du återger denna text och anger att det är ett ordagrant återgivet citat...?

Tack!

Vilket citat som är mest med verkligheten överensstämmande får du nog reda ut med Moosky som hävdar att hen har skrivit av polisens presskonferens och som jag har citerat. Citatförfalskare kan du köra upp i röven. Om det ryms för du har ju redan huvudet där.
Citera
2019-02-24, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skarvadhare
Just det.

Polisen har inte redogjort för särskilt mycket alls, vad avser planering, vilka dokument som avses runt underskrifter.

Liksom det att vårdplan(er) för barnen nämns, men inte om dessa följdes. Det finns mycket mer att undra över.

Det är alldeles för många saker som inte förklarats, utan där frågetecknen blivit fler och mer komplexa av PT.

Exakt - instämmer till fullo i vad du skriver.

En del vill väl invända att vi får lita på polisens konklusioner, att de gjort sitt jobb och dragit de enda rimliga slutsatserna. Men det enda man kunnat läsa om polisväsendet i media de senaste åren är hur de går på knäna, hur poliser själva vittnar om att de inte har en chans att sköta sitt av folket givna uppdrag under rådande omständigeter efter nedskärningar och rekryteringsproblem... Lägg till detta antalet fall som blottats de senaste åren där undermpliga utredningar lett till felaktiga domar (Thomas Quick, Kaj Linna, Kevin-fallet för att nämna några exempel). Det är då inte så konstigt att jag, Solglittret, du med många flera önskar en transparens kring bevis, förundersökning och hur slutsatser här uppkommit.

Det handlar ju inte om misstro mot enskilda poliser eller Skånes polismyndighet i sig - det är mest det att öppenhet och transparens skulle vara betryggande för oss som medborgare, att se varför polisens slutsatser dragits, vad som ligger bakom dessa, hur tankegångarna gått utifrån olika bevis, och med grund i detta kunna dra slutsatser som kan hjälpa familjer i kris i framtiden. För detta fallet kommer de facto inte vara det sista familicidet (mord+självmord) vi kommer behöva ta del av. Enda möjligheten att på något sätt kunna försöka att förekomma dessa fullkomliga tragedier är genom att öka allas vår medvetenhet om dessa fall och deras upphovs-skeenden, analysera dessa och ta lärdom.
Citera
2019-02-24, 22:48
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Exakt - instämmer till fullo i vad du skriver.

En del vill väl invända att vi får lita på polisens konklusioner, att de gjort sitt jobb och dragit de enda rimliga slutsatserna. Men det enda man kunnat läsa om polisväsendet i media de senaste åren är hur de går på knäna, hur poliser själva vittnar om att de inte har en chans att sköta sitt av folket givna uppdrag under rådande omständigeter efter nedskärningar och rekryteringsproblem... Lägg till detta antalet fall som blottats de senaste åren där undermpliga utredningar lett till felaktiga domar (Thomas Quick, Kaj Linna, Kevin-fallet för att nämna några exempel). Det är då inte så konstigt att jag, Solglittret, du med många flera önskar en transparens kring bevis, förundersökning och hur slutsatser här uppkommit.

Det handlar ju inte om misstro mot enskilda poliser eller Skånes polismyndighet i sig - det är mest det att öppenhet och transparens skulle vara betryggande för oss som medborgare, att se varför polisens slutsatser dragits, vad som ligger bakom dessa, hur tankegångarna gått utifrån olika bevis, och med grund i detta kunna dra slutsatser som kan hjälpa familjer i kris i framtiden. För detta fallet kommer de facto inte vara det sista familicidet (mord+självmord) vi kommer behöva ta del av. Enda möjligheten att på något sätt kunna försöka att förekomma dessa fullkomliga tragedier är genom att öka allas vår medvetenhet om dessa fall och deras upphovs-skeenden, analysera dessa och ta lärdom.
Då är vi inne på en ansvarsutredning, och det var ju inte det som var meningen med mordutredningen som följde på morden. En ansvarsutredning är ju något helt annat. Vem som öppnar en sådan har åtminstone jag ingen aning om. Men visst kan man lägga resurser på det, om man tror att det kan belysa vad man faktiskt kan göra i framtiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in