2019-02-24, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Om man ser på antalet fotografier och annat efterlämnat så kan man konstatera att mästerplaneraren har lyckats lämna efter sig en syndabock och gjort sig själv helt osynlig. Det var viktigt att städa undan alla bilder så ingen någonsin ska kunna visa upp ett foto på barnamörderskan från Bjärred. Det krävs en hel del arbete och möda för att städa bort alla spår av sig själv som om man aldrig någonsin existerat. Till och med barnen skulle raderas bort från jordens yta.
Nej för att hon var högst normal. Ingen besserwisser, narcisst , inget storhetsvansinne. Då har man inte det behovet att visa upp sig överallt
Citera
2019-02-24, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Nej för att hon var högst normal. Ingen besserwisser, narcisst , inget storhetsvansinne. Då har man inte det behovet att visa upp sig överallt
Dom flesta med facebook och LinkedIn lider inte av vare sig narcissism eller storhetsvansinne. Att man däremot raderar allt innan man mördar sina barn är däremot ett tecken på slughet. Det är bara O som får personifiera allt. Det visar var önskan att radera sig själv, barnen och familjen i själva verket fanns.
Citera
2019-02-24, 08:35
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Man ska hålla vad man lovar. Eftersom samförståndet är klarlagt så får man anta att det har utspelat sig ett antal ganska märkliga samtal i huset. Hur gör vi med det ena och hur gör vi med det andra och så vidare....möjligen kan detaljer ha spikats via sms eller messenger.

Den verklighet man skapade sig i huset måste ha varit väldigt obehaglig.

”-Ringer du och kollar med Hanssons om dom är hemma så får vi gjort bort det där med testamentet, jag tar med en morotskaka som tack för hjälpen?”

Det är väldigt svårt att förstå hur två förtvivlade människor skulle ha ork och samling nog att under en lång tid planera detaljer kring detta utan att någon av dem bröt ihop eller fick kalla fötter.

För som du säger - det är många mindre och större detaljer som både skall diskuteras och hanteras. Och vilka diskussioner...
Citera
2019-02-24, 08:43
Medlem
Citat:
Dom flesta med facebook och LinkedIn lider inte av vare sig narcissism eller storhetsvansinne. Att man däremot raderar allt innan man mördar sina barn är däremot ett tecken på slughet. Det är bara O som får personifiera allt. Det visar var önskan att radera sig själv, barnen och familjen i själva verket fanns.
Han ville radera sitt liv pga det psykiska hos honom själv. Familjen tvingades av honom att dö . Följa honom i döden. Det var Oskar som var slug och raderade sin fb och linkedin. Att ha fb och linkedin har självfallet inget med narcissm el storhetsvansinne att göra. Hur kan du förvränga det dit?
Hanna var högst normal. Hon hade fb och linkedin som nästan alla men förutom det hade Hanna inte det behovet som Oskar att synas på Google . Du vet ; folk är olika.
Senast redigerad av Missan27 2019-02-24 kl. 08:46.
Citera
2019-02-24, 09:01
Medlem
Jag tycker hemskt synd om denna familj. Trots att Oskar mördade sin familj tycker jag synd om honom också. Han kunde inte rå för sitt psyke. Sökte han hjälp? Det skulle jag vilja veta. Jag vet även att t o m när man söker hjälp så får man inte alltid den hjälpen. Psykiska sjukdomar är fortfarande lite pinsamt. Att säga Tabu vore att ta i. Det har ändå blivit bättre med åren att prata om psykisk ohälsa.
Men än är det att säga ” jag är lite deppig ” ok men att säga ” jag har sån ångest , orkar inte längre ” det är inte riktigt ok . Det kan man inte direkt säga på sin arbetsplats. Många håller masken.Detta har jag velat att skriva sen länge.
Jag tyckte om denna familj. Deras öde beror inte på ME. Det beror på psykisk ohälsa
Senast redigerad av Missan27 2019-02-24 kl. 09:04.
Citera
2019-02-24, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skarvadhare

Det upphittade/framlagda testamentet är ett märkligt aktstycke, som inte nödvändigtvis överensstämmer med det dokument som H trodde att hon underteckande hos Han**ons.

Oftast, men inte alltid, så skriver man två-tre identiska kopior på testamenten. En kopia som man förvarar hemma, en kopia till bankfacket, och en som man lämnar hos någon betrodd, i synnerhet om man driver ett företag med rejäla omsättning/inkomster. Man kan t.ex. lämna den sistnämnda kopian till företagets revisor.

Alltså kan det ha varit tre kopior, som skrevs på hos Han**ons. I samtliga fallvar texten övertäckt med täckpapper, vilket t.o.m. syns på den kopia vi har sett.

Detta undertecknande är ett ypperligt tillfälle för en manipulatör, att ersätta ett dokument med ett annat, t.ex. ett avskedsbrev, för att skapa "äkta" namnteckningar.
Det är också otydligt, alltså inte meddelat, från polisens sida om verkligen både H och O var närvarande vid undertecknandet.
Det finns fler tänkbara varianter på scenarios runt den fysiska testamenteshanteringen, där en manipulatör lyckas få en äkta underskrift från H, på ett avskedsbrev istället.

Vad avser de digitala spåren avseende planering, så behöver nog polisen mumla ur skägget.

Intressant.Men om det är så, så bör Han**on* väl kommer ihåg hur många underskrifter (på hur många dokument) de bevittnade och hur många dokument som återfanns. Eller tror du att avskedsbrevet skulle vara ett av paperen som undertecknades hos H*? Men det finns väl den där meningen om sinnes fulla bruk som måste vara synlig.

I datorn synes väl vem som har skrivit vilket dokument. Hur långt tid man använde, hur många versioner det finns etc etc. Så jag antar att polisen kan rekonstruera allt sådant även om man har slängt saker i den digitala papperskorgen. Så då ser man väl också vilka olika versioner av en dokument kan skapas.

Nu kollades bara datorerna i villan. Så då hade O behövd att åka någon annanstans för att skapa dokument som inte har hittats i datorn. Det ansåg man antagligen med den bevisning som man hittade som osannolikt, antar jag.
Citera
2019-02-24, 10:06
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Kan du utveckla hur du tänker, vad har polisen undanhållit eller glömt av?

Hanna är mördad. Men polisen utelämnar att ange att O naturligtvis formellt är misstänkt även för detta mord.

Endast en gärningsman mördade ensam bägge barnen. Polisen har forensiska analyser som visar vem. På PT nämns mest om gemensam planering och misstanken att ”gemensamt ha dödat sina döttrar”. Dödandet har inte gjorts gemensamt av två, utan endast av en person.

Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit

Det är vad vi kommer att lämna vad gäller dödsorsakerna. Mer ingående än så kommer vi inte att bli i… i den informationen. – Så som ni förstår där så ger utredningen sammantaget här stöd för att båda föräldrarna tydligt har planerat att gemensamt och i samförstånd genomföra den här gärningen tillsammans, och båda två är därför också så klart formellt misstänkta i ärendet för att gemensamt och i samförstånd ha dödat sina två döttrar.
/…/
Vi har fört en dialog med dom [de anhöriga] och vi har… ja, korrigerat viss [del] av informationen också efter anhörigas önskemål, så att…”
Citera
2019-02-24, 10:12
Medlem
Är det någon som vet vilka insatser som normalt brukar erbjudas barn med ME? Hur är det exempelvis med stödsamtal? Sjukgymnastik? Något annat? Finns det något "standardpaket" för barn med ME eller avgörs det individuellt från fall till fall vad som skulle kunna hjälpa och vad som vore värt att pröva?

Alla insatser och all sjukvård för vuxna är ju frivilliga. Hur blir detta för barn - om föräldrar anser att barnen inte "vill" eller behöver ha en viss insats så blir det inte heller något av? (och föräldrar kan så klart påverka sin barn)

Gällande familjer där barn inte får den behandling eller vård som de (av sjukvården) anses behöva, så görs ibland orosanmälningar. Är reglerna kring orosanmälan inom sjukvården tydliga?
Citera
2019-02-24, 10:16
Medlem
Citat:
Han ville radera sitt liv pga det psykiska hos honom själv. Familjen tvingades av honom att dö . Följa honom i döden. Det var Oskar som var slug och raderade sin fb och linkedin. Att ha fb och linkedin har självfallet inget med narcissm el storhetsvansinne att göra. Hur kan du förvränga det dit?
Hanna var högst normal. Hon hade fb och linkedin som nästan alla men förutom det hade Hanna inte det behovet som Oskar att synas på Google . Du vet ; folk är olika.
Jag skrev att det inte finns en enda bild på Hanna varvid du replikerade att hon inte hade något behov eftersom hon inte var narcissist. Då antog jag att du tyckte att man måste vara det för att ha Facebook. Du måste sluta använda ord i sammanhang där du inte menar dom för nu verkar du bara predika om din tro av händelsen. Vad menar du till exempel med att någon har ett behov av att synas på Google? Är det onormalt om man genererar träffar på en sökmotor? Jag tror att Hanna hade ett behov av att radera allt omkring sig och att det är därför hon är osynlig. Det hade inte varit passande för henne att hennes porträtt kommit upp vid en sökning av Mördarna i Bjärred. Oskar får vara den som representerar dom skyldiga. Han fick vara ansiktet utåt mitt i deras gemensamma vansinne.
Citera
2019-02-24, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Hanna är mördad. Men polisen utelämnar att ange att O naturligtvis formellt är misstänkt även för detta mord.

Endast en gärningsman mördade ensam bägge barnen. Polisen har forensiska analyser som visar vem. På PT nämns mest om gemensam planering och misstanken att ”gemensamt ha dödat sina döttrar”. Dödandet har inte gjorts gemensamt av två, utan endast av en person.

Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit

Det är vad vi kommer att lämna vad gäller dödsorsakerna. Mer ingående än så kommer vi inte att bli i… i den informationen. – Så som ni förstår där så ger utredningen sammantaget här stöd för att båda föräldrarna tydligt har planerat att gemensamt och i samförstånd genomföra den här gärningen tillsammans, och båda två är därför också så klart formellt misstänkta i ärendet för att gemensamt och i samförstånd ha dödat sina två döttrar.
/…/
Vi har fört en dialog med dom [de anhöriga] och vi har… ja, korrigerat viss [del] av informationen också efter anhörigas önskemål, så att…”
Gemensamt och i samförstånd är stringent, tydligt och helt utan tolkningsutrymme. Det finns inget som kan korrigeras eller ändras i det fallet. Det är antingen gemensamt eller så är det ensamt. I det här fallet har man varit tydlig med att det var gemensamt. Bevisligen.
Citera
2019-02-24, 10:50
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Inget visar att det var långplanering. Hela hösten säger polisen. Jag tror precis som ni att Oskar gick bärsärkagång . Men att han pga sitt dåliga mående hade tankarna en tid. Och kämpade med sina egna tankar. Kanske sansade han sig några stunder men på slutet gick allt utan planering.
I Augusti redigerade han sin momssaga och skrev till mig att det inte skulle bli mer pianolektioner.Hans hjärna gick på högvarv men han hade kontroll på läget än.
Skulle det vara gemensam och dessutom hela hösten planering så hade dom tänkt genom det mycket bättre. Skaffat mycket lugnande, skrivit bättre testamente , inte ett med fel på datum, fel födelse år på systern.
Formuleringarna i avskedsbrevet är typiskt Oskars. Absolut inte Hannas. Det kommer så småningom komma fram att det var bärsärkagång. Lång planering ? Och kväva strypa sina barn hänger inte ihop.
En sak var viktig : hans eftermäle. Därför skrev han och lurade polisen med dom diverse papprena som han hafsigt ordnade som visade en gemensam planering . Han hade säkert lösenorden på Hannas mobil och dator. Många par har det.
Han tog bort sin fb och linkedin. Inte Hanna. Det missade Oskar. Han glömde ta bort Hannas el hade inte tillgång till fb och linkedin lösenorden.
Planeringen på pappersarbete kan vara några dagar däremot. Manipulera Hanna att skriva under på ett papper som hon trodde var nåt annat
Oj! Så nu mörkar polisen också? De ljuger om planeringen? Du vet naturligtvis bättre än utredarna för att ...? Oskar planerade själv allt och Hanna hade inte en aning? Jäklar. Du bör nog stämma polisen för.manipulering av bevismaterial!

Det var antagligen rädsla för såna konspirationsteorier som H och O använde både bälte och hängslen eftersom de visste att tossiga människor skulle ifrågasätta.
Citera
2019-02-24, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Oj! Så nu mörkar polisen också? De ljuger om planeringen? Du vet naturligtvis bättre än utredarna för att ...? Oskar planerade själv allt och Hanna hade inte en aning? Jäklar. Du bör nog stämma polisen för.manipulering av bevismaterial!

Det var antagligen rädsla för såna konspirationsteorier som H och O använde både bälte och hängslen eftersom de visste att tossiga människor skulle ifrågasätta.

Ingen stämmer väl polisen när de gör fel. De manipulerar inte, får man hoppas, utan gör misstag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in